Någon som sett "Sin City" än?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Brasken
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 31 maj 2005, 11:15

Någon som sett "Sin City" än?

Inlägg av Brasken »

Vad tyckte ni om den? Funderar lite på att se den men samtidigt har jag hört en del dåligt om filmen så jag vill inte förstöra min Sin City-känsla med en skitfilm som bara känns helt fel.
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Har aldrig läst serien men såg filmen för ett par dagar sedan. JAg tyckte inte om den, påminde om Dick Tracy fast i svart vitt och dess kvinnosyn var fruktansvärd dom skulle bara få stryk, styckas och mördas. Småkul dock att "Frodo" spelar sinnesjuk mördare. Att den fått så höga betyg beror nog på att folk blivit impade av sättet den är gjord på. Men som sagt det imponerade inte på mig. Vet inte om du förstör serien genom att se den eftersom jag aldrig läst den, men jag gillade INTE filmen.
apollo
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Filmen är PRECIS som serien (finns repliker och bilder tagna direkt från böckerna). Gillar man inte filmen gillar man inte heller serien. Jag ÄLSKAR båda!

Allt jä*la snack om "ohh, kvinnosynen var fruktansvärd dom skulle bara få stryk, styckas och mördas" visar bara på att man inte kan med genren (som är deckare, modell "hårdkoktkioskdeckare"). Med den klassiska "antihjälten" som agerar som damernas riddare.

Men visst har man inte läst några Hammett, Chander eller Hammer deckare (eller andra för den delen), eller sett några klassiska "film noir" från 40-talet. Kan man ha problem med en mansfigur som inte är politisk korrekt och vågar spela ut "manskortet" och vill skydda de svaga damerna från elakheter.

Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Håller helt med dig om att en klassisk hjälte som skyddar de svaga damerna är helt rätt. Men om jag minns alla Bogart rullarna rätt så inte sjutton var det snack om att stycka och hänga upp brudarnas huvuden som jakttrofeér. Personligen gillar jag inte den typ av kvinnosyn som filmen förmedlade och jag har sett det mesta, både nytt och gammalt i film noir genren. Att se en gammal bogart eller Cagney rulla kan kännas lite mossigt i dag men det är i alla fall klass och kvalite´ Det tyckte inte jag att Sin City var, för att vara ärlig så tyckte jag att den var usel, en av de sämsta jag sett. Kom dock ihåg att detta är min personliga åsikt och alla har rätt till sin, inte sant?
apollo
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av apollo

Men om jag minns alla Bogart rullarna rätt så inte sjutton var det snack om att stycka och hänga upp brudarnas huvuden som jakttrofeér.

Nja, säg inte det? Det kan nog vara riktigt pikant i rätt vardagsrum........... [8D]
Användarvisningsbild
reqina
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 16 jul 2005, 14:25
Ort: Sverige

Inlägg av reqina »

Hej på dig, jag är ny här o hittar inget ställe att gå ut med ett inlägg på, kan du hjälpa mig? Reqina
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

citat:
Ursprungligen postat av apollo

Håller helt med dig om att en klassisk hjälte som skyddar de svaga damerna är helt rätt. Men om jag minns alla Bogart rullarna rätt så inte sjutton var det snack om att stycka och hänga upp brudarnas huvuden som jakttrofeér. Personligen gillar jag inte den typ av kvinnosyn som filmen förmedlade och jag har sett det mesta, både nytt och gammalt i film noir genren. Att se en gammal bogart eller Cagney rulla kan kännas lite mossigt i dag men det är i alla fall klass och kvalite´ Det tyckte inte jag att Sin City var, för att vara ärlig så tyckte jag att den var usel, en av de sämsta jag sett. Kom dock ihåg att detta är min personliga åsikt och alla har rätt till sin, inte sant?





[EDIT] GAAAAHHHHHHH!!!! Hade skrivit ett långt inlägg och jag min idiot klistrade över det när jag skulle klippa ur det som en säkerhetsåtgärd innan jag postade den. [:(!]

Återkommer med inlägget senare, nu ska jag tröst äta. [:(]
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Trist när sådant händer men vi väntar nyfiket på vad du har för funderingar, Kan passa på att tipsa om Världarnas krig, den tyckte jag var RIKTIGT bra.
apollo
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Apollo, gillade inte du Serpieris serier, eller var det bara för teckningarnas skull? Jag frågar eftersom kvinnosynen i de serierna lämnar en del att önska.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Tjenare svartslipsen. Jodå, jag gillade Serpieris serier, dock mestadels för teckningarna eftersom manuset inte håller samma kvalite´. Jag börjar förstå att jag är ganska ensam om att tycka "illa" om Sin City men jag kan inte hjälpa det, jag är och förblir en gentleman som anser att kvinnor inte skall slås, dom skall älskas.
Tro nu inte att jag är någon moralsnubbe men jag tyckte bara det gick lite för långt.
Jag tyckte också att Sin City gav lite Dick Tracy känsla och kanske är det det som gör att seriefilmer inte riktigt lyckas, att försöka få de verkliga skådisarna se så seriefigursaktiga ut med enorma hakor och andra "överdrivna" signaturer. Skall bli kul att se om Speilbergs Tintin kommer att se ut exakt som i serierna eller om dom tonar ned tofsen och äppelknyckar byxorna. Jag hoppas det.
Vill dock bara säga att om jag minns Serpieris serier rätt så har dom inte styckat någon kvinna där ännu, eller spikat upp huvudena på väggarna.
apollo
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Ah, då är saken helt klar för min del,tack apollo. Det stämmer att ingen kvinna i Serpieris serier har blivit styckmördad eller något annat hemskt men de råkar ju ut för andra saker. Fast inte skall vi låta sådant komma ivägen för teckningarna, själv har jag bara läst enstaka avsnitt av "Morbus Gravis" men aldrig köpt böckerna, kanske skulle passa på nu i sommar, gäller bara att se till att ingen familjemedlemm får syn på dem.

För att gå On Topic så har jag inte sett "Sin-City" men jag har läst serierna.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Försök i så fall att få tag i Serpieris Western serier
"Femmes de L´ouest", "L´Homme médecine", eller "Líndienne blanche"
Helt suveränt tecknade westernserier för att inte tala om "Äventyr ur Bibeln" Ingen av dessa böcker skulle skrämma några lättstötta familjemedlemmar. Kanske är det svårt att få tag i dessa böcker men försök på välsorterade seriebutiker, eller nätet.
Enligt min mening finns det ingen bättre serietecknare än Serpieri.
Som avslut på mina Sin City inlägg vill jag bara säga att jag sett filmen men ALDRIG läst serierna, kanske är dom bättre.
Väl mött.
apollo
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Jag hittade den på Pirate Bay [8)] och plockade hem den. Jag tror jag tittade på tio minuter innan jag stängde av och slängde filmen i papperskorgen. Det var inget för mig, direkt.
Användarvisningsbild
Luna
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 06 sep 2005, 19:18

Inlägg av Luna »

Jag blev rätt chockad när jag såg filmen, herre gud jag höll på att få ett flertalet hjärtattacker. Men vad snyggt gjort den var. Blod, våld och biljakter blev faktiskt estetiskt tilltalande. Folk dog som flugor och ingen var god. Där slapp man allt hyckleri om att den gode alltid vinner.
Kvinnosysnen lämnar en heldel att diskutera men klimatet är ju rått och tja då tänker väl inte hjältarna på att ta med choklad och 100 röda rosor åt damerna. Fast jag tycker faktiskt att kvinnorna var starcka. Dog gjorde de också så ingen diskriminering där inte.
Skriv svar