Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Re: Den stora Tintin tråden

Inläggav Magnus » tor 17 jun 2010, 19:00

Så det vi har är en 23-årig Hergé. Extremt naiv och ung, enl. vissa källor. Börjar jobba för en nationalistisk, katolsk och stockkonservativ tidning. Verkar helt klart att han blundade för verkligheten och gjorde ett album som passade arbetsgivaren.

Senare i livet blir han geniförklarad, men han tar aldrig och gör om albumet ändå. Mysko...

Det hade varit lite kul om det funnits en serieskapare av t ex Joe Sacco´s kaliber i 30-talets Belgien, eller var som helt i VästEuropa för den delen. Nu har det gått så lång tid så det knappast är intressant att fördjupa sig speciellt mycket i ämnet. Det har ju hänt en del annat sedan dess, så att säga...
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 17 jun 2010, 19:44

Magnus skrev:Så det vi har är en 23-årig Hergé. Extremt naiv och ung, enl. vissa källor. Börjar jobba för en nationalistisk, katolsk och stockkonservativ tidning. Verkar helt klart att han blundade för verkligheten och gjorde ett album som passade arbetsgivaren.

Senare i livet blir han geniförklarad, men han tar aldrig och gör om albumet ändå. Mysko...

Det känns som det knappast går att göra om Tintin i Sovjet utan att det skulle bli ett annat album. Jag tror han gav ut originalversionen överhuvudtaget enbart p.g.a alla piratkopior. När Hergé gjorde om Tintin i Kongo blev ju resultatet inte vidare lyckat.

Magnus skrev:Det hade varit lite kul om det funnits en serieskapare av t ex Joe Sacco´s kaliber i 30-talets Belgien, eller var som helt i VästEuropa för den delen. Nu har det gått så lång tid så det knappast är intressant att fördjupa sig speciellt mycket i ämnet. Det har ju hänt en del annat sedan dess, så att säga...

Jag tror iofs man kan hitta skämttecknare från den tiden som känns mer progressiva och politiskt medvetna än Hergé (som ju iofs fr.o.m. Blå Lotus tveklöst var politiskt intresserad).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

n1lle

Inläggav n1lle » fre 18 jun 2010, 13:46

Jag överreagerade nog en del när jag läste albumet :). Hergé var ju som sagt ung och extremt okunnig om världen och skildrade olika folkslag som enkla stereotyper i hans tidigaste album. Jag läste att han i en intervju från 1975 förklarade att han var uppväxt med fördomarna om "negrerna" och inte visste något annat om Afrika än de rykten han hört från folk i allmänhet. Det som störde mig mest var dock hur Tintin behandlade djuren och framför allt att han sprängde en hel noshörning, det stämde inte direkt överens med den bilden av Tintin jag hade. Hur som helst var det kul att jämföra den svartvita versionen med den färglagda, omarbetade versionen som han gjorde 15 år senare. En del rutor är snarlika medan vissa sidor är helt omarbetade. Skulle vilja få tag på original versionen av Tintin i Amerika också.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » fre 18 jun 2010, 13:56

Den allmänna uppfattningen var att exotiska djur fanns i obegränsad omfattning.
Att skjuta och jaga för nöjes skull sågs nog som helt naturligt.
Vill minnas att det även finns en hel del liknande sekvenser i t ex Knoll och Tott.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine

Inläggav Zara Hero » fre 18 jun 2010, 15:03

Om det inte är en scen i H. Rider Haggards Kung Salomos skatt som båda serieskaparna låtit sig inspireras av....
Där skjuter hjältarna en väldig massa vilt, mycket mer än de kan ta hand om. De är, vill jag minnas, på vandring till fots --- med endast några få bärare (kanske).

Användarvisningsbild
Coppas
Fine

Inläggav Coppas » fre 18 jun 2010, 23:50

Ska man betrakta ett äldre fenomen så blir det ofrånkomligen lite avigt om man utgår från förhållanden i en modern kontext. Vad gäller detta med storviltjakt mm. så var det i många fall nästan lite av en macho-grej förr om åren. Jämför med hur t.ex. Hemingway framstod i vissa lägen. Storviltjägare, och även upptäcktsresanden, var i många fall lite av den tidens idoler och halvkändisar. Hergé använde sig av äventyrarstereotypen även i andra album om än med mera finess. Titta t.ex. på sidan 19 i ’De sju kristallkulorna’ där en av expeditionsdeltagarnas bostad visas i en typisk stil med statyetter, jakttroféer och afrikanska masker på väggarna mm. vidare till hur professor Bergamott framställs i samma äventyr.

Apropå ’Tintin i Kongo’ så lyckades jag rota rätt på en lite udda sak i hyllan, nämligen en utställningskatalog från 1983, framställd av Etnografiska Museet. 1979 sattes nämligen en vandringsutställning med Tintin-tema upp och 1983 kom den till Stockholm. Själv tyckte jag den var både intressant och lite kuslig (var bara 13 år vid det tillfället) då det visades fetischer såväl som leopardmansutrustning. Initiativtagare var en viss Michel Baudson och bakom honom stod Palais des Beux-Arts i Bryssel. Det hela kallades ’Tintins museum’ och var en etnografisk utställning/översikt av Tintins äventyr där föremål som kunde ha varit autentiska visades upp. Andra var t.o.m. autentiska då Hergé var en flitig gäst på museerna i Bryssel, t.ex. trästatyetten i ’Det sönderslagna örat’ är ett original från Musées Royax d’Art et d’Histoire i Bryssel.

För att återkomma till grundfrågan så finns då i katalogen även vissa beskrivningar av albumen och dess tillkomst, bl.a. då ’Tintin i Kongo’, av Göran Ribe och Seriefrämjandet . I katalogtexten inleder han med att konstatera att ’Tintin’ i sig var ett ganska oambitiöst företag initialt, en lek snarare än något annat, vilket även påverkade ’Tintin i Kongo’ som gjordes 1930-1931. Vidare framgår att äventyret inte var Hergés egen idé utan snarare kan ses som ett rent beställningsjobb av den mycket konservative chefredaktören abbé Norbert Wallez på den, som sagt, mycket katolska och nationalistiska tidningen Le Vingtième Siècle. Det hela skulle då vara ett slags hyllning till den belgiska kolonialismen. Parat med hur den allmänna bilden av Afrika såg ut i europisk barnlitteratur vid denna tid så, tja… Tidsdokument må vara en något uttjatad kliché, men visst är det nog den mest lämpliga etiketten på albumet och det förklarar väl även det mesta?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 19 jun 2010, 00:32

Jag har något svagt minne av att ha sett den där katalogen hos någon konstintresserad vän till familjen eller något. Jag minns åtminstone bilden på leopardmansutrustningen. (1983 var jag för ung för att minnas mycket överhuvudtaget.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » tis 22 jun 2010, 17:39

En liten semesterrapport från franska atlantkusten. Den lokala seriebutiken "Mille Sabords" har ändrat tema lite över åren. Det är en filial till den stora butiken i närmaste riktiga stad. Nu har den blivit renodlad Tintin-butik med en del roliga saker såsom några fina litografier och förstautgåvor av olika album och tidningar. Tom ett Hergé-original. Det var kul att se. Dyrast i butiken var dock en "alternativutgåva" av krabban med guldklorna. 125.000 Euro :o En skylt påstod att det finns fyra kända exemplar.

/Magnus

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 22 jun 2010, 17:43

Lyckades du förstå vad det var som var speciellt med alternativutgåvan?

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » tis 22 jun 2010, 17:48

Wakuran skrev:Lyckades du förstå vad det var som var speciellt med alternativutgåvan?

Tyvärr, kom inte åt att fråga.

/Magnus

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 23 jun 2010, 21:01

Av diskussion i annan tråd så fick jag plötsligt ett Johan, Lotta och Jocko sug, kollade vilka roliga bilder med dem jag samlat på mig, och här är ett urval som kanske kan vara till glädje.

Bild
Priset på första upplagans album är nog lite högre idag.

Bild
Om jag inte missminner mig helt så är i alla fall bakgrunden tecknad av E.P. Jacobs.

Bild
Inte bara Kalkyl som excelerar i mysko apparater och uppfinningar.

Bild
Någon gammal utgåva av dubbeläventyret S/S Manitoba/Karamako.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine

Inläggav Zara Hero » tor 24 jun 2010, 14:34

Kanske läste Greg några Johan, Lotta, Jocko innan han skrev Hajsjön? Undervattensfordonet får mig att tänka på det. Kanske är pojken och flickan (vad de nu hette?) i Hajsjön också ett eko av Johan och Lotta?
Hur som helst intressant bilder! Det var verkligen länge sedan man läste de här böckerna (jag skaffade alla Tintin, men de här brydde jag mig aldrig om att skaffa...)

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 24 jun 2010, 20:54

Zara Hero skrev:Kanske läste Greg några Johan, Lotta, Jocko innan han skrev Hajsjön? Undervattensfordonet får mig att tänka på det. Kanske är pojken och flickan (vad de nu hette?) i Hajsjön också ett eko av Johan och Lotta?

Niko och Nouchka heter de, och visst är de klart påminnade om Johan och Lotta, framför allt nere i Rastapopoulos bas. Inte alls otänkbart att Greg "lånade" vissa saker från deras äventyr. Hajsjön skulle ju vara en rätt barnanpassad sak och det var ju inriktningen för Johan, Lotta och Jocko också. Klart synd att de bara blev fem album, och de många albumen med Smecken & Sulan som finns är tveksamt om vi någonsin kommer att få se på svenska, likaså med den animerade serien med buspojkarna.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 24 jun 2010, 21:22

Labrador Road 26 skrev:
Zara Hero skrev:Kanske läste Greg några Johan, Lotta, Jocko innan han skrev Hajsjön? Undervattensfordonet får mig att tänka på det. Kanske är pojken och flickan (vad de nu hette?) i Hajsjön också ett eko av Johan och Lotta?

Niko och Nouchka heter de, och visst är de klart påminnade om Johan och Lotta, framför allt nere i Rastapopoulos bas. Inte alls otänkbart att Greg "lånade" vissa saker från deras äventyr. Hajsjön skulle ju vara en rätt barnanpassad sak och det var ju inriktningen för Johan, Lotta och Jocko också. Klart synd att de bara blev fem album, och de många albumen med Smecken & Sulan som finns är tveksamt om vi någonsin kommer att få se på svenska, likaså med den animerade serien med buspojkarna.

Ingår inte Smecken & Sulan-serierna i den där blåa Hergé-samlingen, eller finns det mycket övrigt material?

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 25 jun 2010, 00:29

Wakuran skrev:Ingår inte Smecken & Sulan-serierna i den där blåa Hergé-samlingen, eller finns det mycket övrigt material?

Jo de finns med, men långt ifrån allt, finns mycket som aldrig sett dagens ljus i Sverige.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » ons 11 aug 2010, 09:07

Ett bild quiz på Tintin kunnande hittade jag på följande länk, Själv hade jag nio av tio. Jag missade på den första där jag stod i valet och kvalet mellan två album med väldigt liknande bilder (tror Herge kopierat sig själv)! Enligt sidan så ändras dagligen bilderna så det kan vara olika bilder beroende på när man besöker sidan http://ifarm.nl/quiz/tintin.sv.html

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 12 aug 2010, 08:07

Peral skrev:Ett bild quiz på Tintin kunnande hittade jag på följande länk, Själv hade jag nio av tio. Jag missade på den första där jag stod i valet och kvalet mellan två album med väldigt liknande bilder (tror Herge kopierat sig själv)! Enligt sidan så ändras dagligen bilderna så det kan vara olika bilder beroende på när man besöker sidan http://ifarm.nl/quiz/tintin.sv.html

Trevligt quiz, fick 9/10, råkade slarva på en, tänkte på rätt album men kryssade tydligen i fel, så går det när man inte fått i sig kaffe än.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 12 aug 2010, 09:00

Också 9/10. Missade den flygande flaskan.
Den bilden hade jag inte registrerat i långtidsminnet. [:)]
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » tor 12 aug 2010, 11:04

Även i dagens bild-quiz missade jag en, 9/10 frustrerande!

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 12 aug 2010, 11:45

"Grattis! Alla dina svar är rätta. Jättebra!"

Klarade t.o.m. kluringen där på slutet. [;)]

Återgå till "Fransk-belgiska serier"