Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Den stora Tintin tråden

Inlägg av Robrocker »

Jag kollade runt i forumet och blev förvånad att det inte fanns någon riktig Tintin-tråd, trots att många här verkar gilla serien!?

Så, nu till mina frågor, jag är nyfiken på Tintin och har bara 3-4 album, vilket album rankas som mest värt? Vilket album tycker ni är det bästa? Vad är det som gör Tintin till en unik serie? Vilka album måste man bara ha?[:p]
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Är ingen inbiten Tintin-fantast men har läst ett par album. Gillade "Den svarta ön" och "Kung Ottokars spira". Men som jag skrivit i en anan tråd så är "Tintin och Hajsjön" bland det sämsta jag läst! (eller "Tintin och Hassjön" som det står på mitt albums rygg.

De som är dyrast rent ekonomiskt är de 4 första inbundna albumen (Bonnier 1960-1962) samt "Solens tempel" (1968). Signerade är, vad jag förstår, mycket eftertraktade.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det finns ett par trådar om tintinalbum sedan tidigare, ett om vilka som är de bästa albumen och ett om vilka som är sämst ... Däremot är kanske de bästa albumen inte nödvändigtvis samma sak som de mest värdefulla eller de mest lämpliga som "introduktion".

Värdet har jag ingen koll på, men som introduktion skulle jag rekomendera Enhörningens hemlighet + Rackham den Rödes skatt och kanske det hemliga vapnet. Min favorit är annars Castafiores juveler, men den förutsätter att man är ganska bekant med persongalleriet, dessutom är den -- på ytan -- ganska händelselös, som introduktion är det kanske lämpligt med något mer aktionladdat ...
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag känner väl till Tintin hyfsat väl tycker jag, och som ung pojk lästa jag nog en hel del men det kunde vara kul att köpa några stycken. Enhörningens hemlighet har jag nog inte läst, tack för tipset!

Koks i lasten är väl en klassiker också och blå lotus men de 2 albumen har jag...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

jag har precis införskaffat Herge samlade verk.
hade några gamla album men dom var ganska sönderlästa.
det ska bli kul att mala igenom dom här böckerna!!
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Är det alla Tintinböcker i den?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Mina favoritalbum som barn var Enhörningens hemlighet och Rackham den Rödes skatt. Jag har alltid varit svag för riktiga sjörövarhistorier så dessa två album lästes om och om igen hemma på mitt pojkrum. Jag vill nog hävda att detta är den bästa sammanhängande storyn Hergé skapade. Ett sånt påstående kan man i och för sig förvänta sig debatt om, men EH och RdRS har fortfarande ett magiskt skimmer över sig i mina ögon.

Jag har faktiskt läst om båda albumen som vuxen och jag tycker fortfarande att det är en lika bra story. [:)]
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ok, då ska jag definitivt läsa dem! Jag älskar sjörövare, ohoy!
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Vilka album tycker vi är bäst:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=380

Vilka gillar vi minst:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=383

Det var ett tag sedan någon skrev i trådarna. Många nya forumister har ju kommit till, så komplettera listorna.

I Herge samlade verk finns alla Tintinalbumen och även Johan, Lotta och Jockos äventyr. Samt Smecken och Smulan m fl från Hergé.

Johan, Lotta och Jockos äventyr var kanske lite mer för en yngre publik och jag minns hur vettskrämd jag var när jag läste "S/S Manitoba svarar inte" med den galne professorn som kidnappade dom med sin ubåt.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Tack Magnus! Det var intressant att läsa! ^^
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Magnus"]

Johan, Lotta och Jockos äventyr var kanske lite mer för en yngre publik och jag minns hur vettskrämd jag var när jag läste "S/S Manitoba svarar inte" med den galne professorn som kidnappade dom med sin ubåt.
[/quote]
Johan, Lotta och Jocko var ett beställningsjobb från den franska tidningen Coeur Valliants som inte riktigt tyckte att den till synes föräldralösa Tintin var lämplig för barn. Deras krav var att "hjältarna" den här gången skulle ingå i en riktig kärnfamilj. Hergé själv sägs att han inte riktigt tyckte om serien och det förklarar nog varför det endast blev fem album.

Den danska dokumentären Tintin och jag (Tintin et moi) är gjord av ljudinspelningar som den unge studenten Numa Sadoul gjorde när han fick möjligheten att intervjua Hergé och illustrerad med bilder från albumen. Numa Sadoul sälv skrev en bok baserad på denna intervju som också heter Tintin et moi. Filmen är mycket intressant tycker jag då Hergé inte gav särskilt många intervjuer. Ljudinspelningarna blev 14 timmar men filmen har standardlängd så mycket av intervjun saknas. Vad jag vet så har aldrig själva ljudinspelningen givits ut.

Precis som Looding sa så är de fyra första albumen utgivna i Sverige de dyraste (mest värdefulla). Bonniers gav sig på ett försök att ge ut Tintin i början av 60-talet men det gick så dåligt att de enbart blev fyra album, Kung Ottokars spira, Den mystiska stjärnan, Enhörningens hemlighet och Rackham den Rödes skatt. Dessa böcker fick en barnanpassad översättning där Haddock exempelvis dricker piratolja och kalasmust istället för rom och whisky. I slutet av 60-talet gav Illustrationsförlaget på nytt ut Tintin och denna gång med den översättning som vi idag räknar som den klassiska.

Tintin i hajsjön räknas av de flesta Tintinofiler och Tintinologer som utanför "kanon" då det inte är gjort av Hergé utan är baserat på långfilmen, som han heller inte gjorde.

På frågan vilka album man måste ha skulle jag säga allihopa, med möjligtvis undantag Tintin och Alfakonsten (tidigare Alfabetskonsten). Det som en gång i tiden gjorde Tintin unik var nog både de fantastiska historierna, det otroliga persongalleriet och de klara, tydliga teckningarna. En serie som på en perfekt sätt lyckas kombinera både spänning med humor.

Den kände Tintinologen Benoit Peeters skriver i sin bok om Tintin och Hergé att det främsta albumet (enligt honom) är Det hemliga vapnet, baserat på att alla huvudfigurerna är med, manuset innehåller både spänning och humor och en fantasifull ny uppfinning av Kalkyl spelar en central roll. Jag är benägen att hålla med, men jag skulle även säga att Faraos cigarrer, Det sönderslagna örat, Den svarta ön, Kung Ottokars spira och De sju kristallkulorna (som fortsätter i Solens tempel) är bra som nybörjaralbum. Jag tycker nog också att man kan läsa albumen i kronologisk ordning om man har tillgång till alla. Lägg dock märke till att de gamla utgåvorna från Illustrationsförlaget/Carlsen if/Carlsen Comics inte har en kronologisk numrering.

Om man aldrig läst Tintin tidigare bör man nog inte börja med albumen Tintin i Sovjet, Tintin i Kongo, Koks i lasten. Varför då dessa? Jo, Sovjet är ganska spretigt och finns endast som svartvit, Kongo har ett av de svagaste manusen och i Koks i lasten passerar det förbi en drös med personer från tidigare album, som denna gång inte presenteras för nybörjaren.

Vill ni absolut börja med ett album som innehåller en viss karaktär kommer här en lista på när några av de mer kända gör sin debut. Tintin själv är förstås med i samtliga album tillsammans med den evigt trogne Milou.

Dupond och Dupont - Faraos cigarrer
Roberto Rastapopolous - Faraos cigarrer
Allan Thompson - Faraos cigarrer
General Lazar Alcazar - Det sönderslagna örat
Dr. J.W. Müller - Den svarta ön
Bianca Castafiore - Kung Ottokars spira
Kapten Archibald Haddock - Krabban med guldklorna
Betjänten Nestor (och slottet Moulinsart) - Enhörningens hemlighet
Professor Karl Kalkyl - Rackham den Rödes skatt
Serafim Svensson - Det hemliga vapnet

Kan ju nämna också att mitt citat nedan kommer från De sju kristallkulorna (nya översättningen) när Haddock fått för sig att han kan förvandla vatten till vin.

Ett Tintinalbum - 50-80 kr
En Tintinskiva - 30-100 kr
När Haddock dricker vatten av misstag - Priceless
(För att göra en parafras av en reklamslogan)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="labrador road 26"]


Johan, Lotta och Jocko var ett beställningsjobb från den franska tidningen Coeur Valliants som inte riktigt tyckte att den till synes föräldralösa Tintin var lämplig för barn. Deras krav var att "hjältarna" den här gången skulle ingå i en riktig kärnfamilj. Hergé själv sägs att han inte riktigt tyckte om serien och det förklarar nog varför det endast blev fem album.
[/quote]

Vad jag förstått kring projektet Johan, Lotta och Jocko så ogillade Hergé mest av allt dom restriktioner han fick från redaktionen på Coeur Valliants. Jag tror inte han egentligen ogillade serien och karaktärerna. Det märks varjefall inte då man läser serien. Snabbt händelseförlopp och många fina detaljer. Och att huvudpersonerna är barn har en egen tjusning och underlättar identifikationen för yngre läsare.
Som en mogen läsare måste man ta bort Johan, Lotta och Jocko ur Tintins skugga. Först då kan man uppskatta serien.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
janna_
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av janna_ »

Om man vill lära sig mer om tintin och Herges liv och arbete anser jag att boken Tintin den kompletta guiden av Michael Farr är otroligt läsvärd...där går han igenom alla album i kronologisk ordning, och är otroligt intressant om man är intresserad av Herges arbete..där kan man också få tillräckligt med information om albumen och detta kan kankse vägleda en till vilken man vill läsa... personligen är största favoriten Kung ottokars spira....
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag har kikat runt lite på Tradera, hur urskiljer man 1:a upplagor ifrån senare tryck? Finns det några hemligheter eller måste man öppna för att titta innuti?

En del Tintin-album kom med hård rygg, vilka var det och var det bara 1:a upplagor?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Robrocker"]

Jag har kikat runt lite på Tradera, hur urskiljer man 1:a upplagor ifrån senare tryck? Finns det några hemligheter eller måste man öppna för att titta innuti?

En del Tintin-album kom med hård rygg, vilka var det och var det bara 1:a upplagor?
[/quote]
Ja du måste titta inuti för att se vilken upplaga det är. De som säljer Tintin brukar ha koll på att förstaupplagor är mer värdefulla och brukar ha med det i objektsbeskrivningarna. Står det inget i beskrivningen men du misstänker att det är en 1:a så kontakta säljaren och fråga vilken upplaga det är.

De fyra (dyra) första från Bonniers var inbundna och det står Bonniers nedtill på framsidan. Senare gavs dubbeläventyren ut i en inbunden version som är ganska ovanlig (har sett dessa två-tre gånger på Tradera), det är Faraos cigarrer/Blå Lotus, Enhörningens hemlighet/Rackham den Rödes skatt, De sju kristallkulorna/Solens tempel och de två månalbumen.

Sedan är de 19 blå böckerna i serien "Hergés Arkiv" inbundna och innehåller två Tintin äventyr eller ett Tintin och andra serier som Popol & Virginie, Sulan & Smecken och Totor.

När det gäller några (enkilda) album finns det faktiskt tre olika förstaupplagor, det är de fyra som Bonnier gav i början på 60-talet och sedan kom i en ny förstaupplaga när Illustrationsförlaget började med Tintin och som nu åter igen är utgivna med en ny översättning. En förstaupplaga från 1968-1976 är mycket mera värd än den från 2004-2005.

En fördel med Tintin är att upplagorna var så stora och serien väldigt populär att man kan göra riktigt fina fynd ibland. Någon som säljer ett av de gamla albumen (i mycket fint skick) men inte riktigt har koll dess värde. Hittade för ett tag sedan den inbundna Enhörningen/Rackham (i VF/NM) för 30-35 kr på Tradera och det var ingen annan som bjöd.

I Sverige kan man nog säga att Tintins storhetstid var på 70-talet, alla albumen var eller blev publicerade, de flesta av skivorna gjordes då, på bio gick Solens tempel, Hajsjön, Tintin i Piraternas våld och Tintin och de blå apelsinerna och tv visade den gamla Belvisionserien. Ungarna idag verkar inte upptäckt Tintins äventyr i lika stor grad som barnen på 70-talet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="janna_"]

Om man vill lära sig mer om tintin och Herges liv och arbete anser jag att boken Tintin den kompletta guiden av Michael Farr är otroligt läsvärd...där går han igenom alla album i kronologisk ordning, och är otroligt intressant om man är intresserad av Herges arbete..där kan man också få tillräckligt med information om albumen och detta kan kankse vägleda en till vilken man vill läsa... personligen är största favoriten Kung ottokars spira....
[/quote]
Den har en given plats i bokhyllan hos alla Tintinofiler/Tintinologer men jag skulle nog säga att Benoit Peeters verk "Hergé - boken om Tintin och hans skapare" är snäppet bättre. Den är nog tyvärr väldigt svår att få tag numera då de som har den knappast vill sälja den. Får ni syn på den till salu, slå till oavsett pris, det är den värd.

Har ni turen att kunna franska finns det en uppsjö av böcker om både Tintin och Hergé, men de lär nog tyvärr aldrig se dagens ljus på svenska.

Michael Farrs bok är översatt av Björn Wahlberg och något (enligt Bonnier Carlsen) anpassad gällande Tintin i Sverige. Vi är det enda landet i världen som har alla albumen på skiva (undantaget Sovjet och Alfakonsten) exempelvis.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Nu har jag läst båda delarna om Enhörningen och Rackham, jag blev frälst, det måste medges!
Bland det bästa jag läst i serieväg, otroligt bra berättelse och bra ihopknutet på slutet. Kapten Haddock är min nya hjälte och utan honom vore det inte alls lika bra, jag har nämligen läst "Den svarta ön" också. Det bästa är nog när Hadock själv ska ner å dyka efter skatten och rycker i linan flera gånger snabbt för han har hittat Rom!!! =)

Tack alla för tipset, jag ska nu ut på jakt efter fler Tintin-titlar!
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det visar hur bra kvalitet det är på Hergés berättande. Man kan läsa det i alla åldrar, alltid finns det något som tilltalar någon.
Jag har precis läst just Enhörningen och Rackham med en femåring här hemma. Det är hans första kontakt med Tintin. Han är helt frälst nu. Efteråt har vi lekt igenom albumen, han skall givetvis vara Haddock och favoritscenen är när han dyker ner andra gången och glömmer sätta på hjälmen. Dom är för härliga i den åldern, lever sej in totalt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, jag har själv en 5-årig son hemma! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
digger
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 06 jul 2006, 17:56

Inlägg av digger »

Hoppas ingen frågat detta tidigare men är det någon som vet vilket album haddock först dyker upp i?
Skulle dessutom bli överlycklig om jag fick veta i vilken kronologisk ordning alla album kom ut i =)
Skriv svar