Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Moulinsart lär ha varit skitjobbiga när det gäller rättigheter principiellt, och klagat på fans som använt enstaka bilder i icke-officiella sammanhang, etc. och liknande områden som egentligen borde falla under Citaträtten eller Fair Use. Så folk hoppas väl att domslutet ska leda till en tolerantare standard.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:http://www.actuabd.com/Un-tribunal-hollandais-denie-a

Bild
"Tintin och bumerangprocessen" var en fin rubrik! [:o)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Moulinsart lär ha varit skitjobbiga när det gäller rättigheter principiellt, och klagat på fans som använt enstaka bilder i icke-officiella sammanhang, etc. och liknande områden som egentligen borde falla under Citaträtten eller Fair Use. Så folk hoppas väl att domslutet ska leda till en tolerantare standard.

Jo när jag tittade runt nämns de här som hårda och drastiska oavsett.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Wakuran skrev: borde falla under Citaträtten eller Fair Use.

Enligt Svenska Tecknare finns ingen citaträtt vad gäller serier.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Joakim Gunnarsson skrev:
Wakuran skrev: borde falla under Citaträtten eller Fair Use.

Enligt Svenska Tecknare finns ingen citaträtt vad gäller serier.
Såg ett inlägg på FB som jag tyckte lät vettigt (minns inte vem som skrev eller var), löd ungefär såhär:

När det gäller nyutgivet så inser nog de flesta förlag och serieskapare att det är av godo om det publiceras omslag eller någon enstaka ruta i samband med t.ex. recension eller nyhetsartikel – även om de anser att citaträtten inte gäller. Men när det gäller Tintin så finns ju knappt någon nyutgivning. När Tintin-bilder används är det sällan i samband med att någon ny produkt finns på marknaden. Därför verkar Moulinsart ha varit rätt hårda när det gäller användning av Tintin, de ser ingen ekonomisk vinning med att se mellan fingrarna med sånt utan har varit hårda med licensavgifter istället.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av mikaelsol »

Jag ville döpa mitt barn till Tintin, men där satte min sambo stopp. Får skaffa ett till och se om det går igenom den gången.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Jag ville döpa mitt barn till Tintin, men där satte min sambo stopp. Får skaffa ett till och se om det går igenom den gången.

Eller en till sambo bredvid den andra. Litet poly. Om ni röstar blir ni två mot en.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Furienna »

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av smorkin »

Furienna skrev:Här har ni nu mitt kompletta reportage om "Tintins äventyr".

https://furienna.wordpress.com/2015/05/ ... rge-del-1/

https://furienna.wordpress.com/2015/08/ ... rge-del-2/

Kul; ska genast läsa :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Låt mig chocka alla genom att nämna att jag just läste mitt första Tintin album... och det var Plan 714 till Sydney... och jag gillade den *Le gasp!*
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Låt mig chocka alla genom att nämna att jag just läste mitt första Tintin album... och det var Plan 714 till Sydney... och jag gillade den *Le gasp!*


Jag är avundsjuk! :mrgreen: Du har så mycket trevligt att upptäcka i resten av Tintin-albumen!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Låt mig chocka alla genom att nämna att jag just läste mitt första Tintin album... och det var Plan 714 till Sydney... och jag gillade den *Le gasp!*


Jag är avundsjuk! :mrgreen: Du har så mycket trevligt att upptäcka i resten av Tintin-albumen!


Säkert, naiva äventyrs serier är min favorit genre. Måste dock säga att nästa jag kommer läsa är Tintin och Guerillan för dom sitter ihop i den boken jag har =P (Hergé samlade verk 16)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Låt mig chocka alla genom att nämna att jag just läste mitt första Tintin album... och det var Plan 714 till Sydney... och jag gillade den *Le gasp!*


Jag är avundsjuk! :mrgreen: Du har så mycket trevligt att upptäcka i resten av Tintin-albumen!


Säkert, naiva äventyrs serier är min favorit genre. Måste dock säga att nästa jag kommer läsa är Tintin och Guerillan för dom sitter ihop i den boken jag har =P (Hergé samlade verk 16)

Det är tyvärr ett av de sämsta och konstigaste... Låt inte det avskräcka dig från vidare läsning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:
Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Låt mig chocka alla genom att nämna att jag just läste mitt första Tintin album... och det var Plan 714 till Sydney... och jag gillade den *Le gasp!*


Jag är avundsjuk! :mrgreen: Du har så mycket trevligt att upptäcka i resten av Tintin-albumen!


Säkert, naiva äventyrs serier är min favorit genre. Måste dock säga att nästa jag kommer läsa är Tintin och Guerillan för dom sitter ihop i den boken jag har =P (Hergé samlade verk 16)

Det är tyvärr ett av de sämsta och konstigaste... Låt inte det avskräcka dig från vidare läsning...


Ja, satsa hellre på Herges guldålder...hmm...De sju kristallkulorna/Solens tempel, Enhörningens hemlighet/Rackham den Rödes skatt, Det hemliga vapnet... [^]
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Stranger »

Vänta, är Plan 714 till Sidney dåligt beaktad? Jag tyckte det var rätt bra.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Peral »

Jag blir också väldigt avundsjuk! Tänk att ha alla Tintinalbum olästa! Nu gör det i och för sig inte alltför ont att läsa om dem. Men tänk att inte ha läst vare sig Tintin, Gaston, Asterix, Yves Chaland eller Spirou, att upptäcka dem för första gången....
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Peral skrev:Jag blir också väldigt avundsjuk! Tänk att ha alla Tintinalbum olästa! Nu gör det i och för sig inte alltför ont att läsa om dem. Men tänk att inte ha läst vare sig Tintin, Gaston, Asterix, Yves Chaland eller Spirou, att upptäcka dem för första gången....


Lästa Spriou för första gången för ett par veckor sedan och har inte läst Gaston eller någonting av Yves Chaland :B
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Peral »

ARRGH! Sök på Yves Chaland på Google och titta på bildsök och du får uppleva vad alla tecknare eftersträvar, sök på Franquin och du får uppleva vad rörelse innebär, sök på Tintin och du får uppleva vad perfektion innebär! Asterix är den sammanlagda höjdpunkten av de tre föregående.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Furienna »

Stranger skrev:Vänta, är Plan 714 till Sidney dåligt beaktad? Jag tyckte det var rätt bra.

Det verkar som att den allmänna åsikten är att den första halvan är bra, men att den faller platt som en pannkaka på slutet. Jag tycker ju själv att slutet är obehagligt, även om scenen hemma hos Serafim Svensson lättar upp stämningen något.
Skriv svar