Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av KRax »

Opus skrev:Flytet i rutorna är jämnare i färgalbumen


Tack för det svaret!

Mina gamla album (från min fars och mina farbröders ungdom) börjar bli lite väl trasiga nu. Borde nog byta ut dem. Kruxet är bara att jag egentligen helst vill ha gamla översättningen.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Okej, ser inte de svartvita som ett alternativ till färgalbumen, de är ett historiskt komplement.
För att få tag på gamla översättningen är det begagnat marknaden som gäller.
Med lite tålamod bör de flesta albumen gå att få tag på i gott skick.

Kan dessutom tillägga att det inte är den gamla översättningen utan ny översättning av Björn W.
Förmodligen färgalbumets översättning med justeringar de gånger albumen skiljer sig åt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Mmm, men Karin och Allan Janzons översättning användes väl annars fram till 90-talet i olika omtryck, så den är nog inte särskilt svår att få tag på, i sig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Jo bryr man sig inte om det är de hör prenumerations varianterna finns ju mängder av dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av MrKumquack »

Nu finns retroutgåvorna av Den svarta ön och Kung Ottokars spira att köpa! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Den svarta ön borde jag köpa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Coppas »

Bägge beställda. Nu är det bara att hoppas att ”posten” sköter sig.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Den svarta ön köpte jag, den har i normalt album varit mitt första som jag mins och det är junintressant hur den presenterades före.

Den är ju klart och ogästvänlig på nåt sätt hela historien, och inte som de här Tintin reser till Belgiska Kongo och dylikt.

Har den fö släppts som detta? De skrek ju rakt ut när den kom ut mins jag i pterutgivning i färgalbumversion.

Hergé använde sig väl en hel del av hjälp när han förnyade de gamla vecoserierna till album?
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Den svarta ön finns ju i två färgvarianter så detta kommer bli den tredje varianten på historien man har,
fjärde om man dessutom räknar olika översättningar, femte om man betänker samlingsvolymenrna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av RioGrande »

Nu funderar de på att göra film av Castafiores juveler. https://www.lefigaro.fr/cinema/tintin-p ... e-20201012
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Nu funderar de på att göra film av Castafiores juveler. https://www.lefigaro.fr/cinema/tintin-p ... e-20201012

Om nu Patrice Lecontes järnvilja kan besegra de amerikanska rättighetsinnehavarna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Den är ju lustig i att det inte riktigt är ett äventyr utan väl det enda som har plats hemma hos Haddock där ju Tintin och Kalkyl med bor.

Har ej fått Den svarta ön ännu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Den är ju lustig i att det inte riktigt är ett äventyr utan väl det enda som har plats hemma hos Haddock där ju Tintin och Kalkyl med bor.

Antagligen är det just kammarspelsaspekterna som Leconte inspirerats av... Spielberg och Jackson ser det nog som en rätt lågprioriterad historia...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:
Agentum skrev:Den är ju lustig i att det inte riktigt är ett äventyr utan väl det enda som har plats hemma hos Haddock där ju Tintin och Kalkyl med bor.

Antagligen är det just kammarspelsaspekterna som Leconte inspirerats av... Spielberg och Jackson ser det nog som en rätt lågprioriterad historia...

Tydligen ska Nick Rodwell, ansvarig för företaget Moulinsart och de internationella rättigheterna, gått ut i media nu och kallat Lecontes utspel för "Fake News"...

https://plus.lesoir.be/331581/article/2 ... MpUXrqaRlM
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Jo de vill nog främst göra ett äventyr det förstår jag med, och i te mig emot ärligt talat.

Så länge de är trogna till karraktärerna så kör på.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av GuestOnQuest »

Intervju med Björn Wahlberg om Tintin och alla svordomar som Haddock häver ur sig (TV4).

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/k ... k-13288635
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Läste den klassiska svar-tvita Den Svarta Ön idag, visst känner man igen sig, det är mycket som en stripserie, nåt måste hända hela tiden så många krockar och skjutscener och Milou ställer till det då han ju här är den komiska sidekicken.

Så delen innan han ens kommer till ön är mycket fler sidor än det man är van vid, dock är serierutorna stora så på 120 sidor är det så att inte dubbelt så mycket än i den slutliga versionen, där har de använt fler rutor, klippt bort onödigheter för ett albumhändelser och det är mycket mer albumkänsla då.

Jag vet att ytterligare en färglagd variant finns, men den har jag inte sett.

Iaf tycker jag inte är dåligt, lägg till att det är 1938 han gör den och många saker ser man han tecknade som är typiska för den Tintin som senare gjordes om av hans team, de förlorar inte Herges stil.

Trevlig, kanske skaffar jag nån till av dessa faktiskt.

Valde denna för att jag vill minnas att det är det första Tintin jag ägde och att jag tom hade den på kasett.
Hade även rätt snart den med flugsvampen på omslaget på kasett och album rätt snart.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Läste den klassiska svar-tvita Den Svarta Ön idag, visst känner man igen sig, det är mycket som en stripserie, nåt måste hända hela tiden så många krockar och skjutscener och Milou ställer till det då han ju här är den komiska sidekicken.

Så delen innan han ens kommer till ön är mycket fler sidor än det man är van vid, dock är serierutorna stora så på 120 sidor är det så att inte dubbelt så mycket än i den slutliga versionen, där har de använt fler rutor, klippt bort onödigheter för ett albumhändelser och det är mycket mer albumkänsla då.

Jag vet att ytterligare en färglagd variant finns, men den har jag inte sett.

Färgversionen tecknades om helt av Hergé och hans studio på 60-talet, då den brittisk utgivaren tyckte att skildringen av landet var för daterad. (Även om albumet ju fortfarande har ett 30-tals-manus i grunden.) Det enda Tintinalbumet som helt tecknats om trots att det redan tecknats om till en färgversion tidigare. Den senaste versionen är den vanligaste idag, vad jag vet.

Agentum skrev:Iaf tycker jag inte är dåligt, lägg till att det är 1938 han gör den och många saker ser man han tecknade som är typiska för den Tintin som senare gjordes om av hans team, de förlorar inte Herges stil.

Trevlig, kanske skaffar jag nån till av dessa faktiskt.

Valde denna för att jag vill minnas att det är det första Tintin jag ägde och att jag tom hade den på kasett.
Hade även rätt snart den med flugsvampen på omslaget på kasett och album rätt snart.

"Den mystiska stjärnan". Rätt märkligt äventyr, egentligen, även om undergångsstämningen och de där svamparna är rätt suggestiva...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Just Den mystiska Stjärnan, ett klassiskt omslag och ett underligt äventyr.

Vet inte varför jag råkade ha just de här, jag menar Kapten Haddok och andra bifigurer gjorde ju serien till nåt mer, men ok de första har ju den där lite ödesmättade stilen och han är ensam med Milou Dick mot allt, senare blir han själv än mer den sansade i serien.

Det sönderslagna örat mins jag ned att jag hade tidigt.

Men ja alla var av den moderna utgivningen, kanske såldes de ut eller nånting och jag köpte dem då, det var ju inget konstigt då med sög ett storkök i Staden och serier överallt, i billighetshögar och ärligt hela ställ proppade med allt från samlingsböcker till serietidningar av alla former.

Så veckopengen måste ju räcka lite så jag mins just drivorna med utflrsäljningsalbum som man rotade i för att hitta nåt, bla flera Valhall köpte jag dör fast jag inte öht visste vad det var, de såg kul ut, och fasen de var de med.

Nåväl Tintin var det om, jag har rätt säkert de kvar just de jag köpte, album fick alltid en skriftsamlare till skillnad från serietidningarna och klarade sig Mao.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Har jämfört den svartvita ”Den svarta ön” mot det ursprungliga färgalbumet (som är ovanligt på svenska).
Teckningarna är nästan exakt desamma, endast ombrutet så att ett uppslag från den svartvita varianten ryms på en sida i färgalbumet. Någon enstaka ruta som tagits bort eller bytt ordning. Annars är det samma positioner på figurerna, samma kläder, samma fordon osv. Chauffören Ivans pepprande med k-pist efter episoden med geten är enda som egentligen tagits bort.
Märkligt nog är inte översättningen densamma i de båda albumen trots Björn Wahlberg är översättare på båda.
Finns små språkliga variationer som man endast upptäcker när man har dem sida vid sida.
Skriv svar