Vidarebefordrar reklaminlägg:
----
Vi har lanserat vår poddradio. Varje måndag kväll* berättar gänget bakom Yokaj om vad som händer i Sveriges mest framgångsrika mangastudio och delar med oss våra tankar om mangasverige.
Vi kommer dessutom att sända ett längre episod varje månad - Månadsspecial, där vi intervjuar någon spännande och aktiv person, förening, företag eller organisation i mangasverige. Det kan vara en kollega till oss, mangaöversättare, bokhandel som säljer manga, förlag m.fl. Vi ger dig en glimt av mangasverige helt enkelt!
Vi vill att poddradion ska utvecklas och bli bättre hela tiden. Och därför välkomnar vi all feedback och önskemål på vad ni skulle vilja höra. Ställ gärna frågor till poddradion också och tipsa oss om nyheter inom den svenska mangamarknaden.
Lyssna här: Yokaj Poddradio Säsong 1 Episod 1: Premiären!
* Med reservation för ändringar på grund av helger, tekniska problem, deadlines etc.
Premiär för Yokaj Poddradio
Premiär för Yokaj Poddradio
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
- nicklas.johansson
- Fine
Re: Premiär för Yokaj Poddradio
Jag har bara lyssnat på ett avsnintt än men min första tanke är att det är ganska tramsigt samt lite väl internt ibland. Jag tror att programet skulle kännas mer välgjort om man bestämde sig i förväg vem som skall vara programledare och hålla ihop allt. I det avsnitt jag lyssnade på så pratade alla på ungefär lika mycket, vilket är helt okej, men det behövs någon som styr upp programet när det annars lätt blir trams eller klubb för inbördes beundran.
Vidare så tycker jag att det är en rolig idé med det här programet och man har chans att få lite inblick i vad som händer i mangasverige, eftersom den här studion jobbar med just det.
Vidare så tycker jag att det är en rolig idé med det här programet och man har chans att få lite inblick i vad som händer i mangasverige, eftersom den här studion jobbar med just det.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
-
Re: Premiär för Yokaj Poddradio
Jag har inte lyssnat på något avsnitt än men jag tycker att iden med ett radioprogram låter jättebra. Annars är det lite svårt att hitta manga nyheter i Sverige då det inte längre finns någon riktig svensk Manga sida efter att BC MAnga läggdes ner... Eller det är iallafal vad jag vet... men om någon känner till någon bra svensk Manga sida tipsa gärna om den här.
- nicklas.johansson
- Fine
Yokaj Podradio
Nu har jag lyssnat lite mer på Yokajs podradio och jag måste säga att det har blivit bättre, inte så bra att det inte finns mer att jobba med, men bättre.
Framförallt så tycker jag bättre om det nya formatet. De har numera valt att sända ett längre avsnitt i månaden där de intervjuar någon person med serieanknytning. I och med detta så blir programmet inte lika tramsigt, eftersom det är ett samtal där man låter den intervjuade tala till punkt. I de inledande och avslutande delarna av programmet, när det bara är yokaj-människor med så har de dock en tendens att tala i munnen på- eller avbryta varandra.
Den punkt där det finns mest att jobba med är själva inspelningarna. Ibland åter det som att de sitter i en burk, ibland är de väldigt långt ifrån mikrofonen och ibland blir det brusigt. Mitt förslag är, om dom läser detta, att de letar upp en lokalradiostation som de kan samarbeta med. Med lite professionell hjälp skulle de nog kunna komma ifrån de inspelningstekniska svårigheterna, även redigeringen efteråt vore inte så dumt om de hade ett tränat radioöra som hjälpte dem, för det blir en del "Ehh..." och upprepningar. Så varför inte, när jag ändå är i gasen, en producent.
Nu kanske det låter som att det bara är skräp, men se där tar ni fel. De intervjuade personerna är intressanta och har mycket att säga, det kan bara bli lite långrandigt ibland.
Så för att sammanfatta, lite hjälp med den tekniska delen av produktionen och det kan bli hur bra som hälst.
Framförallt så tycker jag bättre om det nya formatet. De har numera valt att sända ett längre avsnitt i månaden där de intervjuar någon person med serieanknytning. I och med detta så blir programmet inte lika tramsigt, eftersom det är ett samtal där man låter den intervjuade tala till punkt. I de inledande och avslutande delarna av programmet, när det bara är yokaj-människor med så har de dock en tendens att tala i munnen på- eller avbryta varandra.
Den punkt där det finns mest att jobba med är själva inspelningarna. Ibland åter det som att de sitter i en burk, ibland är de väldigt långt ifrån mikrofonen och ibland blir det brusigt. Mitt förslag är, om dom läser detta, att de letar upp en lokalradiostation som de kan samarbeta med. Med lite professionell hjälp skulle de nog kunna komma ifrån de inspelningstekniska svårigheterna, även redigeringen efteråt vore inte så dumt om de hade ett tränat radioöra som hjälpte dem, för det blir en del "Ehh..." och upprepningar. Så varför inte, när jag ändå är i gasen, en producent.
Nu kanske det låter som att det bara är skräp, men se där tar ni fel. De intervjuade personerna är intressanta och har mycket att säga, det kan bara bli lite långrandigt ibland.
Så för att sammanfatta, lite hjälp med den tekniska delen av produktionen och det kan bli hur bra som hälst.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!