Swamp-Thing (DC, Limited Series)

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Swamp-Thing (DC, Limited Series)

Inlägg av super85 »

Swamp Thing (DC, Limited Series)
Av: Mark Verheiden, Gary Dauberman

I rollerna: Chrystal Reed, Virginia Madsen,Andy Bean,Derek Mears,Jennifer Beals ,Kevin Durand mfl

Warner Brothers och DC Comics valde att göra ett nytt försök med Swamp-Thing i live action på deras DCUniverse kanal, och som misstänkt så var produktionen inte den enklaste. Efter att WB producerat både långfilmer av B-klass och en TV serie på 1980/1990-talen så har man försökt vid flera tillfällen att göra nya versioner av karaktären. Dessa försök har dock alltid misslyckats av olika anledningar.

Detta projekt var från början ett långfilms projekt som sen nånstans på vägen förvandlades till en TV-serie. Sen är denna en R-rated skräckserie klart och tydligt inspirerad av Alan Moores run på tidningen, så rätt långt från vanliga superhjälterier. Tidigt under produktionen så fick Warners kalla fötter, och ändrade detta till en limited series på 10 avsnitt. Alltså en limited series med en början och ett slut.

Är den något att ha? ja någorlunda. Första säg 4 avsnitten är rakt av riktigt bra. Swamp-Thing spelad av Derek Mears (Alec Holland spelas av Andy Bean) ser helt fantastisk ut. Exakt Serietidnings-Swamp Thing . Och det är en riktig dräkt och inte CGI animationer. Skräck-scenerna är genuint skrämmande. Träsket ser ut som ett träsk. Och man har inte filmat i ett kyligt Kanada för en gångs skull .

Sista halvan av TV-serien är svagare än första. Säkert på grund av att planerna för en TV serie som går i 3 säsonger ändras till att bara göra en limited series fick både manusförfattare och regissörer att strukturera om saker.

Skådespeleriet är för det mesta helt ok. Abby ser inte ut som Abby men Crystal Reed är betydligt bättre i rollen än jag trodde. Andy Bean/Derek Mears är en bra Aleck/Swamp-Thing combo. Kevin Durand är riktigt bra som Jason Woodrue. Will Patton funkar också väl som Avery Sunderland.

Snyggt producerad, bra foto/musik och på den nivå som långfilmer har. Serien kunde ha varit bättre absolut, men ändå fungerar utmärkt som kvällsunderhållning.

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=xVnHZ5SF1Jg
Senast redigerad av 1 super85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Swamp-Thing (DC, Limited Series)

Inlägg av Agentum »

Vad var han då, månniska? Eller växter som tror han är en människa?
Det ör en enorm skillnad just där, i Moores verk är han ju förlorad, ingen väg finns tillbaka någonsin så han eller det blir tokigt.

Antar det första då det inte låter värst, det är en kass ide att göra imo.

Det låter lätt men med tanke på de setårier vi sett krävs enormt hög nivå för att det ska vara npt, har aldrg hlrt om de där bakom det.

Ok kollade på på den där, det är monsterskröck, Mothman, vusserlugen bor han ju i ett träsk, hoppas de gnorerat första varianten, den ör bara känd för att den är så snyggt tecknad, de lät honom teckna lite som han ville och skrev sen, det är klart mediokert, men vet man inte kanske man tror första varianten va det hela.

Limited? Låter som att det tar slut på film snart för den som ville se [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Swamp-Thing (DC, Limited Series)

Inlägg av super85 »

Limited series är ju bara ett annat ord för en längre miniserie. Tror Hollywood snott det begreppet från serietidningar.T ex Netflix använder det ordet.

Mark Verheiden som var bakom den här tv serien har ju en lång karriär med serietidningar bakom sig. För åtminstone Dark Horse och DC.

Jag avslöjar ju inte vad tv serien gör. Men som jag sa tidigare , den är inspirerad av Moores grejer. Och ett avsnitt heter "The Anatomy Lesson".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Swamp-Thing (DC, Limited Series)

Inlägg av Agentum »

Kul då får jag se, för just Moores variant var väldigt speciell, inSverige fick vi dras med den tdigare vesionen länge, även efter Wrightson ledsnat.

Den varianten har ingen styrsel imo, sen kom Moores variant där han ju till sist inser att han är en växt ch kan aldrig bli mänsklig igen, senare utnytjade de det till att ge honom ännu mer makt än Moore gav honom över växtligheten, men minst ett par omstarter har gjorts den dess, som jag aldrg läst.

Som Animal Man av Morrison, egentlugen var inte han som skrev efter honom så dålig, jag har en hel del lösnummer, visst det ör ytterst undeligt närr han är när han är en stor fågel osv.

En del av särskilt DCs serier måste varit fasansfulla att ta över, att veta att folk kommer tycka man är kass.

Idag finns inga sånna där riktiga omvälvande serier längre men mycket är för att det mesta är gjort redan och serierna måste inte vara dåliga bara för att för nån som mig inte kan ge vad de äldre gav en gång.
Så länge man underhålles är det ok har jag bestämt annars hoppar jag av, gäller tv serierna och serierna i sig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Swamp-Thing (DC, Limited Series)

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Idag finns inga sånna där riktiga omvälvande serier längre men mycket är för att det mesta är gjort redan och serierna måste inte vara dåliga bara för att för nån som mig inte kan ge vad de äldre gav en gång.
Så länge man underhålles är det ok har jag bestämt annars hoppar jag av, gäller tv serierna och serierna i sig.

OT: Jag tror du skulle prova att läsa Miller/Romita Jrs tredelars Superman: Year One. Gammeldags i stil och innehåll men ruskigt snyggt gjort, och en gedigen handling. Två delar hittills och den avslutande kommer i oktober (miniserien är varannan-månatlig). Oväntat nog med tanke på att Miller skriver verkar det istället för någonting speciellt våldsamt bli mer av den unge Clark Kents kärleksliv. Plus en del blinkningar till de som läst DC länge, som en mkt liten och lätt att missa referens till någonting så obskyrt som Lana Langs superkrafter när hon var med i Rymdens Hjältar, och ett självklart val av vilka tre kvinnor som står i fokus i de tre delarna (jag utgår från att Lois Lane kommer poppa upp i nummer tre!) :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Swamp-Thing (DC, Limited Series)

Inlägg av Agentum »

Jo Miller är ju inte Moore, Johns eller Morrison från dem kunde man vänta sånna saker och de har gjort det allihop med.


Får kika på den.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Swamp-Thing (DC, Limited Series)

Inlägg av super85 »

Ska skriva om det på serie-delen av forumet när jag hunnit läsa både #1 och #2 . Har dem väntandes.
Skriv svar