Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

MrKumquack skrev:
Opus skrev:
Agentum skrev:Kul att se sånt sim flr alktud blur franskt annars med, nör ich om det är möjlugt.


?

?? Kul att se sånt som för alltid blir franskt annars med, när och om det är möjligt. ??


Telefonskrift och grovt slarv.

Tanken var att vissa äldre franska serier säkert ges ut på franska, tex äldre senare populära serier i Europa men vi får inte se dem på svenska så ofta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Har nu läst de två volymerna med Zafirs dotter som kommit på norska och de var småtrevliga utan att vara några mästerverk :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Tjena-har just läst DIE STEINERNEN RIESEN(Yoann&Vehlmann)som var väldigt läsvärd och spännande fast tyskan var ju inte speciellt lustig precis-måste vara nån slags modern slang-tyska:liknar inte mycket den tyska jag lärde mig i plugget för åtskilliga år sen hehe-men rekommenderas om man har lite kunskaper i tyska(och ännu mera tålamod)SPIROU+FANTASIO SPEZIAL-CARLSEN COMICS
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

manter skrev:Tjena-har just läst DIE STEINERNEN RIESEN(Yoann&Vehlmann)som var väldigt läsvärd och spännande fast tyskan var ju inte speciellt lustig precis-måste vara nån slags modern slang-tyska:liknar inte mycket den tyska jag lärde mig i plugget för åtskilliga år sen hehe-men rekommenderas om man har lite kunskaper i tyska(och ännu mera tålamod)SPIROU+FANTASIO SPEZIAL-CARLSEN COMICS

Även tyskan hos Spirou och Nicke, och inte bara bifigurerna? Skulle ju vara kul att se litet scans, eventuellt är det bara informell, vardaglig standardtyska, snarare än direkt slang eller dialektvarianter...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Det kanske inte är slang direkt men i mitt tycke skiljer den sig ganska mycket från skoltyskan jag lärde mig -fast det är ju jättelänge sen och den var förmodligen ganska tillrättalagd och formell-förmodligen är detta vanligt modernt vardagsspråk:Vad Vet Jag?????? numera är det ju bara engelska man använder sig av hela tiden utöver svenskan-jag menar bara att DIE STEINERNEN RIESEN är klart läsvärd men räkna med att det kan ta lite tid innan ordalydelsen tränger in i de grå cellerna-fast det gäller förstås inte alla:naturligtvis finns det många här i landet som läser detta lätt som en plätt hehe
manter
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Har förresten följt SMORKINs råd och beställt de 2 volymerna med Zafirs Dotter-förmodligen är norska ganska så lättbegriplig förhoppningsvis
manter
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av KRax »

manter skrev:Det kanske inte är slang direkt men i mitt tycke skiljer den sig ganska mycket från skoltyskan jag lärde mig -fast det är ju jättelänge sen och den var förmodligen ganska tillrättalagd och formell-förmodligen är detta vanligt modernt vardagsspråk:Vad Vet Jag?????? numera är det ju bara engelska man använder sig av hela tiden utöver svenskan-jag menar bara att DIE STEINERNEN RIESEN är klart läsvärd men räkna med att det kan ta lite tid innan ordalydelsen tränger in i de grå cellerna-fast det gäller förstås inte alla:naturligtvis finns det många här i landet som läser detta lätt som en plätt hehe



Jag har undervisat några år i tyska och vilken tyska eleverna lär sig beror väldigt mycket på vilket läromedel man använder. Några läromedel kör efter principen att de utgår från likheterna med svenska och försöker göra tyskan lätt att ta in. Det är tillfredsställande för eleverna, men de missar en hel del lite klurigare vardagsuttryck som då läromedelsförfattarna hoppas att man tar in lättare på egen hand om intresset finns i framtiden, när man väl har det "enkla". Andra läromedel kör efter den motsatta principen, att de fokuserar på aktuell vardagstyska som kan vara småkrånglig och räknar med att det lätta kommer in av sig själv under tiden. Jag föredrog alltid den första principen, Horst Sturmhoefel var/är en genial läromedelsförfattare! Fräck! Herr Philipoussis och hans kostym kommer mina gamla elever att minnas för all framtid.

Min erfarenhet av serier på tyska är just den som du upplever, att har man det "enkla" blir dialogerna förvånande svåra första gången, men det är i mångt och mycket upprepningar på samma tema (ordet "mal" hit och dit, till exempel) och efter några fler album flyter det fint.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

De norska Zorglub-albumen har nu även trean kommit men har inte hunnit få hem den ännu.
De förstenade jättarna är ett extraordinärt äventyr som man länge hoppats på ska komma från Cobolt.
Vet inte om rättigheter ställer till det då den redan finns utgiven på danska i en upplaga som är svår att få tag på.
Om det då betyder att Cobolt inte kan ge ut den på danska försvinner ju samordningsvinsten och en svensk upplaga blir mindre intressant. Vi får nöja oss med Spirou i Berlin som ska komma snart.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Spirou i Berlin var ganska bra(men inget man väljer att läsa om i första taget kanske) men de båda Norska albumen ZORGLUB(ZAFIR)+hans dotter var väldigt skojiga tycker jag-fantastiskt bra tecknade överlag-många sidor helt otroliga:verkligt snitsigt tecknade-STOR Seriekonst
manter
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

manter skrev:Spirou i Berlin var ganska bra(men inget man väljer att läsa om i första taget kanske) men de båda Norska albumen ZORGLUB(ZAFIR)+hans dotter var väldigt skojiga tycker jag-fantastiskt bra tecknade överlag-många sidor helt otroliga:verkligt snitsigt tecknade-STOR Seriekonst

Tips: Det tredje albumet har precis kommit ut; jag har det men har inte hunnit läsa det ännu [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Lady Z är en god fortsättning på Zorglub-serien. Munuera gör ett gediget arbete på dessa album.
Det är inte toppkvalitet på historierna i klass med Goscinny eller Franquin/Greg men bra.
Lady Z påminner en del om miss Flanner, hon ser ut att bli en återkommande figur i serien.
Vad Elvis har med historien att göra får ni ta reda på själva.
Av de tre album som kommit hittills håller jag det första för att vara bäst men de två andra inte långt efter.
Kan vara nyhetens behag som gjorde det första lite ”bättre” och sedan har förväntans ribba höjts.
Kommer fortsätta följa serien om det kommer nya album vilket finns alla möjligheter till.

Spirou i Berlin är också ett album som jag skulle ge strax över medel i betyg.
Inte heller det något mästerverk men bra och glad att ha det i tryckt utgåva nu och inte bara som e-bok.
Lite besviken på textningen i albumet, känns väldigt skrivmaskinsmässig bitvis.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Min senaste Spirou var Hoppets tid 2 av Bravo. Bra och hård. Först hade jag lite svårt för Bravo (gillade Schwartz mer), men efter hand har hans version lyckats ta sig in i mitt hjärta, med besked!
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Jo Bravos version är utmärkt, en av de bättre extraordinära albumen.
Ser fram emot nästa del när nu den kommer.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

När kommer nummer 3:Hoppets Tid-någon som vet????
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

manter skrev:När kommer nummer 3:Hoppets Tid-någon som vet????

Tror det kan vara svårt att säga när det gäller såna där fransk-belgiska auteurer, även om han tydligen lyckats släppa ett album per år både 2018 och 2019...

https://fr.wikipedia.org/wiki/Spirou_ou ... algré_tout
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av zlv »

manter skrev:När kommer nummer 3:Hoppets Tid-någon som vet????

Del 3 har ännu ju ännu inte kommit på franska, hittar inget datum heller. Men del 1 & 2 kom ganska snabbt på svenska efter den franska utgåvan.

Den som lever får se, som man säger [V]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Har de någon tanke på att fortsätta huvudserien?

Det är ju absolut inte slut tycker jag och man måste inte vara häftigare mer vuxen mm.

Gnäller om de sista på den var ju ofattbart dålig, tecknaren var ju väldigt bra, obegripligt att ge sig på honom.
Sen själva berättelserna började väl halvdant, men de fick ingen chans, det sämsta skiten stod ju tidigare på serien för, den där som man då trodde förbättrade albumet i sci-fi stil om replikanter eller vad det var, skräp.

Nä fram för huvudserien igen, finns mycket kvar där.
Orkar inte ens med det de ger ut nu, kul först och helt ok, men nu blir det alla möjliga sidospår.
Men det kanske blir så här med alla klassiska serier, specialalbum.

Jag menar i belgfranska området görs mycket andra serier som täcker det mesta i ämnen det är gott så.
Men nog vill vi ha säg Lucky Luke, Asterix och Spirou som vi känner igen med, om det är genomförbart?

Som med Tintin och förbudet att göra mer av serien trots att han knappast knackade ut slutprodukterna helt själv, helt vansinnigt.
Då har man absolut ingen respekt för läsarna öht.

Det kvittar ju att Hergé var död, de har ju sålt merchandise och en film tom, så tydligen vill man ändå göra pengar, imo helt falskklingande när man menar att man följer Hergés önskan.

Skitprat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Allt är ju relativt. Det är inte heller bra om det blir för mycket - typ som skämtet om kortsamlarserien ”Hela Indiens befolkning”. Tycker själv att Hergé fattade rätt beslut (även om det naggats på av vissa parter). Hade dock göras sett Alfabetskonsten färdig.

Vad gäller nya Spirou-album så är det en annan sak, men där börjar detta med de extraordinära albumen nästan fungera som en gökunge i förhållande till huvudserien. Å andra sidan är det frågan om inte även Spirou m.fl. serier börjar leva på lånad tid? Ett visst koncept blir till slut svårt att förnya.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Senast jag hörde något, så ville Yoann och Vehlmann satsa mer på superhjältespinoffen Supergroom*, då den tydligen var populärare bland kidsen. De antydde iofs i intervjuer att det inte nödvändigtvis behövde vara en permanent utveckling...

*Groom är franska för piccolo, kanske låter litet sämre på svenska men lånordet grooming och så...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag känner till begreppet.

Jo det klart att de gör det som säljer såklart.

Vad jag tycker är bara vad JAG tycker och inget mer, vi som lever får se, i land så m i USA återgår man till tidigare rötter åter efter en tid tex.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar