Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av StudioJemi »

Jag har aldrig förstått mig på hela Manga grejen. Det känns, för mig rent spontant, som massproducerat kiosklitteratur. Det känns samtidigt som en stor lucka i mitt seriekonnässöri. Kan det vara en åldersgrej (43), att man inte växte upp med det eller vad grejen är vet jag inte.

Undrar därför om ni kunde tipsa om någon Manga serie "för nybörjare" typ. En inkörsport in i den världen så att säga. Vad fick er att börja gilla Manga?

Eller vad är den bästa Mangaserien all time?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av Wakuran »

Jag gillar Death Note.

Jag har egentligen inte så bra koll på manga, men om du har läst fransk-belgiska serier kan du nog börja med mer vuxna serier av tecknare som Osamu Tezuka, Jiro Taniguchi och Naoki Urasawa. Supersöta moe-grejer kan nog generellt vara rätt irriterande om man är äldre än 14.

Mangavärlden är f.ö. väldigt mångfacetterad om man tränger in i den. Vad gillar du annars för "västliga" serier?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av StudioJemi »

Wakuran skrev:Vad gillar du annars för "västliga" serier?


Tack för svaret. Ska kolla upp det. Jag gillar nog mest serier i stil med Enki Bilal, Manara, Pratt, Neil Gaiman såklart och en del Alan Moore. Gamla Conan och nyare Batman. Charlie Christensens och Rocky tycker jag mycket om. Lite udda mörkare serier oavsett tecknarstil som Art Spiegelmans gamla Maus, Spirit eller varför inte Sandman. Jag blir rätt trött på DC och Marvel ibland dock och vill gärna hitta små udda guldkorn, som just nyupptäckta "Rent Girl", som egentligen inte är en tecknad serie utan en illustrerad bok eller "En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret", av Brian Selznick som är helt fantastisk.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av Wakuran »

StudioJemi skrev:
Wakuran skrev:Vad gillar du annars för "västliga" serier?

...Art Spiegelmans gamla Maus...

Vilken menar du? Den där gamla korta undergroundserien som var mer i cartoon-stil?

Du kan f.ö. lägga upp frågan på SeF:s forum, också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag har mest kollat Anime på DVD och gillade Claymore, Appleseed och Hellsing. Jag vet inte om något finns översatt i serieform. Hellsing borde nog finnas. Jag gissar att allt det där är ganska mainstream.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av Wakuran »

Hellsing finns på svenska (och eng). Appleseed finns på engelska.

Neon Genesis Evangelion är annars intressant. Den är på sitt sätt en motsvarighet till Alan Moore-serier som Watchmen. Då Watchmen var en dekonstruktion av superhjälteserien, var NGE en dekonstruktion av halvtöntig mecha.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av StudioJemi »

Wakuran skrev:
StudioJemi skrev:
Wakuran skrev:Vad gillar du annars för "västliga" serier?

...Art Spiegelmans gamla Maus...

Vilken menar du? Den där gamla korta undergroundserien som var mer i cartoon-stil?


Visste inte att det fanns nån ännu äldre seriestrip version, tills nu.

Watchmen gillar jag ju så jag får kolla upp Neon Genesis Evangelion.

Tack för alla förslag, ska ge Mangan ett nytt försök.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av rkaj »

Fast NGE är väl en långkörare? Det kan ju vara jobbigt om man vill prova på (eller så är det helt rätt, om man gillar den och vill läsa hela). Jag gillar avslutade grejjor, så jag förslår Ghost In The Shell, en "mechmanga" som ställer lite högre krav på läsaren.

Fast Manga är ju mycket mer än stora ögon och stridsmecha ... Ett par ganska annorlunda men väldigt läsvärda saker är "Gen - Pojken från Hiroshima" och nyutgivna Isvandraren.
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av StudioJemi »

rkaj skrev:Fast Manga är ju mycket mer än stora ögon och stridsmecha ... Ett par ganska annorlunda men väldigt läsvärda saker är "Gen - Pojken från Hiroshima" och nyutgivna Isvandraren.



Mm.. Det är nog mycket (av det lilla jag sett) alla skolflickorna och de stora ögonen som jag har stört mig på, men det verkar ju såklart finnas annat, som såväl påpekas här. Jag menar, hur kunde det annars vara så stort :D

Gen och Isvandraren verkar helt klart intressanta. Tack.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

I ärlighetens namn finns det rätt mycket anime som är barnslig och naiv (och givetvis riktad mot barn). Mycket av det som kommit till Sverige och fått svenska översättningar är ju saker som den normalt intresserade anime-tittaren inte höjer till skyarna kanske. Sailor Moon är väl ett bra exempel på det bland annat.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av UlfK »

Som Go-fantast måste jag rekommendera Hikaru No Go. Skall man kategorisera den är det väl närmast en sport-manga. (Om man nu räknar brädspel som sport.)

Till skillnad mot Yu-Gi-Oh!, Pokemon med flera spel-manga utspelas Hikaru No Go i den vanliga världen, utan monster och ultravåld, eller storögda halvnakna flickor. Eller, nej, det är inte helt sant. Det finns ett (1) spöke. Som med mycket manga är det svårt att berätta om serien så att den låter intressant, behållningen är karaktärerna och såpa-handlingen. Och så tanken att man kan bli en urskicklig Go-spelare på mindre än tjugo år. [:o)]

Finns vad jag vet inte utgiven på svenska, men på engelska. För oss som har problem med kanji.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av Wakuran »

Det verkar finnas en hel del bra samurajserier också. Serier som Kazuo Koike och Goseki Kojima's "Lone Wolf and Cub", Hiroaki Samura's "Blade of the Immortal" och Takehiko Inoue's "Vagabond" verkar rätt intressanta att döma av det jag sett...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av nicklas.johansson »

Wakuran skrev:Det verkar finnas en hel del bra samurajserier också. Serier som Kazuo Koike och Goseki Kojima's "Lone Wolf and Cub", Hiroaki Samura's "Blade of the Immortal" och Takehiko Inoue's "Vagabond" verkar rätt intressanta att döma av det jag sett...


Blade of the imortal och Lone Wolf and Cub är bra! Kolla gärna in gamla goda Crying Freeman också, en serie som även blivit en lyckad filmatisering. Några avsnitt av serien finns även på svenska i tidningen Cobra från tidigt -90tal. Ensamvargen och valpen gick i tidningen Samurai som fanns under samma period. Blade kan man läsa på svenska i första årgången av MegaManga. Annars så skulle jag nog råda dig att gå till närmsta stadsbibliotek, det kan finnas mer än du tror...
...i alla fall om du kan tänka dig läsa på engelska.

Ett par mangor av senare snitt som jag kan rekomendera är Emma och Mästerdetektiven Conan. Emma utspelar sig i det viktorianska england, slutet av 1800-talet och handlar om pigan Emmas resa mellan olika samhällsklasser. Lugnt, finstämt och vackra miljöer. Ett plus är att det bara är sju delar och inte en evighetsserie.

Mästerdetektiven Conan däremot är en evighetsserie som kommit ut med 40-50 pocketar på svenska, men man behöver inte börja läsa från början för med ramhandlingen händer det inget. Däremot så kan man läsa dem för att man gillar,i stort sett omöjliga, pusseldeckare. Det går att plocka upp vilken pocket som helst och få två och ett halvt mordmysterie serverat.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av nicklas.johansson »

Däremot så tycker jag att du kan undvika manga som Dragon Ball, Ranma 1/2, One Peace och Love Hina. De kan vara kul upp till 10 pocketar, sedan lesnar man. Nu tillhör nog varken du eller jag målgruppen men i alla fall. Ramhistorien som det hela är uppbygt på börjar då gå på tomgång.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av StudioJemi »

Jag bad Staffars överraska mig så vi får väl se vad som dyker upp med posten :shock:
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av Wakuran »

StudioJemi skrev:Jag bad Staffars överraska mig så vi får väl se vad som dyker upp med posten :shock:

Spill the beans!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av StudioJemi »

Wakuran skrev:
StudioJemi skrev:Jag bad Staffars överraska mig så vi får väl se vad som dyker upp med posten :shock:

Spill the beans!


Nää... Jag beskrev ungefär det jag beskrivit här och bad Staffars överraska mig, så det ska bli spännande att se vad som dyker upp. Betydligt roligare och mer spännande än att börja leta själv. Det liksom pirrar i magen av förväntan [:p]
Användarvisningsbild
Lenimentus
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:34

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av Lenimentus »

Jag håller med tidigare inlägg om att Blade of the Immortal är bra. Framförallt för att den är mycket mer snyggare tecknat än övriga manga serier jag läst.
Byrði betri | Berr-at maðr brautu at | En sé mannvit mikit
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av Peral »

StudioJemi skrev:Nää... Jag beskrev ungefär det jag beskrivit här och bad Staffars överraska mig, så det ska bli spännande att se vad som dyker upp. Betydligt roligare och mer spännande än att börja leta själv. Det liksom pirrar i magen av förväntan [:p]


Vad blev det för något du fick av Staffars?
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Tips på inkörsport in i Mangans värld?

Inlägg av StudioJemi »

Har inte hört ett ljud från Staffars ännu. Han har kanske glömt...
Skriv svar