Bästa och sämsta filmen som gjorts på seriebas?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Gammelsmurf

Bästa och sämsta filmen som gjorts på seriebas?

Inläggav Gammelsmurf » ons 05 jan 2005, 10:07

Vilken film är den bästa respektive sämsta som gjorts på bas av en serietidning eller superhjälte?

Exempel på serier som blivit film: Hulk, X-Men, Daredevil, Spindelmannen, Batman, Stålmannen m.fl.

Användarvisningsbild
marty
Very Good

Inläggav marty » tor 06 jan 2005, 23:19

jag tycker att den första filmen och asterix och obelix(den otecknade) var helt okej.
Fett najs! [:D]

Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Kontakt:

Inläggav Loyden » fre 07 jan 2005, 16:57

Jag såg Gustaf för ett tag sen.
den var lite rolig, men dom skulle gjort Ådi på samma sätt som med Gustaf.
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden

Användarvisningsbild
marty
Very Good

Inläggav marty » fre 07 jan 2005, 22:39

vaa! jag tycker tvärt om. Ådi var ju den enda som var bra i filmen. Gustav borde ju ha varit likadan. Jaja smaken är ju som baken...delad.

Användarvisningsbild
Johan.Eriksson
Kontakt:

Inläggav Johan.Eriksson » lör 08 jan 2005, 17:04

The Hulk är den absolut sämsta.
Hellboy var okej..

Användarvisningsbild
marty
Very Good

Inläggav marty » lör 08 jan 2005, 22:07

Det påminner mig om Stålmannen-serien som gick på femman, tror jag. Helt okej även fast de inte var så action fyllda. Eller det kanske bara är jag som tycker det[;)]

Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Kontakt:

Inläggav Mira » fre 18 mar 2005, 19:31

X-Men filmerna var trevliga.. fast den första tecknade serien gick inte av för hackor den heller. Men den nyaste tecknade serien och nu också nedlagda X-Men Evolution var faktiskt rätt ok.

Däremot ändrade de ju en massa i Catwoman-filmen, som många sågat, och som jag faktiskt inte sett än heller.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » fre 18 mar 2005, 20:43

Sämst: Modesty Blaise-filmen, fruktansvärt vidrigt hemsk. Stackars O'Donnel!

Bäst: Svårt... Jag tycker The Mask är rätt bra (om än väääldigt mycket snällare än serien). Mumin som TV-serie är ibland riktigt bra, den var en positiv överraskning (från låga förväntningar), håller hyfsat även för vuxna tittare (som får hålla barnen i handen när Mårran dyker upp). Stålmannen med Christopher Reeves var inte helt fel heller.

Spelfilmen om Asterix gillade jag inte. A&O var alldeles för sadistiska, det blev för allvarligt, och spelfilmsrealismen funkar inte på konceptet. Men det är långt därifrån till "sämst". Detsamma kan man säga om Judge Dredd, halvkass film utan seriens känsla, men det går att göra sämre, om man verkligen vill. ;-)

Gustaf har sågats hårt i pressen. Jag såg den i höstas, och den sådär. Inte mycket att minnas, men lite småkul för stunden.

Asterix, Tintin och Lucky Luke har jag sett som film också. Halvmesyrer, lite för billigt, men inte helt värdelöst heller.

Förresten, kan man inte säga att Superhjältarna (The Incredibles) är film efter serie? Fast det är ju inte efter någon viss serie, bara lite löst plankat på ett par olika serier.

Användarvisningsbild
Brasken

Inläggav Brasken » ons 15 jun 2005, 09:21

The Hulk var ju fruktansvärd. Jag hyrde den på DVD och de pengarna kunde jag lika gärna spolat ner i toaletten.

Användarvisningsbild
apollo

Inläggav apollo » ons 06 jul 2005, 07:25

Trot eller ej och jag kanske är ensam om det här men jag såg Sin city igår och jag tycker nog den var en av de sämsta. Hulk var också värdelös.
Bäst är:
Road to Perdition är väl en utav de bästa
Batman, tvåan med riktiga Catwoman (Michelle Pfeiffer)
Tv - serien Hulk från 70- talet.
apollo

Användarvisningsbild
Olof
Fine

Inläggav Olof » tor 07 jul 2005, 02:43

Daredevil tyckte jag var stämningsfull, likaså Road to perdition. Jag gillade även Batman-filmerna. The Mask var väl en serieinspirerad film, va? Hursomhelst så var Jim Carrey genial i den.............. [8] <-- Sällan den där gröna smilaren passat så bra som nu......... [8D]

The Hulk var komplett värdelös. Jag kommer även ihåg de där förbaskade Stålmannen-rullarna som SVT körde under tidigt 90-tal. De sög ju också bigtime.......... Smallville var kanske inte direkt någon film men som spinoff-serie så är den väl ändå serierelaterad på något vis och därför var den halvpissig........

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » tor 07 jul 2005, 08:54

The Mask är definitivt "serie-film", men kolossalt mycket snällare. I serien tar Ipkiss på brutala sätt död på både sin gamla lärarinna och sina bilmekaniker på första maskanvändningen, medan i filmen nöjer han sig med att köra in ett avgasrör i rumpan på mekanikern (som får ont men uppenbarligen inte styker med). Och så vidare... Men filmen är i alla fall en bra film.

Användarvisningsbild
Våghalsen
Fair
Kontakt:

Inläggav Våghalsen » ons 13 jul 2005, 23:10

Kan man nämna ett spel? I så fall säger jag XIII. Snyggt (tecknad stil)och riktigt spännande.

Sämst tycker (även jag) M Blaise-filmen är: riktig smörja.
Krydolf+Falukropp=Sant!

Användarvisningsbild
Proximo
Fair
Kontakt:

Inläggav Proximo » sön 21 aug 2005, 01:50

Bästa filmen tycker jag är Batman från 1989 regiserad av Tim Burton och Batman/Bruce Wayne spelad av Michael Keaton såklart.

Det finns väldigt många serie baserade filmer om man går tillbaka ett par år.
Dom två som ligger på topp av dom sämsta måste vara Fantomen filmen och The Hulk.

Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Kontakt:

Inläggav JörgenS » sön 21 aug 2005, 14:25

En film jag blev döbesviken på var Daredevil. Pissmanus och stentråkigt rulle.

Däremot gillar jag båda Spiderman filmerna skarpt och även sista X-men filmen.
Transform and roll out!

/JS10

Användarvisningsbild
Olof
Fine

Inläggav Olof » tis 23 aug 2005, 02:19

citat:
Ursprungligen postat av Proximo

Dom två som ligger på topp av dom sämsta måste vara Fantomen filmen och The Hulk.

Fantomen var väl än ganska ok rulle ändå? Visst, den hade inte särskilt mycket gemensamt med vår Fantomen men som ren actionrulle/söndagsunderhållning så var den ganska ok. Tråkigt nog så får man tänka sig att Fantomenfilme spinner löst på serien men ändå är en fristående variant. The Hulk var ju i likhet med Spindelmannen närmast en exakt remake av serierna och där gäller det fan att detaljerna stämmer. Jag upplevde aldrig Fantomenfilmen så............

Användarvisningsbild
Mickelina Räv
Very Good
Kontakt:

Inläggav Mickelina Räv » tis 06 sep 2005, 21:18

Jag har en fruktansvärd hemlighet att bekänna: Jag älskar Modesty Blasie-filmen (60-talsvarianten alltså). Jag borde hata den eftersom jag är ett stort fan av serien och romanerna, men den är helt enkelt för bisarr för att vara dålig. Hela filmen är som en haschtripp, fast utan biverkningarna. Umm, åtminstone som jag föreställer mig att en haschtripp skulle kunna vara.

Och dekoren sen! Popkonst hela vägen. Underbara film. *suckar längtansfullt* Tur att jag har den på video.
Possession is 9/10 of the problem.
John Lennon

Användarvisningsbild
Luna

Inläggav Luna » tis 06 sep 2005, 23:16

Modesty Blaise filmen var verkligen kul att se. Hår och klädbyten i var och varannan scen. Men vad hände med manuset?

Jag gillar däremot Tintin som film (Hajsjön).

Användarvisningsbild
Mickelina Räv
Very Good
Kontakt:

Inläggav Mickelina Räv » tis 06 sep 2005, 23:34

Den har jag också på video.

Såvida jag inte råkade spela över den - det är också en möjlighet.
Possession is 9/10 of the problem.

John Lennon

Användarvisningsbild
Luna

Inläggav Luna » tis 06 sep 2005, 23:44

Det skulle vara tråkigt. Det känns lite onödigt att köpa filmen. Så bra var den väl inte?

Fast att se Willie och Modesty sjuna är värt en hel del.

Återgå till "Film, TV och bio"