Kanonfilmer som bara du har sett

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag gick filmvetenskap på Stockholms Universitet någon termin. Körde på tentorna, men såg iallafall en hel del intressant film.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Inlägg av Farbror Kjell »

Å jag som har sett dessa mängder film helt på eget bevåg( Är man galen, eller ? ). Misstänker att vi skulle kunna ha en del kul att diskutera i ämnet, men forumet är väl inte det rätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag minns inte allt jag såg så bra, iofs, och är mer intresserad av att se film än att diskutera den, but I digress...

Men gamla filmer kan vara kul, det håller jag med om...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="anteqwerty"]

Bruce Campbell en av mina idoler. Klockren i alla sina filmer. Jag såg my name is Bruce för ett tag sen och han gjorde mig inte besviken. Älskade honom i Evil dead filmerna. Sen att han är kommentator i Spiderman spelen och med i filmerna gör ju inget sämre.

[/quote]

Såg du Brisco County Jr.?
Det var en rätt kul serie egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Ett riktigt guldkorn om man gillar Martial Arts är The 36th Chamber of Shaolin av Lau Kar-Leung och med martial arts-stjärnan Gordon Liu (Pai Mei i Kill Bill 2) i huvudrollen. En riktigt bra film!
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Satt och surfade runt på imdb och hittade att de skall göra en re-make på Red Dawn (1984) nästa år.
Minns hur jag verkligen gillade stämningen i den gamla kalla kriget-rullen om ett gäng amerikanska ungdomar som blir partisaner i ett USA invaderat av ryssar och kubaner.
Det kan väl inte fungera idag? Tydligen skall det vara kineser som invaderar den här gången.[?]
Får dock riktig lust att se om den gamla rullen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Skeptikern
Very Good
Inlägg: 166
Blev medlem: lör 12 aug 2006, 20:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Skeptikern »

Jag är under 20, och har sett "Blåsningen" (en av mina favoritfilmer), "Kompis kompis" (dock inte hela. Lemmons komiska självmordsförsök har jag av nån anledning inpräntat i huvudet), "Blecktrumman", "En dödsdömd har rymt" och flera som nämnts här.

Vad kan jag själv stoltsera med för filmer?
Hasse & Tages svårtagbara "Svenska bilder" (1964) och "I huvet på en gammal gubbe" (1968).
"Slakthus 5" (1972). Förtjänar mer uppmärksamhet, inte minst p.g.a. det underbara användandet av Bachs musik framförd av Glenn Gould.
"Otrogen u p a" (1948). Mästerverk av Preston Sturges. Även en favorit hos Quentin Tarantino och Woody Allen.
"Gentleman efter midnatt" (1937). Bortglömd komedi med Leslie Howard och Bette Davis.
"Chronik der Anna Magdalena Bach" (1968). Ett slags biopic om JS Bach eller hans andra hustru, hur man nu vill se det. Har en del brister, men liknar inget annat man sett.
"Nävarna i fickan" (1965). Nämns ibland som en av världens bästa filmer, ändå har få sett den.
"Heja! Heja! Heja!" (1925). Väldigt rolig komedi med den fantastiske Harold Lloyd. Idag tämligen bortglömd, men han var en av stumfilmens bästa komiker. Jag har sett denna och "I sjunde himlen" (1926) som också är superb.
Skriv svar