Kanonfilmer som bara du har sett
- Farbror Kjell
- Very Good
- Inlägg: 104
- Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
- Ort: Sverige
[quote="anteqwerty"]
Bruce Campbell en av mina idoler. Klockren i alla sina filmer. Jag såg my name is Bruce för ett tag sen och han gjorde mig inte besviken. Älskade honom i Evil dead filmerna. Sen att han är kommentator i Spiderman spelen och med i filmerna gör ju inget sämre.
[/quote]
Såg du Brisco County Jr.?
Det var en rätt kul serie egentligen.
Bruce Campbell en av mina idoler. Klockren i alla sina filmer. Jag såg my name is Bruce för ett tag sen och han gjorde mig inte besviken. Älskade honom i Evil dead filmerna. Sen att han är kommentator i Spiderman spelen och med i filmerna gör ju inget sämre.
[/quote]
Såg du Brisco County Jr.?
Det var en rätt kul serie egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
- hyperion83
- Very Good
- Inlägg: 125
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Satt och surfade runt på imdb och hittade att de skall göra en re-make på Red Dawn (1984) nästa år.
Minns hur jag verkligen gillade stämningen i den gamla kalla kriget-rullen om ett gäng amerikanska ungdomar som blir partisaner i ett USA invaderat av ryssar och kubaner.
Det kan väl inte fungera idag? Tydligen skall det vara kineser som invaderar den här gången.[?]
Får dock riktig lust att se om den gamla rullen.
Minns hur jag verkligen gillade stämningen i den gamla kalla kriget-rullen om ett gäng amerikanska ungdomar som blir partisaner i ett USA invaderat av ryssar och kubaner.
Det kan väl inte fungera idag? Tydligen skall det vara kineser som invaderar den här gången.[?]
Får dock riktig lust att se om den gamla rullen.
Simma lugnt!
- Skeptikern
- Very Good
- Inlägg: 166
- Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Jag är under 20, och har sett "Blåsningen" (en av mina favoritfilmer), "Kompis kompis" (dock inte hela. Lemmons komiska självmordsförsök har jag av nån anledning inpräntat i huvudet), "Blecktrumman", "En dödsdömd har rymt" och flera som nämnts här.
Vad kan jag själv stoltsera med för filmer?
Hasse & Tages svårtagbara "Svenska bilder" (1964) och "I huvet på en gammal gubbe" (1968).
"Slakthus 5" (1972). Förtjänar mer uppmärksamhet, inte minst p.g.a. det underbara användandet av Bachs musik framförd av Glenn Gould.
"Otrogen u p a" (1948). Mästerverk av Preston Sturges. Även en favorit hos Quentin Tarantino och Woody Allen.
"Gentleman efter midnatt" (1937). Bortglömd komedi med Leslie Howard och Bette Davis.
"Chronik der Anna Magdalena Bach" (1968). Ett slags biopic om JS Bach eller hans andra hustru, hur man nu vill se det. Har en del brister, men liknar inget annat man sett.
"Nävarna i fickan" (1965). Nämns ibland som en av världens bästa filmer, ändå har få sett den.
"Heja! Heja! Heja!" (1925). Väldigt rolig komedi med den fantastiske Harold Lloyd. Idag tämligen bortglömd, men han var en av stumfilmens bästa komiker. Jag har sett denna och "I sjunde himlen" (1926) som också är superb.
Vad kan jag själv stoltsera med för filmer?
Hasse & Tages svårtagbara "Svenska bilder" (1964) och "I huvet på en gammal gubbe" (1968).
"Slakthus 5" (1972). Förtjänar mer uppmärksamhet, inte minst p.g.a. det underbara användandet av Bachs musik framförd av Glenn Gould.
"Otrogen u p a" (1948). Mästerverk av Preston Sturges. Även en favorit hos Quentin Tarantino och Woody Allen.
"Gentleman efter midnatt" (1937). Bortglömd komedi med Leslie Howard och Bette Davis.
"Chronik der Anna Magdalena Bach" (1968). Ett slags biopic om JS Bach eller hans andra hustru, hur man nu vill se det. Har en del brister, men liknar inget annat man sett.
"Nävarna i fickan" (1965). Nämns ibland som en av världens bästa filmer, ändå har få sett den.
"Heja! Heja! Heja!" (1925). Väldigt rolig komedi med den fantastiske Harold Lloyd. Idag tämligen bortglömd, men han var en av stumfilmens bästa komiker. Jag har sett denna och "I sjunde himlen" (1926) som också är superb.