Kommande serietidningsfilmer

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inläggav Wakuran » fre 11 apr 2014, 12:18

Och glöm inte heller att Starke Staffan är en rätt okänd karaktär bland dagens barnpublik. Albumen har väl inte tryckts om sen det tidiga 90-talet?

I Danmark ges iaf de nyare albumen ut (om dock i små upplagor) så en dansk distribution kan väl vara snäppet troligare... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 11 apr 2014, 16:02

I det här fallet tror jag inte man beaktar albumen särskilt mycket när det gäller huruvida man ska satsa på en biografdistribution eller inte. Där gäller andra faktorer. Vet man till exempel om att övriga bolag inte har en enda familjefilm under perioden ja då ökar chanserna markant för att man plockar upp den här filmen. Men som vi alla vet brukar Disney ha en storfilm lagom till jul och några av de andra amerikanska bolagen har säkert sina filmer också.

Du måste inse att filmbranschen skiljer sig från förlagsbranschen. Det är mycket större konkurrens mellan filmbolag än det är mellan de som sysslar med serier. Tyvärr verkar det som du åter igen visar på din okunskap om marknadsekonomiska faktorer. När hörde du senast om en serierelease som skedde på en onsdag för att "debuthelgens" resultatsiffror skulle verka så imponerande som möjligt?

Varför visades exempelvis usla "Son of the Mask" på bio i Sverige, som redan från början var given att den skulle floppa totalt? Inte var det för att serietidningarna med "The Mask" sålde så väldigt bra här.

Precis som du säger är Starke Staffan okänd numera och därför kommer inte albumförsäljning vara en av faktorerna som man tar med i riskanalysen om det är ekonomiskt försvarbart att köra upp filmen på bio. Digital distribution innebär i stort sett ingen kostnad alls, jämfört med när man skulle ta fram en 35mm-kopior som gick på 30-60.000 kr per kopia. Det tillkommer dock kostnad för översättning/textning eller dubbning som är mest troligt i det här fallet. Plus förstås alla vanliga kostnader som är inbegripet med att ha visningsrättigheterna.

Vilken procentsatser anser du är rimligt för biografpremiär kontra dvdrelease och vilka faktorer ligger till grund för den bedömningen?

Kan även nämna att distributionsbolagen inte kan mer om serier än gemene man, det är inte deras område. Det var när jag talade om för vd:n på Fox när jag mötte honom utanför kneget en dag några veckor före FF-premiären, att Human Torch heter Flamman i Sverige som de skippade de svenska namnen helt. Jag har fortfarande 35mm-trailern någonstans i samlingarna där han kallas Facklan och "dunkardags" blev något annat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 06 jun 2014, 15:40

Mask dock i "original" är ju nåt som aldrig gjorts, mer våldsamt är knappt möjligt, iofs var filmen ganska kul ändå tycker jag.

Men det blev ju lite med bla animerad serie att man kan tro att Mask härstammar från filmen och inte serierna.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » mån 09 jun 2014, 00:11

Agentum skrev:Mask dock i "original" är ju nåt som aldrig gjorts, mer våldsamt är knappt möjligt, iofs var filmen ganska kul ändå tycker jag.

Men det blev ju lite med bla animerad serie att man kan tro att Mask härstammar från filmen och inte serierna.

Aldrig läst serien, så kan ej uttala mig, men filmen med Carrey är hysteriskt kul på sina ställen!
Framförallt i scener där han inte har masken på sig!
Riktigt kul.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 25 jun 2014, 12:42

Det finns en Pilot nu för en TV serie Flash runt 45min lång.

Det har ju iaf hänt en del sen förra gången(tidigt 90tal), men det är Barry försenad med säg Wallys humorstil i viss del och så har han ett inbygt CSI i huvet eller nåt sånt redan från början.

Lite seg start men jag antar att det här bara är för att ha för påseende ungefär som Aquman och WW hade.

Jag vet inte nåt hur new52 Barry Flash är så jag kan inte kommentera det.
Inriktat för en yngre publik med imo ett fånigt Flash-team runt honom som han tydligen direkt har upplyst om alltihop.

Dock dyker lite klassiker upp fort Weather Wizard känner man ju igen sen från början och så hintas det j uen del om han här gula Flash Dr.? mins ej men är en skurk med motsvarande krafter mne gul dräkt iaf, tror ni vet.

Barry var ju en rätt karraktärlös figur mot vad Wally var under långa perioder beroende på vem som skrev så man kan ju förstå att man lägger på den stilen iaf.
Imo är det inte ens begripligt varför de tog tillbaka Barry efter så lång tid, det fanns inget med honom egentligen som saknades senare men ok det är kanske för at återgå till Silver Age iaf med vilka personerna bakom maskerna är.

Flash har ju en del bra skurkar Mirror Master och Captain Cold tex att dra upp.

Ok ändå detta, jag har sett de andra piloterna och de var rätt dåliga bara, inte underligt det inte blev nåt av dem.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » ons 25 jun 2014, 14:58

Nu hänger jag inte riktigt med. Har första avsnittet redan kommit?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 25 jun 2014, 15:33

Piloten ligger utlagd alltså på nätet, du vet sånt där läcker fort.

Så om det är officiellt 1a episoden kan man inte veta då flertalet Piloter ju ändras innan showen är igång, exempel Sherlock som har en Pilot som inte är identisk alls med första episoden.

Eller så antas denna mer eller mindre rakt av, svårt att sia om nu.

Så NEJ men ändå JA.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » ons 25 jun 2014, 15:39

Intressant!
Får se om man hittar den på någon streamingsida eller om mans ka vänta på att det blir officiellt då!
Tack för infon!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 25 jun 2014, 15:45

Jo jag hittade den som steamad, så det är nog inga problem.

Det är just ingen fara att se den då det ju mest handlar om hur han blir The Flash, det avslöjas inga specialla namn eller nåt på skurkarna tex, utan det var jag som kände igen dem.

Alla vet ju hur Barry blev the Flash och även om det är mer komplicerat här är det samma story i grunden, blixt och kemikalier och grejor du vet.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » tor 26 jun 2014, 11:25

Såg piloten igår.

Piloten lider av det som många amerikanska pilotavsnitt numera gör, finns lite för mycket att berätta men lite för lite tid. Seg är inte det här avsnittet, utan snabbt tempo från första början. Lite för snabbt. Vilket kanske på ett sätt är passande eftersom karaktären är "The Flash". Ibland känns det som att piloten är en samling scener, vissa riktigt bra, som bara klippts snabbt ihop. Det känns inte riktigt färdigt.

David Nutter regisserar denna och han är en gammal räv när det gäller bra TV och speciellt pilotavsnitt till DC Comics TV-serier. Han har tidigare regisserat pilotavsnitten till både "Smallville" och "Arrow" och han regisserade även avsnitt av gamla Superboy TV-serien för länge sedan :), på senare år har han även blivit en populär regissör för Game of Thrones fansen. Manuset är av Greg Berlanti& och hela teamet från "Arrow" , likaså är Geoff Johns inblandad.

Geoff Johns är som sagt inblandad och vi som läst Flash de senaste typ..10 åren känner igen att det finns mycket från serierna, t ex från Flash Rebirth och Flashpoint.

Grant Gustin som spelar Barry Allen (han debuterade ju redan i några avsnitt av "Arrow" funkar. Han är smart(CSI asistent som verkar kunna lösa saker galet bra), charmig, och en "fumlare" innan han blir Flash. Det är kanske inte speciellt originellt men gulligt att han är killen som är "alltid sen", det är ju något som serierna gjort med Wally West tidigare.

På tal om West... familjen West (som uppfostrat Barry sen han var 11) fortsätter Hollywoods (och litegrann numera serietidningars) "tvång" på etniskt mångfald. Jag har tidigare sagt att jag föredrar när man skapar nya coola karaktärer som inte är vita (t ex Diggle i "Arrow) än att man rakt av "byter ras" på karaktärer som redan finns.
Jesse Martin är helt ok som "extra farsan" och tuff polis, samtidigt som söta Candice West spelar Iris. Som nämnt så finns ju ett "Flash" team med Cisco "Vibe" Ramon (Carlos Valdes) och Caitlin (Danielle Panabaker) som ska hjälpa Barry med diverse tester, dräkt osv. Som sagt...mycket introduceras på 40 minuter.

Specialeffekterna håller väldigt väldigt hög nivå för en CW budget och regissören Nutter ger actionscenerna en ibland episk känsla. Musiken av Blake Neely och fotot av Glen Winter bidrar till att detta känns ibland som en film istället för en serie. Huvudskurken i pilotavsnittet är en variant av "The Weather Wizard"(Chad Rook) och visst..effekterna är rätt coola men annars så är han inte speciellt minnesvärd.

Som extra bonus så måste jag säga att slutet med Professor Harrison Wells (välspelat av Tom Kavanagh) var ett riktigt coolt easter egg som automatiskt gör att man vill se vart serien går. Och visst är det charmigt *Mindre Spoiler som inte förstår handlingan* att Barrys biologiska farsa spelas av John Wesley Shipp...som spelade Barry/The Flash i gamla TV-serien från början av 90-talet. Tonen i serien har ju lite angst som det mesta med superhjältar numera, men det är också ett plus att Barry GILLAR att vara The Flash och tycker att det är coolt :).

Det här känns som ännu en lyckad DC Comics serie från teamet Berlanti&Kreisberg med Geoff Johns i bakgrunden.

Finns mycket bra här.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 26 jun 2014, 12:21

Jo det sista är mer Wally West än vad Barry var, dvs det med att ha ha kul som Flash, otur med raggningar osv.

Och visst, det kan ju ändras saker innan episod 1 sänds, jag såg däremot inte grejen med att han bara kunde glo på däckavtrycken så dök det upp automatiska mått och han kunde säga exakt vilken bil det var, därav CSI anmärkningen:-)

Jag tror dock det är viktigt att han blir Flash fort så det ska de inte dra ut på mer iaf.

GAs uppdykande fattade jag inget av här, det kan de ta bort det gav ändå inget som inte vem som helst kan komma på, typ jag är snabbast i världen men jag kommer inte på vad jag ska kalla mig som undercover:-) "The Flash" lysande hehe

Jag tittar inte på Arrow, det jag sett var ju mer Batman Lite mins jag så jag orkade inget mer, troligen för att jag har mer koppling till den figuren än många andra.

Jasså var farsan i kurran den som gjorde 90tals serien som Flash, ok så med är jag verkligen inte så jag känner igen dem:-)
Det gör mig inget att tex Iris byter "ras" alls då jag mest tyckte den klassiska reporter Iris var rejält jobbig bara.

Och visst idag kan man göra sånna här effekter som Flash faktikst behöver för att vara nåt att se på, för alltså ha Smalville stil om allt inna man blir den man nu ska bli är överspelat, det är ju iaf skönt.

Geoff Johns skrev ju Flash i början av 2000tal som nu reprintas och det är ju bland det bättre som gjorts med figuren imo även om det var Wally på den tiden.

Vi får se vart det bär, men det var helt ok imo, och du vet ju hur gnällig jag kan vara.:-)

super85
Very Fine

Inläggav super85 » tor 26 jun 2014, 13:38

Jo, alltså Barry är ju "Forensic Scientest Assistant" vilket är ju rakt av en CSI, fast att han inte är "färdig" än med sin utbildning/praktik/whaterver. Tror att regissören tittat på BBCs Sherlock och blivit lite inspirerat av det. Man vill visa att Barry är jättesmart! , så visar man hur han kan se detaljer på vägen osv.

GAs uppdykande fattade jag inget av här

Verkligen? man har som sagt introducerat Barry i "Arrow" och visat att Barry varit en "fanboy" , eller att han följt nyheter om maskerade hjältar osv, och man visat att de två är kompisar. Sen älskar folk(i regel) crossovers och i det här fallet så är det ju mer än passande att Barry som vill bli maskerad hjälte går och hälsar på sin kompis som har samma "jobb".

typ jag är snabbast i världen men jag kommer inte på vad jag ska kalla mig som undercover:-) "The Flash" lysande hehe

Det knyts ihop att Barry gav Ollie masken i "Arrow". Och även om repliken är mer än passande så åker ju inte Barry för att träffa sin vän för att få ett namn.

Tycker att det här är tillräckligt intressant och kul att man vill se vad som händer i fortsättningen. Vilket är nog ett bra betyg för ett pilotavsnitt.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 28 jun 2014, 11:25

Ok, det förklarar saken, de bygger en "värld" kring detta en aning, Arrow snubben dök väl upp i Smalville med tex.

De som sett tv-serierna begriper mao vad det hela var om.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » mån 30 jun 2014, 02:05

Njae, Smallville hade sin version av Green Arrow som spelades av en annan skådis. Smallville laddes ju ner för flera år sedan och har ingenting att göra med de här Arrow och Flash TV serierna Warner Brothers/DC Comics numera producerar.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » lör 05 jul 2014, 22:45

Labrador Road 26 skrev:Inte en renodlad seriefilm men lär nog bli jäkligt sevärd om den nu blir färdig och man kan lyckas komma över den, för den här filmen får garanterat inte någon premiär på bio. Imdb har filmen listad att den ska släppas under 2012 men det tror jag inte kommer att ske.
http://www.imdb.com/title/tt1935156/

Har nu sett denna: Jodorowsky's Dune. SÅ bra! Kan verkligen rekommendera den. Så inspirerande. Alla var med! Moebius, Dali, O'Bannon, Pink Floyd, Jagger, Giger.... http://www.imdb.com/title/tt1935156

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » sön 06 jul 2014, 11:01

Jag tänkte slötitta på den till morgonkaffet...istället för att se frukost-TV. Men oj! vad jag vaknade till :)

En film som handlar om skapandet av en film, det låter tråkigt. Men när den börjar med en replik som:
"Jag ville göra en film som gav samma upplevelse som att man tagit LSD, utan att man gjort det" fick det mig att spärra upp ögonen.

sen blev det bara bättre!

Har nu sett en halvtimme av den och måste bara in hit och skriva. Alla som skapar serier borde se denna. Otroligt inspirerande.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » tis 02 sep 2014, 18:48

Warner Bros. registrerar 4 nya domäner:
JusticeLeagueFilm.com
ShazamMovie.com
WonderWomanTheMovie.com
AquamanMovie.com

http://spinoff.comicbookresources.com/2 ... um=twitter

Användarvisningsbild
Ala
Fine
Kontakt:

Inläggav Ala » ons 03 sep 2014, 10:32

Sir-L skrev:Warner Bros. registrerar 4 nya domäner:
JusticeLeagueFilm.com
ShazamMovie.com
WonderWomanTheMovie.com
AquamanMovie.com

http://spinoff.comicbookresources.com/2 ... um=twitter

Ska bli oerhört spännande att se vad de gör med sitt film-universum.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » ons 03 sep 2014, 12:53

Ungefär det alla förväntat sig med tanke på de skådisar WB/DC gjort kontrakt med. Gal Gadot, Jason Momoa och The Rock.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » tor 04 sep 2014, 00:30

Dwayne Johnson AKA The Rock ska enligt honom själv spela Black Adam. Viket jag tycker är perfekt casting. Det har gått rykten att han skulle spela både Shazam och Black Adam vilket skulle vara rätt coolt. :). Men det som är officiellt är att han då spelar Black Adam i en Shazam-film :).

Mer info

http://www.comicbookmovie.com/fansites/MarvelFreshman/news/?a=107012

http://www.comicbookmovie.com/fansites/batarmor/news/?a=107029

Återgå till "Film, TV och bio"