Vilken sorts manga?

Diskussioner om manga och anime.
satori
Fine

Vilken sorts manga?

Inläggav satori » sön 13 sep 2009, 15:51

Jag är i Tokyo just nu och förhandlar med ett förlag om två manga titlar som är tänkta att komma ut på ordbilder förlag nästa år. Den ena mangan är mycket annorlunda än den mangan som kommit ut i sverige hitílls.
Dom två titlarna är visserligen redan bestämda men vad för sorts manga skulle ni vilja se komma ut i framtiden?
Ni får gärna ge förslag på manga också med det enda vilkoret att mangan inte får finnas på engelska. Vi har bestämt att vi inte tänker ge ut manga som redan finns på Engelska.
Är det skräck ni vill se? Samurajer? Vuxna serier? Deckare? Fantasy? Science fiction? Sport?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 13 sep 2009, 20:45

Jag skulle gärna se saker som skiljer sig från alla shonen-serier som kommit ut, mer vuxet och poetiskt utan att nödvändigtvis vara i klassisk moe-stil. Gärna kortare serier som inte fortsätter i all evinnerlighet, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Kontakt:

Inläggav Daredevil » sön 13 sep 2009, 22:03

jag skulle vilja läsa lite mer vuxen fantasy/sci fi. Och så mer realistiska bilder i serierna, börjar tröttna på dessa överdrivna ansiktsuttryck...
with great powers comes hot bitches!

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » sön 13 sep 2009, 22:13

Många av de första Mangaläsarna börjar bli hyfsat stora nu,
kanske lite vuxnare stuk. (Gärna Fantasy, gillar inte fantasyböcker,
utan SF, medan det är tvärtom vad det gäller serier).

Jens
(Stor mangaläsare)

Användarvisningsbild
Comic man
Fine

Inläggav Comic man » mån 14 sep 2009, 04:05

Jag resonerar så här, att anledning till att jag läser serier är för att uppleva exotiska händelser och miljöer. Alltså kan en serie om exempelvis fotboll (Kick Off!) aldrig bli lika intressant som en serie om Go (Hikaru no Go) i mina ögon. Ett förlag som blivit väldigt populärt på forumet är Albumförlaget, och de franska album som kommer därifrån följer denna röda tråd väl; att visa upp det ovanliga och annorlunda. Precis som Drömmarnas Djup.

Om jag ska nämna mangor översatta till svenska som jag gillar, så blir det:

* Naruto
* Emma
* Deathnote
* The Devil Ororon
* Fullmetal Alchemist
* Bleach
(* Gravitation)
(* Neon Genesis Evangelion)

...fast även jag skulle gärna se djupare och/eller vuxnare (josei och seinen) manga på svenska, såsom Adolf och Lone Wolf and Cub. Långa eller korta utgivningar är av liten betydelse jämfört med kvalitén på serien.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 14 sep 2009, 11:49

Tezuka verkar f.ö. ha gjort en hel del intressant material som inte finns på engelska än.

Och f.ö. även om jag förstår idén med att publicera material som inte kommit ut på engelska bör ni hålla ett getöga på övriga marknader som ger ut på västeuropeiska språk (Västeuropa/Latinamerika) franska, spanska, italienska, portugisiska, tyska, nederländska. Det känns som marknaderna där ofta täcker vuxnare, mer udda grejer än den engelska, och förlagsbeskrivningarna brukar vara lättare att ta till sig än japanska (nu kan ju det iofs bero på att jag pluggat massa språk på komvux/uni, och ni kanske har några stabmedlemmar som kan japanska ändå, men iallafall).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » tis 15 sep 2009, 00:21

Yokohama Kaidashi Kikou (http://komikamagasin.se/artikel/237/yokohama-kaidashi-kikou), såklart! [:)]
Vadsomhelst av Urasawa
Outlanders (ja, jag vet, inte precis fräsch, men det är en personlig favorit)
Maison Ikkoku

Och, mest av allt: Någonting som jag aldrig hört talas om men som är riktigt bra [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 15 sep 2009, 00:35

[quote="smorkin"]

Yokohama Kaidashi Kikou (http://komikamagasin.se/artikel/237/yokohama-kaidashi-kikou), såklart! [:)]
Vadsomhelst av Urasawa
Maison Ikkoku

Och, mest av allt: Någonting som jag aldrig hört talas om men som är riktigt bra [:o)]
[/quote]

Förutom YKK finns väl iofs det mesta av det redan utgivet på engelska?

Användarvisningsbild
nebukanessar

Inläggav nebukanessar » tis 15 sep 2009, 12:50

Precis som de flesta ovanstående skulle jag vilja ha lite mer moget material, typ Josei och Seinen.
Dessutom vore det trevligt om Kusunoki Kei's fantastika manga "Bitter Virgin" fick ges ut på svenska. Har lite tankar att använda den i konfirmand arbete då den knyter an till precis de moraliska ställningstaganden som är viktiga i den åldern.
Vore dessutom underbart att få se Gokurakuin Sakurako's "Sekirei" som vad jag vet håller på och går i Japan för tillfället. Underbar ecchi/seinen manga med både stor humor och visst djup.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » ons 23 sep 2009, 00:22

[quote="Wakuran"]

[quote="smorkin"]

Vadsomhelst av Urasawa
Maison Ikkoku

[/quote]

Förutom YKK finns väl iofs det mesta av det redan utgivet på engelska?
[/quote]

Jag är ett nöt; missade det villkoret... Så, YKK står kvar, och Urasawa har gjort en del saker som ser intressanta ut som inte översatts till engelska.

Sen är jag lite nyfiken på Chi's Sweet Home också, och bland äldre manga skulle jag gärna se Kimagure Orange Road.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 23 sep 2009, 00:40

Kimagure Orange Road är gjord av Izumi Matsumoto, tydligen bara översatt till franska i västvärlden. De första anime-avsnitten kom på svensk köpvideo under titeln "superfamiljen".

Chi's Sweet Home gjordes tydligen av Konami Kanata. En serie jag hade missat.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » ons 23 sep 2009, 19:21

Av det ganska lilla jag har läst gillar jag Ghost in the shell väldigt mycket, och om jag har förstått rätt så har den blivit ganska stilbildande. Tyvärr i "fel aspekt"; den har inspirerat till väldigt många serier med balla battlemechs, men inte så mycket som ställer intressanta frågor (och kanske rentav försöker framställa ett eller att svar) om vad "liv", "mänskilghet", och "artificiell intelligens" egentligen betyder. Den fria viljan kontra beräkningsbarhet. Gödel ...

Finns det nyare manga som fokuserar på de här frågorna? Och faktiskt kommer någon vart? De skulle jag gärna se översatt till svenska! Science fiction i ordets egentliga betydelse, alltså!

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 23 sep 2009, 21:17

Pluto av Naoki Urasawa har, vad jag förstått, litet liknande frågeställningar.
Inte läst, och bara skummat igenom info om den, iofs.

Användarvisningsbild
Daniel Olsén

Inläggav Daniel Olsén » tor 24 sep 2009, 05:16

[quote="nebukanessar"]

Precis som de flesta ovanstående skulle jag vilja ha lite mer moget material, typ Josei och Seinen.
Dessutom vore det trevligt om Kusunoki Kei's fantastika manga "Bitter Virgin" fick ges ut på svenska. Har lite tankar att använda den i konfirmand arbete då den knyter an till precis de moraliska ställningstaganden som är viktiga i den åldern.
Vore dessutom underbart att få se Gokurakuin Sakurako's "Sekirei" som vad jag vet håller på och går i Japan för tillfället. Underbar ecchi/seinen manga med både stor humor och visst djup.
[/quote]

Det finns ganska bra med seinen i Sverige ifall vi tänker procentuellt.

Yotsuba&, Emma, Hellsing. Alla är seinen. Seinen är ju inte en genre utan en målgrupp och säger inte mer om målgruppen än läsarens tänkta ålder.

Hursomhelst. Men jag vet inte ifall det är möjligt för BC har ju mer kontakt med seriens huvudtidning.

Hourou Musuko av Takako Shimura. Den handlar om en mellanstadiepojke som vill bli flicka. Öm och med strålande berättande. Annars Aoi Hana av sama författarinna. Den går under en annan förläggare och är nästan lika bra. Handlar om två flickor, barndomsvänner som träffas igen när de börjar gymnasiet. Den ena är lesbisk, den andra straight. Serien skildrar deras relationer och känslor.

Annars på tanke på saker som än inte finns på Engelska. Ganska många Japanska superhjälteserier. En hel del matlagningsserier. Nästintill alla sportserier. Nästintill alla dagsstrippar om hemmafruar eller affärsmän. Affärserier i stort.

Men mest vardagsserier. Tror Solanin skulle gå bra i Sverige. Kanske också Saint Young Men. För att Jesus och Buddha som rumskompisar är awesome.

Mysterious Girlfriend X utav Uechiba Riichi är också en sådan serie som är svårbestämbar men rejält rejält bra. En allegorisk historia om sexdebuten och puberteten berättad med en hel del drömlogik.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » tor 24 sep 2009, 07:48

Jag skulle gärna se, och köpa, deckare. Tror aldrig jag läst något sådant från Japan. Samurajer är förstås aldrig fel heller, inte heller serier av typ "Pineapple Army".

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 24 sep 2009, 12:54

[quote="Sir-L"]

Jag skulle gärna se, och köpa, deckare. Tror aldrig jag läst något sådant från Japan. Samurajer är förstås aldrig fel heller, inte heller serier av typ "Pineapple Army".
[/quote]
Detective Conan finns ju, pusseldeckare i grunden.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » tor 24 sep 2009, 17:25

[quote="Wakuran"]

[quote="Sir-L"]

[/quote]
Detective Conan finns ju, pusseldeckare i grunden.
[/quote]
Visserligen, men jag menade inte riktigt sådan deckare utan mer "vuxen". (Nu har jag iof inte läst något med "Detective Conan" men fått för mig det är en mer "barnvänlig" serie.)

Användarvisningsbild
Ninix
Very Good

Inläggav Ninix » lör 26 sep 2009, 14:35

[quote="rkaj"]

Finns det nyare manga som fokuserar på de här frågorna? Och faktiskt kommer någon vart? De skulle jag gärna se översatt till svenska! Science fiction i ordets egentliga betydelse, alltså!
[/quote]

[quote="Wakuran"]

Pluto av Naoki Urasawa har, vad jag förstått, litet liknande frågeställningar.
Inte läst, och bara skummat igenom info om den, iofs.
[/quote]

Ja i Pluto så fokuseras det mest på hur/om känslor är en viktig del av intelligensen och vilka konsekvenser detta skulle få för ett samhälle med robotar som är intelligenta i ordets rätta bemärkelse i och med förmågan att uppleva känslor som hat etcetera. Här finns en utförligare recension. Viss varning för spoilers få det handlar om nummer fem av åtta i serien. [code]http://mangaworthreading.com[/code]
"Han skrev ned allt han såg. Oftast blev det föregående mening."

satori
Fine

Inläggav satori » lör 14 nov 2009, 18:11

Tack för alla förslag. :)
Vi kan nu avslöja dom nya manga titlarna som kommer från Ordbilder nästa år.
Jag har lagt upp informationen om titlarna i företagsannonsdelen.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » lör 14 nov 2009, 19:09

Roligt med några för mig okända japanska serier på svenska; grattis!

Återgå till "Manga och anime"