Bästa franskbelgiskt allbum som film

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Offissa Pupp »

Med anledning av tråden om Blake och Mortimer kom jag att tänka på vilka album ur den franskbelgiska myllan som skulle göra sig bäst som film. Om man utgår från att filmen måste ligga extremt nära albumet. En filmatisering i princip ruta för ruta alltså. Frågan är förresten hur lång ett 42 resp. 62-sidors album skulle bli? Så vilket album skulle funka bäst som film?

Tintin Krabban med guldklorna är ju filmatiseradmed dockor 1947(?) och den ligger extremt nära originalet (minus ökenscenen obegripligt nog). Den tycker jag funkar mycket bra som film. Tänk er en riktig filmversion med spännande actionscener på båten, stormen till havs, flygscenen, bataljen mot beduinerna och en riktig svettig avslutning i de underjordiska gångarna.

Spriou däremot - skulle något album funka? Det falska ansiktet kanske? Men frågan är om det inte skulle bli en lite seg film. Kanske är Marsipulami för tossigt och kanske är Spriou alldeles för galen för att kunna bli bra film? Iofs - undervattensmysterit skulle nog kunna bli en fin film (men kanske lite för lite action?).

Asterix är ju filmatiserad -vet inte hur nära originalhistorierna de ligger?

Frank världsreportern - känns som filmer rakt av! Skulle nog funka. Men Johan & Pellevin? Alix? Starke Staffan? Klorofyll?

Generellt känns det som mer seriösa album skulle bli bättre filmer än riktigt roliga och galna?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Wakuran »

Mmm, det känns som det finns en hel scen med "BD" som lika gärna kunnat vara klassiska äventyrsfilmer.

XIII, I.R.$., Largo Winch, Lady S., Sept och allt vad de heter.

Roxanna/Pelisse skulle nog kunna bli kul också om man bara hade imponerande miljöer att filma i och en bra budget för alla oknytt och fän i serien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Zara Hero »

Offissa Pupp skrev:Med anledning av tråden om Blake och Mortimer kom jag att tänka på vilka album ur den franskbelgiska myllan som skulle göra sig bäst som film. Om man utgår från att filmen måste ligga extremt nära albumet. En filmatisering i princip ruta för ruta alltså. Frågan är förresten hur lång ett 42 resp. 62-sidors album skulle bli? Så vilket album skulle funka bäst som film?

Tintin Krabban med guldklorna är ju filmatiseradmed dockor 1947(?) och den ligger extremt nära originalet (minus ökenscenen obegripligt nog). Den tycker jag funkar mycket bra som film. Tänk er en riktig filmversion med spännande actionscener på båten, stormen till havs, flygscenen, bataljen mot beduinerna och en riktig svettig avslutning i de underjordiska gångarna.

Spriou däremot - skulle något album funka? Det falska ansiktet kanske? Men frågan är om det inte skulle bli en lite seg film. Kanske är Marsipulami för tossigt och kanske är Spriou alldeles för galen för att kunna bli bra film? Iofs - undervattensmysterit skulle nog kunna bli en fin film (men kanske lite för lite action?).

Asterix är ju filmatiserad -vet inte hur nära originalhistorierna de ligger?

Frank världsreportern - känns som filmer rakt av! Skulle nog funka. Men Johan & Pellevin? Alix? Starke Staffan? Klorofyll?

Generellt känns det som mer seriösa album skulle bli bättre filmer än riktigt roliga och galna?


De som är tecknade i realistisk stil (eller någorlunda realistisk) får bli spelfilmer. De som är mer komiskt tecknade får bli tecknade filmer, tycker jag. Jag gillar inte spelfilmerna om Asterix till exempel.
När det gäller Alix, J&P och även Spirou finns det ju redan tecknade filmer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Wakuran »

Många animerade serier gjordes för TV och hade rätt dålig budget. Yakari blev rätt platt med styltig animation filmad i helfigur och utan Deribs imponerande naturmiljöer, har jag för mig.

Alix-animationen har jag förresten missat. När och hur gjordes den?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Zara Hero »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Wakuran »

Ah, för TV. Jag undrade om det var en TV-serie eller långfilm. Långfilmer har generellt bättre animation.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Zara Hero »

26 st 26-minutiga avsnitt.

http://www.imdb.com/title/tt0380084/
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av jens-olof »

Hermanns "Jeremiah" skulle nog funka som spelfilm, även om konceptet med
framtidsdystopier är lite omodernt. Har inget särskilt album jag tänker på.
(Den gick f ö som TV-serie, så idéen som sådan är inte unik...) [:o)]

Jens
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Zara Hero »

jens-olof skrev:Hermanns "Jeremiah" skulle nog funka som spelfilm, även om konceptet med
framtidsdystopier är lite omodernt. Har inget särskilt album jag tänker på.
(Den gick f ö som TV-serie, så idéen som sådan är inte unik...) [:o)]

Jens


Har du sett? Har för mig att det var rätt stor industri kring det projektet ett tag... Är det något att ha, skaffa på dvd?
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Offissa Pupp »

Zara Hero skrev:e som är tecknade i realistisk stil (eller någorlunda realistisk) får bli spelfilmer. De som är mer komiskt tecknade får bli tecknade filmer


Men med tanke på alla superhjätefilmer som knappast kan kallas för realistiska och där datatekniken gör det möjligt med helt nya filmkoncept kan man väl tänka sig en humorserie som "vanlig" spelfilm? Tänk en megapåkostad Spiroufilm med en datarenderad Marsipulami, det är väl inte konstigare än allt annat konstigt man ser nu för tiden? (Fast jag medger att jag har svårt att se en sådan film framför mig, men det visar väl bara hur konventionella vi är i fantasin...)

Eller är det något i själva berättandet som gör den humoristiska serien mindre lämplig för spelfilm? Skickliga skådespelare skulle kunna gestalta även marcinelleskolans slapstickartade teckningsstil väl?

Men kanske är det helt enkelt så att actionkomedin dog med åttiotalet?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag gillar skarpt Immortal (Ad Vitam) av Enki Bilal som bygger på hans Nikopol-serie. Välgjord film som man kan se många gånger och hitta nya saker i varje gång.
http://www.imdb.com/title/tt0314063/
http://www.youtube.com/watch?v=rl9pSJYXBsk
http://www.youtube.com/watch?v=V16K6yMWprk

Tror mycket på Luc Bessons film av The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec, fast den har kag inte sett än.
http://www.imdb.com/title/tt1179025/
http://www.youtube.com/watch?v=d0389lPZdGU

Även om den inte bygger på ett album så gillar jag också Tintin i piraternas våld.
http://www.imdb.com/title/tt0055526/
http://www.youtube.com/watch?v=eLOGEfU_Ayg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Peral »

Jag skulle gärna se Linda o Valentin kanske "De levande vapnen"
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Jag skulle gärna se Linda o Valentin kanske "De levande vapnen"


Ja, fast ännu hellre (tror jag) några av de tidiga. "Ambassadören som försvann" kanske.

*****

Vem skulle spela Valentin och vem skulle spela Linda?

****

Och sedan måste vi foga Largo Winch till listan av f/b-serier som HAR blivit film.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa franskbelgiskt allbum som film

Inlägg av Peral »

Vincent Cassel och Sophie Marceau vore två önske kandidater
Skriv svar