Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Diskussioner om vårt seriekatalogprojekt.
Kategoriregler
Kontakta Seriekatalogen.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@seriekatalogen.se.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Marvel »

En dubbelpost till. Stor skillnad mellan varderingarna.

http://seriekatalogen.se/index.php?v=245
http://seriekatalogen.se/index.php?v=1473
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Tackar! Det händer att vi glömmer ta bort en del av de gamla listorna efterhand som vi reviderat dem.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Marvel »

Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Jocke »

Jobbigt när det är focus() på sökrutan och det går inte köra page-down i söklistan eller när man gått in på en titel.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

jens-olof skrev:En fundering, är det inte möjligt att ha samma figur på samma sida, även om
det är exempelvis fyra olika förlag?

Exempelvis "Äke Djävel", känns lite overkill att använda fyra sidor till fyra album
med samma figur.

Jens


Naturligtvis är det möjligt. Vi är nästan helt klara med rådata, och kommer att börja jobba med presentationen (layout, funktioner m.m.) under hösten. Vi har en hel del spännande på lut, både möjligt och omöjligt.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av frankjw »

CC Pocket Carlsen Comics 1990
Den unge Spirou Carlsen Comics (1-6) Egmont (7-) 1991
Spirou Egmont Kärnan AB 2009
Spirous Äventyr Carlsen/if 1975
Tintins äventyrsklubb Nordisk Bok 1984
Trumfserien Semic 1971

Detta är vad jag får när jag söker på "spirou", det känns som om att det saknas nåt!
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

frankjw skrev:CC Pocket Carlsen Comics 1990
Den unge Spirou Carlsen Comics (1-6) Egmont (7-) 1991
Spirou Egmont Kärnan AB 2009
Spirous Äventyr Carlsen/if 1975
Tintins äventyrsklubb Nordisk Bok 1984
Trumfserien Semic 1971

Detta är vad jag får när jag söker på "spirou", det känns som om att det saknas nåt!


Det är inte omöjligt, vi strävar efter att vara kompletta, men vi kan inte garantera det. Vad saknar du?
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av frankjw »

UlfK skrev:
frankjw skrev:CC Pocket Carlsen Comics 1990
Den unge Spirou Carlsen Comics (1-6) Egmont (7-) 1991
Spirou Egmont Kärnan AB 2009
Spirous Äventyr Carlsen/if 1975
Tintins äventyrsklubb Nordisk Bok 1984
Trumfserien Semic 1971

Detta är vad jag får när jag söker på "spirou", det känns som om att det saknas nåt!


Det är inte omöjligt, vi strävar efter att vara kompletta, men vi kan inte garantera det. Vad saknar du?


Alla Spirou album! :)
Söker jag på enskilda titlar så får jag bara träff på de som givits ut som CC Pocket och Tintins äventyrsklubb.
Jag har bestämt för mig att de har funnits tidigare i seriekatalogen.
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Wakuran »

Spiroualbumen ingår väl i Carlsen/if, även om de ges ut på Egmont numera(?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:Spiroualbumen ingår väl i Carlsen/if, även om de ges ut på Egmont numera(?)

Den raden/länken går endast till "Guldmaskinen"
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av frankjw »

Sir-L skrev:
Wakuran skrev:Spiroualbumen ingår väl i Carlsen/if, även om de ges ut på Egmont numera(?)

Den raden/länken går endast till "Guldmaskinen"


Precis, och jag så bestämt för mig att jag har sett alla album tidigare vilket är det som förbryllar mig!
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

frankjw skrev:
UlfK skrev:
frankjw skrev:Detta är vad jag får när jag söker på "spirou", det känns som om att det saknas nåt!


Det är inte omöjligt, vi strävar efter att vara kompletta, men vi kan inte garantera det. Vad saknar du?


Alla Spirou album! :)
Söker jag på enskilda titlar så får jag bara träff på de som givits ut som CC Pocket och Tintins äventyrsklubb.
Jag har bestämt för mig att de har funnits tidigare i seriekatalogen.


Ah. Just den listan ligger inne för hantering, ser jag nu. Arbetsgången på Seriekatalogen.se är sådan att när en lista justerats måste alla ändringar godkännas av en majoritet av gruppen. När detta är gjort dyker listan automatiskt upp igen. Så Spirou är tillbaka inom kort!
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av frankjw »

UlfK skrev:
frankjw skrev:
UlfK skrev:
frankjw skrev:Detta är vad jag får när jag söker på "spirou", det känns som om att det saknas nåt!


Det är inte omöjligt, vi strävar efter att vara kompletta, men vi kan inte garantera det. Vad saknar du?


Alla Spirou album! :)
Söker jag på enskilda titlar så får jag bara träff på de som givits ut som CC Pocket och Tintins äventyrsklubb.
Jag har bestämt för mig att de har funnits tidigare i seriekatalogen.


Ah. Just den listan ligger inne för hantering, ser jag nu. Arbetsgången på Seriekatalogen.se är sådan att när en lista justerats måste alla ändringar godkännas av en majoritet av gruppen. När detta är gjort dyker listan automatiskt upp igen. Så Spirou är tillbaka inom kort!


Aha!! Tack då är jag nöjd!

Jag har ett förslag, kan ni inte göra så att:
A) ni låter listan ligga kvar och markerar t.ex. med en liten informations text om att den är under bearbetning, eller:
B) ni tar bort priserna (jag antar att det är dom ni bearbetar) och låter listan ligga kvar så att man kan använda den som referens.
Det låter väl bra? :)
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

frankjw skrev:Jag har ett förslag, kan ni inte göra så att:
A) ni låter listan ligga kvar och markerar t.ex. med en liten informations text om att den är under bearbetning, eller:
B) ni tar bort priserna (jag antar att det är dom ni bearbetar) och låter listan ligga kvar så att man kan använda den som referens.
Det låter väl bra? :)


Det låter bättre, och jag tror mig kunna lova att nästa version av siten kommer att fungera annorlunda på den här punkten. Den som väntar på något gott ser dessvärre ut att få vänta till 2012, men då!...
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Eftersom jag ändå är inne och kollar på den här tråden, så tänkte jag försöka avliva ett långvarigt fel: I de senare Seriekatalogerna och seriekatalogen.se står det att första upplagan av KAPTEN STOFIL: GAMMALT BRÖD ROSTAR ALDRIG har skyddsomslag. Ingen av samlingsvolymerna med den gode Kaptenen har detta.

Det finns för övrigt många fel i förteckningen över Optimals böcker, men jag orkar inte gå in och korrigera. Det finns dock en specialsida på webbplatsen där ni kan dubbelkolla den mesta informationen: http://www.optimalpress.com/fakta-lista.html
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Peral »

UlfK skrev:
frankjw skrev:Jag har ett förslag, kan ni inte göra så att:
A) ni låter listan ligga kvar och markerar t.ex. med en liten informations text om att den är under bearbetning, eller:
B) ni tar bort priserna (jag antar att det är dom ni bearbetar) och låter listan ligga kvar så att man kan använda den som referens.
Det låter väl bra? :)


Det låter bättre, och jag tror mig kunna lova att nästa version av siten kommer att fungera annorlunda på den här punkten. Den som väntar på något gott ser dessvärre ut att få vänta till 2012, men då!...


(OT) Skönt att höra för oss som väntat länge, 2012 kommer UlfK leda serieforums lag till seger i Comiquiz!(slut OT) [:D]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Ingemar Bengtsson skrev:Eftersom jag ändå är inne och kollar på den här tråden, så tänkte jag försöka avliva ett långvarigt fel: I de senare Seriekatalogerna och seriekatalogen.se står det att första upplagan av KAPTEN STOFIL: GAMMALT BRÖD ROSTAR ALDRIG har skyddsomslag. Ingen av samlingsvolymerna med den gode Kaptenen har detta.

Det finns för övrigt många fel i förteckningen över Optimals böcker, men jag orkar inte gå in och korrigera. Det finns dock en specialsida på webbplatsen där ni kan dubbelkolla den mesta informationen: http://www.optimalpress.com/fakta-lista.html


Fel kommer det alltid att finnas, tyvärr, men vi gör vårt bästa för att undvika dem. Kapten Stofil ska givetvis ändras, tack för upplysningen. Tyvärr är länken du gav inte helt tillförlitlig då det tekniskt sett är omöjligt att ha exempelvis 99 sidor i ett album.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Uppgifterna i länken är 100% tillförlitliga. Står det 99 sidor betyder det att boken avslutas med en (eller flera, men i detta fall rör det sig om en enda) blank sida. Tittar du på t ex Libris så är det alltid så det görs i biblioteksbranschen. Däremot tycker jag att det är fel att ni ibland räknar med för- och eftersättsbladen i inbundna böcker. T ex står det att Kapten Stofil: Gammalt bröd rostar aldrig är på 204 sidor, när den i själva verket är 200 sidor tjock. Det är samma sak här - i biblioteksbranschen (och förlagsbranschen) räknar man inte med för- och eftersättsbladen i sidantalet. Det kan tyckas att det är hårklyverier, men sitter man med en gigantisk digital katalog gäller det ju att den är uppbyggd på ett konsekvent sätt.

Detta sagt tycker att Seriekatalogen.se har förutsättningar att bli bättre än katalogerna från både Alvglans och Seriesam. Tidigare har ju fokus varit så starkt på prissättningen att allt annat har blivit sekundärt, men för min del är ju utgivningsår, förlag, format, sidantal, medverkande o s v långt intressantare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Wakuran »

Ingemar Bengtsson skrev:Detta sagt tycker att Seriekatalogen.se har förutsättningar att bli bättre än katalogerna från både Alvglans och Seriesam. Tidigare har ju fokus varit så starkt på prissättningen att allt annat har blivit sekundärt, men för min del är ju utgivningsår, förlag, format, sidantal, medverkande o s v långt intressantare.

Dessutom är det väl uppgifter som även är mindre kontroversiella, samt mer permanenta.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

Ingemar Bengtsson skrev:Uppgifterna i länken är 100% tillförlitliga. Står det 99 sidor betyder det att boken avslutas med en (eller flera, men i detta fall rör det sig om en enda) blank sida. Tittar du på t ex Libris så är det alltid så det görs i biblioteksbranschen. Däremot tycker jag att det är fel att ni ibland räknar med för- och eftersättsbladen i inbundna böcker. T ex står det att Kapten Stofil: Gammalt bröd rostar aldrig är på 204 sidor, när den i själva verket är 200 sidor tjock. Det är samma sak här - i biblioteksbranschen (och förlagsbranschen) räknar man inte med för- och eftersättsbladen i sidantalet. Det kan tyckas att det är hårklyverier, men sitter man med en gigantisk digital katalog gäller det ju att den är uppbyggd på ett konsekvent sätt.


Vi har diskuterat sidantalet fram och tillbaka, och kommit fram till att Seriekatalogen.se anger fysiska sidor, dvs antalet blad gånger två. I ett album/bok räknar vi inte omslaget. Vi är medvetna om bibliotekspraxis, men känner att vi riktar sig till människor som framförallt vill veta om deras exemplar är komplett, inklusive blanka sidor. Därav Loodings kommentar.

I övrigt tackar vi för berömmet! Våra ambitioner är höga och ju mer ni klagar på ju bättre blir vi. [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar