Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Diskussioner om manga och anime.
ronri
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 apr 2013, 15:50

Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av ronri »

[Taget från animecka.se - se tråd: http://animecka.se/forum/post117605#p117605]

Hejsan!

Förhoppningsvis postar jag detta i rätt del av forumet. Om det inte är det, eller om man inte får "annonsera" på detta sätt ber jag om ursäkt.

Jag jobbar på ett av Östermalms bibliotek och tänkte att jag skulle se efter om det finns något intresse av en att skapa en mangabokcirkel eller dylikt för Stockholmsboende manga- och animeintresserade. Jag är lite osäker på om det här är rätt forum att vända mig till, men efter en snabbtitt tyckte jag att det verkade vara relativt välbesökt...

Med vänliga hälsningar,
ronri
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av MAD »

Hej ronri.

Det är ett ganska välbesökt forum och all reklam är bättre än ingen reklam så självklart ska du posta här också. Däremot har jag fått känslan av att det inte varit mycket diskussioner rörande manga på ett tag härinne, jag vet inte ifall det betyder att det inte finns så många här som läser manga eller ifall det bara inte kommit upp något ämne för dem.

Själv har jag inget större intresse för det även om jag konsumerar min beskärda del av manga och animé... jag befinner mig dock i fel ända av landet för att det skulle fungera :-)

Lycka till och skriv gärna här inne igen och berätta hur träffen gick, om inte annat kanske du skapar lite intresse till nästa bokcirkelträff.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Wakuran »

Animecka.se är ju annars ett rimligare forum, kan aldrig skada att korsposta...

Man skulle ju kunna tänka sig något samarbete med Mangakai eller liknande, också...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Isegrim »

Vilket får en att undra, på vilka ställen finns/samlas mangaläsarna numera?
Hänger de mest på internationella eller kan man hitta fler än en aktiv sajt i Sverige.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Wakuran »

Mitt intryck är att det är ganska stora generationsklyftor mellan mangapubliken i Sverige. Man hänger med dem som började ungefär samtidigt som en själv, och det är ganska ytliga kontakter mellan generationerna i övrigt. Det tror jag gäller även på nätet.

Det kanske inte är något som är specifikt för mangaläsare i sig, men ändå...
ronri
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 apr 2013, 15:50

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av ronri »

Tack för svar, verkar som om jag inte är den enda som undrar var sjutton alla svenska mangaläsare håller hus.

Isegrim skrev:Vilket får en att undra, på vilka ställen finns/samlas mangaläsarna numera?
Hänger de mest på internationella eller kan man hitta fler än en aktiv sajt i Sverige.

Om någon kan besvara denna fråga skulle jag bli enormt tacksam ;) Jag minns en sidan som hette, hmm, BCManga? Något åt det hållet iaf, för kanske 6-7 år sedan. Men den försvann ju...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Isegrim »

Känns som att det efter BCManga frånfälle inte riktigt hämtat sig, gällande forumaktivitet och manga. Hoppas jag har fel.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av larsa66 »

Det var ju en tjej på seriefrämjandets facebook som startade en sjumiladiskussion. Det var väl inte bara om manga men hon kanske har nåt tips i alla fall. Natalia Batista tror jag hon hette.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Isegrim »

Jo, tänkte för en stund sen slänga upp en fråga där.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Natalia Batista tror jag hon hette.

Natalia Batista är professionell tecknare med många järn i elden. Hon är med på SPX i år.

Stod det något intressant i den där diskussionen du kommer på på rak arm? Jag har ju varit borta från Facebook ett tag nu.

Edit: Tydligen var hon just med och vann Nordiska skolboksföreningens barn- och ungdomsbokpris. Grattis!

http://forumet.serieframjandet.se/topic ... pris-2013/
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Stod det något intressant i den där diskussionen du kommer på på rak arm?

Hon ville att SeF skulle ägna sig mer åt manga, både i Bild & Bubbla och generellt. Jag fick intrycket att hon var sur för att hon inte fått "reklam" för nya albumet, det var i alla fall min bild av posterna.

Gällande mangafolket så tycker jag mig se en förskjutning från serier över till cosplay. På den fronten verkar det vara mer fart.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Wakuran »

Mer manga i B&B har jag väl iofs inget principiellt emot, men det krävs att det är ett gäng med eldsjälar som drar igång något.

Mangaläsande är ju en ganska privat sysselsättning, cosplay är mer socialt och funkar bättre på konventen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Mer manga i B&B har jag väl iofs inget principiellt emot, men det krävs att det är ett gäng med eldsjälar som drar igång något.

Mangaläsande är ju en ganska privat sysselsättning, cosplay är mer socialt och funkar bättre på konventen.

Det var väl ungefär det som diskussionen mynnade ut i. Jag menade på nätet i första hand, ser mer cosplayaktivitet än mangadiskussioner. Även om man läser serierna på egen han kan man ju diskutera dem, precis som vi gör med alla andra typer. Fast jag tror det hänger ihop med att manga och även cosplay är vanligare hos tjejer och de har väldigt tydligt att forumdiskussioner inte riktigt är deras te-påse. Inte bara gällande serier utan generellt samtliga ämnen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Fast jag tror det hänger ihop med att manga och även cosplay är vanligare hos tjejer och de har väldigt tydligt att forumdiskussioner inte riktigt är deras te-påse. Inte bara gällande serier utan generellt samtliga ämnen.

Kanske det, fast jag förstår inte riktigt varför det ska behöva vara så...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

De kan ju prata i telefon i timtals så egentligen borde inte över nätet vara något märkvärdigt. Men jag kan inte påminna mig ett enda forum där majoriteten av inläggen gjorts av de kvinnliga medlemmarna. Det är väl bara konstatera att så är läget. De har väl ett liv kan man anta. [8)] Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Mithroth »

OT. Jag hänger på ett annat forum med inriktning på nanoakvarier och räkor, skulle nog tro att det är runt 50/50 där. Men det är nog det enda forumet jag har varit med på som inte varit majoriteten killar.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Isegrim »

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av smorkin »

Hm, det finns ju ganska gott om forum med majoritet kvinnor men det är kanske svårt att märka om man bara hänger på forum med majoritet män? ;)

Det kan vara knepigt att inse att bara för att man själv aldrig ser en företeelse så kan den ändå finnas, det är bara det att man själv väljer vad man ser och därför är det inte ett slumpmässigt urval.

Sen har vi också problemet med att när det gäller dem man chattar/forumumgås med så är det inte alltid lätt att veta vem man egentligen pratar med...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av Labrador Road 26 »

smorkin skrev:Hm, det finns ju ganska gott om forum med majoritet kvinnor men det är kanske svårt att märka om man bara hänger på forum med majoritet män? ;)

Vad trevligt då kan du säkert bidra med länkar till några? För egen del väljer jag forum efter ämne inte kön på medlemmarna och som du säger är det inte alltid så lätt att veta, om det ens är relevant.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mangaträff på Östermalms bibliotek, någon?

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:
smorkin skrev:Hm, det finns ju ganska gott om forum med majoritet kvinnor men det är kanske svårt att märka om man bara hänger på forum med majoritet män? ;)

Vad trevligt då kan du säkert bidra med länkar till några? För egen del väljer jag forum efter ämne inte kön på medlemmarna och som du säger är det inte alltid så lätt att veta, om det ens är relevant.

Goodreads forum (överlag när det gäller böcker i allmänhet så mest kvinnor). Bakabts forum (ser det ut som men är svårt att säga egentligen; definitivt forum där det inte är så lätt att veta känet hos dem som skriver .-) ). Vi föräldrars forum. Finns som sagt många fler men precis som du säger är det ju bäst att leta upp forum man själv tycker är intressanta, oavsett kön o annat på dem som hänger där! Jag ville bara påpeka att bara för att du tycker "De kan ju prata i telefon i timtals så egentligen borde inte över nätet vara något märkvärdigt." så är det kanske inte riktigt så.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar