Stora Tråden Om M O E B I U S.

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

Verkar inte finnas någon Moebiustråd. Lite lustigt. Nu kommer han. Pang. Pladask. Med. Zitt. tjockaste. album. INKALEN: Sex album i ett band.
Jag har börjat läsa (har jag skrivit i någon annan tråd också. I. Och. för. sig. )


Hur som helst. Så här tänker jag: snart är utgivningen och recensionerna ingen "nyhet" längre. Men ämnet (det vill säga det Jean Giraud gjorde/gör under "M O E B I U S"-pseudonymen) måste diskuteras längre och djupare än så.
Kommer Garaget och Arzach också? (kan man till exemplum fråga sig)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Du menar som nyutgåvor? Jag tror de annars har getts ut i någon form på svenska tidigare från Epix eller någon. (Eller iofs, Arzach är ju en pantomimserie, men ändå...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

Alla de där tidningarna tävlade med varandra om det här materialet: Epix, Pulserande Metall, Tung Metall och 2000+. Men såvitt jag kan avgöra (med hjälp av LIBRIS) trycktes inga album med Moebiusmaterial på svenska. Jag trodde att jag hade sett en Arzach-bok någon gång mot slutet av 1980-talet, men det var väl något nummer av någon av tidningarna jag tänkte på...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Moebius var iofs med i "Metall"-numren av Pox Special, och de var album, men iofs, de var antologier.
(Tung Metall, Kriminell Metall. Rock Metall)

http://koti.mbnet.fi/~robotman/lehdet/poxspecial.html

http://www.comics.org/series/8787/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

Inser att jag förmodlingen kommer att skaffa även Avant l'Incal (om den översätts), trots att det inte är Moebius som håller i stift och pensel här...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

Har omvärderat Moebius.
Inkalen är, anser jag nu, bäst bland Moebius-albumen. Tidigare tyckte jag att Garaget (Le Garage Hermétique de Jerry Cornelius) var bäst. Vad tycker ni...
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av nicklas.johansson »

Även jag har precis läst Inkalen, men känner att den inte har något direkt nyhetsvärde att skriva eller att recensera om. Men det är en intressant värld som han och Jodorowsky målar upp även om jag tycker att inkalen universumet krymte allt eftersom man läste serien. Till slut var det ju faktiskt bara två galaxer som det handlade om och inte oändligt som det kändes i början. Så lite utanför ämnet, är det väldigt trevligt att Albumförlaget börjat fördjupa sig i Meta-Baronernas historia även om det inte är Moebius som tecknar.

I övrigt så har jag inte läst så mycket av Moebius att jag kan säga vad som är det bästa han presterat.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

http://www.milehighcomics.com/cgi-bin/b ... 716658%201

Den här boken är rätt bra, ger en ganska bra överblick över Moebius olika projekt. Sedan har han -- förstås -- gjort en massa efter detta datum också. Och det kan ju inte vara med!
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Happy Hamster »

Zara Hero skrev:Har omvärderat Moebius.
Inkalen är, anser jag nu, bäst bland Moebius-albumen. Tidigare tyckte jag att Garaget (Le Garage Hermétique de Jerry Cornelius) var bäst. Vad tycker ni...

Har Garaget kommit ut på Svenska? Jag är väldigt nyfiken på att läsa den.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

Happy Hamster skrev:
Zara Hero skrev:Har omvärderat Moebius.
Inkalen är, anser jag nu, bäst bland Moebius-albumen. Tidigare tyckte jag att Garaget (Le Garage Hermétique de Jerry Cornelius) var bäst. Vad tycker ni...

Har Garaget kommit ut på Svenska? Jag är väldigt nyfiken på att läsa den.


Finns på danska i alla fall (som album alltså).

Kanske gick den som följetong i någon av de där tidningarna från Schröder/Epix. (Hade inte råd att hålla koll på alla tidningar som de vräkte ut på marknaden under andra hälften av 1980-talet och början av 1990-talet(?))

Hittade detta, som verkar vara någon sorts index (?)----SÅLEDES verkar inte Garaget finnas på svenska. Men som sagt på danska. I två olika upplagor dessutom.
http://koti.mbnet.fi/~robotman/tekijat/moebius.html

tekst og tegninger Moebius, på dansk ved Helen Bahnson, dansk tekstning: Tore Bahnson
104 sider, alle illustreret i farver
Forlag: Carlsen
Serie: Major Grubert ; 2
Serie: Carlsen comics
Opstilling i folkebiblioteker: skønlitteratur
Originaltitel: Le garage herméneutique (farvelagt udgave af: Major Fatal)
Originaludgave: 1988 (1979)
ISBN: 87-562-4349-9
Pris ved udgivelsen: kr. 128,00

*****
skrevet og tegnet af Moebius, oversat af Helen Bahnson
100 sider, alle illustreret
Forlag: Runepress
Serie: Et Runepress-album
Opstilling i folkebiblioteker: skønlitteratur
Tegneserie i sort/hvid
Originaltitel: Major Fatal
Originaludgave: 1979
ISBN: 87-85217-22-0
Pris ved udgivelsen: kr. 65.00

Kanske funkar denna länk också (bibliotek.dk)
http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogn ... aar%5B%5D=
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Happy Hamster »

Garaget finns även utgivet på engelska under namnet Airtight Garage. Tyvärr finns den inte i tryck längre. [B)]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

En gång tryckt alltid tryckt. Eller du menar om det finns i affären? I affären finns nästan inget kul alls nuförtiden. Är man intresserad av kul saker får man använda internet, antikvariat, bibliotek osv.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Happy Hamster »

När jag sa den inte fanns i tryck så menade jag att förlaget(Marvel, som gav ut den på engelska) inte har kvar den till salu. Självklart kan man forfarande att hitta på olika ställen, som eBay till exempelt. [:)]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

Trots att Moebius skrev (eller "skrev") Garaget själv och hade Jodorowsky som medskapare på Inkalen tycker jag att Garaget (Le Garage Hermétique de Jerry Cornelius) känns lite som en föregångare. Som ett embryo eller en prototyp. När figurerna börjar flyga mot slutet tycker jag att det känns ganska mycket som metabaroner. Och fåglarna, de typiska Moebius-fåglarna, känns som släktingar till Deepo i Inkalen.
Även den där Nagulen eller vad den heter (som även känns ganska mycket Tolkien!) påminner också en hel del om de där mystiska (gudomliga) krafterna i slutet av Inkalen. "Mörkret" osv.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Happy Hamster »

Efter en paus på några år så har förlaget Humanoids åter igen börjat ge ut serier på engelska. Madwoman of the Sacred Heart, av Jodorowski och Moebius, kommer ut i september. [:)]
Bild
Här kan man läsa en intervju med Bob Silva, som är chef över den Humanoids amerikanska avdelning: http://www.comicbookresources.com/?page ... e&id=26799
Och en länk till deras webbsajt: http://www.humanoids.com/
Håller tummarna för att detta ska bli en stor succe så att vi får en massa Moebius album på engelska. [:)]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

Madwoman...
verkar den vara bra?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Jag antar att det är den här serien, som sisådär 15 år senare översätts. Sjukt fult engelskt omslag, bara, men förlaget har väl något outgrundligt skäl bakom.

http://www.bedetheque.com/serie-1213-BD ... ronne.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Zara Hero »

Hm. Det första av de där albumen har jag visst bäddrat i. KÄNDES inte så kul. Här ser det mer Fellini/Manara-tokigt ut. Men det jag tänkte på när jag bläddrade var faktiskt en Giraud som försökte vara Bilal.
(fråga mig inte vart det här resonemanget strävar...)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av smorkin »

Jag läste Madwoman... förra gången den kom ut på engelska men måste erkänna att jag inte kommer ihåg så mycket av den; det enda jag minns var att den cementerade min åsikt att Jodorowsky så gott som alltid är en trist manusförfattare [B)]

Men hoppas ändå att försäljningen går bra så att vi kan få se någonting nytt översättas!

Edit: Tydligen ska de ge ut fler delar som inte översattes förra gången, så det blir något nytt på en gång. Yay!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Tex Murphy »

En Moebius-utställning pågår just nu i Paris. Den pågår t.o.m. den 13 mars nästa år. Mer info här:

http://www.new-paris-ile-de-france.co.uk/events-paris/exhibitions-in-paris/modern-and-contemporary-arts/moebius-transe-forme-242731.html
<ÔvÔ> Owly Rules!
Skriv svar