De rebootade DC Superhero Girls första långfilm.

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

De rebootade DC Superhero Girls första långfilm.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Mycket lägligt hade den första långfilmen med de lätt rebootade DC Superhero Girls, Sweet Justice, urpremiär på Cartoon Network fredagen den 8:e mars. Det så framgångsrika franchise-konceptet har sedan 2015 funnits som action-figurer, kortfilmer på DC:s youtube-kanal, flera långfilmer och sex seriealbum. Allt författat av Shea Fontana. Jag har själv haft stort utbyte av det, även om det är utom allt tvivel att målgruppen framför allt varit barn i lågstadieåldern.
Men nu startar man alltså om, med ny design på figurerna, delvis ny ensemble och röstskådespelare samt med Lauren Faust (My Little Pony: Friendship is Magic) i förarsätet.

I den nya versionen är det inte någon särskild skola för unga superhjältar som huvudpersonerna går i, utan den alldeles vanliga Metropolis High dit Barbara Gordon flyttat mitt i terminen (det framgår inte varför James Gordon skall bo i Metropolis) och där hon visar klara anpassningsproblem. Hon saknar också sin bästa vän i Gotham, Harleen Quinzel. Men snart upptäcker hon att det finns andra flickor med extraordinära krafter på skolan och blir vän med Kara Danvers, Diana Prince, Jessica Cruz, Karen Beecher och "Zee" Zatara. Inget blir någonsin som det varit tidigare...



Det är tämligen klart att man här riktar sig till en äldre publik än den tidigare serien gjorde, och inte mig emot. Jag har skrattat gott åt det här, och troligen har föräldragenerationen minst lika roligt åt detta som den primära publiken. Det kryllar av blinkningar till DC:s mytologi och skämten är i många fall riktigt vassa. Moralkakorna är heller inte lika ymnigt förekommande som tidigare.

På grund av att Harley Quinn inte ingår i huvudensemblen (här är det ännu ingen som vet att hon är identisk med busfröet Harleen) har man låtit Batgirl överta en del av hennes personlighet. Barbara Gordon är impulsiv, ofokuserad och en snabbpratare av samma rang som salig Åke Strömmer. Här repriserar Tara Strong sin paradroll och då hon gjort rösten åt Batgirl i drygt tjugo år vid det här laget är resultatet urkomiskt.

Figurdesignen är också mer innovativ och varierad än tidigare då man skulle ta hänsyn till att de skulle passa som actionfigurer. Här ser tjejerna verkligen olika ut, vilket är välkommet då stereotyper skall undvikas i dessa tider av representation. Animationen är utförd av kanadensiska Jam Filled Entertainment. Än så länge finns det 11 + 2 kortfilmer (med två kortisar till de närmaste veckorna) samt en långfilm. Samtliga filmer rekommenderas!

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: De rebootade DC Superhero Girls första långfilm.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Barbara Gordon och Harleen Quinzel (båda med röst av Tara Strong) tycker att Gotham City är "The Best Place in the World!" Spänn fast säkerhetsbältet!

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: De rebootade DC Superhero Girls första långfilm.

Inlägg av Wakuran »

Får mig ju att tänka på den här gamla dängan. Det finns ju litet likheter städerna emellan...

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: De rebootade DC Superhero Girls första långfilm.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Får mig ju att tänka på den här gamla dängan. Det finns ju litet likheter städerna emellan...

Med tanke på hur mycket populärkuturella referenser som är strösslade över DC Superhero Girls är det inte osannolikt att Hairspray är en inspirationskälla till flickornas musikäventyr i Gotham City. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: De rebootade DC Superhero Girls första långfilm.

Inlägg av Agentum »

Ett tag mins jag att korta snuttar fanns med nåt liknande.

Fast de var nog inte barn mer stilen.

Också bara tjejer.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar