Lone Wolf and Cub

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Lone Wolf and Cub

Inlägg av Agentum »

Började läsa denna nyligen igen (ja igen då man ju läste den svenska tidningen Samurai en gång i tiden) på engelska denna gången.

De har lånat en hel del effekter från filmens värld, men det är väldigt bra för att vara gjort vad jag förstår på tidigt 70-tal.

Dock är de flesta striderna för mig fåniga, de springer mot varandra och så har Lone Wolfs mtståndare dött, klart.
Det är fimiskt med förstås, för jag tror knappast de slogs så där på riktigt, nån form av försvar lär de kört med.

Bra serie totalt sett iaf, från denna i sin tur har många lånat inte minst Frank Miller.

Hmm varför ett inlägg, tja det hjänder ju inte så mycket här och detta är ju en sk "äkta" manga då den är tillverkad i Japan.

Till skillnad mot den andra serie jag börjat om med också Usagi Yojimbo, ej äkta manga:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

De där striderna är väl en del av gammal (fiktiv) samurajtradition? Känns knappast mindre troligt än allt ändlöst fäktande, som man haft i väst.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Fantastisk serie, en av de bästa jag läst (om man tittar på alla 28 volymerna).

Har heller inga problem med fighterna. Jag tycker de är otroligt stämningsfulla trots sin blodighet.




[img]http://farm4.static.flickr.com/3662/3369867292_8c79a7e98b.jpg[/img]
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Wakuran"]

De där striderna är väl en del av gammal (fiktiv) samurajtradition? Känns knappast mindre troligt än allt ändlöst fäktande, som man haft i väst.
[/quote]
Ja de är filmiskt dramatiska så att säga, självklart var de inga dumskallar samurajerna utan nog förstod de till att försvara sig om det behövdes.

Jag ser dock inte ner på samtida västliga fäktning heller, även om de inte var uppfödda som krigsmaskiner som samurajerna så var de effektiva på sin tid, det är en konst i sig det med som krigsmässigt sett inte direkt liknar tävlingssporten som sen blev kvar, där kan vi snacka om att göra manövrar som skulle inneburit självmord i verkligheten bara för att träffa först och få poäng.

Serien har en väldig stämning iaf som jag tycker saknas i annat som givits ut här i mangaväg, jag antar ändå att det finns mer sånt här där ute nånstans.

Det mesta annat jag tittat på som har med sånt här att göra är ganska tröttande för mig, könlösa mästarsvärdsmän och annat trams som måste slå sig igenom en massa fulingar som ett jäkla TV spel.
Nä, jag fortsätter med denna så länge den underhåller mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

[quote="Agentum"]

Nä, jag fortsätter med denna så länge den underhåller mig.
[/quote]

Då tror jag att du har 28 härliga volymer framför dig.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Skriv svar