Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av Wakuran »


Jag kände inte till att Katten Pero varit med i två uppföljare. Men uppföljarna har aldrig släppts någonstans med svensk dubb?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av smorkin »

Jag har ju glömt att nämna en sak: Av allting Miyazaki gjorde innan Studio Ghibli bildades är det egentligen inte så mycket som är saker man måste se. "Castle of Cagliostro" givetvis, "Panda Go Panda" är charmig för de små, och hans avsnitt av Lupin-serien för TV är kul de med. Men en serie som tyvärr glöms bort är "Future Boy Conan" och det är synd för det är en TV-serie med Miyazaki i högform. Han regisserar de 26 avsnitten om en Efter katastrofen-värld, och det finns många saker här som känns igen från de senare filmerna. Rekommenderas starkt!

Tyvärr finns det ingen officiell utgåva med engelsk (eller för den delen svensk) text, men om man letar på nätet så kanske det går att hitta den med subtitles översatta till engelska av fans; som här, på Youtube (avsnitt 1):

https://www.youtube.com/watch?v=yT3zWuD6Rbo
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:

Jag kände inte till att Katten Pero varit med i två uppföljare. Men uppföljarna har aldrig släppts någonstans med svensk dubb?

Jodå, jag har åtminstone "Mästerkatten i Vilda Västern" på VHS :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

smorkin skrev:Jag har ju glömt att nämna en sak: Av allting Miyazaki gjorde innan Studio Ghibli bildades är det egentligen inte så mycket som är saker man måste se. "Castle of Cagliostro" givetvis, "Panda Go Panda" är charmig för de små, och hans avsnitt av Lupin-serien för TV är kul de med. Men en serie som tyvärr glöms bort är "Future Boy Conan" och det är synd för det är en TV-serie med Miyazaki i högform. Han regisserar de 26 avsnitten om en Efter katastrofen-värld, och det finns många saker här som känns igen från de senare filmerna. Rekommenderas starkt!

Tyvärr finns det ingen officiell utgåva med engelsk (eller för den delen svensk) text, men om man letar på nätet så kanske det går att hitta den med subtitles översatta till engelska av fans; som här, på Youtube (avsnitt 1):

https://www.youtube.com/watch?v=yT3zWuD6Rbo


Jag var på väg att köpa ”Future Boy Conan” för några veckor sen..den finns med i den riktigt stora samlingsboxen också. Delarna 1 till 7 finns än så länge på eBay till hyfsat pris dock inte med engelsk text som du säger. Blue-Ray box finns också med alla delarna men den är rätt dyr i alla fall på eBay nu..
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Bild

Angående ”Future Boy Conan”. Är inte den boxen med engelsk text eller bara på förpackningen?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av smorkin »

spindelmannenelektra skrev:Bild

Angående ”Future Boy Conan”. Är inte den boxen med engelsk text eller bara på förpackningen?

Nix, den där laserdiscboxen har visserligen engelsk text på utsidan men inuti är det japanska för hela slanten; det går visserligen inte att läsa den mindre texten men som du ser på titeln är inte ens den skriven av någon som behärskar engelska så där värst bra ("The Boy in Future"...). Det finns, som med de allra flesta anime, illegala utgåvor som ibland kan ha engelsk text, men då kan kvalitén vara usel. Själv köpte jag för många år sedan en DVD-box med just den här serien i Hong Kong med engelsk text, men översättningen där är verkligt dålig. Den där Youtube-länken jag postade har däremot subtitles gjorda av fans som faktiskt kan engelska, och då blir det mycket trevligare :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av Wakuran »

Det ser ut som det finns en officiell engelsk dubb, däremot.

(Även om de svenska fansen brukar fnysa åt engelska dubbar...)

https://en.wikipedia.org/wiki/Future_Boy_Conan#Anime
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

smorkin skrev:Nix, den där laserdiscboxen har visserligen engelsk text på utsidan men inuti är det japanska för hela slanten; det går visserligen inte att läsa den mindre texten men som du ser på titeln är inte ens den skriven av någon som behärskar engelska så där värst bra ("The Boy in Future"...)....Den där Youtube-länken jag postade har däremot subtitles gjorda av fans som faktiskt kan engelska, och då blir det mycket trevligare :-)


Som engelsklärare tänkte jag på engelska språket direkt också men de försökte i alla fall..Jag skall titta på youtube länkarna. Den verkar riktigt bra. Jag är väldigt sugen på att köpa de olika dvd samlingarna också för att samla men usch va dyra de alla är nu i alla fall på Ebay. Jag borde inte väntat f-n också. Till och med de enskilda delarna 1-7 har ju ökat lite grann i pris nu. [:I] Det känns som typ filmer och serietidningar bara blir dyrare och dyrare bara man nämner dem på nätet, trist... [:I]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Den här känner jag inte igen. Vilken serie/film kommer den ifrån, någon som vet? Söt:

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av Wakuran »

spindelmannenelektra skrev:Den här känner jag inte igen. Vilken serie/film kommer den ifrån, någon som vet? Söt:

Jag kände inte igen den, så jag bildgooglade. Det är inte Ghibli. Tydligen Tsuyu "Froppy" Asui från Boku No Hîro Akademia / My Hero Academia. Verkar vara någon sorts ung superhjältinna med grodkrafter (framför allt en jättelång tunga).

https://bokunoheroacademia.fandom.com/wiki/Tsuyu_Asui

Edit. Jag redigerade posten lätt medan spindelmannenelektra svarade...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:
spindelmannenelektra skrev:Den här känner jag inte igen. Vilken serie/film kommer den ifrån, någon som vet? Söt:

Jag kände inte igen den, så jag bildgooglade. Tydligen Tsuyu "Froppy" Asui från Boku No Hero Akademia / My Hero Academia. Verkar vara någon sorts ung superhjältinna med grodkrafter (framför allt en jättelång tunga).

https://bokunoheroacademia.fandom.com/wiki/Tsuyu_Asui


Tack intressant. Jäkla söt påminner lite i "gulligheten" om lilla tjejen i Totoro på något sätt när hon leker med grodyngel och när hon springer och jagar de där små krypen. Det är så fascinerade med Ghibilifilmerna när de fångar sådana underbara vardags barn-aktiviteter och gör dem vackrare och magiskare. Denna bild gör ju det med. [V] Helt såld på sådant. [V]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

En kul och söt variant av Princess Monoke tycker jag gjord av Henry Liao:


Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kungen och massa av hans karaktärer.


Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Ponyo

Anandah Janae

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar