Tips på Spirou till någon som aldrig läst Spirou?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Tips på Spirou till någon som aldrig läst Spirou?

Inlägg av Seriefreak »

Har aldrig läst Spiroua funderar på att köpa ett album, och kolla om den är rolig.. vilket är det bästa albumet enligt er ? kan vara lite olika men på ett ungefär !!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag tycker att samtliga delar i Den Unge Spirou-serien är bäst. [:)] Och det spelar dessutom ingen som helst roll i vilken ordning dessa läses, så du kan alltid börja med något av de albumen.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Ska man rekomendera ett Spirou-album ur hela produktionen så tycker jag "Z som i Zafir" är bra ... Hade vi inte en tråd / omröstning om de bästa Spirouäventyren här nyss, där finns mycket åsikter om vilket som är bäst, och vad gäller Spirou ser jag inte så mycket orsak att vara kronologisk eller så, utan gå direkt på godbitarna bara ... :-)
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Okej tack !!!
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

"Z som i Zafir", "Skuggan av Z", "Högt spel i Bretzelburg", "Det falska ansiktet", "Diktatorn och Champinjonen" och "Spirou och arvingarna" är alla värda att kolla upp.

"Den unge Spirou" är jag något kluven till. Den är fint tecknad och ibland rolig men den har ju inget gemensamt med ursprungsserien.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag, liksom svenska utgivningen, började med "Högt spel i Bretzelburg". Den, liksom "Buddhas fånge" är en lättillgänglig ingång, Franquin/Greg i actionläge så att säga. Men jag tycker att Zafir 1 och 2 är bättre, och Franquins lite äldre är egentligen ännu bättre, riktigt bra berättelser, väldisponerade och i ett perfekt tempo. När Greg skriver manus blir det ofta lite mer stressat, på bekostnad av handlingen (fast det är inget mot Morvan&Munuera och Tome&Janry).
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Noshörningens Horn var det första jag läste och det fångade iaf mig. :) Det är ett underbart album. Men egentligen tycker jag att det bästa att börja med är "Spirou och arvingarna" eftersom det är där som många saker introduceras.
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

En annan Spirou relaterad fråga:

Varför är så många av de nyare albumen så dyra? Liten upplaga? Har någon en lista över vilka exemplar som är ovanliga och vilka priser de betingar (beroende av skicket)? Eller kanske en fullständig lista med alla utgivna album och priser?
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Zan

En annan Spirou relaterad fråga:

Varför är så många av de nyare albumen så dyra? Liten upplaga? Har någon en lista över vilka exemplar som är ovanliga och vilka priser de betingar (beroende av skicket)? Eller kanske en fullständig lista med alla utgivna album och priser?



Här har du seriesam´s noteringar om priser på Spirou.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=spirou

Tänk på att detta speglar vad handlare tar i snitt. Enstaka högre noteringar på t ex tradera förekommer.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Men visst är det små upplagor som höjer priset? Jag har aldrig sett Spirou 41-42 ens i dåligt skick.

Vad gäller trådens tema kontra de där jättedyra så är det bara en sak som gäller för att prova Spirou: Franquin! Bättre Tome&Janry har en del att tillägga när man väl läst Franquins album, men först då.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Spirou 41-42 var skitliten upplaga om man jämför med dom nya. 41-42 var ca 900, 46 är ca 5000. Utav 41-42 ska alla bibliotek ha den, då blir det inte många över. Det finns några andra album med samma lilla upplaga. Bla. Linda och Valentin 12:an, Yakari 20-21 och några till. Men där har inte priserna skenat som på Spirou. Tyvärr är nät katalogen lite missvisande på 41-42 orsaken vet jag inte.400-600:- för 41-42 är rea pris, jag skulle köpa 10 av varje för det priset.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av burnout

Spirou 41-42 var skitliten upplaga om man jämför med dom nya. 41-42 var ca 900, 46 är ca 5000. Utav 41-42 ska alla bibliotek ha den, då blir det inte många över. Det finns några andra album med samma lilla upplaga. Bla. Linda och Valentin 12:an, Yakari 20-21 och några till. Men där har inte priserna skenat som på Spirou. Tyvärr är nät katalogen lite missvisande på 41-42 orsaken vet jag inte.400-600:- för 41-42 är rea pris, jag skulle köpa 10 av varje för det priset.


Jag minns när en bokhandlare fick in ett enda ex av Yakari 21 (nytt) 1996. Den kostade 80 kr i F-pris, så när han gjorde sitt vanliga procenpåslag blev butikspriset 149 kr, minst dubbelt mot vanliga album som kostade 59-79 kr. Jag tror serieförlagen experimenterade med en dansk/norsk variant då för 10 år sedan: låg upplaga men höga priser = iallafall en liten vinst. Det slog inte.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E


Jag tror serieförlagen experimenterade med en dansk/norsk variant då för 10 år sedan: låg upplaga men höga priser = iallafall en liten vinst. Det slog inte.




Och ställt till det för samlare i all framtid har dom gjort[8D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av burnout

Bla. Linda och Valentin 12:an,


Hypsis blixtar? Men nog är den mycket vanligare än Spirou 41-42 i alla fall?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Hypsis blixar (Linda och Valentins äventyr Nr 12) är lite vanligare. Sen har vi Valhall nr 11, Marsupilami nr 9 och 10, Uti vår hage (den inbundna men inte samlingsvolymen), Yakari nr 19, 20 och 21, Gaston nr 0 1974 samt den allra svåraste, enligt min mening (eftersom att jag bara sett den en enda gång) Kalle och Hobbes inbundna bok "Men en tiger som vän behöver man inga fiender".
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Looding

Hypsis blixar (Linda och Valentins äventyr Nr 12) är lite vanligare. Sen har vi Valhall nr 11, Marsupilami nr 9 och 10, Uti vår hage (den inbundna men inte samlingsvolymen), Yakari nr 19, 20 och 21, Gaston nr 0 1974 samt den allra svåraste, enligt min mening (eftersom att jag bara sett den en enda gång) Kalle och Hobbes inbundna bok "Men en tiger som vän behöver man inga fiender".


Gaston 1974 är ganska vanlig (men inte i bra skick), stor upplaga, såldes på bokrea året efter för 1.95 kr. Den sista Gaston nr 18 är svårare.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Marsupilami nummer 10? Jag trodde bara det fanns 9, och bara 1-8 så man har en chans att få se dem. Jo, jag ser att den finns i Seriesams lista, men det är nog enda gången jag sett den.

Just Gaston 1974 och nummer 18 har jag i ganska fina skick. Man kanske skulle byta dem mot läsex i lite sämre skick så barnen får njuta av dem. Annars är risken stor att de blir sådana i alla fall en dag.

Hur är det med Gaston 13, Missar i massor? Är det samma innehåll som den onumrerade med samma omslag?

Är inte Linda och Valentin 9-10 ganska ovanliga också?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Har fått lite siffror från ett bokhadelsblads info (2005), Upplagorna är mellan ca 2-5000 st (exat lämnas aldrig ut hemliga). Spirou 41-42,yakari 19-21 som gavs ut enbart för biblioteken + en del för marknaden (för att täcka tryckkostnaden)Räkna bort alla bibblon så blir det inte många kvar. Carlsen som hade utgivning av album mellan 99-2001 var upplagan ca 3000-5000st. Såldes ca 1000ex snitt av sina utgåvor (genom Bokhandlare) undantag Tintin. (Står att läsa i infot). Linda&Val no 10-11-12 var dom sista från Carlsen och dom gick skitdåligt då. Dom var mycket glada att Alvglans tog över den utgivningen, den var nedläggnings hotad, men dom hade sagt att det skulle komma ut minst 16st album (kontrakt). Sammanfattningsvis så alla album som gavs ut mellan åren 99-2001 från carlsen är mariga. men vissa titlar har sålt bra (tintin).
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Gaston nr 13 och Gaston utan nummer har exakt samma innehåll. Men Gaston uten nummer är med i "Tintins äventyrsserie".

Sen förstår jag inte vad Thomas menar (men han har säkert rätt): Jag tycker verkligen att Gaston 1974 är mycket svårare än nr 18! Går kanske 25 Gaston nr 18 på 1 Gaston 1974.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Looding

Gaston nr 13 och Gaston utan nummer har exakt samma innehåll. Men Gaston uten nummer är med i "Tintins äventyrsserie".

Sen förstår jag inte vad Thomas menar (men han har säkert rätt): Jag tycker verkligen att Gaston 1974 är mycket svårare än nr 18! Går kanske 25 Gaston nr 18 på 1 Gaston 1974.


Det stämmer inte. Men slumpen kan ju göra att man inte ser just en viss tidning på ett bra tag. När man väl fått tag på den så kan den dyka upp många gånger på kort tid.

Jag har f.ö haft "nr 0" i min salulista ett bra tag. Alla andra Gaston har sålts utom den. Nr 18 brukar gå fortast.
Skriv svar