Birds of Prey - Recension

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av Agentum »

Jo jag förstår det, men Suicide Squad 2 bör de verkligen fundera ut ordentligt imo, särskilt den sk fienden de är tvugna att sluta sig kring då få av dem och särskilkt Harley är en teamfigur från början, tanken vr väl just att hon satt i fängelse men det var ju på Arkham antar jag liksom.

Sen får man väl acceptera att de nyare versionerna helt enkelt plötsligt slog ännu mer även om hon lyckades ta sig från den animerade Batman TAS till serierna från början och inte som sexig tjej.

Jag tycker det försvinner mer och mer, men antar att det säljer och då får de ha gjort det bästa av det, även om Suicide Squad från new52 sög rutten gurka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av Agentum »

Ok jag ser på filmen nu och vist den är mer av TV seriekvalitet.

Sen begriper jag inte hur man bar ska cceptera att Harley kan göra det hon gör, serierna har ju berättata att hon var i princip på OS nivå som gymnast och sedan iom att hon hamnade med Poison Ivy vilket hon borde gjort nu med fick vissa superkrafter pga att hon fick sprutor mot toxinet där de bodde.
Att ta bort Poison Ivy var mycket mycket mycket dumt.

Black Canary är ingen som bor i nåt gettoområde osv, det här får man se som en fadäs helt, där bara namnet används, en hel del skitdåligt skådespeleri med får man säga.
Varför öht blanda in Black Canary var det för "black"? det 'är ju en figur från 40 talet, det här är riktigt jävla värdelöst, mne ok vi säger att det är en elseworld.
Vem Huntress är var ju svårt, hur många gånger kan man upprepa samma sak, inte direkt nån hint bara till DC fans, fö DC fans skulle bete sig illa om de såg detta, antar att det var just menat som ett skämt.

Black Hand jises vilken skurk, vadå lam och hur Harley går i fällan typ, hur hon har satt alla i fängelse, väldigt troligt.
Dock en del av våldet super85 pratar om är ju trots allt från sk non lethal weapon, även om man bättre skjuter desa bönsäckar mot kroppen än huvudet.

Sen hade hon redan två hyenor när hon blev utkastad av the Joker, fö en person mna tycker många borde vara livrädda för att han skulle komma tillbaka.

En del bra musik dock, men de har inet direkt castat de andra för en film tyvärr, och fan va lång den är.

Montoya känd polis i serierna men med Comisoner Gordon och ingen annan, flams.
Inga masker alls gör det ju till en icke superhjältefilm, vem lägger pengar på detta?

Och att Montya skulle var en av dem, trams, Birds of Pry my as, hoppas vi inte får se mer av detta.
Att filmen har en del komiska situationer enbrt involverande Harley räcker inte, vad fan är detta?

Visst jag vet tta respektra nånting är ute men det här går för långt, det här skrev inte Pullmiotti, eller tecknade Connor
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av Agentum »

Pllmiotti oh Conner, att nån ville betala denna? är det girl power? men fan lägg av det är inte 90tal längre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av K-E Lindkvist »

super85 skrev:Du nämner (lite som jag) inget heller om handlingen. Vad tyckte du om den? och vad tyckte du om de andra karaktärerna? tycker du de gavs tillräckligt vettigt att göra?

Då filmens primära syfte är att åskådliggöra hur Harley Quinn gör sig fri från Jokern och lär sig stå på egna ben är den såklart anpassad för detta och fyller sin funktion men inte mycket mer. Snarast är det en prestation att få in så mycket plott och bakgrundshistoria till de övriga huvudpersonerna utan att det känns mer krystat än det gör. Och att det inte är fler hål i den än nödvändigt. Sen kan det diskuteras om det var rätt att ge den "R" i åldersgräns istället för det normala "PG-13" för superhjältefilmer eftersom det utestängde en stor del av publiken som gillar Harley och köper serietidningen (eller trades). Å andra sidan hade inte vare sig Victor Zsasz eller Roman Sionis framstått som de vidriga typer de nu är (Ewan McGregor verkar ha haft roligt med sin roll) med denna klassificering. (Jämför med den pågående miniserien om Harley & Birds of Prey på DC Black Label där hon får svära och utöva ultravåld på en annan nivå än tidigare.) En kul grej är också att det bara finns EN mansperson i filmen som inte är ute efter att blåsa eller på annat sätt utnyttja henne (tror jag): kocken Saul som tillreder den perfekta ägg & bacon-mackan. Detta tillsammans med att Harley Quinn mestadels slår alla manspersoner där det verkligen gör ont (eller eldar upp deras skägg) tolkar jag som ett långfinger åt "comicsgate"-dårarna vilka inte alls tyckte om filmen av det lilla jag orkat ta till mig i sociala medier. Övriga huvudrollsinnehavare gör det som förväntas av dem med undantag av Mary Elizabeth Winstead som stjäl varje scen hon är med i. Hon gör verkligen det mesta av Helena Bertinellis brist på social kompetens utan att gå över gränsen så det blir lyteskomik. Ensemble-filmer är annars svåra att få till utan att någon person blir underutvecklad. Med tanke på att detta är en film om Harley Quinn tycker jag att man lyckats relativt väl, det är liksom underförstått att övriga spelar andra fiolen

super85 skrev:Intressant. Humor kan ju vara en väldigt personlig grej ibland. Har du något exempel på vad var riktigt roligt? jag fnissade möjligtvis till några gånger, men i regel så tyckte jag att för en film som ville ge en vibb av att vara rolig så hade den väldigt få roliga scener.

Den tecknade inledningen satte tonen på ett bra sätt och diskrepansen mellan Harleys berättarröst och det som verkligen händer var hela tiden en anledning till skratt tycker jag. Även de texter i bilden som listar vem det är och varför de hatar Harley är tämligen fyndiga ("Voted for Bernie"). Allt hon råkar ut för mellan att hon jagas av Renee Montoya och blir omringad av Sionis hejdukar är en enda skrattfest med extra plus för att hon tar sig tid att räcka ut tungan åt damen som slängde luftkonditioneringen på henne. DET om något visar att Margot Robbie förstår vad det är som gör Harley unik. Samma sak gäller episoden med fritagningen av Cassandra Cain på polisstationen fram till att hon (Cassandra) ovetande spränger en galen förföljare i luften. Att Harley hör sin bävers röster i huvudet skrattade jag också åt. Samt att Amanda Conners faiblesse för fekaliehumor glimtar till så fort diamantens eventuella återskaffande kommer på tal. När Huntress gör en Robert De Niro framför spegeln var det också mycket svårt att hålla sig för skratt. Men visst, filmen är klart mindre rolig i andra halvan. (Men det är kul när Black Mask håller tal och pompöst inleder med "Men of Gotham", då gnisslade nog Ethan Van Sciver tänder...)
Jag tror också att det här är en film som vinner på att ses på stor duk eftersom så mycket av humorn emanerar från Margot Robbies minspel. Harley har inget pokerfejs utan visar alltid sin emotionella status mycket tydligt.

Antagligen blir det ingen fortsättning på vare sig Birds of Prey eller Harley Quinns soloäventyr, men jag vet inte heller om jag känner något direkt behov av detta.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av super85 »

En kul grej är också att det bara finns EN mansperson i filmen som inte är ute efter att blåsa eller på annat sätt utnyttja henne (tror jag): kocken Saul som tillreder den perfekta ägg & bacon-mackan. Detta tillsammans med att Harley Quinn mestadels slår alla manspersoner där det verkligen gör ont (eller eldar upp deras skägg) tolkar jag som ett långfinger åt "comicsgate"-dårarna vilka inte alls tyckte om filmen av det lilla jag orkat ta till mig i sociala medier.


Sådant fungerar dock väldigt sällan ekonomiskt. Brukar oftast sk*ta sig när filmer i den här genren inte försöker få såpass stor publik som möjligt. Märkliga pekpinnar från rika människor till den betalande publiken. Eller jo, i detta fall betalande eftersom jag har Netflix och såg filmen där.
Tvivlar på att produktionen har någon koll på Comicsgate. Själv har jag en kvinnlig halvbekant som gör sin serietidning om Charlie Chaplin och
är Comicsgate btw. Har själv varit med och backat hennes serie :)
https://www.indiegogo.com/projects/char ... 24198511#/

Skulle gärna se Mary Elizabeth Winstead igen som Huntress. Med en riktig dräkt också. Men tvivlar på att det blir av .


Men ja, kul att du gillade den. Själv tyckte jag att den mestadels sög. Förhoppningsvis så är Wonder Woman 1984 mer i min smak. Gillade verkligen
den första filmen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av Agentum »

Äsch som sagt är det en Harley Quinn film inte en superhjälte film.

Det är tydligt att utöver Gotham får absolut inga karraktärer öht användas till filmen som kan tänkas ha nån betydelse.

THE Joker och ingen skulle veta vem det är, Batman? Etc det fanns nog väldiga begränsningar här och jag förundrad mig över Birds of Prey, filmen tycks dock ju nämnas under ett annat namn Harley Quinns etc.

Storyn i sig är ju väldigt tunn, men antar att det är av mindre betydelse just här, mycket ansiktslösa snubbar som just avskyr Harley, de med skylt och förklaring ordnar väl sig, samma stil som i Deadpool egentligen i övrigt dvs berätta om sig och vad som hände.

Hon martar hyenan med en snubbe men i övrigt ser de noga till att hon inte är en mördare, i serien är hon väl selektiv helt, dvs bildar ett vansinnesgäng osv, det är inte direkt en Hjältinna.

Men som super85 nämner det är ju inte om nån annan än skådespelerskan som Harley, vissa är riktigt träiga skådisar men det kvittar då inte just fyller mycket till funktion.
Det är ju heller ingen storfilm så man får nog ta det för vad det är, tex var väl skjutandet på kokain beslaget kul när det snöar av det på baksidan där Harley sitter, men så mycket mer kunde ha gjorts men allt kostar ju pengar såklart.

Egentligen är hon ju inte så galen att hon inte kan klä sig rätt eller nåt, nu utspelar det här sig visserligen under en kort tid, galenskapen är ju mer av att sakna begränsningar och noll tålamod imo, iofs handla och sen springa rakt genom kassan med allt och sticka är väl det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av Agentum »

Kom att tänka på att det här har hänt förr Elektra, en film som blev till pga att skådisen var populär just då, och och skrämmande dålig, slår klart denna i uselhet.
Catwoman än värre men det var väl mer fummel av de som gjorde filmen, de var nog blinda och allt möjligt.
Dock tog hon mot priset för sämsta skådespelarinsats så det var ju inte hennes fel där.

Värre när de faktiskt tror de är skitbra.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av super85 »

Tja, jo alltså Jennifer Garner var med i en populär TV-serie då. Det att projekt blir av på grund av att huvudrollen har en populär karaktär skådis "attached". I "Elektras" fall så var det ju också ett tidigt försök att göra ett "gemensamt universum" eftersom det var en spinoff på Daredevil. En film som inte heller var en höjdare. Netflix Daredevil var bra, speciellt första säsongen, men även där lyckades de inte så bra med Elektra.

"Catwoman" var bland de sämsta filmer som gjorts i genren. Jag skulle också tagit emot pris som sämsta skådespelaren eftersom hon fick en toksomma pengar för den filmen. Minns inte om det var runt 5 eller 10 miljoner dollar. Helt galna summor.

Värre när de faktiskt tror de är skitbra.


VIlka menar du?
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av MAD »

Ifall du med genren menar seriehjältar som blivit film skulle jag hävda att Jonah Hex nog tar kalkonpriset :-) och sen kommer väl Catwoman nånstans tätt efter tillsammans med Constantine och andra höjdare :-D
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av super85 »

Constantine, Jonah Hex, Joel Schumachers Batman&Robin är alla fantastiska mästerverk i jämförelse med Catwoman.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Birds of Prey - Recension

Inlägg av Agentum »

Jag menar att skådisen som fått sin film pga populäritet faktiskt tycker att det var bra, flikade in det bara för att det gör ju inte alla som sagt.
Särskilt då Catwoman men hon tyckte själv den var usel iaf.

Jo Jonah Hex baserat på det sämsta materialet som finns där han har konstiga krafter och jagar odödliga.

När det fanns så mycket bra material, men ok de ville kanske inte göra en western, men det tycker jag var missen att jaga superhjälte i den med, de skulle sparat pengarna imo.
Jag var besviken iaf även om jag som sagt förstår nu efteråt att de aldrig kunnat gjort den som man ska, saken är ju att figuren ju inte är en superhjälte och det var ett dumt val helt enkelt, ingen ville se Hex Mojo skit.

Constantine var en missad möjlighet mest.

Jag tycker Elektra var skräp men det var en sån film där hon var populär just då så den gjordes pga det.

Finns väl fler om man ska rota, men ok vi ska inte tänka på dessa nu.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar