Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Kermit »

Peral skrev:Men Batman är ingen snäll kille som Spindelmannen eller Stålmannen. Hade någon av dem uppträtt som Batman så hade det varit ögonbrynshöjande. Jag älskar Bruce Timm och hans sätt att teckna så jag har inga problem med denna film. Batman har förändrats väldigt mycket under åren, han har varit en mörk hämnare, snäll detektiv, och superhjälte. Det här är Timms Batman, hur han ser på figuren.


Jag tror inte att detta är hur Timm ser på Batman. Kom ihåg att han också gjorde Batman TAS! Timm är nog snarare historiskt medveten och gör en variant av den första Batman vi fick se. Den här kortfilmen känns 30-tal men ändå tidlös på något sätt.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Labrador Road 26 skrev:Utseendemässigt tyckte jag mig se viss likhet med antingen 1943 års serial eller den från 49, minns inte vilken som är vilken nu.


Jag tänkte också på serialsen, tror att det är den nyare. man har inte sett dem på väldigt länge. Tror dock detta har mer att göra att de versionerna tog dräkt-designerna skapligt bra från serierna. Jag tror att Bruce Timm försökt få in den känslan som fanns i t ex Detective Comics #31. Där omslaget är (enligt Archives hardcovern jag har) av Bob Kane

Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Agentum »

Jävla sjyssta omslag de hade.

Ok fullmåne på alla men ändå.

Bob Kane hade mindre med Batman att göra än mna kan tro, men han fick in i kontraktet att blir krediterad av DC och det gjorde givetvis allt då det under så lång tid inte skrevs nåkra krediteringar alls.

Så ja folk utan koll trodde givet tat han skrev och tecknade Batman och jag har läst nåt brev där han försöker påstå att han på 60tal fortfarande gör serien haha, vid det laget såg han inte ens till produkten utan målade skumma clowntavlor och fick sina pengar från DC som upphovsman det var allt sen mycket länge.

De flesta koncept är skapade av Bill Finger, många av bovarna som än finns och förstås spöktecknarna som bla kom upp med The Joker, som de sen insåg var för bra för att dö i första serien han var med i.

Nåväl hur än det var så gillade jag filmen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:De flesta koncept är skapade av Bill Finger, många av bovarna som än finns och förstås spöktecknarna som bla kom upp med The Joker, som de sen insåg var för bra för att dö i första serien han var med i.

Jerry Robinson. Lär också vara medskapare av Robin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Intressant att i stort sätt alla inklusive DC Comics säger öppet att Jerry Robinson skapade Jokern. Bob Kane däremot sa alltid att Robinson inte hade "Nånting att göra" med skapandet av Jokern och det var något som skapades av Bob Kane själv och Bill Finger.

Agentum tar upp det där med tavlorna...den historien går däremot så att Bob Kane sålde "häftiga" Pop-tavlor med Batman-motiv för stora summor pengar under en kort period på 60-talet, då när Adam West serien var populär. Grejen var att det var visst inte Kane som målade de där heller, utan han betalade någon som var bättre på att måla att fixa det [:D] .

Darvyn Cooke har också gjort en kort Batman-hyllning för jubileumsåret. Baserad på animerade Batman Beyond, och med roliga cameos :). jag gillade den här också

http://www.ign.com/articles/2014/04/21/ ... ond-short#
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

super85 skrev:Darvyn Cooke har också gjort en kort Batman-hyllning för jubileumsåret. Baserad på animerade Batman Beyond, och med roliga cameos :). jag gillade den här också

http://www.ign.com/articles/2014/04/21/ ... ond-short#

Den här funkade bättre tycker jag, där han så att säga gör upp med sitt förflutna. När man ser alla uppradade blir det en tydligare bild av hur Bats förändrats genom åren, det saknade jag i den tidigare kortfilmen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Agentum »

Iofs, det är ju de animerade varianterna, Batman Beyond var väl aldrig nåt annat, fö av Bruce Timm den med.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Fast Batman Beyond har ju haft flera olika mini-serier och ongoings i serietidningsform(de har en nu också) på grund av animerade seriens populäritet. Alltså serier gjorda i vanliga seriestil och inte den animerade stilen som tv-serien var i . Sen har t ex man visat i Batmans monthly att han har en prototyp av Beyond-dräkten på gång.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Agentum »

Jo men han kommer från den animerade världen och har inte så att säga exisrterat officiellt, men å andra sidan är det ju inte han med dräkten som är Batman heller utan gubben :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Kermit »

Ja, den där gubben Bruce Wayne. ;-)
Det är ju mycket i serierna som har kommit från annan media. Harley Quinn började i Batman TAS och blev en del av serierna. Kryptonit kom inte från Superman-serierna från början, osv osv. Så Batman Beyond är väl lika officiellt som något annat? Särskilt när det är som Super85 säger, man ser mer av honom och hans dräkt i serierna...
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Agentum »

Jo jag vet, så visst är det så, jag menade inte att det var dåligt.

Batman Beyond kom väl av att Batman TAS haft sin giltiga tid hos CN eller vilka det var då och de vill prova en tonårs Batman satt i en inte för avlägsen framtid.

Och serier kom ju med allt Timm gjort nästan, men Harley Quinn och en del anat gick rakt över i DCU vilket var ovanligt.

Men alltså jag gillar de här tv-serierna med, Beyonder når kanske inte absoluta toppen men det var inte dåligt, det fanns en tanke med det.
Så det jag menade var bar att då det begav sig dök inte varienaten av Batman upp i DCU bara, inget annat, det var ju lite som en egen värld de animerade serierna då allt från Batman och Superman TAS via JL och JLU och Bat Beyond med.

Iaf var det bra kortfilmer båda här imo, jag saknar nog lite detta, jag ser inte längre på de animerade superhjälte serierna sen de hade The Batman och Teen Titans GO osv, jag blev lite lack då antar jag.
Saken är väl att fler av de inblandade har blivit "större" den här vägen Bruce Timm är känd liksom, Paul Dini likaså som bar en av förbattarna bakom en hel del.

För kollar man gamla credits hittar man en del som nu skrivit många serier som fick sitt genombrott via Bruce Timms(om man nu kan kalla dem så, det är ju hans designer) filmer och animerade serier.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Så det jag menade var bar att då det begav sig dök inte varienaten av Batman upp i DCU bara, inget annat, det var ju lite som en egen värld de animerade serierna då allt från Batman och Superman TAS via JL och JLU och Bat Beyond med.


Inte då nej, men jag menade att nuförtiden så har man hintat om Batman Beyond även i officiella DCU. T ex i Batman #700(med en möjlig DCU framtid) av Grant Morrison, och sedan även efter relaunchen av Scott Snyder. Att animerade-seriens populäritet gjort att man även fått med det även i vanliga serierna.
Skriv svar