Frågor och tips om anime

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Frågor och tips om anime

Inlägg av impeesa »

Jag har blivit fasligt förtjust i två japanska animefilmer; Spirited away och Det levande slottet.

Glad i hågen traskade jag ner till videobutiken för att bredda min inblick i anime-genren/vuxentecknat. Jag tänker inte räkna upp allt dåligt jag såg förutom att jag rekommendera forumiter att inte se den tecknade AeonFlux, men jag skulle vilja lite tips och kommentarer på andra verk som ni tyckt varit bra eller dåligt.

Är det tex någon som sett fler filmer av Miyazaki (som gjort Spirited och slottet)? Håller resten stilen?

Flyttar denna tråd från Recensioner till Film-avdelningen då det snarare rör frågor om en viss typ av film än är recensioner av desamma. Hälsning LR 26 - Moderator.

Döper om denna tråd (någon som kan kommentera lite anime) och klistrar den så att tips om anime kan postas här. Mvh Ninix, moderator
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Ninix
Very Good
Inlägg: 119
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 22:15

Inlägg av Ninix »

Miyazaki är väl mest känd för "My neighbor Totoro" som i dagarna har släpps på dvd.

Sedan har du den äldre "Laputa, castle in the sky" som nog kan vara svårare att hitta. (Finns dock på Sfbok för 159 kr)

Till sist så kommer "Kikis expressbud" att gå upp på biograferna den 23:e november så chansen att se anime (igen) på bio är snart en verklighet :-)

Jag har varken sett Totoro eller Laputa så jag låter någon som faktiskt har sett dessa filmer att leda dig vidare :-)

Dock har jag bara hört gott om filmerna och eftersom jag verkligen gillar både Spirited away och det levande slottet, så känns de andra av Miyazakis filmer som säkra kort.
"Han skrev ned allt han såg. Oftast blev det föregående mening."
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Miyazaki känns väl också som ett rätt säkert kort, men det finns så mycket mer jag är nyfiken på. Någon som sett till exempel Ergo Proxy, Gungrave eller DN-Angel?
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Har aldrig själv sett någon animefilm på riktigt (skulle väl vara några pokemonfilmer då), men har japangalna vänner. Jag kan fråga dem om de rekomenderar något.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Tycker nog att "Kiki" och "Laputa - Castle in the Sky" är det absolut bästa som Miyazaki nånsin har gjort. Kan väl rekomendera några tv-serier då, Haibane Renmei, Starzinger, Ninja Scroll, Dragonball, Tokyo Mew Mew och Silver Fang. Sedan finns ju Kill Bill-rullarna som ju också innehåller endel animerat.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote]Är det tex någon som sett fler filmer av Miyazaki (som gjort Spirited och slottet)? Håller resten stilen?[/quote]
Miyazaki har varierat sig rätt mycket genom åren; allt från charmiga barnfilmer till rena äventyrshistorier ('Castle of Cagliostro' känns ungefär som ett Spirou-äventyr när Franquin var som bäst). Med Slottet och Bortspökad som måttstock skulle jag väl främst rekommendera 'Nausicaa' och 'Mononoke Hime', två magnifika berättelser utan större konkurrens från något håll.

Men visst, 'Laputa' bör inte missas under några omständigheter. ^_^
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

En klassiker i animesammanhang är väl ändå Akira, nu var det rätt många år sedan jag såg den så jag vet inte om den fortfarande håller, men jag gillade den då. - Jag får nog gå ner i källaren och leta fram den bland alla gamla bortglömda VHS-band, så jag kan se om den.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Twilight
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 02 jun 2008, 18:13

Inlägg av Twilight »

En av de allra bästa animes hittills måste väl ändå vara Elfen Lied. Den är visserligen anska stötande i vissa avseeden, faktiskt mer stötande psykiskt än vid blotta anblicken men den är enligt mitt tycke helt underbar. Så om klassiker skall tas upp tycker jag den förtjänar en spektakulär plats i animens "Hall-of-Fame". Skulle dock inte rekommendera den till någon under femton, dels p g a de ibland stötande scenerna och dels p g a att mycket av handligen kan gå förlorad om man inte förstår de djupare delarna av den. Måste dock passa på att varna dem som inte känner till den för första avsnittet. Först tycker man bara att det är rent slöseri med tid att sitta och se på ett massmord på ett forskningscentra utanför japanska kusten men ser ni bara det andra avsnittet så kommer ni vara fast, det garanterar jag. Några åsikter om detta? Passa gärna på att slänga in några tips om animes inom kärleks-,relationskategorin med en gnutta action i. Letar förtvivlat efter sådana. Lite humor i det är ju inte heller fel...
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Har kommit över några skivor "Ghost in the shell", och dessa är faktiskt inte helt fel. Visserligen korta avsnitt som gör att det blir mycket ytliga personligheter, men jag tycker ändå att serien tar sig över diverse andra lågvattenmärken som man sprungit på.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Anime är inte min starka sida, men jag kan av erfarenhet rekommendera både Ghost in the Shell och Akira. Det gäller bara att se om dem flera ggr, så att man verkligen förstår handlingen. The Animatrix är också en film som jag gillar jättemycket. Det är nio kortare avsnitt som kretsar kring tiden före, under och efter kriget mellan människorna och Maskinerna i det universum som bröderna Wachowski skapade. Den 12:e augusti visar man dessutom Miyazakis [url="http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=3191&domain=http%3A%2F%2Fwww%2Ekulturhuset%2Estockholm%2Ese%2F&url=default%2Easp%3Fid%3D22946"]Porco Rosso[/url] på Kulturhuset i Stockholm, för de som är i närheten. Annars kan du pröva på Gedo Senki (Tales from Earthsea) av Gorô Miyazaki, Hayao Miyazakis son. Magi, drakar, vackra bilder och sånt som är vanligt i anime.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Först som svar till Impeesa så kan jag gladligen rekommendera Min granne Totoro och Kikis sändebud, men de är barnfilmer men ändå en njutning för ögat.

Kul att läsa denna tråd med tips om Miyazaki m.m. Fick tips av rkay och titta på 4 anime filmer: Kikis sändebud, Det levande Slottet, Spirited Away och Min Granne Totoro som jag redan nämnt i annan tråd. Men jag känner att jag skulle vilja diskutera dem lite mer nära med Er som har mer koll på den här skaparen och som säkert kan det här med anime.

Tittade först på Min Granne Totoro. Hur skön som helst. Vad får den här Miyazaki alla sina ideér ifrån? Den är ju lätt bisarr men ändå så störtskön. En perfekt barnfilm. En sådan vän som Totoro skulle jag vilja ha haft när jag var barn i alla fall. Sen är ju musiken till hur skön som helst också.

Kikis sändebud var också en mycket bra barnfilm. "En av världens bästa filmer" enligt Motbilder.

Sen tittade jag på Det levande slottet. Den är ju lite vuxnare den här filmen men den fungerar ju för vuxna och för barnen. Spännande med en tjej som blir en gammal tant. Sen verkar det ofta vara en kille som är ute på äventyr och är förvandlad till en fågel. Är det vanligt scenario i Miyazakis filmer? Tänkte köpa lite fler men vill gärna veta om de andra filmer är något att ha. En del har ju nämnt några här i tråden, men berätta gärna ytterliggare varför de är bra. Vill ha tips på vad jag skall köpa efter dessa, gärna till barnen. Den sista Miyazaki filmen jag såg alldeles nyligen var Spirited Away. Den är ju riktigt skum, var han hög när han skrev denna eller? Någon som vet. Jag får en lite känsla av att han blivit inspirerad av "Den Oändliga Historien" när han skrivit denna.

Läste denna bok för ett tag sen och jag kände igen beteendet hos dessa andar i den spökstad som huvudrollshavaren i "den oändliga historien" hamnade i. Alla dessa drakar, fåglar och flygande ting är ju verkligen ett genomgånde tema. Men det är ju fascinerande, älskade "the lucky dragon" i den oändliga historien när jag var liten. Och den är ju rätt snarlik dessa flygfän i "Levande Slottet" och speciellt "Spirited Away".

Sen måste jag ju säga att Spirit Away är rätt läskig. Kan nämnt i annan tråd att jag rekommenderar den till barn. Vet faktiskt inte. Jag vet inte om barn tycker det är så kul att se mamma och pappa bli förvandlade till grisar. Visst över 10 år kanske man fixar det. Men vilken egendomlig fantasi den här Miyazaki har. Var han varit med om förut för att få dessa tankar? Alla dessa varelser som förvandlas till diverse saker och hit och dit. Det är nästan så jag tycker Moore (det lilla jag läst om honom) hamnar i skuggan av Miyazaki.

Alice i underlandet är väl ingenting i jämnförelse mot Spirited Away, eller? Jag har svårt att släppa dem. Men i Japan är väl Taoismen rätt stark?. I taoism religion tror man väl att drömvärlden är den sanna världen. Är ingen expert i ämnet men det är så jag förstått ämnet.

Dessa 4 filmer som jag nämnt var ju härliga vad skall man titta på härnäst, vad tycker ni och varför?[:)] (Gärna barn/vuxen film då jag inte vill bryta mitt nyårslöfte. Får inte köpa några filmer till mig själv men till barnen är det ju ok.[8D])
Såg dessa Ghibili filmerna på nätet är de bra?:

- Princess Mononoke
- Nausicaa of the Valley of the Wind
- Castle in the Sky
- Tales From Earthsea
- Grave of the Fireflies
- Porco Rosso
- The Cat Returns
- My Neighbors the Yamadas
- Pom Poko
- Whisper of the Heart

Såg att man kunde köpa 13 pack av detta, nej tack för dyrt för mig 589 dollar. Glöm det. Men som sagt är dessa andra filmer något att ha? Tacksam för tips.

Edit: Ser att vissa av Er redan diskuterat vissa av dem, men det är ju aldrig fel med mer tips och tankar om dem.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Jag kanske har fått det här om bakfoten, men är inte "Det Levande Slottet" baserad på en gammal fantasy-roman? Samma sak med "Tales from the Earthsea" som ska vara baserad på böckerna av Ursula K LeGuin.

Själv har jag skam nog bara lyckats se två "Ghibli"-filmer hittills (inklusive "Castle of Cagliostro", som om jag minns rätt visserligen är Miyazaki men inte Ghibli, då studion inte fanns när den gjordes): "Spirited Away" och "Porco Rosso". Övriga filmer ligger dock på min köplista.

"Porco Rosso" rekommenderar jag varmt, den känns på något sätt som den mest serösa och vuxna av Miyazakis filmer, trots att den handlar om en man som blivit förvandlad till gris och tillbringar större delen av sin tid med att slåss mot luftpirater ovanför Adriatiska havet. En stor anledning till att jag gillar den här filmen är Porco själv som skiljer sig en del från de övriga Miyazaki-hjältarna i det att han inte är ung och idealistisk, som till exempel Nausicaä utan istället en desillusionerad cyniker i medelåldern.

På tal om "Nausicaä", nu har jag inte sett filmen, men mangan är smått fantastisk (har inte läst hela dock). Fast jag måste erkänna att jag finner Kushana och Kurotawa betydligt mer intressanta och underhållande som karaktärer än Nausicaä själv.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

Ursprungligen postat av impeesa

Jag tänker inte räkna upp allt dåligt jag såg förutom att jag rekommendera forumiter att inte se den tecknade AeonFlux,


rent tekniskt är inte Æon Flux en anime, den gjordes av en korean på uppdrag av MTV. så med lite god vilja kan man sträcka sig till att kalla det "manwah" eller liknande stavning som de använder där för serier, tecknat kanske är nått liknande anime det med? att den är rörig kan nog förklaras med att den bara var tänkt som kortfilmer mellan musiken ibland.

jag minns den som lite bisarr men rätt underhållande i små doser, fast det kan vara minnets försköning (glömska) då jag inte sett den sen just MTV-tiden.

har en känsla av att Matrix inte inspirerats så lite av den heller. och på tal om spelfilm så måste den fortfarande vara bättre än just denna som kom för några år sedan, så jag hoppas det inte var det du menade med "den tecknade" specifikt impeesa? [:D]


Twilight skrev:
En av de allra bästa animes hittills måste väl ändå vara Elfen Lied. Skulle dock inte rekommendera den till någon under femton, dels p g a de ibland stötande scenerna och dels p g a att mycket av handligen kan gå förlorad om man inte förstår de djupare delarna av den.


jag skulle inte rekommendera Elfenlied till någon över 15. eller ja, jag skulle inte rekommendera den alls då jag inte anser att den har något som helst djup eller knappt ens en handling. djup tillförs inte endast genom att figurer konstant muttrar och stirrar ner i marken, det är Love Hina med styckning liksom. [xx(]


spindelmannenelektra skrev:
Sen verkar det ofta vara en kille som är ute på äventyr och är förvandlad till en fågel. Är det vanligt scenario i Miyazakis filmer?



Vet faktiskt inte. Jag vet inte om barn tycker det är så kul att se mamma och pappa bli förvandlade till grisar. Visst över 10 år kanske man fixar det. Alice i underlandet är väl ingenting i jämnförelse mot Spirited Away, eller?


Jag har svårt att släppa dem. Men i Japan är väl Taoismen rätt stark?. I taoism religion tror man väl att drömvärlden är den sanna världen. Är ingen expert i ämnet men det är så jag förstått ämnet.

Såg att man kunde köpa 13 pack av detta, nej tack för dyrt för mig 589 dollar. Glöm det. Men som sagt är dessa andra filmer något att ha? Tacksam för tips.



låt oss konstatera det här iallafall, han gillar saker som flyger. [:D] jag lånar din lista lite:

- Princess Mononoke (flyger nästan som hon susar fram på vargen)
- Nausicaa of the Valley of the Wind (mycket luftskepp och andra flygmaskiner)
- Castle in the Sky (det flyger uppenbart, och luftskepp är det här med)
- Tales From Earthsea (drakar flyger nästan alltid. fast inte så värst mycket här)
- Grave of the Fireflies (ja flugor flyger med)
- Porco Rosso (den dagen grisar kommer flyga är redan här)
- The Cat Returns (katten flyger, eller hoppar iallafall väldigt långt)
- My Neighbors the Yamadas (flyger inte, men fart och fläkt är det)
- Pom Poko (tvättbjörnar flyger om de blåser upp pungkulorna. nej jag tramsar faktiskt inte..) [|)]
- Whisper of the Heart (den flygande katten som återkommer gör det från den här filmen)



svårt att jämföra för min del, men jag tycker tvärtom. jag var i en ålder när jag såg Alice i underlandet som hjälpte att ge mig grava sömnstörningar ett tag efter den. tror Spirited away hade varit ungefär som Gremlins mot Motorsågmassakern om det varit möjligt att jämföra dom med samma ögon, dvs de jag hade då. Eldflugors grav är jag däremot rätt tveksam till om den är så lämplig för yngre barn. Alice gör mig faktiskt fortfarande idag illamående bara jag råkar se korta snuttar, så den har verkligen satt spår.. [:0]

asch, redan dom gamla grekerna vettu.. [;)] men om du gillar drömtemat kan jag även tipsa om den relativt nya Paprika. detta däremot är absolut inget barnen bör se, men en fantastisk trip med mycket bra musik framförallt.

det fanns en rätt billig box från HK. upplagan var dock rätt liten och är nog svår att hitta idag, men denna funkar bra om man nöjer sig med engelska undertexter. men det funkar ju inte så bra för ungarna kanske. och om man är ännu mindre noga med språket och annat kan man nog även hitta piratboxar från övriga delar av Asien, men här får man stå ut med engrish av värsta slag helt garanterat.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Laureline skrev:
har en känsla av att Matrix inte inspirerats så lite av den heller. och på tal om spelfilm så måste den fortfarande vara bättre än just denna som kom för några år sedan, så jag hoppas det inte var det du menade med "den tecknade" specifikt impeesa? [:D]



Jag ska förtydliga mig själv: Aeon Flux suger big time, tecknad eller som spelfilm.[^] Har inte kommit över serien så den kan jag inte uttala mig om.

Laureline skrev:asch, redan dom gamla grekerna vettu.. [;)] men om du gillar drömtemat kan jag även tipsa om den relativt nya Paprika. detta däremot är absolut inget barnen bör se, men en fantastisk trip med mycket bra musik framförallt.


Menar du den som påminner om Matrix-filmerna, med olika världar och sånt? Kommer ihåg att jag gillade den skarpt när jag såg den.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Æon Flux var inte tänkt som en följetongsserie så det finns ingen kontinuitet mellan avsnitten. Det bidrar väl till rörigheten.

spindelmannenelektra skrev:
Såg dessa Ghibili filmerna på nätet är de bra?:

Bra är de, men om man ser ur ett rekommenderas-till-barn-perspektiv så ska man nog ta det lugnt med Prinsessan Mononoke (krig och avhuggna huvuden, en del rätt äckliga varelser) och Grave of the Fireflies (suicidally depressive, som en recensent skrev).

Nausicaa och Laputa (Castle in the Sky) är äventyrsfilmer för lite större barn än Totoro & co, men om de klarar t.ex Aladdin så ska nog de gå ner också.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

impeesa skrev:
Menar du den som påminner om Matrix-filmerna, med olika världar och sånt? Kommer ihåg att jag gillade den skarpt när jag såg den.


ja, denna: http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=62124#9001;=se&subsite=movies&&ref= såg att det fanns en till som hette samma, men den var det ju inte. [:D]

jag rekommenderar även nästan alla andra filmer av regissören, och som tur är har visst rätt många av dem släppt i Sverige: http://www.discshop.se/shop/ds_person.php?lang=&id=18092&lang=se&subsite=movies&&ref=
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Laureline skrev:
jag rekommenderar även nästan alla andra filmer av regissören, och som tur är har visst rätt många av dem släppt i Sverige:


Blir visst att sätta segel och segla in i viken..[8]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Ninix
Very Good
Inlägg: 119
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 22:15

Inlägg av Ninix »

Svartslipsen skrev:
Jag kanske har fått det här om bakfoten, men är inte "Det Levande Slottet" baserad på en gammal fantasy-roman? Samma sak med "Tales from the Earthsea" som ska vara baserad på böckerna av Ursula K LeGuin.



Nej du har inte fått något om bakfoten. Det levande slottet är baserat på en bok av Diana Wynne Jones.

Samma sak med Kikis expressbud, är också baserad på en bok (flera böcker?) "Häxans budfirma" av Eiko Kadono.

Hur det är med Tales.. vet jag däremot inte.
"Han skrev ned allt han såg. Oftast blev det föregående mening."
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Ninix skrev:
Svartslipsen skrev:
[...] "Tales from the Earthsea" som ska vara baserad på böckerna av Ursula K LeGuin.


Hur det är med Tales.. vet jag däremot inte.


Jodå, Tales from the Earthsea är baserad på (främst ett par böcker ur) romansviten med Sagor från Övärlden (som den heter på svenska), av Ursula LeGuin. Den anses som en av de främsta fantasysviterna över huvud taget, ska vara helt i klass med Tolkiens midgård.

Så det är med viss rodnad jag medger att jag inte har läst dem alls. [B)]
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

rkaj skrev:

Jodå, Tales from the Earthsea är baserad på (främst ett par böcker ur) romansviten med Sagor från Övärlden (som den heter på svenska), av Ursula LeGuin. Den anses som en av de främsta fantasysviterna över huvud taget, ska vara helt i klass med Tolkiens midgård.


Förutom Tales from the Earthsea finns det en spelfilm, Earthsea, som också bygger på LeGuins Övärlden-böcker.

För egen del gillar jag Övärlden-sagan bättre än Midgårds-sagan, men det är ju en smaksak.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Skriv svar