Kanonfilmer som bara du har sett

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Kanonfilmer som bara du har sett

Inläggav Rufus » tor 13 nov 2008, 21:34

...eller som nästan bara du har sett. Ovanliga filmer, udda filmer eller filmer som av någon outgrundlig anledning har kommit i skymundan. Filmer som inte har fått den succé som dom förtjänar eller som bara just du uppskattar.

Rent spontant kommer jag på en sådan film. Buddy, buddy (svensk titel: Kompis, kompis). En mycket bra komedi med Jack Lemmon och Walter Matthau.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 13 nov 2008, 23:35

'Buddy, Buddy' är från 1981. Får nog ta och se den. Jack Lemmon kan vara suverän.

Kan kasta in 'Save the Tiger' (1973). För den fick han en Oscar för 'Best Actor in a Leading Role'.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine

Inläggav Svartslipsen » fre 14 nov 2008, 00:04

"Baron MünchHausens äventyr", regisserad av Terry Gilliam. Visserligen har jag inte sett den på åratal, men det var min absoluta favoritfilm då jag var barn, jag ritade till och med av samtliga filmens karaktärer.

Nu är jag inte säker på hur obskyr den här filmen i själva verket är, men de gånger jag sett folk tala om den på internet kan jag räkna på ena handens fingrar.
Living well is the best revenge

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » fre 14 nov 2008, 10:44

Gilliam är ju väldigt ojämn, men alltid intressant. Den har jag missat, tyvärr.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
KRax
Fine

Inläggav KRax » fre 14 nov 2008, 11:16

100% Arabique!

Något jag såg en förmiddag i slutet av 90-talet på TV när jag var hemma från gymnasiet och hade influensa. Kan inte garantera att det verkligen är bra, har inte sett den sedan dess, men det handlar alltså om Raï-musik i Paris förorter. Misstänker att storyn egentligen är lite tam, brukar vara så i musikfilmer, men jag minns filmen som underbar tack vare den härliga musiken. Det var lite poppigare Raï har jag för mig, storstjärnan Khaled var med, men som representant för den äldre mer traditionella stilen.

Mera franskt, Muta & Kör - komedierna. De är riktigt bra. Philippe Noiret som korrumperad polis i Paris, småfifflare, som får ny ung kollega som är ärlig...

Och en ytterligare fransos, 8:e dagen, underbar komedi om en man och hans vän med Downs syndrom.

Såg en schysst tysk romantisk komedi för att tag sedan också, om någon stöter på "KEIN OHRHASEN" är den sevärd. Stärnjournalist döms till samhällstjänst efter att ha förstört en av Klitschko-brödernas bröllop... Samhällstjänst på ett dagis. Bra och kul film!

Och en amerikan, Arizona Dream, av Kusturica har jag för mig (svart katt vit katt), men i USA med Johnny Depp och Kim Basinger. Åldersskillnad, men kärlek, och allmänt mycket tok som alla Kusturica.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se

Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Kontakt:

Inläggav FredrikLähnn » fre 14 nov 2008, 17:23

Dungeons & Dragons 2
Kanske inte världens bästa film men rätt kul - åtminstonde för oss som spelat en del D&D

"Baron MünchHausens äventyr" kommer jag lite svagt ihåg från den flydda barndommen

Användarvisningsbild
Sandman
Fine

Inläggav Sandman » fre 14 nov 2008, 17:42

Alla filmer av Jan Svankmajer, te x Alice (Alice i underlandet), Faust, och diverse kortfilmer. Svankmajer är en Tjeckisk "dockanimatör" som gör extremt udda och mycket komplicerade animationer som inte lämpar sig för de minsta barnen. Snarare mer politiskt och udda. Men oerhört fascinerande filmer.
Mad Max första filmen med Mel Gibson som ej finns på svenska, innan Roadwarrior.
The secret adventures of Tom Thumb, Bolexbrothers film. En stop-motion film med riktiga skådespelare som rör sig tillsammans med en lerfigur. I samma hastighet alltså = stå still-ta bilder-liten rörelse-stå still-ta bilder-liten rörelse-stå still osv...... Extremt jobbigt för skådespelarna. Helt fascinerande film.
Young Poisoners Handbook. Med Hugh o`connor, engelsk film om just det titeln beskriver. Efter en verklig händelse i England på 1960-talet. En ung kille blir lite FÖR intresserad av gifter och dess effekter på hans "omgivning".
The Maxx- Serien som film utgiven av MTV

Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine

Inläggav Svartslipsen » fre 14 nov 2008, 18:07

Har sett en del av Svankmajers kortfilmer, samt vissa delar från "Alice" på Youtube. Mycket udda grejor som sagt, men visuellt intressant, jag kunde inte slita blicken från datorskärmen.

"The Secret Adventures of Tom Thumb" hör till de filmer jag hört talas om men ännu inte sett. Jag har sett de två första episoderna av "The Maxx" tv-serien och har i min ägo seriens första volymer.
Living well is the best revenge

Användarvisningsbild
Sandman
Fine

Inläggav Sandman » fre 14 nov 2008, 18:10

KUL! Leta vidare. Svankmajer och Tom Thumb är otroligt fascinerande.

Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Kontakt:

Inläggav FredrikLähnn » fre 14 nov 2008, 19:35

När jag äntligen lyckades hitta Mad Max 1 blev jag grymt besviken...
Tycker att tvåan är mycket bättre

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 14 nov 2008, 19:41

[quote="Sandman"]

Mad Max första filmen med Mel Gibson som ej finns på svenska, innan Roadwarrior.
[/quote]

Tyvärr har du fel på denna film. Den fanns som hyrfilm på vhs, men inte som köpfilm. Den har inte kommit som köp/hyr på DVD ÄN.
men den finns otextat som import film (tror jag) eller så får man importera den själv.

Användarvisningsbild
Sandman
Fine

Inläggav Sandman » fre 14 nov 2008, 20:19

VHS vad är det?[;)] Det är det jag menar med att filmen inte finns att köpa "på svenska".
Mad Max filmen nr ett kanske inte är den bästa i serien, rent filmiskt ochn effekt mässigt, men den måste väl i allafall ses som "kuriosa" i sverige. Och det är en mycket ung Mel Gibson som har huvudrollen. Dessutom får man reda på bakgrundshistorien till varför han är som han är, det anser jag vara en av huvudandledningarna till att man åtminstonde måste se den. Annars är ju tvåan egentligen ganska oseriös eftersom man bara får se den hårde tuffe Gibson i rollen utan något som förklarar ordentligt varför världen och människorna i ödemarken jagar bränsle. Det finns ju faktiskt en annan värld utanför öknen och det vet man inte om man inte sett första filmen. Tvåan är väl bäst! Men det är även bra att ha grundstoryn och denna tråd rör ju även ovanliga, udda och skymundanfilmer.[^]

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 14 nov 2008, 20:35

Mad Max 1 är kultkuriosa. Man måste ha sett den får att kunna ingå i
KKF= Kult Kuriosa Föreningen.[8)]

Användarvisningsbild
Sandman
Fine

Inläggav Sandman » fre 14 nov 2008, 20:47

Var det inte det tråden handlade om? udda filmer! [8]
Det är ju tur att man inte tillhör K.K.K iallafall eller seriefrämjandet[;)][|)]

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » fre 14 nov 2008, 22:01

[quote="spindelmannenelektra"]

[quote="Sandman"]

VHS vad är det?[;)] Det är det jag menar med att filmen inte finns att köpa "på svenska".
[/quote]
VHS det skall man inte underskatta, älskar VHS-stuket.[8D] För att fortsätta tråden. Kevin Smith's Stand Up Comedy 1-3. Nr 1 An Evening with Kevin Smith är rätt skön. De flesta serienördar kanske känner till Smith men den breda massan har väl inte så stor koll? Hans första film Clerks är ju högklassig. Clerks 2 kom ju ut på biograferna men den första Clerks är ju världskänd men frågan är om den stora massan i Sverige ens känner till den? Jag tror det är en av världens största lågbudgetfilmer. Jay & Silent Bob do Degrassi The Next Generation är också rätt ovanlig men rätt bra, den är mycket bättre än ettan vilket fall som helst.
Kevin Smiths tredje "stand-up-comedy" kom ut nyligen, någon som sett den? Jag skall nog köpa den i alla fall.

Edit: Fast om Kevin Smiths filmer är kanonfilmer det är väl tveksamt..men jag älskar dem i alla fall. Så här rangordnar jag Smiths filmer:

1. Mallrats
2. Clerks
3. Chasing Amy
4. Silent Bob and Jay do Degrassi
5. An Evening with Kevin Smith
6. Dogma
7. Jerseygirl
8. Clerks 2
9. An Evening with Kevin Smith 2
10. Jay and Silent Bob Strikes Back
11. Clerks Uncensored (animated)

Kevin Smith Stand-Up-Comedy 3? Vet inte har den inte och har inte sett den.

Vet inte hur många som kommit på svenska? Jerseygirl, Clerks 2, Dogma, Mallrats, Chasing Amy finns på svensk dvd i alla fall. På svensk vhs finns: Jay and Silent Bob Strikes Back kanske på dvd också(detta är ingen höjdarfilm enligt mig). Jag tror inte de andra finns med svensk text. Men personligen ser jag hellre en film utan svensk text.

Edit: Mad Max 1 är bra, tror jag sett den på svensk vhs för aslänge sen men jag kan ha fel..
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » fre 14 nov 2008, 22:39

Jay and Silent Bob känner jag igen. Men det var från en musikvideo.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » fre 14 nov 2008, 22:49

Jay and Silent Bob finns ju som serietidning också:

[img]http://www.da.wvu.edu/archives/991606/graphics/photos/Oni12.jpg[/img]

Vad vet suger den som serie..men jag har knappt läst serietidningen, men filmerna är bra förutom Jay & Silent Bob Strikes Back-filmen och den animerade Clerks versionen.

Clerks som serietidningsbok:

[img]http://www.da.wvu.edu/archives/991606/graphics/photos/Clerks.jpg[/img]

Mallrats
som film är sjukt bra enligt min smak:
[img]http://www.uncrate.com/men/images/mallrats-10th.jpg[/img]
[img]http://tinypic.com/71gpke8.jpg[/img][img]http://www.starstore.com/acatalog/Mallrats-inaction-figure-01.jpg[/img]

Hon gamla Shannon i Beverly Hills är ju med.[:)]

Killen ligger och sover med sin marvelkudde och Shannon "vakar" över honom. Så klockrent önskar det vore jag.[:)]
[img]http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTk5MjU1NzIzMl5BMl5BanBnXkFtZTYwNjg5MDU3._V1._CR65,0,345,345_SS100_.jpg[/img][img]http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BNjAyMjc5MjQzMV5BMl5BanBnXkFtZTYwNzk5MDU3._V1._CR73,0,328,328_SS100_.jpg[/img]
Sen har vi den andre serienörden med sin brud:
[img]http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTIxOTUyMTY5OF5BMl5BanBnXkFtZTYwOTg5MDU3._V1._CR0,0,475,475_SS100_.jpg[/img]

Grabbarna grabbs, Silent Bob & Jay, läser serier, de är riktigt balla när de klär ut sig som X:Men[:D]:

[img]http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTMxOTAwNjU0OF5BMl5BanBnXkFtZTYwNjc5MDU3._V1._CR64,0,346,346_SS100_.jpg[/img]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
Sandman
Fine

Inläggav Sandman » lör 15 nov 2008, 10:40

The Clerks filmerna har jag sett och de var verkliga höjdare, om man som vi har skruvad humor. Vet ni i hur många filmer Jay och Silent Bob har varit med i? Gästspelat?
Det där med VHS från min sida var ett STORT skämt. Jag har massor med udda, galna filmer på VHS som aldrig troligen kommer på annat format. Det som oroar mig mest är om man i framtiden kan ha en "fungerande" videobandsspelare. Att föra över allt till data går väl säkert. Men vilket oerhört slitjobb om man har ca 500 filmer på lager. Det har jag.[B)]
Tillägg: Jag kan inte se de sista bilderna/klippen i ditt senaste inlägg Spindelmannenelektra

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » lör 15 nov 2008, 11:39

[quote="Sandman"]
Jag har massor med udda, galna filmer på VHS som aldrig troligen kommer på annat format. Det som oroar mig mest är om man i framtiden kan ha en "fungerande" videobandsspelare.
[/quote]

Man kan jämföra med videons föregångare, Super 8. Det finns några få entusiaster som håller det igång, och det går att få sin Super 8-projektor lagad i de flesta fall. Jag har för mig att det finns vissa modeller där lampan (vilket är det som oftast går sönder i en sådan apparat) inte längre tillverkas, och då går det förmodligen inte.

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » lör 15 nov 2008, 13:09

Som jag sa i tioitopp-tråden blir det mest Bollywood för min del. Om jag ska dra till med några favoriter så blir det väl:

Sholay - episkt actiondrama från '75 med Bollywoods coolaste skurk genom tiderna. Är ungefär lika klassisk i Indien som 'The Good, the Bad and the Ugly' är i väst.
Kuch Kuch Hota Hai - kan väl närmast beskrivas som en episk romantisk komedi... Lite svårbeskriven men väldigt minnesvärd.
Main Hoon Na - lyckas på något vis vara hårdkokt actionrulle, collegekomedi, politisk thriller och romantiskt familjedrama. Samtidigt. Och gör det jävligt bra.
Dhoom - filmen som införde "högoktanig action"-genren i Bollywood. Förmodligen inspirerad av 'The Fast and the Furious', men är klart bättre.

Eftersom det är Serieforum kan väl hedersomnämnanden också ges till Krrish, Indiens första (påkostade) superhjältefilm, och Hum Tum, en romantisk komedi om en serietecknare (innehåller även animerade sekvenser).

Lite amerikanskt, förresten - en film som iaf var jävligt kul när det begav sig (tidigt 80-tal) var Condorman, en spelfilm från Disney om en serietecknare som råkar bli hemlig agent.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Återgå till "Film, TV och bio"