Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Den stora Tintin tråden

Inläggav Wakuran » mån 07 jul 2014, 12:49

Jo, Karin och Allan B. Janzons översättning trycktes om ständigt mellan 60- och 90-talet, och en del album har 20-talet upplagor.

http://www.seriesam.com/tintins_aventyr.htm (Hittar ingen bättre lista.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 07 jul 2014, 13:29

ok så pass, iaf finns de nästan var som helst och att samla ihop dem är inget problem och sökande i åratal och heller inget dyrt.

De dyra är väl de där äldsta som fanns i hårdpärm.

Så nog kan man unna sig Tintin alltid.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » mån 07 jul 2014, 14:35

Slitna Tintin-album brukar man ofta se på loppis. Så nöjer man sig med det, så är ju loppisar det bästa.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » mån 07 jul 2014, 17:26

Tack, ska kolla upp det! Mejlar Seriecentrum i kväll.
Men det har alltså inte varit snack om nya Hergé-samlingar de senaste åren?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 07 jul 2014, 17:44

Inte inbundna, ej heller med flera album i varje volym.
Men några specialare har ju kommit på sistone: Hergés originalversioner av album som senare blev omtecknade. Några enstaka på svenska. Men på danska (och förstås på franska!) finns nog alla... Men här snackar vi om DYRA inbundna volymer.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » ons 16 jul 2014, 23:00

Mejlade för ett par dagar sen och har inte fått nåt svar än. Det är mejladressen som är på hemsidan som är den korrekta antar jag.
Ska bli kul att se huruvida han kan få fram ett par VG-ex för okejiga summor!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » tor 17 jul 2014, 09:07

Han kan ju vara ute på någon marknad (han brukar vara runt på många marknader på sommaren). När jag mejlat har paketet ibland kommit med posten redan nästa dag (förutsatt, förstås, att det jag vill ha finns inne...).

Aza

Inläggav Aza » mån 28 jul 2014, 19:21

Jag hittade ett Tintin album i en låda med tidningar härhemma och blev lite nyfiken...albumet är Solens tempel (del 2) och är utgett av Carlsen IF. printed in belgium 1972 och 7:e upplagan.

Jag körde den via seriekatalogens prislista och får ingen riktig rätsida på det...den står i skyhögt värde där, står att den kom ut 1968 (jag gissar att det är förstaupplagan som kom då). Mitt album har sina skönhetsfel men inget direkt som är enormt. Vad skulle vara rimligt att ta för detta album, mellan tummen och pekfingret?

http://minfil.org/6aRdfdb7be/20140725_192018.jpg

För stor bild. Redigerar till länk.
/Admin

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 jul 2014, 19:47

Aza skrev:Jag hittade ett Tintin album i en låda med tidningar härhemma och blev lite nyfiken...albumet är Solens tempel (del 2) och är utgett av Carlsen IF. printed in belgium 1972 och 7:e upplagan.

Jag körde den via seriekatalogens prislista och får ingen riktig rätsida på det...den står i skyhögt värde där, står att den kom ut 1968 (jag gissar att det är förstaupplagan som kom då). Mitt album har sina skönhetsfel men inget direkt som är enormt. Vad skulle vara rimligt att ta för detta album, mellan tummen och pekfingret?

Enligt Seriesam verkar den vara värd ungefär en tia... Uppfnasade kanter och bucklig framsida...

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Tintins+%E4ventyr+(senare+upplagor)+(1969)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 28 jul 2014, 20:05

I en faktisk säljsituation (nån som behöver ett läsexemplar direkt) skulle man nog kunna få loss tjugo eller trettio också. Om alla sidorna finns kvar och så.

Aza

Inläggav Aza » mån 28 jul 2014, 20:30

Sjukt hur olika seriesam och seriekatalogen värderar albumen...eller var det jag som tolkade seriekatalogens värderingslista fel?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 jul 2014, 21:09

Aza skrev:Sjukt hur olika seriesam och seriekatalogen värderar albumen...eller var det jag som tolkade seriekatalogens värderingslista fel?

Det är upplagorna som skiljer i pris. Den första upplagan är mycket sällsyntare, så albumen i senare upplagor är inte alls värda lika mycket.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » ons 30 jul 2014, 21:31

Wakuran skrev:
Aza skrev:Jag hittade ett Tintin album i en låda med tidningar härhemma och blev lite nyfiken...albumet är Solens tempel (del 2) och är utgett av Carlsen IF. printed in belgium 1972 och 7:e upplagan.

Enligt Seriesam verkar den vara värd ungefär en tia... Uppfnasade kanter och bucklig framsida...

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Tintins+%E4ventyr+(senare+upplagor)+(1969)

För oss som är ute efter läsupplevelsen så är varje album av Den Store ovärderligt. Inga av mina genomlästa album är till salu.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 03 aug 2014, 05:35

Jo, men alltså att köpa dem för vetiga pengar är ju inte fel, man måste ju inte ha toppex från förstautgivningar mm för det.

Och som sagt det saknas inte direkt album att köpa begagnat.

Man hittar dem ju oftast lite här och var så några priser i värderingsguider är meningslösa, ska man läsa kvittar det väl om det är lite Tintins äventyrsklubb mm i högen, eller hur?

Men du kanske menade er att du har dem och de har du kvar, isf delar jag det med dig, jag har alla utom den där Sovjet och de kan lika gärna då de är hela och rena vara kvar då jag kommer läsa dem igen.
9mm, i'm never further away than that.

Lennart F

Inläggav Lennart F » tis 17 feb 2015, 17:57

Vet inte om detta varit uppe tidigare. 2012 gavs Enhörningens Hemlighet & Rackham Den Rödes skatt ut i ett riktigt stort format. Nästan dubbelt så stora som de ordinarie albumen. Har ännu inte sprättat plasten runt dem så jag vet faktiskt inte hur de ser ut innanför pärmarna. Vet någon hur stor utgåva det var på dessa böcker och om några fler av Tintins äventyr är planerade att ges ut i det här stora formatet?

L

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 17 feb 2015, 18:09

Upplagan bör ha varit begränsad, och framför allt riktad till en mindre samlarpublik.

Jag har inte hört något om planer på flera äventyr.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » tis 17 feb 2015, 18:24

I storformat finns det inga fler, men följande finns inbundet (liknande dom tidigare 60-talarna)
Den Svarta Ön (det är -43:an som är inbunden )
Det Svarta Guldet

Användarvisningsbild
Furienna
Fine

Inläggav Furienna » mån 30 mar 2015, 22:01

Mitt första blogginlägg om "Tintin": https://furienna.wordpress.com/2015/03/ ... rge-del-1/

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 31 mar 2015, 13:45

Jag såg förresten nyligen i Pressbyrån en tidning som hette typ "Populär Vetenskap" som hade med en artikel om Hergé. Hela tidningen var ganska allmänt hållen, så det kändes inte som så mycket ny information för seriefans, men ändå.

Tidningen hade dessutom med en artikel om serievärldens fysik. (Mest superhjältar, men även litet cartoonfysik i Gråben och Hjulben.)

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » fre 10 apr 2015, 07:59

I Faraos cigarrer finns en ruta där Patrash Pashas (vet ej om han heter så på svenska) tjänare visar ett album för Tintin. Patrash är en stor beundrare av Tintin. I min version är albumet som visas Månen tur och retur del 1. Om det är det albumet i alla versioner så undrar jag hur fan det går ihop? Planerade Hergé tio år i förväg? Dessutom är Kapten Haddock med i Månen tur och retur 1, så när Patrash visar albumet för vår hjälte har Tintin och Haddock aldrig ens möts. Kan någon Tintinfantast ge mig ett svar så jag kan koncentrera mig på viktigare saker?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Återgå till "Fransk-belgiska serier"