Percevan

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Percevan

Inlägg av Kattmannen »

När jag var på Världens längsta bokbord i Stockholm söndagen den 19/8 så hittade jag på Sergels torg (Serietekets bokbord tror jag) tre intressanta seriealbum på danska om någon ”Ridder Goodwill”. Album nr 2,3 och 4; ”Graven under isen”, ”Ganaels svaerd” och ”Aslors rige”.

Jag läste dem med stort nöje [:)] , om än lite svårigheter ibland med danskan :? . Lite likheter med ”Johan och Pellevin”. Men mera fantasy, variation och känsla. Lite mer engagemang och glöd både i berättelserna och bilderna. Kändes både spännande, avancerat och lite mysigt. En av de främsta likheterna med ”Johan och Pellevin” är att de två huvudkaraktärerna är ett omaka par där den ena halvan är en ung ädel hjälte. På danska heter de bägge huvudkaraktärerna ”Ridder Goodwill” och ”Kervin”.

En klart upplyftande serieupplevelse [:)] [^] :) :!:

Jag har googlat lite;

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Percevan

http://comicwiki.dk/wiki/Ridder_Goodwill

På originalspråket (franska) och på svenska heter huvudkaraktären ”Percevan”. Förutom Frankrike, Danmark och Sverige så har serien getts ut i Tyskland, Ungern och Island. Samt enstaka album i USA, U.K., Spanien och Nederländerna. Lustigt spridningsområde.

Är det någon mer som har läst ”Percevan”? Vad tyckte ni? Vet någon var det finns album att köpa (på svenska helst, eller möjligen danska)?

Jag sökte lite grann innan jag skrev detta inlägg. Vad jag såg så fanns det ingen tråd i forumet specifikt om ”Percevan”, hoppas att detta inlägg hamnat rätt, annars så får jag be om ursäkt.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Percevan

Inlägg av rkaj »

Jag har ett par album Percevan och gillar serien. Den har många likheter med Johan och Pellevin som du säger, men jag upplever Percevan som lite vuxnare i tematiken. En annan skillnad är att albumen hänger ihop med i Percevan, så jag tror den tjänar mer på att läsas alla album i rätt följd. Tyvärr har jag bara lyckats få tag på ett par slumpmässigt valda album, så för mig är kontinuiteten en nackdel även om jag i princip tycker att det är en fördel.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Percevan

Inlägg av KRax »

Bra serie! Fantasyböcker har ju alltid en så ödesavgörande handling, medan Percevan plockar "mindre" historier ur en fantasyvärld. Det gillar jag!

Vart man kan hitta, det vet jag inte, men när de finns någonstans brukar de inte vara särskilt dyra. Jag tror att många blev ganska sönderlästa av sina ägare för när de nu finns begagnade är nästan alla jag sett i lässkick, inte bättre.

Det danska förlaget, Donovan Comics, länkar till ett antikvariat som ser ut att ha de flesta danska albumen, åtminstone i samlarskick med lite högre priser:
http://www.tegneserier.biz/tegneserier/ ... dwill.html

När jag var barn läste jag alltid Percevan när jag hälsade på mina kusiner. Det var de bästa albumen de hade, som inte jag hade. När jag någon gång i övre tonåren hittade alla på antikvariat var de ett givet köp. Album 1-4 är jämnbra medan femman är lite sämre. Album 6-8 har jag på franska och de är också riktigt bra, fast lite svartare än de andra. Resten kommer jag garanterat att skaffa någon gång.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Percevan

Inlägg av Offissa Pupp »

Om Percevan tycker jag sådär. Den är rasande snygg och jag gillar färgläggningen, men berättelserna känns inte helt tighta alla gånger. Personligen är jag inte så förtjust i fantasy, så kanske är jag diskvalificerad från en rimlig bedömning, men det är lite väl trollkarlar för min smak...

Percevan har f.ö. rätt nyligen kommit ut i engelsk översättning på spelföretaget Fantasy Flight Games, som alltså försöker sig på att etablera en franskbelgisk serie på den amerikanska marknaden. Finns i fyra inbundna band på vanliga näthandlare. Det störande med dessa utgåvor är dock att formatet är kriminellt smått - boken är halvt europeiskt albumformat och sidorna är försedda med riktigt breda marginaler. Allt som allt gör det inte serien helt rättvisa och frågan är om det inte kommer att innebära ännu en misslyckad lansering av en franskbelgare i USA.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Percevan

Inlägg av RioGrande »

Har lite svårt för huvudpersonen. Kanske lite svårt för vissa andra figurer också. Och handlingen var lite fånig. Men annars var serien rätt bra. Ganska bra tecknad.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Percevan

Inlägg av Offissa Pupp »

RioGrande skrev:Har lite svårt för huvudpersonen. Kanske lite svårt för vissa andra figurer också. Och handlingen var lite fånig. Men annars var serien rätt bra. Ganska bra tecknad.

Jag håller med dig. Nu vet jag iofs inte varför du inte tyckte om Percevan som figur, men jag tror att mitt problem med honom är att han så uppenbarligen ska vara snygg. Vilket också bevisas att han lägrar en massa kvinnor. Det känns som om det skaver i en humoristisk äventyrsserie i den här franskbelgiska traditionen.

Men vad är det som gör att du inte gillar honom? (Nu låter det nästan som om vi pratar om en riktig människa på ett personligt plan...) Utveckla gärna!

Och som ett litet tillägg för den eventuellt intresserade så innehåller den amerikanska utgåvan som jag pratar om ovan alltså tre äventyr per bok.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Percevan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag har inte läst serien men när jag kollar på bilder från den tycker jag han ser ut att vara en manlig, nästan pojkig variant på den typiska Disney-prinsessan. Inte som prinsarna hos Disney brukar vara utan just prinsessorna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Percevan

Inlägg av rkaj »

Bild

Ser ut som en disneyprincessa? Nja, jag håller kanske inte riktigt med, men du har en poäng ... (bilden är från seriewikin Percevan.)

Personligen har jag inget problem med att han är snygg och jagar tjejjer. Andra seriehjältar är starka och bra på att slåss, varför inte en som är snygg och raggar tjejjer? [8D]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Percevan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag sa inte att han ser ut som Disney-prinsessa utan som den manliga motsvarigheten. Alltså kanske överdrivet bildskön, men det stör inte mig heller egentligen utan det var bara något som slog mig. Hela stilen serien har tycker jag ser film-Disney-aktig ut. Alternativt Don Bluth när han gått solo.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Percevan

Inlägg av KRax »

Figuren Percevan har jag aldrig gillat heller, men jag skulle inte säga att det beror på att han ska vara så uppenbart snygg, utan mer på att han ska vara perfekt. Jämförelsen med Johan är inte dum, för där Johan är bra på alla sätt och vis (=genomtrevlig, men precis som Tintin lite blek) är Percevan bäst på alla sätt och vis (= dryg och därmed inte lika blek) och det är rätt tröttsamt; ädel, stark, snygg, klok och så vidare.

Detsamma gäller nog alla bifigurer i serien Percevan, att de är lite för tillspetsade.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Henka
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 25 okt 2011, 10:30

Re: Percevan

Inlägg av Henka »

Hade de 5 albumen som finns på svenska som barn och eftersom det var en favorit då blev det även ett köp av de engelska samlingsvolymerna. Problemet med är som redan nämnt det lilla formatet som inte gör teckningarna rättvisa men hoppas ändå på en 5e volym när det finns material för det. Ganska trevlig fantasyserie enligt mig med lite komiska inslag.
“The chances of surviving are… slim.”
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Percevan

Inlägg av Kattmannen »

Håller med om att Percevan verkar ha lite mer vuxen inriktning än Johan och Pellevin, bl.a. just det att det känns lite mer laddat relationerna till kvinnor. J & P är uppenbart en serie som huvudsakligen riktar sig till barn.

Btw; kul att jag lyckades starta en tråd som tilldrog sig sånt stort intresse. [:)] :!:
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Percevan

Inlägg av Ingemar »

Offissa Pupp skrev:Om Percevan tycker jag sådär. Den är rasande snygg och jag gillar färgläggningen, men berättelserna känns inte helt tighta alla gånger. Personligen är jag inte så förtjust i fantasy, så kanske är jag diskvalificerad från en rimlig bedömning, men det är lite väl trollkarlar för min smak...

Bortsett från att jag gillar fantasy så tycker jag din beskrivning är på pricken. Snygg, men inte alls bra berättad. Jämför jag med Johan och Pellevin så är skillnaden stor, för Johan och Pellevin är generellt mycket välberättad, medan Percevan som jag minns den var ganska råddig och illa planerad. Jag har för mig att de första albumen funkade hyfsat, men vid "El Jeradas Timglas" var det alltför uppenbart att manuset inte hade alla kulor i påsen. Jag hade hoppats att serien skulle få ihop sina manus men från halvdant blev det sämre. (Men det var länge sedan jag läste den.)

Annars är konceptet pinsamt likt Johan och Pellevin, snygg och rättrådig hjälte med en knäpp kompis som står för lustigheterna. Det hade ju Johan och Pellevin redan gjort!

Så jag lade undan den och glömde bort den som en mindre bra serie i raden. Den påminner om Teobald (som också liknar Johan och Pellevin men snyggare), men Teobald har bättre manus.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Percevan

Inlägg av Wakuran »

Ingemar skrev:Annars är konceptet pinsamt likt Johan och Pellevin, snygg och rättrådig hjälte med en knäpp kompis som står för lustigheterna. Det hade ju Johan och Pellevin redan gjort!

Ehmmm...

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... ngSidekick
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Percevan

Inlägg av mikaelbergkvist »

Sant. Det är nog en av de allra äldsta uppläggen som finns överhuvudtaget. Men sammanhanget med medeltida setting kanske stör i kombination med detta?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Percevan

Inlägg av Ingemar »

mikaelbergkvist skrev:Sant. Det är nog en av de allra äldsta uppläggen som finns överhuvudtaget. Men sammanhanget med medeltida setting kanske stör i kombination med detta?

Ja, känslan av att det inte bara är samma roll (att Kapten Haddock har samma roll i Tintin stör inte alls i sammanhanget) utan likheten går längre, samma miljö, samma längdskillnad... samma lite för mycket helt enkelt.
Skriv svar