Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Ja då har man köpt sitt första Spirou album, #42 [:)] var så billigt så att jag inte kunde avstå. Funderar på om jag inte ska sälja den på Tradera asap, bra skick också (VF/NM minst).
Eller ska jag satsa på en komplett samling kanske ist. nu när jag ändå har det svåraste numret.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="zlv"]

Ja då har man köpt sitt första Spirou album, #42 [:)] var så billigt så att jag inte kunde avstå. Funderar på om jag inte ska sälja den på Tradera asap, bra skick också (VF/NM minst).
Eller ska jag satsa på en komplett samling kanske ist. nu när jag ändå har det svåraste numret.
[/quote]
Märkligt första nummer att köpa. Vågar man fråga hur billigt du fick den? 10 spänn i en låda hos någon som inte visste vad den var värd? (Så är det ju med serier. Ibland köper man värdefulla serier för ett par kronor, en annan gång blir man uppskörtad på nåt som man normalt får billigare men man orkade inte vänta.)

Den är ju värd en tusenlapp sådär, eller snarast mer i NM. Och det verkar inte finnas några ex alls under VF.[:0]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Nu har jag äntligen läst album 41 och 42.

Ja, jag kan inte säga att någondera var några toppar i serien. 41, uppgörelse i Chinatown, är extremt blodig, värre än Spirou i New York och Spirou i Moskva. Tome & Janry verkar ha fastnat i missförståndet att spänning = grovt våld. Det ger också konflikten att Spirou själv inte är någon slaktare. Det är ju knepigt när handlingen är mer Blueberry än Spirou. Trovärdigheten sjunker också ju mer kulornna flyger runt öronen på hjältarna.

Kvinnosynen är helskruvad i båda albumen. Kvinnan är bara till för att behaga mannen, och en man som inte jagar kvinnor är konstig. Det tjatas en massa om att Spirou inte har någon tjej, och han blir jagad av tjejer, fresterskor.

Sickan (kallad Sophie) är med i 42, men hon påminner inte ens om Sickan. Naturligtvis måste någon "få" henne på slutet (vem säger jag inte), hon är ju kvinna ju, inte en människa utan ett pris man skall vinna. Ungefär. Fy tusan, det känns inte alls som Spirou.

Teckningsstilen i 42 är ju helt annorlunda. Det är ovant men inget jag lider av. Men sex och våld och ganska tunn handling (har dock sett tunnare), det är inget vidare recept. Behållningen av de båda albumen är nog störst om man gillade Spirou i New York och vill ha en fortsättning, för det är 41'an helt klart.
Användarvisningsbild
SethGecko
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 21:30
Ort: Sverige

Inlägg av SethGecko »

så fruktansvärt irriterande att ha samtliga album (i olika skick) utom just 41:an och 42:an. Det är nästan så man funderar på att låna dom från nåt bibliotek på längre tid...
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Ja, det är verkligen irriterande, och just därför var det skönt att i alla fall få läsa dem.

Förresten, Drömfabriken var den bättre av de två, den är lite vågad (och rejält förvirrande).
Användarvisningsbild
Brian May
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 00:11
Ort: Finland

Inlägg av Brian May »

Vem orkar börja lobba mot Egmont för en nyutgåva. :-) Det skall vara i hårdpärm som de har i Frankrike.

"Dyrt" är följdkommentaren. "Jo men beroendeframkallande" är följdsvaret. Jag har sett ett ex. som min syrra köpte som souvenir där.. de är jättesnygga

Drömfabrikenstatusrapport: ännu inte läst. *grr*
Användarvisningsbild
Brian May
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 00:11
Ort: Finland

Inlägg av Brian May »

...trots avataren, men jag motiverar det med att jag har betraktat screenshots och därmed får ha den.

Jag borde kommentera sexualiteten i nr 41 tror jag. Som jag ser det så är det där inom ramarna för vad jag anser är smakfullt. De rent sexfixerade aspekterna av Tome & Janrys produktion anser jag att introducerades först i Den unge Spirou, (möjligtvis i Drömfabriken som ännu är en kunskapslucka för mig). Det som T&J främst försöker visa med Chinatown är nog att Spirou och Nicke är heterosexuella, vilket jag ser som ett positivt drag. Trots ganska mycket erotik så håller de sig inom moralgränserna på den fronten här, och jag tycker de sköter sig bra.

Våldet har jag redan diskuterat så det gör jag inte igen, det var som sagt också i detta album som den omtalade kontrasten mellan Spirous pacifism och hans våldsamma vistelsemiljö fanns... något som jag tidigare kommenterade och som Ingemar nämde i sin senaste post.
Användarvisningsbild
Brian May
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 00:11
Ort: Finland

Inlägg av Brian May »

Sen så tycker jag inte att Luna är överdrivet steretypiskt sexobjektsaktig. Hon är sexigt tecknat men hon har tillräckligt mycket personlighet också.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det är inte precis grovt sexistiskt, men jag tycker det känns att Tome&Janry upplever en konflikt, killar och tjejer som inte är ihop med någon är konstiga och det tonar manusen, jag tycker det är störande. Tome & Janry vill göra nån slags Modesty Blaise eller Resande med vinden med mycket, gärna dödligt våld och uttalade sexvanor, men Spirou har alltid tidigare struntat helt i sex och haft mildare våld.

Jag gillade den mer eller mindre osminkade och lediga Sickan, som i första hand intresserade sig för sitt jobb (och gick Nicke på nerverna). Tome & Janrys tjejer har alltid sex med i bilden, aningen stöter de på Spirou eller så är Nicke tänd på dem, och de ritas hårt sminkade. Det tycker jag är ett stort steg tillbaka.
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Inlägg av Pirlouit »

Saker och ting förändras.
Jämför Vecko-revyn eller Lektyr från tex 50-talet med hur de ser ut idag.
Eller James Bond som snart har 50 års jubileum.
Olika människor föredrar olika årgångar.

Så över till nåt helt annat. Nån som vet något om Spirou i Tokyo. Såg att den var på gång på Adlibris. Datum? Innehåll?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Pirlouit"]

Saker och ting förändras.
Jämför Vecko-revyn eller Lektyr från tex 50-talet med hur de ser ut idag. Eller James Bond som snart har 50 års jubileum.[/quote]
Du tänker väl inte försöka påstå att Lektyr blivit bättre? (I så fall har den förändrats väldigt mycket sedan jag senast öppnade en.)
citat:

Olika människor föredrar olika årgångar.

Det är sant, och smaken skall vara olika, men jag tycker att Tome&Janrys kvinnosyn är mer gammaldags än Franquins. Den där enkelriktade grabbiga synvinkeln som går ut på att kvinnor enbart är till för mannen är hel förlegad och känns som sämre Rip Kirby (när John Prentice började bli riktigt kass) - eller Bond. I Franquins värld kan en kvinna leva för sin egen skull.

Men nu har jag väl sagt det några gånger. Jag ska försöka låta saken vara tills det går att tillägga något substansiellt. Det vore kul att höra vad tjejer tycker om Spirou av den ena eller andra sorten, om de servinklingen på samma sätt.
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Inlägg av Pirlouit »

Om det blivit bättre eller sämre får var och en avgöra själv.
Det man kan konstatera (på gott och ont) är väl att naket har blivit mera naket. Våld har blivit grövre ...
Ville inte den svenska filmcesnuren lägga ner sig själv? De hade ju inte censurerat nån film på tio år eller nåt sånt.
Sagan om Ringen var tillåten från 11 år, hur långt tillbaka skulle vi behöva gå för att den skulle klassas som barnförbjuden?

Största problemet som jag ser det med Tome och Janry är att vi jämför med föregångaren Franquin.
Jag skulle hellre läsa Soda (om jag förstod franska). Då slipper vi jämföra med Franquin och kan ta Soda för vad den är. Bildmässigt ser det riktigt coolt ut, det lilla jag sett.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Pirlouit"]

Ville inte den svenska filmcesnuren lägga ner sig själv? De hade ju inte censurerat nån film på tio år eller nåt sånt.
Sagan om Ringen var tillåten från 11 år, hur långt tillbaka skulle vi behöva gå för att den skulle klassas som barnförbjuden?
[/quote]
Statens biografbyrå synar alla filmer som visas på bio eller hyrs ut. Även om de inte klipper så mycket numera så görs alltid en granskning av innehållet. Utan ett så kallat censurkort får biograferna inte visa filmerna. På censurkortet står information om filmen så som längd i minuter och meter, åldersgräns, kort om handlingen, bild och ljudformat med mera. Varje kopia har sitt egna censurkort som följer med filmen hela tiden.

Det har inte funnits några planer på att lägga ner Statens biografbyrå, däremot tycker nog de flesta som arbetar på biografer att åldersgränserna borde vara högre ibland. Just 11-års och 7-års gränserna har problem då en knatte på sju kan se Sagan om Ringen exempelvis bara det finns en vuxen med. De lägre gränserna sänks så fort en vuxen är med, och de skulle underlätta för både besökare och personal om de var fasta, precis som 15-års gränsen.

Sedan är filmbolagen pushiga som tusan för att få lägre gränser, ju lägre gräns ju fler potientella kunder. Matrix III fick sin åldersgräns sänkt samma dag som premiären från 15 år till 11 år då Warner kört hård lobbying på Statens biografbyrå.

Vet inte hur många jag nobbat för att de var för unga, men säkert uppåt 20-30 stycken, på samtliga gränser. Senaste fallet jag minns var en farsa som ville ta med sin femåring på Narnia (11 år, 7 år med vuxen) som blev rasande och började hota med advokat och liknande. Då är det bara att lugnt förklara att har han synpunkter på åldersgränserna får han diskutera det med Statens biografbyrå som bestämmer åldergränserna.

Tyvärr verkar många videobutiker (dvd-butiker) inte bry sig så mycket om åldersgränserna, vilket de har samma skyldighet att göra.

Sorry att denna post blev OT, men jag tyckte ett förklarande var på sin plats.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Visst är det den direkta jämförelsen som stör. Det skall ju vara samma serie, samma personer, och då blir det konstigt när man försöker förändra karaktärernas personligheter. Det är nog därför jag har så mycket lättare att njuta av Den Unge Spirou, även om den lever lite på Spirou-märket så är den mycket uttalat en alldeles egen serie, som lever sitt eget liv och inte brottas med sitt förflutna.

Det är lite knasigt ibland att de inte riktigt verkar veta om det handlar om en liten grabb i lågstadiet (nallar och småbarnslekar) eller en ung man på väg in i tonåren (sexteman) men det går jag med på; den rör sig mellan olika delar av ungdomen.

Det funkar eftersom den har ett alldeles eget (och helt lysande) persongalleri. Hade Nicke, Ricke med flera krystats in hade det blivit sämre. Som jag förstår det lämnade Tome&Janry Spirou för att fortsätta med Den Unge Spirou, och det tycker jag de gjorde helt rätt i.
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Inlägg av Pirlouit »

Episoderna med Sickan som lös ledig, ung kvinna med egen karriär osv. På 50-60-talet var väl det synen på den framtida kvinnan. Hemmafruarna blev allt färre, alltfler skaffade egna jobb och var inte längre beroende av mannen.
Idag har vi passerat det stadiet. Så vi måste ta Sickan ytterligare några steg. Och Tome Janry valde kanske inte den bästa vägen.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

http://www.lesoir.be/culture/livres/2007/01/27/article_bande_dessinee_a_angouleme.shtml

Jag är ingen mästare på att läsa franska, men om jag förstått artikeln på ovanstående länk korrekt kommer alltså Morvan & Munuera att sluta på Spirou-serien.

Enligt franska wikipedia är M&M fortfarande angivna som upphovsmän till det album som planeras utkomma i år, så det kan hända att det blir ett till album av dom ("Spirou, ami, partout, toujours" vilket blir det 50:e Spirou-albumet i Frankrike, 70 år efter att serien startade). Därefter blir det dags för förlaget att hitta nya kreatörer.

I albumserien "Spirou One-Shot" (där olika serieskapare står bakom varje album) beräknas två album komma ut i år: "Les Marais du temps" av Frank LeGall och "Le Tombeau des Champignac" av Yann och Terrin.

[img]http://multimedia.fnac.com/multimedia//images_produits/ZoomPE/8/6/2/9782800138268.jpg[/img]

[img]http://www.inedispirou.kalikoba.com/images_articles/le-tombeau-des-champignac.JPG[/img]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

En fråga till alla Spirouister på forumet. Karaktären som på franska heter Fantasio, heter han Nicke eller Ricke i Sverige, tycker mig ha sett båda varianterna.

[img]http://www.bdcouvertes.com/bdstory/Franquin/fantasio.gif[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="labrador road 26"]

En fråga till alla Spirouister på forumet. Karaktären som på franska heter Fantasio, heter han Nicke eller Ricke i Sverige, tycker mig ha sett båda varianterna.

[img]http://www.bdcouvertes.com/bdstory/Franquin/fantasio.gif[/img]
[/quote]

Fantasio har alltid hetat Nicke på svenska, däremot heter hans onda kusin (Zantafio) Ricke i den svenska översättningen.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Nicke heter han givetvis och det har gällt sedan Semicutgivningen "Spirre".

Översättning av namn är knepigt. Nicke-Ricke är väldigt mesigt mot Fantasio-Zantafio. Och en massa andra namn i Spirou är inkonsekvent översatta. Veronica/Sickan och Lundberg/Getberg/Grönlund är väl de mest störande. Ska man vara glad att Nicke alltid heter Nicke, eller ledsen att han aldrig blivit nåt mer "fantastiskt"?
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Så otroligt mycket kunskap och information det finns på dessa sidor, bl.a. så är de index som AndreasEriksson och pelle skapat enomormt intressanta att studera.

Är det någon som har insikt i förlagsvärlden, och därmed vet hur stor chansen är till "den kompletta samlingen"-utgåvor av Spirou, så som tidigare Lucky Luke och Asterix, och nu senast Gaston (hur nu resultatet blir, det är ju inte så många timmar kvar till releasedatumet nu).

En kronologisk utgivning av Spirou, i fullt album format, är det kanske bäst att tillägga, är den ultimata våta drömmen för närvarande. Men det kanske är stora problem med rättigheter på en serie som givits ut under så många år?
First and Last and Always
Skriv svar