Daredevil

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Daredevil

Inlägg av Wakuran »

Tydligen lär det finnas en del yngre tecknare (20+), som på allvar hävdar att man ska importera begreppet "comics" för att undvika en förväxling med TV-serier i framtiden...

Jag har inget principiellt emot lånord för koncept, men tycker framför allt att "comics" är svårt att få att funka grammatiskt i svenskan. (Bl.a. tyska, spanska och ryska har iofs lånat in ordet redan.)


...om jag nu inte missförstod helt vad du menade...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Daredevil

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
...om jag nu inte missförstod helt vad du menade...


inte alls...Det var tankar omkring ordet.
Ja comics känns konstigt.

Hur låter "comicsfrämjandet"?
Eller comics-tidningar och comics-album?
Nä då får man hellre säga tecknade serier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

Alla vet att Hells Kitchen är borta då Manhattan moderniserades för att få bort brott mm, och lyckades, men vi som läste serierna vill inte se den moderniseringen.

Jag menar när Luke Cage stökade runt iofs sent 70tal men ändå var Times Square ett tillhåll för allt du vile köpa, det är borta idag, men måste vi acceptera det här?

Nej tack, låtsas att det är kvar, Marvel ville visa en verklig stad, men det har som sagt hänt mycket sen 60talet vilket gjort NY i Marvel till en påhittad stad idag

Jag noterar för att Joeph Loeb eller hur det nu stavas är med i detta, det hade jag mislat förr, det kan förklara en del.

Jag tycker Kinpin är bra här ändå, felet med DD filmen är inte just att de bytte til en svart Kingpin utan hur de föreställde honom, här känner man sig ju hemma direkt även om det förstås mixar vad vi vet, det finns ju ingen initial grej att Fisk träffar Vanessa på dt här sättet utan de har ju redan en familj liksom osv i seierna, och hon inleds ju med att hon är i sjukhussäng hela tiden.

I övrigt så är nästan alltid serien bäst i nån foem imo, mne man blir gölad när de fångar delar man föreställt sig och även gjort nåt av det själva i säg denna TV serie.

Serie TV-serie vär jobbigt jag vet då jag skrivit mängder av sånna här inlägg och problemet är som sagt svenskt, och jag vägrar at serier ska flytta sig för TV.

FÖ obs att jag inte hittat de andras väg utan ligger vid episod 4 nu.

Det svenska namnet är serier och är klart mycket bättre än det amerikanska Comics, och det vill jag inte ta död på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

I övrigt lite cred kan jag väl få för att nämna Stick? och hur det ändrade det hela för Matt?..................not, ok hahaha
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Daredevil

Inlägg av Kermit »

Vad menar du?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Daredevil

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Alla vet att Hells Kitchen är borta då Manhattan moderniserades för att få bort brott mm, och lyckades, men vi som läste serierna vill inte se den moderniseringen.

Så himla moderniserat är det inte; definitivt mycket bättre än det var på 80-talet när jag var där (dvs samma tid som för Millers utmärkta version av DD), men det är inte riktigt lika lyxigt och uppiffat som omgivningarna. Det kan man se på den här bilden, tagen från min lägenhet när jag bodde i NY 2007, där jag bodde på 60:e gatan, dvs precis på norra gränsen av Hell's Kitchen:
Bild
Man ser tydligt var HK tar slut söderut, på 34:e gatan, med väggen av skyskrapor högst upp, och på samma sätt sidorna som omger området (de två upplysta avenyerna). Traditionellt sträckte sig HK hela vägen ut till Hudson-floden, på bilden åt höger, men den delen av HK kan man se här har till stora delar ersatts av nyare högre och modernare byggnader.

Men kärnan, inringat av 34:e gatan/9:e avenyn/59:e gatan/8:e avenyn (på bilden skyskrapeväggen högst upp/ljusa gatan t.h./nedre delen av bilden/ljusa gatan t.v.), är fortfarande betydligt lägre än omgivningen, husen är rätt ruckliga, det är ont om butiker o dyl, och pubarna är definitivt mer sunkiga. Den stora skillnaden mot 80-talet är nog att eftersom det är brist på bostäder i Manhattan så är det numera dyrt att bo i området (vilket innebär att de flesta småkriminella mfl som bodde där tvingats flytta), men vidare fräscht är det inte [;)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

Det är en annan värld Manhattan han sägas vara säker idag, det var en riktigt rövarhåla länge på flera håll, men som sagt nu är det här ett alternativt Manhattan där inget städades upp och sopades under mattan.
Kul att se din bild iaf, även om jag tror vi diskuterat det här förr just om NY och var det kunde hända nåt idag, det håller ju inte men genom Marvel så har vi också "upplevt" NY och lärt oss saker som funnits i Marvels NY(som ju absolut bygger på en verkliget), rätt intressant fenomen.

Jag har sett 9st avsnitt nu iaf och är lite förvånad över cliffhangern, jag menar hur ska han komma ur detta, det här skulle ju inte hända ever.

Att journalisten Urish kommer förstå vad det handlar om är liksom en annan historia.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Daredevil

Inlägg av super85 »

Nja, som jag nämnde tidigare. I TV-serien Daredevil så har de ju gjort en grej av att Hells Kitchen är risig eftersom de bygger upp stadsdelen efter det som hände i Avengers. De har sagt det flera gånger i flera avsnitt. Alltid när man bygger om ställen så blir det korruption osv.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

10onde

Jag la här märke till referensen om den grekiska tjejen som läste spanska med Matt enligt vad som sägs.

Elektra

I övrigt la jag märke till övertagandet av siten med innan PM

Jag kan bara säga vad jag tyckt länge svag ledning och rent ointresse av vad denna siten är för.

Ge tillbaka alt till folk som har lite tåga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Daredevil

Inlägg av Agentum »

ok då har jag sett allt med då.

Gladiator dräkten?

Tja man får tänka på att de här föresöker efterlikna originalety men med funktion som bodyarmor och skenor på armar och ben.
Den hjälmliknande huvuddelen är lite skum iofs då vi ju ofta i seriena ser att det är mer en huva som han ju kan dra av och hänga bak bara.

I serierna kallades han ju DD som barn och tog sen namnet själv, här döps han av pressen så jag antar att logan bör komma i nästa veva.

I serierna så är han ju sen länge gymnast och där undrade jag ofta hur Foggy aldrig gjorde en koppling till DD, för det visste han väl ändå?

Blind gymnast = blind superhjälte. iaf är ju den delen nåt de ska bygga på lite med då DD teknik har mycket akrobatik i sig och inte bara martialarts, inte för at jag klagar då fightetrna varit bra gjorda, so0m bäst imo är nog i början när han slåss med ett gäng i en hall, det var en jäkla hong kong action grej där.

Iaf så behöver man ju nu inte spola bort alla skador fort utan kan gömma sig lite bakom munderingen, npg för att han har en övernaturlig läkeförmåga men det hör ju till genren med, och DD har ju alltid varit bra på att ta stryk i mängder i serierna.

Kingpin är lite för liten och lite mammas pojke ännu imo, och jag tycker nog han mer f5ramstår som en rasande galning, han är kallare i serierna och större, alltså med boss, här är det lite för hands on.

Men och sitta inne ett tag kanske kan ändra honom till att bli en av den undre världens bossar som han ska vara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Daredevil

Inlägg av Ala »

Såg precis klart de sista tre avsnitten och jag måste säga att jag tycker serien är riktigt bra. En värdig inkarnation av hjälten jag älskar så mycket. Ser fram emot nästa säsong.
Skriv svar