Tintin i Sovjet

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Snobben72
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 11 jan 2014, 18:01

Tintin i Sovjet

Inlägg av Snobben72 »

Tintin i Sovjet gavs ut i special utgåva vid Tintins 40 års jubileum. Hur många numrerade exemplar gavs denna ut i?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin i Sovjet

Inlägg av Wakuran »

Jag förstår inte helt vad du syftar på. Tintins 40-årsjubileum var ju 1969, och då fanns albumet bara på franska som sällsynt originalutgåva, och i obskyra piratutgåvor.

1973 gavs det ut en utgåva i serien "Archives Hergé", som även översattes till svenska, men den utgåvan var inte numrerad. Om du undrar över hur stor upplagan var, så vet jag tyvärr inte.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin i Sovjet

Inlägg av Labrador Road 26 »

Gissar på att det är kopplat till första frågan/ledtråden här.
http://www.geocaching.com/geocache/GC4WC5A_tintin-85-ar
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin i Sovjet

Inlägg av Wakuran »

Nu ser jag iofs att det stämmer, men den utgåvan verkar aldrig ha varit tänkt att nå den stora publiken, då Hergé själv tyckte historien var så pinsam...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin i Sovjet

Inlägg av Labrador Road 26 »

Numrerade utgåvor är sällan tänkt att nå en storpublik, det är liksom inte därför något numreras utan där är syftet ofta det motsatta. Wakuran, har du någonsin sett en specialutgåva som är menad för en större publik än den vanliga icke speciella utgåvan? Känns som du missuppfattat poängen med numrerad, limiterad specialutgåva, men du kanske menar numrerad på ett helt annat sätt?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin i Sovjet

Inlägg av Wakuran »

Posten var framför allt tänkt som en rättelse åt mig själv, utan att avslöja för mycket då det är en tävling, och ge en förklaring till varför jag missat den nämnda utgåvan...

Men i övrigt så, för att vidareutveckla tankegången; limiterade utgåvor verkar ofta vara 'samlarutgåvor' i syfte att höja intresset för en produkt, och säljs genom annonser och marknadsföring, men om jag har förstått den här utgåvan rätt verkar det huvudsakligen vara en utgåva riktad till de närmast sörjande, utan någon särskild marknadsföring, reguljär försäljning eller avsikt att öka intresset för Tintin som varumärke. Om man velat öka intresset genom en samlarutgåva skulle rimligen den reguljära utgåvan dykt upp mycket snabbare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin i Sovjet

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tror inte den här numrerade såldes över huvud taget utan gavs bort till de utvalda. Men inte helt säker, jag är ingen av de som fick ett ex i alla fall.

Jag vet inte om man direkt kan säga att specialutgåvor för samlarna ska höja intresset för grundprodukten snarare att man vet att samlare är villiga att betala dubbelt om man bara ändrar om lite och skriver Limited Collector's Edition på omslaget. Samlare över lag är nog bland de mest lättmanipulerade människor som finns när det gäller att sälja samma produkt flera gånger. Vad förlagen hittar på för saker till samlarna påverkar liksom inte de vanliga köparna över huvud taget, det är så skilda anledningar till inköp. Jag skulle säga att den enda faktiska anledningen med limiterade utgåvor är att inkassera mer stålar från samlarna. Limiterar man så ger man dessutom sken av det är av extra vikt att slå till direkt för mängden är högst begränsad. Ett simpelt psykologiskt trick helt enkelt och som vi samlare går på varenda gång.

Lite udda med inlägg riktat till sig själv, är det inte enklare att skriva en lapp då, eller bara memorera det man vill ha sagt till sig själv?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar