Serier på vinyl, kassett och cd

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Serier på vinyl, kassett och cd

Inlägg av burnout »

Vi har avhandlat mycket, men LP-skivor (Vinylen) med serier kan jag inte påminna mig om att ha varit uppe (lite spritt kanske),
Kanske är ett litet fjuttigt udda område.
Kanske någon som samlar mer än jag.

Har märkt när det gäller Tintinskivor så är det 2 st som verkar vara svåra och det är
"Koks i Lasten"
"Det svart guldet"
Kommer dessa 2 ut så blir det höga priset på tradera.

Igår fick jag utav en handlare(skivor) en smurfskiva som jag inte trodde fanns.
"Astrosmurfen på "Blå" Vinyl har enbart sett den i svart (som är vanligast)

Det kanske finns fler udda som kan vara bra att veta om.

Sen att Disney har gett ut singlar+lp:n i massor. Även där finns det kanske sådant som kan vara värt att hålla ögonen öppna efter.

Jag måste nog in i skivarkivet(garderoben) och leta vad man har.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Flyttade tråden till denna avdelning, från Fransk-belgiska serier då det finns en hel del ljud-serier som inte är från Europa. Lade också till kassett och cd i rubriken, så alla varianterna platsar. LR 26 - Moderator

Jag är klart förtjust i ljud-serier, eller vad man nu ska kalla dem. Har förstås samtliga Tintin inklusive Solens tempel med Jacob Hård och Tintin och/i hajssjön med Kjell Bergkvist som Tintin.

Finns ett antal Asterix också, vilket nämnts i någon annan tråd. Lucky Luke finns om jag inte misstar mig med 13 olika äventyr.

Vi är säkert ganska många som har Fantomen/91:an singeln med Streaplers, är ju sånger men ändå serierelaterat.

Finns några Spindelmannen, osäker på hur många, med Lars Lind som Peter Parker/Spidey.

Bamse lär väl finnas på skiva/kassett antar jag. Minns i alla fall att jag som liten serieläsare lyssnade på Jan Lööfs Felix och tefatet eller vad den nu hette.

Köpte för något år sedan en Tarzan-skiva med Burne Hogarth-omslag, har ingen vinylspelare uppkopplad just nu så jag har inte hunnit lyssna på den.

En riktigt cool grej, som jag tyvärr inte tror finns på skiva är den radioteater som gjordes för SR på Psykospionen med Modesty Blaise.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="labrador road 26"]
Bamse lär väl finnas på skiva/kassett antar jag. Minns i alla fall att jag som liten serieläsare lyssnade på Jan Lööfs Felix och tefatet eller vad den nu hette.

Köpte för något år sedan en Tarzan-skiva med Burne Hogarth-omslag, har ingen vinylspelare uppkopplad just nu så jag har inte hunnit lyssna på den.

En riktigt cool grej, som jag tyvärr inte tror finns på skiva är den radioteater som gjordes för SR på Psykospionen med Modesty Blaise.
[/quote]

MB:s radioteater har jag sökt på SR men dom har inte kunnat hjälpa mig med den.

Tarzan är bra, hade mycket glädje när jag spelade den.

Jan lööf har jag aldrig sett/hittat på vinyl med Felix. men jag har sett andra skivor som han har varit med i.

Blixt Gordon "fröet från rymden" är bra den med.

Fantomen har 3 kända berättar skivor/ 1 Ep sångskiva /1 cd
Streaplers (singel) ingen berättelse bara sång 91:a baksidan
Gandor eldfågeln (Den kan vi nog kalla mycket vanlig)
Vampyrerna (tycker jag är en ovanlig sak)
Vampyrerna (singel) Provskiva. baksidan är blixt gordon. Denna är lite knepig (tror den har sålts 2 ggr på tradera)

Fantomen som band finns andra berättelser
"De skrattande Piraterna" vet jag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har den med Fantomen och vampyrerna, fast den har jag haft sen den var ny, jag samlar inte på sånt.
Jag mins att jag hade några Bamseskivor som liten men de är nog borta nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

[quote]Finns några Spindelmannen, osäker på hur många, med Lars Lind som Peter Parker/Spidey. [/quote]

LR26, det är väl kassetterna från EMI du menar? Några Spindelmannen-vinylskivor med svensk text har såvitt jag vet inte getts ut. Kassetterna är två till antalet, de kom ut 1986 respektive 1988. Senare (efter 1995) har det getts ut ett par olika musikäventyr med kassett + häfte: Spider-man och Dr Octopus, samt Kampen om evigt liv.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Fisherking
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 17:38

Inlägg av Fisherking »

Har Spindelmannen på kassett från 86 (Spindelmannen möter gamen/Äventryret med katten) samt en med Hulk i samma serie. Hulk kassetten har nr CMC176 och Spindelmannen CMC178, någon som ver vilka andra det finns i samma serie från EMI?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Fisherking"]

Har Spindelmannen på kassett från 86 (Spindelmannen möter gamen/Äventryret med katten) samt en med Hulk i samma serie. Hulk kassetten har nr CMC176 och Spindelmannen CMC178, någon som ver vilka andra det finns i samma serie från EMI?
[/quote]

Fantomen "skrattande piraterna/juvelkuppen och Blixt Gordon "Kampen mot Ming"
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Har nämnts någon stans innan på forumet: Bloom County har en floppy-singel i ett av albumen. Har den själv men har inte styrka nog att rycka ut den...
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Finns det någon "regel" för detta ämne? Ska figuren/figurerna först ha förekommit i en serietidning innan dom har fått "spela" in en egen skiva/kassett? Eller är det okej om figuren/figurerna först har funnits som tecknad film för att sen bli serie och därefter spelats in på skiva/kassett?

När jag var liten hade jag Barbapapa och Rasmus Nalle på LP. Nu vet jag inte vilket av ovanstående som gäller för dessa båda. Kom "hönan" eller "ägget" först?

Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det spelar ingen roll, dom finns på skiva.
Fablernas Värld= Bröderna Bäver[:D][:D]
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Dr Snuggles på kassett:

http://www.tradera.com/auction/aid_40422131
Användarvisningsbild
Rille
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 24 jan 2007, 15:30

Inlägg av Rille »

Den blå astrosmurf skivan tror jag att jag har liggandes någonstans hemma. Är det ett ”hett” objekt?
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Rille"]

Den blå astrosmurf skivan tror jag att jag har liggandes någonstans hemma. Är det ett ”hett” objekt?
[/quote]

Svårt att säga, jag har sett massvis med smurfskivor i svart vinyl. Men aldrig i " Smurf Blå". jag skulle tro att smurfsamlare kan vara intresserad av den, Skulle jag vara smurfsamlare så skulle nog jag ge några spänn extra för en "smurfblå" skiva om jag hittade den på Tradera. Ska du sälja den så lägg den under "Figurer, Smurfer" inte på skivor.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Dr. Snuggles finns på Vinyl också.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

På 70-talet gavs det ut skivor under namnet "Disney favorit serie" som innehöll äventyr med Kalle, Musse, Långben osv. Dessa är otroligt kult (råkar ha en), just för att manuset och inspelningen verkar vara ihop satt på en kafferast och agerandet samt effekter är helt uselt.

Sen har jag Scooby Doo-skivor med Börje Ahlstedt, Meg Westergren, Anita Wall osv. De jag har är "Basketmysteriet på spökön" och "De mystiska snömännen", men jag vet att det finns fler.

Bamse-sagor finns det massor av, de senaste gjorda så sent som 2005 (tror jag), fortfarande med Olof Thunberg anpassade efter dagens serier med Bamses och Lille Skutts ungar.

Sen har det givits ut kassetter med Knoll & Tott.

Sen finns det gamla amerikanska radioshower från 50-talet med seriehjältar. Dessa finns att höra på [url]http://www.radiolovers.com[/url], men är dock på engelska. Där finns bl a Batman, Flash Gordon och Buck Rogers
Dessa finns förvisso inte på skiva eller kassett, men jag lägger till lite om det ändå.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Hittade idag Fantomenkassetten med "de skrattande piraterna" / "juvelkuppen". Rolig sak att ha, men om det finns nån här på forumet som är sugen på att köpa/byta till sig den så går det säkert för sig.

OT är föv tillbaka efter mitt bröllop. Häftigt och härligt; rekomenderas varmt...
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

[quote="labrador road 26"]
Bamse lär väl finnas på skiva/kassett antar jag. Minns i alla fall att jag som liten serieläsare lyssnade på Jan Lööfs Felix och tefatet eller vad den nu hette.
[/quote]
"Felix och det flygande tefatet". Jag har bara hört talas om LP:n, men det vore spännande att lyssna på den.
[img]http://web.telia.com/~u66002771/felix-lp.jpg[/img]
http://web.telia.com/~u66002771/svensk.htm
Användarvisningsbild
sthlm01
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 04 okt 2005, 22:42
Ort: Sverige

Inlägg av sthlm01 »

De svåraste Tintin-lp-skivorna är: Tintin i Kongo, Faraos cigarrer och Blå lotus. De andra i samlingen kan man relativt "lätt" få tag på i någorlunda bra skick och pris...

Saknar själv Faraos cigarrer och Blå lotus.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Kan bara säga att jag inte sammlar, emn jag har lyckats skaffa mig några tintinskivor. Fick dem som belöning efter att jag sprungit 10 gånger på en sommar, en liten morrot som behövdes eftersom jag ver en liten tjckis [8D] som liten. Har förövrigt "Svarta guldet" som Burnout letade efter, lättlysnad och bra. Inte så direkt att jag vill sälja, men om BO vill kan han ge mig ett bud så kan jag tänka på det.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Stenens vise"]
Har förövrigt "Svarta guldet" som Burnout letade efter, lättlysnad och bra. Inte så direkt att jag vill sälja, men om BO vill kan han ge mig ett bud så kan jag tänka på det.
[/quote]

Tack för erbjudandet, men den är på väg in i samlingen. Men det är dom svåra som felar. Blå L,Kongo,Farao,Koks,Örat,7 kristall, Dom dyker upp då och då så samling blir nog komplett om något år.[:(]
Skriv svar