Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Ok jtyckte löskpnslan var annorlunda, den äldre känd som en stripserie mer.

Lustigt att så lite Jan göra en skillnad, men det brukar ju idag kallas Pacing, dvs hur den som läser följer rutorna avgör mycket hur tidskänslan blir i en serie.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Den moderniserade färgvarianten vilket är det album de flesta av oss är bekanta med är det ju lite större förändringar.
Framförallt att miljön är moderniserad ca 20 år och att en del rutor har ändrats om i dispositionen så att serien får ett bättre flyt. Herge och medarbetarna lärde sig ju med åren hur rutorna skulle läggas upp.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Jo det är den jag jämför mot den version jag växte upp med.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av GuestOnQuest »

Tintin och Hergé. Fransk dokumentär från 2016 på SVT Play. Varje år trycker man över en miljon nya Tintinalbum!!!

https://www.svtplay.se/video/26521386/t ... start=auto
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av trimble »

Såg från Cobolts hemsida "Haddock 80 år", är det en ny bok som ska komma ut?

/Post flyttad. Admin
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Och idag 2:a januari, ska det förresten vara Kapten Haddocks 80-årsdag (även om det stod 9:e januari på officiella engelska sidan).
Under denna dag för 80 år sen, så ska de belgiska läsarna av den tyskkontrollerade Le Soir för första gången ha fått skåda den kära kaptenen...

Bild

http://bellier.co/le%20soir%20jeunesse/19410102/P4.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av burnout »

Såg att hela utgåvan av "Krabban med Guldklorna" blev indragen. Varför undrar man. Nu har jag fått besked det är pga av fusk med ryggen. Den skulle varit i tyg men den blev i plastliknade material och det godkände inte cobolt, så det blir nog dyrt för tryckeriet. så det är bara att vänta på den riktiga utgåvan.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av trimble »

Bra av Cobolt att dra tillbaka en att dra tillbaka en undermålig produkt som inte håller måttet, enligt Adlibris ska den vara tillgänglig den 7 maj.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Det är ju heller inte vad de gjort förr, mins tex ryggarna på Blueberry tex.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av GuestOnQuest »

Hur tänker man som tryckeri när man gör nåt sånt? Så onödigt. Sen frågar man sig vad de tänker göra med de redan tryckta exemplaren. Kasta?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av burnout »

GuestOnQuest skrev:Hur tänker man som tryckeri när man gör nåt sånt? Så onödigt. Sen frågar man sig vad de tänker göra med de redan tryckta exemplaren. Kasta?


Kasta?? Japp blir förstörda. dom som kommit ut på marknaden kommer att bli eftersökta bland samlare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Men som sagt oftast har de givit ut dem för sånt vara och skitit i saken och sen vid ny tryckning ändrat det.

Det måste varit hejdlöst illa det här felet tror jag, för påstå inte att saker har rättats till i andra fall, och det klart små utgivare kan ju få ett helvete såklart, nennibka d undrar man om nån öht kollade vad fasen de tryckte?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Elaka Ungen »

Björn Wahlberg skrev:Bra rutet!

Jag kan berätta att "Tintin och alfakonsten" ligger hos det belgiska förlaget Casterman för nytryck JUST NU! Leverans någon gång i höst. Jag har till och med gjort ett par smärre korrigeringar i texten (igen).



Var hör denna upplaga hemma? Finner den ej i Seriekatalogen:https://www.tradera.com/item/341652/461565059/tintin-och-alfakonsten-udda-album-hergés-oavslutade-skissalbum-
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av zlv »

Elaka Ungen skrev:
Björn Wahlberg skrev:Bra rutet!

Jag kan berätta att "Tintin och alfakonsten" ligger hos det belgiska förlaget Casterman för nytryck JUST NU! Leverans någon gång i höst. Jag har till och med gjort ett par smärre korrigeringar i texten (igen).



Var hör denna upplaga hemma? Finner den ej i Seriekatalogen:https://www.tradera.com/item/341652/461565059/tintin-och-alfakonsten-udda-album-hergés-oavslutade-skissalbum-

Det är en pirat "utgåva", och antar att sådant inte hör hemma i katalogen.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av sverre »

zlv skrev:
Elaka Ungen skrev:
Björn Wahlberg skrev:Jag kan berätta att "Tintin och alfakonsten" ligger hos det belgiska förlaget Casterman för nytryck JUST NU!

Var hör denna upplaga hemma? Finner den ej i Seriekatalogen

Det är en pirat "utgåva", och antar att sådant inte hör hemma i katalogen.

Hur kan det vara en piratutgåva när den trycks av Casterman, förlaget som äger rättigheterna till Tintin?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

sverre skrev:Hur kan det vara en piratutgåva när den trycks av Casterman, förlaget som äger rättigheterna till Tintin?

Jag antar att du menar Carlsen Comics? Och det beror på att det bara är en logga man slabbat på albumet utan att bry sig om vad Carlsen Comics själva säger.

Det ska inte finnas någon enda av Yves Rodiers utgåvor som getts ut officiellt i samförstånd med Casterman.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av smorkin »

Jag har sett Rodiers version och måste säga att bitvis ser det rejält amatörmässig ut; när han inte har Hergé-skisser att utgå ifrån visar det sig att han är en rätt usel tecknare (när man ser enstaka sidor på nätet är det alltid från de sidor där Hergés studio hade kommit längst, med tajta skisser, som Rodier har tuschat och även ivrigt kalkerat/kopierat från äldre Tintin-serier, inte de senare sidorna där Rodier fått göra hela jobbet själv). Så jag tycker inte ens hans album är intressant som kuriosa, och konstigt nog har ingen skickligare tecknare (det finns några andra versioner som ser blä ut de med) gett sig på albumet för att ge sin egen icke-auktoriserade version.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Jag har sett Rodiers version och måste säga att bitvis ser det rejält amatörmässig ut; när han inte har Hergé-skisser att utgå ifrån visar det sig att han är en rätt usel tecknare (när man ser enstaka sidor på nätet är det alltid från de sidor där Hergés studio hade kommit längst, med tajta skisser, som Rodier har tuschat och även ivrigt kalkerat/kopierat från äldre Tintin-serier, inte de senare sidorna där Rodier fått göra hela jobbet själv). Så jag tycker inte ens hans album är intressant som kuriosa, och konstigt nog har ingen skickligare tecknare (det finns några andra versioner som ser blä ut de med) gett sig på albumet för att ge sin egen icke-auktoriserade version.

Jag tror Yves Rodier av idag är en skickligare tecknare än han var under 80-talet, men kombinationen av den stora mängden gratisarbete och riskerandet att få en massa tjafs med gnälliga byråkratiska Moulinsart-advokater på halsen har väl avskräckt honom och många skickligare pastischtecknare från att försöka igen...

https://www.lambiek.net/artists/r/rodier_yves.htm


(Här är t.ex. en rätt snygg bild där Yves Rodier gör en lyckad Johnny Craig-pastisch...)

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av MrKumquack »

Vi ser ut att kunna förvänta oss en ”uppföljning” till Kapten Haddocks ordbok. Enligt Bokus hemsida kommer det i höst ett album betitlat Professor Kalkyls konversationslexikon.
Min gissning är att det blir en svensk utgåva av denna:
Bild
Som vanligt är det Cobolt som står för utgivningen. Hoppas också att det även denna gång, kommer finnas av Björn Wahlberg signerade ex att köpa!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Vi ser ut att kunna förvänta oss en ”uppföljning” till Kapten Haddocks ordbok. Enligt Bokus hemsida kommer det i höst ett album betitlat Professor Kalkyls konversationslexikon.
Min gissning är att det blir en svensk utgåva av denna:
Bild
Som vanligt är det Cobolt som står för utgivningen. Hoppas också att det även denna gång, kommer finnas av Björn Wahlberg signerade ex att köpa!

Hmm, jag lyckas inte riktigt förstå allt när jag googlar, men det verkar vara någon sorts essäsamling eller liknande?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar