Gamla sci-fi tv serier

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Gamla sci-fi tv serier

Inlägg av larsa66 »

Jag har börjat se denna TV-serie på Youtube. Jag ser episoderna i kronologisk ordning och har just sett del16.
Jag har alltid haft denna serie som ett gyllene minne från min barndom. Jag var visst bara tio år när Sveriges television började visa den.

De flesta brukar avråda från att göra såna här återblickar och istället låta minnet vila i frid. Men jag såg några avsnitt på TV för några år sedan och även om effekterna inte var lika storslagna som i minnet tyckte jag att de var klart sevärda. Även min dotter som då var 13-14 år uppskattade den.

Nu har jag följt den från början och även om vissa avsnitt är lite jobbigt fåniga finns några som jag ännu tycker är fantastiska berättelser. Det bästa avsnittet hitills är "thé Black sun" och roligaste gästspelet var Christopher Lee även om hans rymdskepp såg ut att vara hämtat från " Blixt Gordon och purpurdöden".
Jag har ännu inte haft någon anledning att spola fram eller hoppa över något.

Första säsongens ledmotiv är överlägset bäst och ger rysningar i hela kroppen. Jag fattar inte att man bytte ut det.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av BoJustBo »

Har alltid velat kolla denna men aldrig tagit mig tiden. Ser lite mer realistisk ut än Gerry Anderson's andra Live-action TV serie UFO... som dock var grym!
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av larsa66 »

BoJustBo skrev:Har alltid velat kolla denna men aldrig tagit mig tiden. Ser lite mer realistisk ut än Gerry Anderson's andra Live-action TV serie UFO... som dock var grym!



Jaha, det var ju kul att höra. Den ska jag ta mig en titt på sen.

Jag tvärkollade några minuter på en dokumentär om Månbas Alpha och då nämndes den. Den blev väl nerlagd efter bara en säsong och efter den startade de upp space 1999. Tydligen var även italienska RAI med och producerade den första säsongen.

Jag har faktiskt tänkt lite på dig, Bo när jag sett serien. Men jag ville inte skicka en direkt rekommendation då förväntningarna kanske skruvas upp. Själv kan jag ju vara lite förblindad av nostalgin.
Men efter detta tycker jag absolut du ska ta en titt på den.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av tfels »

Minns Månbas Alpha! Den var ju bättre än Star Trek, mycket mer dramatisk och verklig (hm)! Jag kommer särskilt ihåg tre episoder. Dels en med ett svart hål som liksom plattade ut och förvred folket. Dels en där det kom en massa skum. Och framför allt en där Örn-farkosterna stred mot liknande farkoster, som kallades för Hökar. Har dock inte lyckats hitta just dessa avsnitt. Känner någon igen dem?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av larsa66 »

tfels skrev:Minns Månbas Alpha! Den var ju bättre än Star Trek, mycket mer dramatisk och verklig (hm)! Jag kommer särskilt ihåg tre episoder. Dels en med ett svart hål som liksom plattade ut och förvred folket. Dels en där det kom en massa skum. Och framför allt en där Örn-farkosterna stred mot liknande farkoster, som kallades för Hökar. Har dock inte lyckats hitta just dessa avsnitt. Känner någon igen dem?


Den första är the Black sun episod 10. Den tredje är war games episod 4. Den med skummet känner jag inte igen. Rosen rekommenderade även the troubled spirit episode 22. Men den har jag inte kommit till än.

Den är absolut bättre än star Trek, framförallt för kombinationen sf, skräck, och humor.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av tfels »

Tack! Ska leta efter dessa!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av larsa66 »

Gör det, och återkom gärna med kommentar om vad du tyckte.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av tfels »

Kollade bara några enstaka scener, men kalla mig nöjd! Tack Lars!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av larsa66 »

NU [:)] har jag sett den med skummet. Den heter Space Brain episod 21 i första säsongen.
Den var inte bland de bästa,men helt klart sevärd.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av tfels »

Yes, det är det avsnittet! Tänk att såna detaljer sätter sig och finns kvar sedan barndomen! Tack Lars!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Simpukka »

Kom på att jag köpte första säsongen på dvd för några år sedan bara för att upptäcka att det bara var första halvan bah...! Men jag är svag för sånt här (äldre rymddrama eller hur man ska kalla det) så kan nog bli en omtitt framöver!

Hmm tja.. gillar som sagt äldre sci-fi så tänkte jag ta och tipsa om den brittiska scifi serien Blakes 7 här. Riktigt dystopisk rymdopera skriven av Terry Nation (som skrivit massor Doctor Who bla) som gick i fyra säsonger på BBC 78-81. Varning för lågbudjetproduktion under 1.a säsongen (om man har problem med sånt, tycker själv mest att det är charmigt :). Förlängt fick serien iallafall och s2 ser ljusår bättre ut. Men som sagt betydligt mörkare ton än Månbas alpha, Star Trek etc tänk liksom Orwell in Space.. :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Wakuran »

Simpukka skrev:Hmm tja.. gillar som sagt äldre sci-fi så tänkte jag ta och tipsa om den brittiska scifi serien Blakes 7 här. Riktigt dystopisk rymdopera skriven av Terry Nation (som skrivit massor Doctor Who bla) som gick i fyra säsonger på BBC 78-81. Varning för lågbudjetproduktion under 1.a säsongen (om man har problem med sånt, tycker själv mest att det är charmigt :). Förlängt fick serien iallafall och s2 ser ljusår bättre ut. Men som sagt betydligt mörkare ton än Månbas alpha, Star Trek etc tänk liksom Orwell in Space.. :)

Apropå gammal sci-fi finns det en gammal kultserie från Norge; "Blindpassasjer" (1978), som åtminstone har släppts på DVD i Västanfjälls... Den verkar ha fått någon sorts inofficiell uppföljare, med "Ta den ring" (1982), som dock inte verkar riktigt lika bra, trots specialeffekter av Flåklypa-regissören Ivo Caprino...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Agentum »

jag har aldrig sett sånt där sci-fi, var gick det i svensk TV?

Ja menar klart att man mins nåt svartvitt sci-fi troligen Buck Rogers annars mins jag ingen av de här utom Star Trek då.

De sändes mig veterligen inte här så det är konstigt att se klassiskt på säg Battlestar Galactica för oss imo, vi såg det ju aldrig.

Det blir lite av en slags klassiker vi blir påförda för att vi kanske sett klipp i olika sammanhang eler långt senare sändningar, men de är inte för oss "klassiker"

Lite som Batman tv serien, klassiker för USA ja, men för oss sändes det helt malplacerat på 80talet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Sir-L »

3:an körde väl Battlestar Galactica bl.a. i tidigt skede, om jag inte missminner mig (inte för att jag hade 3:an då)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Agentum »

3an jo den kom väl sent 80tal för de som boded typ i förorter genom kabel TV som det hette, det hade inte jag givetvis.

Men vi är då ändå 10 år efter det sändes i USA

Däremot hade vi ju V som köptes in av SVT otroligt nog, och inte så långt efter filmerna gått i USA.

Så lite fick vi väl, tom serien gavs ut på svenska.

Fick kolla upp Buck Rodgers och ja det sändes i början av 80tal i Sverige men inte svartvitt som jag hade för mig utan ändå färg.
https://www.youtube.com/watch?v=gQm8MxgCGws

Men det fanns fler sci-fi inriktade på svensk TV Tripoderna vill jag minnas nångång då på 80tal med.
Mrn jag mins i princip inte mer än namnet och att jorden var övertaget av dem och det är en motståndsrörelse man får se, ja och att aliens hade 3 ben därav namnet.
9mm, i'm never further away than that.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Simpukka »

Wakuran skrev:Apropå gammal sci-fi finns det en gammal kultserie från Norge; "Blindpassasjer" (1978), som åtminstone har släppts på DVD i Västanfjälls... Den verkar ha fått någon sorts inofficiell uppföljare, med "Ta den ring" (1982), som dock inte verkar riktigt lika bra, trots specialeffekter av Flåklypa-regissören Ivo Caprino...


Åhå och finns ju i sin helhet på youtube... borde nog kikas på vid tillfälle!

På tal om scifi i svensk teve.

Minns att ZTV iallafall visade Doctor Who i mitten på 90-talet ca på lördagar. Dom avsnitten jag känt igen senare var från slutet av Jon Pertwee-eran och tidiga Tom Bakers. Med Sarah Jane Smith och Harry Sullivan som TARDIS medresenärer :geek:

(Och så tror jag TV3 visade Robin of Sherwood då också ung. Fortfarande den bästa Robin Hood tolkningen som gjorts imho)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Agentum »

dock är 90tal inte klassisk tid imo, kanske för väldigt unga iofs, men inte här tänkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av BoJustBo »

Åh Tripoderna, varför har jag aldrig tidigare hört talas om denna CGI-fylda 80-tals serie, ser ju underbar ut från tv trailern jag hittade på youtube. Trodde först du menade 80-tals Världarnas Krig tv-serien.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Agentum »

jag mins den iafså den bör ha gått här rätt fort med.

Då slukade man ju allt som var lite annorlunda, 2 kanaler och mycket mycket tråkigheter gjorde ju att alla såg alla program av minsta intresse.

Inte som idag med så många kanaler.
9mm, i'm never further away than that.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Månbas alpha, Space 1999

Inlägg av Simpukka »

Haha ok då. Men då jag iallafall kasta ut Batman serien med Adam West och Burt Ward då som det tidigaste minnet på svensk teve... DÄDÄDÄDÄDÄDÄDÄDÄ BAAAATMAAAAAAN :D
Skriv svar