Thorgal

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Light
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 13:13
Ort: Sverige

Thorgal

Inlägg av Light »

Vilket Thorgaläventyr skulle du hålla högst? (och nu får vi även utgå från publiceringen i Fantomen, inte bara de fyra svenska album som finns).

Själv gillar jag "De landsförvisades märke" riktigt mycket. Vinterlandskap, vikingar, giriga slavhandlare och en berättelse med fokus på Thorgals familj gör hela äventyret annorlunda på det bättre sättet. Och ett tillfredsställande slut som även lovar spänning/drama/kärlek inför framtiden!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

"Bågskyttarna" är mitt absoluta favoritäventyr, det är här som den komplexa Kriss från Valnor gör sin debut och det var i och med detta album som jag blev en riktig Thorgal-fantast.

"Bergens herre" är också en personlig favorit, eftersom jag gillar science fiction med tidsresor och tidsparadoxer. Här får vi allt det - fast i vikingamiljö!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

"Bortom skuggorna" är min favorit bland så många fantastiska historier med Thorgal. Den unga Shania som ställt till det för Thorgal sedan tidigare får stå tills svars på ett ruskigt gripande sätt. Hela skildringen om livets sköra tråd (bokstavligt talat) är precis sådan science fiction/fantasy jag velat se på film, men som aldrig riktigt lyckats överföras lika väl till vita duken.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Light
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 13:13
Ort: Sverige

Inlägg av Light »

Ja, "Bågskyttarna" är en bra introduktion av Kriss från Valnor. Dessutom är även Tjall och Träbenet intressanta bifigurer (Hela storyn med Landet Qa är ju fascinerande).

"Bergens Herre" gillar jag också precis av de anledningar du ger, tidsparadoxer görs sällan bra, men här funkar det - tror jag...

"Bortom Skuggorna" har ju också en väldigt gripande handling, men av någon anledning brukar jag inte läsa om det så ofta som de andra äventyren. Men om man sammanlänkar det med det efterföljande äventyret om Brek Zarith framstår berättelsen kanske ännu starkare. Dock var det väl i detta album som teckningarna tog ett steg uppåt i realismskalan och blev ännu vackrare än förut.

Har ni några album ni ogillar eller helt enkelt ser som mindre speciella? "Det underjordiska riket" hade väl en berättelse som knappt kan kallas originell? Thorgal & company är i fara igen men klarar sig otroligt nog ändå i slutet, lite trött story helt enkelt - dock var ökenmiljöerna trevliga att se på.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Tycker nog generellt att Thorgal är för mycket fantasy för att riktigt falla mig på läppen. Men ett avsnitt, som publicerades i svartvitt i 2000+ (tror jag det var?), som handlade om någon sorts galär. Kan den rentav hetat "Den svarta galären"? Hur som helst. Det var bra. Jag tror inte att det avsnittet var särskilt övernaturligt alls, det var mer som ett "rakt" vikingatidsäventyr... (Om jag minns rätt?)
Gillar bättre tuschade serier än målade. Riktiga konturer på figurerna tycker jag är lite av det som är lustfyllt med serier. Inget ont om akvarellmålningar (och oljemålningar), men att berätta action funkar de inte så bra för.
Användarvisningsbild
Light
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 13:13
Ort: Sverige

Inlägg av Light »

Sent svar här från mig, det var ett tag sen jag var inne på sidan.

Jag kan hålla med dig Estelle om att när det blir för mycket fantasy försvinner lite av intresset, jag föredrar så mycket realism i en berättelse som är möjligt inom berättelsen ram och form, oavsett vilken genre det handlar om. Dock tycker jag att de flesta album med Thorgal håller sig på en ganska "jordnära" nivå (kanske för att teckningarna är väldigt realistiskt gjorda) och går att läsa som vanliga vikingatidsäventyr.

Om du gillade "Den svarta galären" kommer nog resten av serien att passa dig bra. Mycket karaktärsbyggnad, lite mystik, en sund dos action och spännande kulturer och miljöer.

Tuschade serier tycker jag blir mindre realistiska än målade, ofta blir konturerna för skarpa och hårda, men nu kanske jag tänker mest på amerikanska superhjälteserier och liknande. Hursomhelst avgudar jag realistiskt gjorde serier, och även målade serier kan visa action bra tycker jag. De senaste Thorgalalbumen är ju dessutom rena konstverken - vackrare bilder får man söka länge efter.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Svårt att ta ut ett äventyr av en mycket bra serie.
Men "Bågskyttarna" är en favorit lika så några äventyr som gått i Fantomen om sonen "Jolan"
Tors sköld är en favorit.
Har svårt att komma på något riktigt dåligt.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Då blir du glad nu när Bågskyttarna kommer i nästa Fantomen!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Oerhört svårt då man fått det så söndertuggat efter albumen.

Jag tycker det är en bra serie helt enkelt och fast jag har de album som gavs ut på svenska så kan jag inte utnämna nån som bäst.

Allt hänger ju ihop med och jag har jävligt dålig ordning på mina Fantomentidningar.

Jag önskar album av allt som gått i Fantomen, skitsaam om jag läst det, jag skulle köpa ändå, det var inte precis en gång Thoral slog ut huvudserien så det bara stänkte om det, den går ju ingenstans så att säga, som en gammal trasig robot som går i cirklar ungefär, nä mer Thorgal.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

I princip alla Thorgalalbum finns ju på danska, som jag sagt förut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Agentum skrev:
Oerhört svårt då man fått det så söndertuggat efter albumen.

Jag tycker det är en bra serie helt enkelt och fast jag har de album som gavs ut på svenska så kan jag inte utnämna nån som bäst.

Allt hänger ju ihop med och jag har jävligt dålig ordning på mina Fantomentidningar.

Jag önskar album av allt som gått i Fantomen, skitsaam om jag läst det, jag skulle köpa ändå, det var inte precis en gång Thoral slog ut huvudserien så det bara stänkte om det, den går ju ingenstans så att säga, som en gammal trasig robot som går i cirklar ungefär, nä mer Thorgal.


MEN nu publicerar Fantomen hela album i taget av Throgal. Håller med dig om att det var irriterande att få dem sönderklippta. Men nu... fast å andra sidan skulle man behöva flera album i rad för att fatta någonting av den bakomliggande (långsamma) historien. Å tredje sidan skulle det nog bli rätt tjatigt att läsa tre T-album på raken -- så rolig är inte Thorgal.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jodå, så rolig är Thorgal! Jag läser gärna en hel hög med album på raken! Jag har ju hyffsad ordning på mina Fantomentidningar, så det är inget problem för mig att de är "upphuggna" på flera tidningar. Ett betydligt värre problem är då att de är nedskalade till kanske 60% av orignalstorlek, med allt vad det innebär av detaljförluster och plottrighet.

Jag skulle gärna se fler album med Thorgal på svenska!

Men det finns ju andra vikingar också ... Den där Hammerfall som Albumförlaget har hintat om verkar intressant!
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

rkaj skrev:
Men det finns ju andra vikingar också ... Den där Hammerfall som Albumförlaget har hintat om verkar intressant!


Vad gäller Hammerfall så tycker jag nog att "Threshold" är bäst [;)]

Vad gäller Thorgal så säger jag nog som många före mig "Bågskyttarna" (om jag nu inte blandat ihop äventyren).
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Thorgal - favoritäventyr?

Inlägg av Zara Hero »

Blev det utrett ordentligt förresten? Är Throgal egentligen en sorts superhjälte, eller sf, eller vikingaserie, eller fantasy?
Senast redigerad av 1 Zara Hero, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Thorgal - favoritäventyr?

Inlägg av FredrikLähnn »

Någon form av fantasy kan man väl ändå hävda att det är...
Folk som sväljs av väggar och åldras 50 år på ett ögonblick hände nog inte på vikingatidern heller [;)]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Thorgal - favoritäventyr?

Inlägg av Zara Hero »

Nej, inte på vikingatiden. Men lätt i en superhjälteserie, lätt i en SF-serie, lätt även i en sagoserie och en religiös serie.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal - favoritäventyr?

Inlägg av Wakuran »

Beror också på om man vill skapa en realistisk eller mytisk vikingaserie (vilket ju är en sorts fantasy). Jag tror det t.ex. finns autentiska vikingamyter med folk som sväljs av berg och stenar och förs till underjorden och liknande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Thorgal - favoritäventyr?

Inlägg av Zara Hero »

Det verkar som om Jolan (Thorgals lilla grabb) är en superhjälte. Han har i alla fall superkrafter.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Thorgal - favoritäventyr?

Inlägg av Coppas »

Beror väl i så fall på vad man definierar som superkrafter? Det Jolan och hans syster Ylva har är väl snarare varianter på extrasensorisk perception (ESP). Jolan då främst i form av psykokinesi medan Ylva har telepatiska gåvor.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Thorgal - favoritäventyr?

Inlägg av Zara Hero »

Vad många det finns! Läste just Magikerna från Aran. Den leker lite med gamla myter och sagor. Serien är intressant på så sätt att den kan vara nästan vilken sorts serie som helst. Ibland mytlek, ibland fantasy, ibland "vanligt" vikingäventyr, ibland kontrafaktisk historia på gränsen till SF, ibland SF, ibland mer "riddaräventyr", ibland konstig.
Sedan tror jag många håller med om att Thorgal ibland påminner rätt mycket om Prins Valiant. Båda har vikingabakgrund, båda upplever övernaturliga äventyr, båda hamnar på andra sidan Atlanten... efter hand blir det rätt mycket familjeliv också, i båda serierna.
Skriv svar