Det var en gång...

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Det var en gång...

Inlägg av spindelmannenelektra »

Julen känns mycket jobbig i år, skall skilja mig med frugan om man får skriva det och vara så personlig. Sen måste jag säga att Kalle Anka på julafton suger. Det är ångest över denna patetiska tradition. Speciellt nu när man har typ 8 olika barnkanaler. Jag fattar inte varför vi i min familj skaffade oss Canal Digital, alla dessa tecknade filmer som barnen ständigt glor på. Det var härligt att kolla på Kalle på Julen förr för då var det unikt att kolla på tecknat. Man blev liksom lite lycklig när tecknat kom i tv rutan. Linus på Linjen, Goliat i hajk (en höjdare), Tom och Jerry (Lilla Sportspegeln). Sen den där franska serien (?), vad heter den nu igen? När de åker till olika platser med en skallig gubbe med lite hår, verkade vara Asterix inspirerat. Vad heter denna serie? Den var grym. Är det någon som har en bra bild på den, skulle var mycket nöjd om någon kunde hjälpa mig med det. Kanske jag kunde kolla på denna serie på Julafton istället, kanske finns i videoaffären? Jag skall nog starta en ny tradition i familjen, och titta på denna serie istället, vi är ju trots allt en familj på fyra trots att frugan och jag skall gå skilda vägar.[:(]
Valde att flytta denna tråd hit från "Serier i allmänhet"-delen av forumet. Kommentera om ni har något att invända. /mod. Erik S
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Det var en gång...

Inlägg av Kung Orne I »

Tråkigt att höra. [:I]

Det var en gång, finns på Ginza för 299:

http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=46 ... 0aec12629b

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tack så jätte mycket, underbart. Nu blir det en bra jul ändå. [:)]

Edit: Nu har jag den köpt den svenska versionen , gött.

OT: Bild Finns på tyska också. Finns denna som en utbildningsfilm, typ om människokroppen också? En cellsam resa?
Edit: Hittade den just: En cellsam historia. Nej då var mitt köp bättre.


Ny jultradition, gött.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[Vi kanske borde bryta ut till en separat tråd om Det var en gång?]

Jag minns tre olika varianter på det här; En science-fiction variant, som jag inte minns så mycket mer av än att jag tyckte den var ungefär hur ball som hellst, en med historiskt tema, och en med människroppen. De två senare tyckte jag inte lika bra om, men det kankse bara var att jag var äldre när jag såg dem?

Den med människokroppen verkar ju vara En cellsam Historia. Tidernas äventyr låter ju som den historiebaserade. Finns scifi-varianten också? Eller är det de sista delarna av Tidernas äventyr?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

rkaj skrev:
[Vi kanske borde bryta ut till en separat tråd om Det var en gång?]


Separat tråd fixad.
Ellingen - Moderator
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Science-fiction baserat? Är den med i den Boxen jag köpt, se Kung Ornes bild. Skall gå till videoaffären idag och se om de har något. En cellsam historia är ok, men jag tror också den sciene-fiction baserade berättelsen är den bästa. Om det finns en sådan.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag hittade just en schysst länk om det var en gång med en massa andra härliga nostalgi filmer, se länk:

http://www.jkkonsult.se/nostalgi/tv/Automan.html

Bild

Bild
Bild

Bild

Det finns alltså ett rymdäventyr, undra var man kan köpa den?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Bild

Enligt Discshop.se kommer denna ut kvartal 2 i 2008. [:(] Man får väl vänta..
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Lite mer nostalgi blider:

Bild

Bild

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Ursprungligen postat av spindelmannenelektra

Julen känns mycket jobbig i år, skall skilja mig med frugan om man får skriva det och vara så personlig.


Så får man väl absolut skriva.

Sen måste jag säga att Kalle Anka på julafton suger. Det är ångest över denna patetiska tradition.


Så där får man däremot inte skriva. [:X]

Nåväl. [:)] Smaken är olika, och den franska "Det var en gång" är också riktigt bra. Hoppas att det blir en God Jul trots allt.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Anders1 skrev:
Ursprungligen postat av spindelmannenelektra

Julen känns mycket jobbig i år, skall skilja mig med frugan om man får skriva det och vara så personlig.


Så får man väl absolut skriva.

Sen måste jag säga att Kalle Anka på julafton suger. Det är ångest över denna patetiska tradition.


Så där får man däremot inte skriva. [:X]

Nåväl. [:)] Smaken är olika, och den franska "Det var en gång" är också riktigt bra. Hoppas att det blir en God Jul trots allt.




Tack, det skall nog bli bra, kul skrivit Anders1. Jag hittade just den franska serien på u-tube, så nu känns julen mkt bra trots allt.[:)]

se u-tube länk:
http://www.youtube.com/watch?v=_ajkPBl2 ... re=related
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

rkaj skrev:[br Finns scifi-varianten också? Eller är det de sista delarna av Tidernas äventyr?


Här är lite mer info om Rymden DVD som kommer ut i kvartal 2 2008. Tagit från discshop.se


Det var en gång rymden (6-disc)
--------------------------------------------------------------------------------
Barn/familjefilm från 1982 av Albert Barille.

Vår 6:e mest förhandsbokade film!


Filmens handling:

Det var en gång rymden är den andra delen i Albert Barillés fantastiska Det var en gång-serie.

Den tar vid där den sista delen i Det var en gång slutade. I den flydde människan ut i rymden efter hotbilder om världens undergång. Det var en gång rymden är lika spännande och lärorik som de andra delarna i serien, men den är mer fantasirik än sin föregångare och innehåller mer äventyr.

Barillés serier har blivit en stor succé. Genom dem har många lärt sig om avgasernas skadlighet, om den franska revolutionens skeden, om de vita blodcellernas uppgift och om hur glödlampan uppfanns.

DVD 1:
1 Planeten Omega
2 Ödleplaneten
3 Den gröna planeten
4 Andromedas Kust
5 Kvitt eller dubbelt

DVD 2:
6 Robotarnas uppror
7 Planeten Mytho
8 Den långa resan
9 Planeten Kassiopeia
10 En planet exploderar

DVD 3:
11 Skeppsbrutna i rymden
12 Jättarna
13 Spår av Inka-indianer
14 Hos dinosaurier

DVD 4:
15 Saturnus ringar
16 Fiende på väg!
17 Jorden nästa!
18 Upptäcktsfärd under havsytan

DVD 5:
19 Återkomsten till Omega
20 Robotarnas hämnd
21 Humanoiderna ? en ny planet?
22 En fientlig värld

DVD 6:
23 En flygande stad
24 Den högste chefen
25 Jättarnas kamp
26 Farväl till rymden

Edit: Skönt nu har jag beställt denna också. Riktigt gött att få hem den i brevlådan under 2008. På Julafton får vi väl nöja oss med u-tube varianten och kanske Kalle också...man vill ju gärna vara svensk...[;)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Crashbee
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 03 nov 2007, 14:00

Inlägg av Crashbee »

Det var en gång-serierna gillar jag. :) Tycker dock att det är tråkigt att de tre sista tv-serierna (det kom ytterligare tre till efter "En cell-sam historia") aldrig kom hit till Sverige, de handlar om Amerika, uppfinnare samt upptäcktsresanden. Jag har inte sett någon av dem, men de verkar vara lika bra som de tre första.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Frågan är om dom bara är bra när man är barn, eller om man uppskattar dom oxå som vuxen?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kung Orne I skrev:
Frågan är om dom bara är bra när man är barn, eller om man uppskattar dom oxå som vuxen?


Det är nostalgi på hög nivå i vilket fall som helst. Nostalgi betyder mycket för mig. Det behöver nödvändigtvis inte vara bra, bara få känna sig lite sentimental och nostalgisk.[V]

Titta på u-tube själv: http://www.youtube.com/watch?v=_ajkPBl2 ... re=related

Tror rymdresan fortfarande kan vara bra.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Crashbee skrev:
Det var en gång-serierna gillar jag. :) Tycker dock att det är tråkigt att de tre sista tv-serierna (det kom ytterligare tre till efter "En cell-sam historia") aldrig kom hit till Sverige, de handlar om Amerika, uppfinnare samt upptäcktsresanden. Jag har inte sett någon av dem, men de verkar vara lika bra som de tre första.


Hur många kom det sammanlagt? 4? Först en cellsam historia? Sen Människan och Rymden? Sen människans historia? Och sen någonting mer?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Crashbee
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 03 nov 2007, 14:00

Inlägg av Crashbee »

spindelmannenelektra skrev:Hur många kom det sammanlagt? 4? Först en cellsam historia? Sen Människan och Rymden? Sen människans historia? Och sen någonting mer?


Det kom 6 stycken. "Det var en gång" (också känd på svenska som "Det var en gång... Tidernas äventyr") var först och handlar om mänsklighetens historia, sedan kom "Det var en gång... Rymden", "En cellsam historia" och sedan kommer de tre senare tv-serierna som handlar om Amerika, uppfinnare och upptäcktsresanden.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tack crashbee alla dessa 6 episoder finns på dessa 4 dvd tror jag. Men alla delarna verkar endast finnas på franska. Se bild:

Bild

$197.78 på Amazon för alla. De är ganska mycket pengar, men kanske jag köper dem ändå.....
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Det är nog bra om du skriver ett inlägg längst ned när du flyttar en tråd, Erik, nu var det lite märkligt att den kom upp!

Dock hör den ju hemma här. .:-)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Kung Orne I skrev:
Det är nog bra om du skriver ett inlägg längst ned när du flyttar en tråd, Erik, nu var det lite märkligt att den kom upp!

Dock hör den ju hemma här. .:-)

Jag valde att skriva en liten kommentar i första inlägget istället som jag trodde att syndes, men eftersom du inte såg den kanske jag ska jag borde skrivit ett nytt inlägg istället.
Skriv svar