Det kom ett mail... (Om Tintin på VHS)

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Gammelsmurf

Det kom ett mail... (Om Tintin på VHS)

Inlägg av Gammelsmurf »

Jag fick följande mail i min inbox häromdagen. En man vid namn Tony hade lite synpunkter på Tintins VHS-filmer. Jag satt länge och försökte formulera ett svar, men kunde inte komma på något bra. Därför lägger jag ut diskussionen här.

Vad tycker Ni om filmerna? Bra eller dåligt? Hur upplevs Tintin i rörlig version om man ställer det i paritet med de gamla ljudbanden(*) som gjordes på 1970-talet?


[quote]Jag tittar gärna på Tintin på VHS, och saknar "Tintin i Kongo". Mig veterligen så finns den i orginalproduktion, men har inte blivit översatt till svenska och alltså inte heller producerad av samma team som gjorde övriga "filmer". Jag skulle tycka det vore trevligt om man kunde engagera bl.a. Bert-Åke Varg som stod som regissör för de svenska produktionerna att göra även "Tintin i Kongo" innan rollbesättningen "går i pension".[/quote]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag fick en DVD-låda med "alla 21 äventyren" i (sen) julklapp, och Tintin i Kongo är inte med där, så det låter rimligt att den inte finns på svenska ...

Jag fick dem nyss, så jag har inte hunnit se dem än, men Den Svarta Ön har ju gått på TV några gånger, och den är ju lite småtrevlig ...
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Man kanske har hoppat över "Tintin i kongo" eftersom den är lite smått rasistisk. Infödingarna beskrivs ju inte precis som de smartast människorna i djungeln. Och den är ju inte så djurvänlig heller! Jag har för mig att tintin flår en apa för att ha som dräkt..djurrättsaktivisterna skulle nog inte uppskatta det. Själv så tycker jag att tintin är toppen och filmerna var inte dåliga dom heller. Många av dem har väl gått på tv4 har jag för mig. Synd att filmerna är så dyra bara, men man får väl göra som rkaj önska sig dom i present..[;)]
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
chris
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 12:26
Ort: Sweden

Inlägg av chris »

Inte bara flår en apa, han avlivar halva djungeln när han är på jakt, och spränger en stackars noshörning med dynamit när kulorna inte biter.
Fast jag tycker att man får ju ta gamla serier för vad de är, liksom se dem i sitt dåtida sammanhang.
Det är ju lite det som är charmen, att de kommer från en "annan värld" nästan.
Jag har för mig att scenen med noshörningen blev censurerad i någon av de svenska upplagorna, men jag kommer inte ihåg säkert. Men jag minns att utgivaren hade lagt in en liten "caveat"-paragraf just rörande "rasismen".
I vilket fall tycker jag "Tintin i Kongo" är en charmig serie!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Nu har jag hunnit se några av filmerna också ... De följer serierna väldigt väl grafiskt, det känns nästan som om Herge skulle ha ritat filmerna själv. Handligen är lätt modifierad ibland, och det händer tyvärr att viktiga motiverande händelser har försvunnit, så att stora delar av äventyret händer helt utan anledning. Kanske särskillt i Tintin i Amerika (som i och för sig har sådana brister även i serieform, men inte lika mycket), men även i Krabban med Guldklorna (det i övrigt mycket charmiga äventyr där Kapten Haddock dyker upp för första gången).

Rekomenderas, på det hela taget, även om jag inte vet om de var prisvärda (eftersom jag inte vet vad de kostar) ... :-)
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Men det är väl ganska ofta så när man ska översätta en historia från ett medium till ett annat? Jag är själv ganska förtjust i Henning Mankells bokserie om Kurt Wallander och när jag ser böckerna i TV-filmsversion så blir jag ofta lite småbesviken över hur man lyckats skamfila historien vid filmatiseringen. Väldigt mycket faller ofta bort eftersom man ska klämma in 350 sidor på 90 minuter. Dessutom så är tankar och känslor svårare att illustrera med film än med text/teckningar.

Jag brukar ofta strunta i att ta del av en historia i mer än ett medium, d.v.s. har jag läst boken så skippar jag filmen. Har jag sett filmen så bryr jag mig sällan om att läsa boken.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

hhmmm
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Jag har varken sett filmerna eller läst albumen med Tintin... ska kanske börja med det...
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Gör det, de är fett najs!
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jo, filmerna är småtrevliga, men börja med att läsa serierna!
Användarvisningsbild
aldryami
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 21 mar 2005, 17:45

Inlägg av aldryami »

Tintin i Kongo har givits ut på vhs på svenska.
Men efter att egmont fick rättigheterna till filmerna har de inte gett ut den igen.
Det beror enligt dem själva på just problem med rättigheterna.
Filmerna i sig är inget vidare tycker jag.
Det är inte alls lika illa som med de äldre filmerna då allt nästan var ändrat från grundstoryn. Men jag tycker fortfarande att det är för mycket som inte stämmer. Mer i vissa filmer än andra.
Tomas Bolme, Åke Lindström, Lars Edström och Bert Åke Varg.
Det är Tintin, Haddock, Kalkyl och Dupontarna det.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag tycker filmerna är ganska bra, godkända tolkningar om inte annat. Ibland har de kortat hemskt hårdhänt, som Rackham den Rödes skatt och Den mystiska stjärnan. Tintin i Amerika är lyckligtvis hårt kortad. Den bär inte till mer. Och jag noterar att Krabban med Guldklorna är utökad med en startscen där sjömannen (Dawes, hette han så?) blir mördad, en brutal scen som min 7-årige son konsekvent hoppar över!

Tintin i Kongo är ett uselt album, rent tidsdokument som jag inte saknar i filmversion. Korkade negrer och Tintins massaker på en hel hjord antiloper är fler lågvattenmärken. På den tiden var Tintin en slarvigt gjord tramsserie långt från det fina hantverk det blev senare. Märkligt att Hergé brydde sig om att teckna om den. Han skulle gjort ett nytt album till i stället.

Men filmerna är inte alls tokiga. Ja, utom risiga Tintin och Hajsjön förstås, en trist soppa som inte ens Hergé hade författat.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

quote:
Originally posted by Ingemar

Tintin i Kongo är ett uselt album, rent tidsdokument som jag inte saknar i filmversion. Korkade negrer och Tintins massaker på en hel hjord antiloper är fler lågvattenmärken. På den tiden var Tintin en slarvigt gjord tramsserie långt från det fina hantverk det blev senare. Märkligt att Hergé brydde sig om att teckna om den. Han skulle gjort ett nytt album till i stället.

Det knepiga i sammanhanget är att Tintin i Kongo och De fyrtio tecknarna är dom album som säljer bäst och det som folk oftast frågar efter. [B)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

quote:
Originally posted by Admin

Det knepiga i sammanhanget är att Tintin i Kongo och De fyrtio tecknarna är dom album som säljer bäst och det som folk oftast frågar efter. [B)]


Det kanske är de namn som folk kommer ihåg, kanske delvis beroende på sådana här diskutioner ... Eller också kanske folk vill förfasas över Europas bild av Afrika under 1900-talets början, eller det hemska seriemediet i allmänhet.

Jag passar på att nämna Castafiores Juveler som motvikt. När jag började läsa Tintin tyckte jag det var ovanligt tråkigt och innehållslöst -- de lämnade ju aldrig Moulinsart, trots att Kapten H sa redan i början att han skulle resa till Milano ... Nu, 20 - 25 år senare tycker jag att Castafiores Juveler är ett av de bästa äventyren!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

quote:
Originally posted by rkaj

Jag passar på att nämna Castafiores Juveler som motvikt. När jag började läsa Tintin tyckte jag det var ovanligt tråkigt och innehållslöst -- de lämnade ju aldrig Moulinsart, trots att Kapten H sa redan i början att han skulle resa till Milano ... Nu, 20 - 25 år senare tycker jag att Castafiores Juveler är ett av de bästa äventyren!


Jag var också tveksam till Castafiores Juveler, men den var rätt kul ändå. Numera tycker jag som du, det är ett mästerverk i små händelser där det inte händer någonting men samtidigt händer det mycket mer än i något annat album! Det är helt enkelt så mänskligt alltihop, det handlar om människorna och inte om biljakter, bergsbestigningar, skurkar, livsfaror och hjältedåd.

Äventyret har ingen skurk, inte en enda. Jag har kommit att inse att antalet skurkar ofta är i omvänd proportion mot äventyrens kvalitet. Detta är ett exempel på det.
Användarvisningsbild
aldryami
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 21 mar 2005, 17:45

Inlägg av aldryami »

tyvär är det så att både Tintin i Kongo och naturligtvis Tintin i Sovjet inte minst är präglade av den tiden de gjordes. Hergé kunde inte och hade inte en tanke på att ens försöka samla in " riktiga " fakta om de ställen Tintin besökte i de albumen. Han hämtade sin information från partiska böcker skrivna av personer med sympatier för bland annat fascismen. Kongo, eller Belgiska Kongo som det hette var ju dessutom en Belgisk koloni och det präglade äventyret på sitt sätt. Jag håller med om Castafiores juveler, det är kanske rent av det allra bästa albumet eftersom det just berättas på det enastående skickliga sätt som det görs. Det är väl också därför det skrivits hela böcker om just bara det äventyret kan jag tro. Vad tycks om plan 714 då, där det dyker upp ett ufo i slutet ?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

En liten tanke om Plan 714 till Sydney: Hade albumet varit bättre eller sämre om det varit Frank Wolff som kom med tefatet? ;-) Minns hans mystiska sista ord: "Genom ett under kanske jag blir räddad." Reportern är också en smula lik honom, faktiskt.

714 är en bra historia, speciellt Carreidas (hur det nu stavas), men även om den har en väldigt egen känsla så är vulkanutbrottet och tefatet en aning för mycket på en gång för att vara trovärdigt, och vulkanutbrottet är dessutom en typisk "undo"-manöver, där man utraderar en massa bevis för att det sensationella finns. Därmed är det i grund och botten en vanligare berättelse än Castafiores juveler.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jo, Plan 714 känns helt klart mer som en "dussinserie". Men hur ligger den i tid egentligen, det skulle ju kunna vara så att vulkanutbrottet i den är föregångare till alla de andra ..?

Vad gäller UFOt så tycker jag att det är för fantastiskt för att passa in i en Tintin-serie, eftersom jag i övrigt uppfattar dem som mycket realistiska (så här i efterhand känns det nya grundämnet Flinténium som får saker att växa också ganska orealistiskt, men det köpte jag nog när jag var tio, så inte med tefatet).
Användarvisningsbild
aldryami
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 21 mar 2005, 17:45

Inlägg av aldryami »

Tänkte blåsa lite liv i denna diskussionen igen.
Som ni antagligen känner till så går det ju rykten om att Steven Spielberg är på gång med att producera upp till fyra stycken Tintin filmer med skådespelare altså. Inget tecknat.
Tror ni det kan göra rättvisa åt serien ?
Det finns ju redan filmer med skådespelare baserade på Tintin.
Vad tycker ni om dom ?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

quote:
Originally posted by aldryami

Som ni antagligen känner till så går det ju rykten om att Steven Spielberg är på gång med att producera upp till fyra stycken Tintin filmer med skådespelare altså. Inget tecknat.
Tror ni det kan göra rättvisa åt serien ?
Det finns ju redan filmer med skådespelare baserade på Tintin.
Vad tycker ni om dom ?



Jag har varken sett de skådespelade filer som finns eller hört ryktena förrän nu, men jag tror att det är mycket svårt att göra Tintin rättvisa som skådespelad film. Mycket av charmen i Tintin ligger ju just i hur olika personer och bakgrunder ligger olika på skalan mellan realism och "ikon" i teckningsstil.

En annan viktig punkt i Tintin är den ljusa och positiva stilen, med rena och klara färger och relativt enkla linjer. Det känns svårt att göra i spelfilm utan att det ser konstigt eller larvigt ut ...
Skriv svar