Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Wakuran »

Hittade en underlig nyhet på franska. Asterix-tecknaren Uderzo ska ha fått återbetalningskrav av franska skatteverket med motiveringen att han inte är "medskapare" på de tidiga Asterix-albumen, utan bara "illustratör".

Nu kan jag visserligen inte hela historien bakom, men rent principiellt låter det som ett väldigt märkligt beslut.

http://www.france-info.com/culture-livr ... che=uderzo
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av smorkin »

Mm, det är skumt att ha olika skatteregler för författare och illustratörer; jag vet inte riktigt motiveringen till det men så är det i Frankrike.

Och om det nu är så så kan jag nog bara hålla med franska skatteverket att Uderzo bara ska räknas som författare till de album han gjort helt själv. Så usla som de är så är det uppenbart att han inte hade något att göra med manuset till Goscinny-erans album [V]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av rkaj »

Att inte räkna "illustratören" som "medskapare" på ett seriealbum låter ju helt befängt! Frankrike av alla stater borde ju kunna inse att det är skillnad på en bok med text och ett par bilder eller bara en omslagsbild, där det finns en "författare" och en "illustratör", och en serie, där manus och bilder bara funkar tillsammans.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Peral »

Det måste svida rejält i självkänslan!
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Offissa Pupp »

Blir ju en riktig blåslampa för konstnärer. "Har du en gång skapat stor konst är det bäst du fortsätter med det, annars tar vi tillbaka det du en gång skapat!" Det är som om en konstnär alltid måste förtjäna rätten till sitt eget arbete. Kanske inte så dumt egentligen - om en serieskapare en gång visat vad han/hon går för så duger det inte att lite slappt upprepa framgångskonceptet eller degenerera serien till merchandiseavdelningen. [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Agentum »

Isf är de idioter, tom i USA så används ju konceptet med att en författare och tecknaren som startar en serie och kommer överens om det hela är medskapare, ÄVEN om författarens namn i princip alltid står först, det tycks vara en grundregel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Magnus Knutsson »

smorkin skrev:Mm, det är skumt att ha olika skatteregler för författare och illustratörer; jag vet inte riktigt motiveringen till det men så är det i Frankrike.

Och om det nu är så så kan jag nog bara hålla med franska skatteverket att Uderzo bara ska räknas som författare till de album han gjort helt själv. Så usla som de är så är det uppenbart att han inte hade något att göra med manuset till Goscinny-erans album [V]

Men Asterix och Obelix är ju bilder. Om inte Uderzo ritat dom skulle de ju faktiskt inte existera. Hur kan Uderzo då inte
vara upphovsman till dem?

Jag har säkert skapat minst ett tjugotal serier som författare. Rättigheterna till serierna delar jag fifty-fifty med tecknarna.
Dom har skapat seriens yttre utseende, jag berättelsen och texten. För mej är det obegripligt hur man kan påstå att tecknaren inte varit med och skapat serien.

En lustig detalj. Fransmännen är ju så stolta över sina filmregissörer. Men det har dom ingen anlening att vara, det är ju manusförfattarna som skapar filmerna...
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag håller med om att det kan tyckas märkligt att man gör distinktionen mellan författare och tecknare när det gäller att stå som upphovsman. Samtidigt måste man ju dra gränsen någonstans? När slutar man vara upphovsman och istället blir en anställd?

Vill man dra filmliknelsen vidare kan man ju säga att scenograf, scripta, producent och klippare borde vara skattebefriade på sin inkomst eftersom de också är upphovsmän i så fall? Ingen film utan skådisen - skattebefriad.

I just det här unika fallet känns det så klart knepigt, men principiellt tycker jag INTE att en illustratör per automatik ska anses vara upphovsman.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Agentum »

Nej inte per automatik, men du fattar ju att de sammarbetade för att få till Asterix, som författare so skrev och diskuterad med sin tecknare att "så här vil jag tat det ska vara" och så.

Så är det som sagt i USA iaf även om Stanb Lee stod som ända upphovsman allt för länge, men det var ju evigheter sen, det r modern tid nu.

Hur långt hade den här Goccinny kommit utan sin tecknare, med tanke å hur fort de arbetade här i Europa?

Förmodligen ingenstans.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Finns det någonstans bekräftat att det är Uderzo i egen person som gjort varenda serieruta i varenda Asterix-utgivning?

Redan på 1400-talet hade de stora mästarna lärlingar som gjorde deras tavlor. Mästaren signerade bara den färdiga produkten.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Albert Uderzo har gjort åtminstone mestaparten själv, även om han bevisligen haft en hel del studiohjälp på senare tid. Den enda serien jag känner till som inte lär vara ritad av AU är serieversionen av "Asterix tolv stordåd" (kan vara svår att få tag på i albumform) där folk menar att den är tecknad av hans brorsa Marcel.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Okej, det var av ren nyfikenhet. Inget egentligt inlägg i debatten kring om han ska anses vara medskapare eller inte.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Wakuran »

Det är ju alltid svårt att bedöma hur mycket av en serie som är tecknad av en särskild tecknare, i och för sig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Agentum »

Ja i Europa är jag lost, men jag tycker det här låter som en kupp av Gocinnys kvarlevande helt enkelt.

Det finns ju amerikanska motsvarigheter i främt Batman som ju skrev av Bil Finger men han komer aldrig bli krediteead för det, vi har även Wonder Woman där bara Marston ses som upphovsman utan tecknaren i det fallet.

Men dt var ju fan på typ 30-40-talet.

Hur kan man koma in idag och påstå bara så där att tecknaren som ju sen fortsatte serien inte var inblandad alls, det låter ju så dåligt så att det inte kan vara sant på dn här sidan Atlanten.

Går det fär igenom så har vi fårr hit det typiska efterlevande lycksökarsyndromet med och kan sälla oss till resten av västvärlden.
Jag begriper sock inte hu r Gocinny skule kunat grort nåt utan en tecknare, ska de ge sig på Lucky Luke näst eller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Bufkin »

Fransmänen är besvärliga. De är så fokuserade på vem som är KONSTNÄREN att det är till stor deras fel att regissören är så mycket coolare än författaren i filmvärlden. De är väldigt individualistiska i sin syn på konst, det är EN konstnär... typ.
Senast redigerad av 1 Bufkin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Bufkin »

Ang illustratör.

Man är rimligtvis "bara" illustratör om verket har ett lika stort värde utan eller med andra bilder. Tänk tex ungdomsböcker som Narnia och Bilbo... det finns fantastiska illustrationer till dem, men boken står på egna ben.

Jag skulle vilja se Asterix utan bilder.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Bufkin skrev:Ang illustratör.

Man är rimligtvis "bara" illustratör om verket har ett lika stort värde utan eller med andra bilder. Tänk tex ungdomsböcker som Narnia och Bilbo... det finns fantastiska illustrationer till dem, men boken står på egna ben.

Jag skulle vilja se Asterix utan bilder.


Egentligen är det Goscinny som ska ha restskatt menar du? [:o)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Peral »

Jag skulle absolut INTE vilja se Asterix utan bilder [;)] Sedan är det inte fransmannen i gemen som ser Goscinny som ensam skapare av Gallerna utan någon hjärnsläpps paragraf inom fransk skattelagstiftning.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mycket möjligt att jag missuppfattat hela systemet, men översättningen via Google ger för handen inte mycket klarhet. Men det jag förstår är att i Frankrike är man undantagen skatt om man räknas som själva konstnären, alltså Picasso hade inte behövt betala inkomstskatt om han krängde några tavlor. Om det nu är så, är det DETTA som är det knasiga, för det är klart som korvspad att samtliga ska betala skatt, oavsett om de kallar sig (är) konstnär eller bilmekaniker. Med andra ord så ska både Uderzo och Goscinny betala skatt på sina inkomster.

Att en av dem skulle räknas annorlunda i sin yrkesroll är förstås helt galet, serier är en symbios där båda delarna behövs, den ena klarar sig inte utan den andra.

Den halvtaffliga översättningen:
http://translate.google.se/translate?js ... e%3Duderzo
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Uderzo inte medskapare till Asterix - Krävs på restskatt

Inlägg av Bufkin »

Peral skrev:Jag skulle absolut INTE vilja se Asterix utan bilder [;)]

Bahh... det var ju det jag menade :) Jaja, man skall inte skriva och försöka bussa med grabben samtidigt :)
Skriv svar