Inläggav Labrador Road 26 » fre 04 maj 2007, 23:53
OBS!!!! Spoilers nedan, läs först efter du sett filmen Spider-Man 3.
Precis hemkommen från jobbet och två fullsatta visningar av Spider-Man 3 och en halvfull där jag passade på att se den själv (missade tyvärr pressvisningen). Nu var det dags för Spidey att stifta bekantskap med symbiot-dräkten (den svarta dräkten) som i filmen inte händer under en rejäl fight mellan alla stora (och medelstora) hjältar och skurkar som i Secret Wars. Personlighetsförändringen kopplat till dräkten är också klart större än vad jag minns från tidningarna. Att de inte tog vara på symbiotens förmåga att föreställa alla typer av kläder förstår jag inte riktigt, hade kunnat bli några sköna humorscener när PP inte fick den mundering han tänkt sig eller liknande.
Filmens två (tre) skurkar fungerar hyfsat. New Goblin som de kallar Green Goblin II i filmen fick istället för den klassiska glidern en flygande snowboard, inte alls lika cool som glidern med ondskefullt nylle. Sandman fungerar riktigt bra och sand-effekterna ser rätt schyssta ut även om han flyger vilket jag inte minns att jag sett i serien. Venom blir till rätt snabbt och jag saknade lite mer bakgrund om Eddie Brock Jr. Hade velat se mer av den slemmiga tungan Venom så ofta har hängande på bilderna.
Äntligen, äntligen är Gwen Stacy här och hon lämnar avskyvärda Kirsten Dunst i kölvattnet. Tyvärr är scenerna med Gwen relativt få och varken hon eller pappan, kapten Stacy, förs in ordentligt i filmen. De tittare som aldrig läst något om dessa karaktärer bör känna att dessa två är ungefär som små bi-roller utan något som helst värde för Spidey/PP. Kanske får vi se mer av dessa två i Spider-Man 4 (2009). Blir väldigt konstigt också i filmerna då Gwen först introduceras i tredje filmen och man hängt allt krut på MJ (som hade funkat med en annan skådis). De kan ju knappast slänga ner henne från Washington-bron i fyran och få det att bli trovärdigt känslomässigt för PP.
Hela dravlet mellan PP och MJ kunde de kortat ner, jag blir bara störd när Dunst är i bild och kärlekspartierna kändes långt ifrån äkta. Vet inte vad Tobey och Kirsten tycker om varandra i verkligheten men de lyckas inte förmedla den passion som titt som tätt finns i serien.
Actionscenerna var skapliga men jag hade önskat att de var något fler, eller att de kortat ner filmen till cirka 1.50 istället för 2.19 så de fått upp tempot något. Enligt imdb så kostade SM3 250 miljoner dollar (King Kong 207 miljoner) och jag kan inte riktigt se vad pengarna använts på. Den är verkligen inte lika "episk" som King Kong och effekterna är snygga men inte super-duper-extra-ordinära. Scenen med New Goblin och Spidey i början lider starkt av syndromet "för snabb klippning", knappt man hinner se vem som gör vad.
Stan Lee får denna gång några korta repliker och för alla oss som ser honom mer eller mindre som en gud är dessa repliker guld värda, kanske värda hela biljettpriset. Bruce Campell inte att förglömma som underbar fransos. Att han inte är mera känd är obegripligt, han är nästan alltid briljant. JJJ:s assistent spelad av Ted Raimi levererar en del av filmens humorscener, den andra delen står J. Jonah Jameson nästan uteslutande själv för.
Eventuell produktplacering för Sony gick i alla fall mig spårlöst förbi, vilket jag är glad för, apropå diskussionen om Playstation 3. Men som vanligt var Raimis kärra med, fast den tror jag inte han får betalt för att ha med.
Över lag en hyfsad uppföljare men som tyvärr inte överglänser de tidigare. Visst ska det erkännas att de vågar leka lite med både Spidey och Parker som karaktärer under partiet när han är under inflytande men de borde känna sig ännu mer hemtama och kunna kosta på sig att ta ut svängarna ännu mer. Precis som Tintin-albumet Enhörningens hemlighet har filmen flera olika delar (trådar) men de vävs inte riktigt samman till en komplett enhet utan flera blir hängande i luften.
För att ge ett klassiskt poängbetyg får den 3,5 av mig, och en stark 4 till Gwen Stacy. Mer av henne i fyran herr regissör.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)