Donjon/Dungeon?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Donjon/Dungeon?

Inlägg av Looding »

Köpte Donjon på svenska när de kom ut och skrattade faktiskt högt när jag läste, vilket är ovanligt. Satt och kollade på nätet och hittade massor men ingen vidare kronologi. Någon som vet i vilken ordning man bör läsa dessa?

http://www.adlibris.com/se/searchresult ... duct=False
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lewis Trondheim och Joann Sfar

Inlägg av Agentum »

Köp de engelska, jag har ett tiotal och de är dessutom alltid av dubbelalbumformat. dvs det är 2 normala abum i varje.

Det finns en karta som ett träd i dem som berättar när olika linjer av serien utspelar sig, det är nog inet svårt att hitte en sån.

Annars tycker jag det går bra att börja med nr1 på de som har en sån, det fins ju även en del som går utanför det systemet ch mest handlar om episoder som inte är viktiga i tidslinjen som annars följs, tidiga år, nutid och sena år ungefär kan man säga.

Alla figurer lever inte under alla dessa perioder.

Kolla i den u har och se om inte det där tidsträdet fins i denna?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lewis Trondheim och Joann Sfar

Inlägg av Agentum »

Jo för de som kan franska är det givetvis avgjort, men i brist på det är de engelska mycket bra, vi komer så att säga knappast se så mycket material på svenska iaf.

En lite tråkig sak är att de inte håller albumformat utan är så stora som den svenska första som gavs ut, de skulle vara som de andra som släpptes.

Men jag tror originalen är så där små med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lewis Trondheim och Joann Sfar

Inlägg av smorkin »

Kolla NBMs hemsida för Dungeon på engelska, för ordning (Adlibris m fl har ofta bara albumnamnet, och saknar typ Dungeon Zenith 2-prefixet):

http://www.nbmpub.com/humor/trondheim/dungeon/dungeonhome.html

Inbördes är sviterna såhär, kronologiskt: The Early Years -> Zenith -> Twilight. Monsters & Parade är fristående album som kan passa in lite varstans.

Men albumen har inte skrivits i den ordning de utspelar sig så du kan börja med vilken svit du vill. Jag tycker att Zenith nog är bäst att börja med för där presenteras huvudpersonerna. Twilight är sen en mer direkt fortsättning, medan The Early Years inte har så stor relevans. Och de fristående albumen kan du hugga sedan [:)]

Grattis till mycket rolig läsning!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Lewis Trondheim och Joann Sfar

Inlägg av Looding »

Blir en stor beställning till nästa löning märke jag! Stort tack för alla svar!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Donjon/Dungeon?

Inlägg av Agentum »

Nåväl jag har nog allt som kommit på engelska i serien, de är nån slags dubbelalbum kan man säga jämfört med originalen.

Men nu kommer de just inga, och man ser att de kommit ut 2003 osv i original, är det hrä et tavslutat projekt eller finns det en massa som de börjar backa på att översätta?

De har ju ändå klart över 10 trades idag då ofatst i dubbelformat.

Nån som har koll på den andra sidan av det?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Wakuran »

Det verkar finnas 34 album i serien på franska. De följer en ganska märklig kronologi, där albumen ligger på olika "nivåer" i tidsålder, från -99 till 200 (och preliminär möjlighet till över 300 album i serien). Det har sagts i medier att två nya album är på gång för 2012 som "inte alls innebär slutet för Donjon, men dessa två böcker ger en typ av upplösning för alla album som redan finns".

http://fr.wikipedia.org/wiki/Donjon_(bande_dessin%C3%A9e)

Jag borde läsa mer Donjon, annars. Den verkar skön. Synd att Komika fick lägga ner.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av GuestOnQuest »

Donjon
http://sv.wikipedia.org/wiki/Donjon

Här är en länk (på engelska) som går igenom serien utförligt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_(comics)#Chronology

En länk på svenska:
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Donjon

Det finns 35 album i 6 olika sviter:
1. Donjon Potron-Minet (Dungeon the Early Years): -99. La chemise de la nuit + -98. Un justicier dans l'ennui + -97. Une jeunesse qui s'enfuit + -84. Après la pluie + -83. Sans un bruit
2. Donjon Zénith (Dungeon Zenith): 1. Coeur de canard + 2. Le roi de la bagarre + 3. La Princesse des Barbares + 4. Sortilège et avatar + 5. Un mariage à part + 6. Retour de fanfare
3. Donjon Crépuscule (Dungeon Twilight): 101. Le Cimetière des dragons + 102. Le volcan des Vaucanson + 103. Armaggedon + 104. Le Dojo du Lagon + 105. Les Nouveaux centurions + 106. Révolutions
4. Donjon Monsters (Dungeon Monsters): 1. Jean-Jean la Terreur + 2. Le Géant qui pleure + 3. La Carte Majeure + 4. Le Noir Seigneur + 5. La Nuit du Tombeur + 6. Du ramdam chez les brasseurs + 7. Mon fils le tueur + 8. Crève-Coeur + 9. Les Profondeurs + 10. Des soldats d'honneur + 11. Le grand animateur + 12. Le grimoire de l'inventeur
5. Donjon Parade (Dungeon Parade): 1. Un donjon de trop + 2. Le sage du ghetto + 3. Le jour des crapauds + 4. Des fleurs et des marmots + 5. Technique Grogro
6. Donjon Bonus: 1. Clefs en mains
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Agentum »

Ni förstår varför jag frågade va? det är så invecklat då det är många tidsperioder på en gång som ges ut och även sånt utanför dessa.

På engelska är de som sagt dubelt så tjocka som originalen så en Monstres tex. den är 2 sånna originalalbum osv.

Jag har tyvärr inet alla mina tillgängliga, emn ja gär ganska säker att ja gfår ihop et ttiotal, vilket skulel ge 40st original album.

En tråkig sak är ju att de på engelska iaf har tradeformat och inte vårt albumformat.

Det går utmärkt med de englska men det är nog ingen stor utgivare så jag gissar ta det inte finns hur mycket som helst av dem, jag har dock de 2 svenska med, där den sista ju blev av "rätt" format, men de är originaltjocka).

edit:kollade siten 14 tycks ha givits ut på engelska dvs då 28 original, men det finsn någar outgivna, mest ser det ut som för att de är kortare och bar täcker ett album, kanske kommer de separat på nåt sätt, hoppas det.

Serien är väldigt speciell då den går från totalt crazyhumor via äventyr till ond bråd död, imo är den fantastiskt lyckad och man känner sig hemma i världen.

Nåväöl jag hopas de fortsätter både med reprinterna och originalen.

Fick Monstres(Sic faktikst trots vad som står) 4 idag vilket är originalet 5 och 6 det var därför jag undrade lite bara, utgiven 2011 i USA men 2003 i original.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av GuestOnQuest »

Jag kan tänka mig att de väntar så att de får två album i en bok, blir mer konsekvent på det sättet. Vad jag kan se så är ingen svit avslutad på franska. Fler album bör alltså vara på väg men det kan ta tid då många av de inblandade serieskaparna har andra projekt att se till.

Så, vilken av sviterna är din favorit?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Agentum »

Alltså det vet jag inte, vill man garva så är ju Parade de bästa, men early ears typ Night Shirt är ju en bra äventyrsmässig serie.

Egentligen ogillar jag ingen även om de i Twiilight kan var komplicerade då världen liksom har flugit i bitar.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av GuestOnQuest »

Hittade en annan tråd som tog upp serien:

viewtopic.php?f=8&t=7057&p=116539&hilit=donjon#p116539

Agentum skrev:En lite tråkig sak är att de inte håller albumformat utan är så stora som den svenska första som gavs ut, de skulle vara som de andra som släpptes. Men jag tror originalen är så där små med.
Nej, originalen är faktiskt inte så små utan håller en normal albumstorlek dvs samma storlek som de typiska Tintin- och Asterix-albumen.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Agentum »

Jo och den andra de gav ut på svenska(den första skumt nog litet format som de amerikanska men bar hälften så tjock Ankhjärta) har det formatet också men de amerikanska har tradeformat, men ok de är dubbelt så tjocka då iaf, men visst albumformat hade varit nåt.

Jag kan inte franska så jag har noll koll på det, läser du den här serien?

På de engalska utgåvorna är det ofat en massa om Dungeons & Dragons och det började nog som ett skämt på det, ett slott där äventyrarna fick ta sig igenom monster och försöka ta skatter, men det är ju mer, de tär ju mycket personligare i faktikst de flesta av historierna, Monstres är ju om historier om de figurer som får spala andar fiol i de vanliag böckerna så man får en bakgrund om dessa, so mden jag läser nu där är första storyn om han Horus nekromantikergamen.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av GuestOnQuest »

Agentum skrev:Jo och den andra de gav ut på svenska(den första skumt nog litet format som de amerikanska men bar hälften så tjock Ankhjärta) har det formatet också men de amerikanska har tradeformat, men ok de är dubbelt så tjocka då iaf, men visst albumformat hade varit nåt.

Jag kan inte franska så jag har noll koll på det, läser du den här serien?
Nej, jag kan inte påstå att jag läser denna serie. Har bara läst de två översatta till svenska (Donjon Zenith) och de var inte riktigt i min smak men jag känner att de andra sviterna verkar vara intressanta så jag ska ta och slå till på någon av dem innan jag helt avfärdar serien. De med Christophe Blain lockar mig mest då jag gillar alla serier jag läst av honom hittills.

Jag avskyr när en svit inte är konsekvent så Komikas två olika storlekar på albumen retar gallfeber på mig. Tänk på det ni som driver förlag, försök hålla en svit så konsekvent som möjligt annars är vi nog ganska många som knyter nävarna och vägrar köpa. [:X] [:(]
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Wakuran »

"Monstres" är ju den franska stavningen, så den behölls till engelska, alltså?

Donjon Bonus: 1. "Clefs en mains" verkar inte vara ett seriealbum utan ett rollspel baserat på serien. För att inte skrämma bort nytillkomna rollspelarna verkar grundreglerna vara relativt enkla och uppmuntra till experiment och tramsande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av GuestOnQuest »

Wakuran skrev:"Monstres" är ju den franska stavningen, så den behölls till engelska, alltså?

Donjon Bonus: 1. "Clefs en mains" verkar inte vara ett seriealbum utan ett rollspel baserat på serien. För att inte skrämma bort nytillkomna rollspelarna verkar grundreglerna vara relativt enkla och uppmuntra till experiment och tramsande.
Jahaja, en rollspelsbok. Det borde jag nästan ha förstått men så är det när man slarvar med att kolla saker och ting. Bra att du redde upp det, rätt ska vara rätt. [:)]

Titeln borde ha varit Donjon Monstres men de körde det på engelska. Jag vet inte varför de har valt en engelsk titel men som jag har noterat är inte det alldeles ovanligt.

Nedan en bild ur Donjon Monsters-sviten.
Bild
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Wakuran »

Vänta, den franska versionen har en engelsk titel, och den engelska har således en fransk titel, eller har jag missförstått? :shock:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Agentum »

Stämmer.

Bild
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Donjon/Dungeon?

Inlägg av Looding »

14 dubbelalbum på engelska har kommit. Mycket trevlig läsning!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar