Battlestar Galactica

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Battlestar Galactica

Inlägg av Robrocker »

Någon som följer BGA?

Jag har precis plöjt igenom miniserien + säsong 1 och 2. Jag är helt fast och ser fram emot säsong 3 som jag har redo. Jag vet att det finns en del webbisodes som bara finns på nätet och som man kunde titta på mellan säsong 2 och 3 men är det verkligen väsentliga saker?

Efter säsong 3 blir det miniserien "Razor" innan jag fortätter med sista säsongen, säsong 4. Någon som vet ett exakt datum på när säsong 4 kommer att starta? Jag vet att det har sänts 10 avsnitt och att den haft ett uppbehåll på 1 år nästan. De sista 13 avsnitten av serien är väl redan inspelade?

Kommer det komma en till miniserie efter säsong 4 eller är det bara snack? Jag har också hört att en film kan vara aktuell men vet inget säkert. Det florerar ju ganska mycket rykten hela tiden.

Om jag orkar sen ska jag försöka plöja igenom första serien och filmerna som kom runt 1978-80. Jag funderar också starkt på att kolla in Marvels och Dynamites serier om Galactica..



Till er som gillar sci-fi och inte sett GLA rekommenderar jag den varmt. Ganska mörk serie i grunden som får tankarna om vad mänsklighet är att snurra i huvudet samtidigt som den är rolig och djup. Mycket action, robotar och påkostade stridsscener utlovas!
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jag ska vara ärlig; jag gillar sf framför alla genrer, men jag förstår mig inte på BG - trots att jag följde den under 2 säsonger. Jag gillade rymdscenerna och striderna mot cylonerna, och antog att fokus främst låg vid relationerna mellan människorna på rmydskeppen, men trots det fick jag inte ut mycket av serien. Och dessutom tar det ju en evighet innan de kommer ngnstans, än mindre till Jorden. Rätta mig om jag har fel.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, men det positiva är, om jag förstått det rätt, är att den nya serien bara skrevs till 4 säsonger totalt, vilket hade kunnat bli 2 fartfyllda säsonger med handlingen i fokus men den kommer att ha ett fullständigt slut, bra för fansen.

Visst tar det en massa tid innan de kommer någonvart men samtidigt så gillar jag hur de skildrar människorna i alla samhällsgrupper i en mörk framtidsvision. Det bästa är att följa Adamas kommandon till övriga flottan och det som kretsar kring Galactica. Även stridsscenerna i rymden är asballa, precis som du nämner, riktigt bra för att vara TV-serie, ser absolut ut att kunna vara gjorda för en seriös SF-film.

Nu har jag sett klart säsong två och ska precis sätta på första avsnittet av säsong 3. Kan återkomma med hur jag tycker serien utvecklas..
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
KazKamasa
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 17:59
Ort: Sverige

Inlägg av KazKamasa »

///////////// Tjo!/////////////
Jag funderar på att börja titta på BGA. Men efter jag titta på alla säsonger av
Stargate SG-1(inte Stargate SG-1 Atlantic som många tror jag menar..) så därför tycker jag BGA inte värkar så bra. ((
om man går in på deras sida så står det oftast när det ska börja. Du säger också att dom inte har gjort några nya på ca 1 år?
Då kan du räkna med att det kommer i januari. För jag vet att många andra serier börjar då.
Serier som har varit i med några år brukar ha lite längre uppehåll för att nya serier kanske blir stora

kom in på deras sida nu tog lite tid.. börjar januari 16, så 17 kommer de på I-net ))
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, 16 januari börjar fortsättningen av säsong 4. 10 avsnitt har visats och 13 ska visas. Till sommaren kommer en film komma, regisserad av James Olmos, som spelar Adama. I början av 2010 ska en ny serie komma som heter Caprica, den ska handla om det som hände för 40-50 år sedan, innan planeten anfölls av alla Cylons och när människan byggde dessa robotar.

Jag har inte följt Stargate men jag har vänner som älskar både Stargate och BSG. De säger att man inte kan jämföra dessa serier men jag tror nog att båda är riktigt bra ändå. Jag hoppas orka fixa alla Stargate och glo igenom de också snart. Kanske ett projekt för 2009? =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
KazKamasa
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 17:59
Ort: Sverige

Inlägg av KazKamasa »

Jag har alla 10 säsonger plus filmen som kommer för och det två som kommer efter. ))
Men om jag får fråga vad är handlingen i BSG?
För jag skulle vilja ha någon halv/lång serie.
Kolla klart på SG-1 på ca 4 månader, sen fick jag vänta på sista filmen som kom i somras. =)
och jag måste säg det är fan den bästa sci-fi ever (L) xD
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

I en avlägsen del av universum, finns en civilisation av människor som lever på de 12 kollonierna. För 40 år sedan låg dem i krig med sina egentillverkade robotar som kallas Cylons. Plötsligt slår dessa till mot människorna och av ca.14 miljarder människor återstår nu bara ca.50 000 överlevande (som befunnit sig i luften eller rymden). Bara ett millitärskepp har klarat sig (Battlestar Galactica) som leds av Commander Adama. Adama och hans män leder flottan av skepp genom rymden på jakt efter den mytomspunna planeten Jorden, ständigt förföljda av Cylons.

En ganska mörk serie med massor av balla effekter, riktigt bra gjort faktiskt.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
KazKamasa
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 17:59
Ort: Sverige

Inlägg av KazKamasa »

Men du att det finns människor från jodren och "dessa nya människor " eller har dom bara åkte i från Jorden till en ny planet och där blir dom ägda av sina robotar och därför måste dom hitta Jorden? =)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ursprungligen kom nog alla människor ifrån jorden, men man hittade nya vägar ut i universum och människorna spred ut sig över 12 kollonier.
Jorden är den 13:de kollonin men den har ingen sett till på över 4000 år. Vägen till Jorden är glömd sedan länge. Jag tror inte heller att man får veta vad som hände på jorden ifrån början, iallafall inte ännu...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
KazKamasa
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 17:59
Ort: Sverige

Inlägg av KazKamasa »

oki ))
jag har den första säsongen nu.
ska börja se på den idag hoppas att det är bra =)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Oj, ett tips vor att se den lilla miniserien på två avsnitt först! Det går kanske bra att börja titta på säsong ett men då kastas man mer in i handlingen..
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote]Ursprungligen postat av Robrocker

Om jag orkar sen ska jag försöka plöja igenom första serien och filmerna som kom runt 1978-80.[/quote]
Som dock definitivt inte är "ganska mörka".
Jag gillade den gamla serien när det begav sig (gjorde en städning av det gamla pojkrummet när jag var upp till farsan i somras, och blev lite förvånad över hur mycket Galactica-prylar jag faktiskt hade). Och från det perspektivet känns den här nya ungefär som om man skulle ha tagit Star Wars Episode IV: A New Hope och gjort en Lars Norén-pjäs av den...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="Rosen"]

[quote]Ursprungligen postat av Robrocker

Om jag orkar sen ska jag försöka plöja igenom första serien och filmerna som kom runt 1978-80.[/quote]
Som dock definitivt inte är "ganska mörka".
Jag gillade den gamla serien när det begav sig (gjorde en städning av det gamla pojkrummet när jag var upp till farsan i somras, och blev lite förvånad över hur mycket Galactica-prylar jag faktiskt hade). Och från det perspektivet känns den här nya ungefär som om man skulle ha tagit Star Wars Episode IV: A New Hope och gjort en Lars Norén-pjäs av den...
[/quote]
...utspätt med en del I, Robot tycker jag.

Sedan tänkte jag passa på att berätta att BG även finns, liksom Warcraft och Starcraft, som [url="http://previewsworld.com/public/default.asp?t=1&m=1&c=23&s=126&ai=77892&ssd="]manga[/url] och från [url="http://previewsworld.com/public/default.asp?t=1&m=1&c=23&s=126&ai=77877&ssd="]Dynamite Entertainment[/url]. Kanske ngt för de som inte kan få nog av tv-serien?
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Jag är ett stort BSG-fan och har boxarna som kommit ut.
Anledningen till att fjärde säsongen delades upp i två delar var pga den omfattande författarstrejken som bröt ut i Hollywood. De hade helt enkelt inga manus att filma.

Jag gillar den gamla TV-serien från 70-talet också. Gillar man Stargate så kommer man gilla den, för den är mer fjompig och mer riktad till barn, medans den nya serien är för vuxna.
Det är en ren skam att kanal 5 inte visar BSG på bättre sändningstid.
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag har läst de första 10 mumrena från Dynamite, de var bra. Som jag förstår det ska väl de övergå till den nya BSG? Starbuck var iallfall en kille i början av serien liksom på 70-talet men sedan ska Dynamites serier övergå till det som är idag då Starbuck är en tjej?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Låter coolt. Jag har inte läst serierna, men är bra sugen. Är även sugen på att läsa serierna baserade på Firefly.

Det snackas även om en ny TV-serie som utspelar sig under det första kriget mellan människor och cylon. Det rör sig om 40 år innan nya tv-serien. I Razor får man se hur cylonerna såg ut på den tiden och de var rätt lika hur de såg ut i TV-serien från 70-talet, vilket jag tycker är väldigt häftigt.
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Skriv svar