Kinesisk serie

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Kinesisk serie

Inlägg av mohsart »

Sprang på denna vilket antagligen är ointressant för de flesta. (Handlar om en person som spelar ett spel ingen (nåja) i väst hört talas om och är på ett språk ingen förstår)
Dock verkar den välgjord.
Den handlar om Go Seigen, en slags Zlatan+++ i det asiatiska spelet Go.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kinesisk serie

Inlägg av Wakuran »

Vet du var serien har sitt ursprung? Jag läste någonstans att marknaderna i Hong Kong och Taiwan var mycket mer utvecklade än på fastlandet då man hade så mycket strikta regler där på att serierna skulle vara moraliskt uppbyggliga och inte skymfa partiet, etc. att det inte kom fram något intressant. (Däremot tror jag det har funnits en massiv marknad för piratöversatt manga och liknande under årtionden, men det är en annan fråga.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kinesisk serie

Inlägg av UlfK »

mohsart skrev:Handlar om en person som spelar ett spel ingen (nåja) i väst hört talas om
/Mats


*Nästan* ingen. Vi är några stycken som inte är kulturlösa barbarer. [8D]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Kinesisk serie

Inlägg av mohsart »

Wakuran skrev:Vet du var serien har sitt ursprung? Jag läste någonstans att marknaderna i Hong Kong och Taiwan var mycket mer utvecklade än på fastlandet då man hade så mycket strikta regler där på att serierna skulle vara moraliskt uppbyggliga och inte skymfa partiet, etc. att det inte kom fram något intressant. (Däremot tror jag det har funnits en massiv marknad för piratöversatt manga och liknande under årtionden, men det är en annan fråga.)

Jag vet inte så mycket...

Jag tror att Go Seigen (eller Wu Qingyuan, ???, som han heter på kinesiska) är så mycket av en nationalhjälte att en serie om honom knappast kan vara kontroversiell.
Detta trots att han flyttade till Japan vid 14 års ålder.
Eller så gör faktumet att han bodde i Japan, samt senare blev japansk medborgare, det lättare att arbeta mer fritt.

2006 kom det fö en kinesisk film med namnet "The Go Master", eller "Qisheng Wu Qingyuan"/"Kisei Go Seigen" (?? ???) på kinesiska/japanska som handlar om Go Seigens liv.
1983 kom även den kinesisk/japanska filmen "The Go Masters", "Yu pan mei you xia wan de qi."/"Mikan no Taikyoku", vars handling ska vara löst baserad på delar av Go Seigens liv.

Disclaimer: De kinesiska/japanska tecknen är klipp o klistrade, Go/Wu står i ena fallet som ? och i andra som ?, jag misstänker att det är det förstnämnda som är korrekt men det kan också vara så att det senare är den förenklade varianten.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Skriv svar