Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av Offissa Pupp »

En serieskapare där väldigt mycket finns publicerat på svenska är schweiziskfödde Derib (Claude De Ribaupierre). I hans serier syns framförallt westernmiljöer, eller vi kan kalla det det mytiska Nordamerika. Deribs serier känns väldigt snälla, t.o.m för att var en franskbelgisk produkt (som ju inte är kända för sin råhet). Känd i Sverige är inte minst Buddy Longway. Men också en one-shot som Go West och Han som föddes två gånger. (Med uppföljare.)

Själv förknippar jag honom mest med hans barnserier. Två serier som jag tyckte om som barn var Pythagoras och Attila - äventyr med en talande papegoja resp. en talande hund. Serier som jag fortfarande kan uppskatta.

Deribs stora genombrott och hans i Sverige säkert mest kända serie är dock om indianpojken Yakari. Här är en serie som väl i sina berättelser ofta saknar en traditionell konflikt och stämningen bygger mest på romantiskt naturmystik. Den enda människan i Yakarialbumen är normalt Yakari själv. En konflikt kan vara att Yakari måste hjälpa något djur, en bäver, en örn, en buffel etc, att övervinna något naturliga hinder. Jag minns att jag som barn kunde fängslas av de suggestiva och romantiska vilda miljöerna, men att jag i ärlighetens namn föredrog andra serier med mer tydlig konflikt och äventyrsanda. Yakari lånade jag på biblioteket då de andra albumen var utlånade. [:)] F.ö. kommer det ett nytt album med YAkari i år, så det är en serie som fortfarande går.

Vad säger andra forumistas om Derib?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av Wakuran »

Jag fastnade väldigt mycket för miljöerna i Yakari, då jag var barn. SeF ska f.ö. ha nominerat Derib till Astrid Lindgren Memorial Award flera gånger.

Flera av Deribs album som inte finns på svenska, finns f.ö. på danska:

http://www.comicwiki.dk/wiki/Derib
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av burnout »

Offissa Pupp skrev: F.ö. kommer det ett nytt album med YAkari i år, så det är en serie som fortfarande går.

Vad säger andra forumistas om Derib?



Kul ett nytt album på gång.

Derib är en klass för sig själv ihop med Stan Lynde (rick o´shay) att kunna teckna Western. Yakari gillar jag även om det inte är allt för stora konflikter, är man djur intresserad så är det en underbar serie(talade med en zoolog om den serien och det är mycket fakta/studier verkar det som om alla djuren). Sen har vi alla andra serier han har gjort som inte heller är så dumma och dom är mer för större personer om man säger.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av Wakuran »

Det har iofs getts ut ett album om året i original, bara att de inte översatts till svenska, då den utgivningen stoppade med album 21. Det kommer nog komma på danska, annars, där det finns 14 album till.

http://www.comicwiki.dk/wiki/Yakari
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av Zara Hero »

"Han som levde 2 ggr" bästa Deribserien. Fin skildring av en indians liv, men utan att allt blir pk-skolbok av typen: så tänkte de ädla indianerna.
Ofta är det för mycket natur och sånt utan att det händer något alls, exempelvis i Buddy L.
Yakari lite mesig?
Sämsta Deribserien var förmodligen Attila, fast Pythagoras orkade jag förstås inte ens läsa...
Ett konstigt Deribalbum -- har svårt att värdera det överhuvudtaget -- är Mannen som trotsade ödet (med manus av Christian Godard)... Vad tycker ni?
Men nu kom jag på ett annat som är bra i guldklass: Barnaby Bumper/Go West. Synd att det känns som ett projekt som klipptes av innan det var klart (för visst ska folk som ger sig ut på en resa komma fram?). Intressant att se hur Greg återanvänder flera figurer i den mer realistiska Comanche. Mest tydligt är det väl med "Saloonkvinnan", men även indianen med nordstatsmössan...

Kanske är det Barnaby & Co som är de bybor som befolkar Greenstone Falls? Kanske kom de aldrig fram till Californien (eller vart de nu var på väg?), de hamnade uppe i Wyoming istället.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av FredrikLähnn »

Både "Han som föddes två gånger" och uppföljaren i nutid "Det röda spåret" är klara favoriter. Gillar "Buddy Longway" oxå.

Vackra miljöer och något som känns som en hyggligt realistisk återgivelse av indianernas kultur och nybyggarnas intåg.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av Bufkin »

Jag älskade Buddy när jag var liten grabb. Tycker nog också att "Han som föddes två gånger" är det bästa av Derib jag läst.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag minns en föreläsning i lingvistik på Stockholms universitet när Buddy användes som ett exempel på kommunikation utan ord mellan två icke-ömsesidigt-förståeliga språk. (Det var något avsnitt när Buddys indianfiende lät bli att döda honom eftersom Buddy var skadad. Hedersknyffel där!)
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Derib - talande djur, Yakari och Buddy H

Inlägg av Opus »

Hittade ingen Buddy Longway tråd, då duger en Derib tråd.
”Samlade Äventyr V: Tillsammans för alltid”
Dramatiska och starka avslutande kapitel om Buddy Longway
tillsammans med sedvanligt fantastiska tekningar av Derib.
Som det står i början på förordet tänker jag inte avslöja något om handlingen.
Läs kapitlen först och avsluta med förordet för att undvika spoilers.
Vill bara meddela att denna sista del håller mycket hög klass och väcker känslor hos läsaren!
Skriv svar