Thorgal

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av Jerry Tumbler »

8 Nov. 2019: Thorgal del 37, "special-edition":

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Thorgal

Inlägg av Agentum »

Börjar det inte bli dags att knyta ihop säcken snart tro?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Thorgal

Inlägg av Agentum »

Thorgals Barndom är verkligen inte bra, de här serierna som det lagts tid på vid sidan av huvudfåran är ju dåligt skrivna.

Avsluta huvudserien i stället anser jag.

Det är ofta gott tecknat men helt motsägelsefullt pga helt andra viljor i de andra, så mycket dumheter i manusen så man tar sig för pannan ärligt talat.
Det var aldrig tänkt vara historiskt korrekt men jag så att säga baserat på en tid kring 800-1000 talet kan man gissa, men kom de här andra serierna i samma värld blir det löjligt, vikingar tycks vara några som bor i tysk-slaviska områden som i den tiden egentligen i stort var kristnade och för aldrig varit vikingar öht utan germaner.

Det hade kunnat gjorts mycket bättre, en tjusning med Thorgals var ju trots allt psuedovärlden, galenskaper i att ännu mer av världen måste visas upp hur ointressant det än blir, felaktiga benämningar och påhitt, kort sagt det här är inga vikingar, fråga mig inte vad det föreställer.
"Vikingaadeln", "slavar" sånt fanns inte det första fallet av sig självt då det tog till medeltiden innan nåt sådant som adel genomfördes där vikingarna bott, och det heter trälar.

Vill man enbart ha fria fantasier kunde man ju börjat så med, att fylla på underifrån med bardommen och liknande, nä hoppas det inte slösas på att ge ut ner av eländet i samlingar, det får de hålla på med nere i Europa isf, fortsätt med huvudserien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Thorgal

Inlägg av Coppas »

Sitter och väntar på leverans av bl.a. band 10 av Thorgalkrönikan. Brukar ibland då kolla lite hur originalen varit utförda, men när jag kollar in hos Lombard så hittar jag inget där. Inte heller på nätet i övrigt om jag söker på Thorgal och L'Intégrale eller liknande. Kan ju iofs. maila Cobolt och fråga direkt, men tänkte att kanske någon här vet ifall Thorgalkrönikan då är ett svenskt kompilat och Cobolt eller om det bygger på en befintlig svit med samlingsalbum?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Thorgal

Inlägg av RioGrande »

Bedetheque brukar vara bästa källan när det gäller fra-bel. Man får ibland söka direkt på serien (det finns ofta flera olika utgivningar av en serie. D v s det räcker inte att bara titta på en träff. Ibland har en serie kommit ut på flera olika förlag också.)

https://www.bedetheque.com/serie-12-BD-Thorgal.html
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Thorgal

Inlägg av Coppas »

Jo, satt ganska länge på Bedetheque och det finns flera samlingar. Dock inte denna. Får nog kolla med Cobolt direkt. Med band 10 täcker man ju ganska nya album. Kan alltså vara så att Cobolt själva kompilerat krönikan.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar