Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av mib »

The Expanse var helt ok, gjuten om man gillar SF.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Om man har sett allt med Monty Python och vill se mer av samma skruvade humor och av hög klass, så rekommenderar jag tv-serien "Rutland Weekend Television" från 1975-76 med bl.a. Eric Idle från Monty Python. Det var förövrigt i den tv-serien som Beatles-parodin "The Rutles" första gången var med, och som senare resulterade i en hel långfilm (All you need is cash) om The Rutles (The Beatles) leverne som popgrupp.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Sjunde säsongen av den tämligen oförargliga Death in Paradise avslutades på BBC förra veckan och det torde betyda att den snart blir tillgänglig på SvT? Det var första säsongen med Ardal O'Hanlon som den inflyttade polisen, och första halvan var tämligen ojämn, men det blev bättre på slutet.

Just nu pågår femte säsongen av Endeavour (den som på svenska går under namnet Unge kommissarie Morse) på brittiska ITV och det är bara att konstatera att den höga kvaliteten på plottar, skådespeleri och scenografi upprätthålls. Inte minst de populärkulturella påskäggen är en fröjd att lista ut. Till exempel drömde sig nyligen Fred Thursday bort till barndomens biomatineer med tecknad underhållning från Maroon Cartoons och i avsnitt fyra råkade åkeriet "Hammond & Sons" ut för ett rån. [;)]

Som en motvikt till Endeavour håller jag på att ta mig igenom den brittiska 70-talsdeckaren The Sweeney där John Thaw (innan man visste att han var kommisarie Morse) porträtterade den cyniske polisen Jack Regan som tillsammans med sin assistent George Carter varje vecka på ITV råkade ut det det värsta avskum som Londons undre värld kunde uppbåda, men med hjälp av ett visst mått av intelligens, hårda nävar och en ikonisk Ford Consul 3000 GT (med registreringsnummer NHK 295M) såg till att ordning kunde upprätthållas någorlunda nöjaktigt. Jag är positivt överraskad att den håller så bra över fyrtio år senare. Men den var knappast politiskt korrekt på den tiden och ännu mindre idag... (Det här är förebilden till Life on Mars, för övrigt.)

På tal om oförarglig men välgjord underhållning verkar så gott som samtliga avsnitt från komedin The King of Queens finnas tillgängliga på Youtube (utan att de tas bort). Det är (enligt min gode vän Ken i New York med rötterna i Richmond Hill) en något överdriven men annars ganska verklighetstrogen skildring av arbetarklassen i New Yorks östra stadsdelars vedermödor. Både Kevin James och Leah Remini i huvudrollerna var geniunt roliga och jag gillar det sätt som många av historierna är uppbyggda på: en till synes ovidkommande detalj i vardagslivet eskalerar till episka dimensioner med konsekvenser för alla som kommer i kontakt med det Heffernanska hushållet! En jobbig konsekvens var dock att det en lång tid efter att restaurangen Wo Hops omnämts i ett avsnitt var utomordentligt svårt att få tillträde dit inom rimlig väntetid (ingen bordsbeställning). Och ja: Man har aldrig förnekat att The Honeymooners var en inspirationskälla. Det finns faktiskt ett avsnitt, inspelat i svartvitt med räppligt ljud, där Doug drömmer att han är Ralph Kramden och Carrie är Alice Kramden...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Nu är väl iofs inte The King of Queens ensam om att ha inspirerats av Honeymooners, den bildade väl nästan en egen undergenre där ett tag...

Själv brukar jag inte orka följa TV-serier, men eftersom jag nyligen gått med i Mangakai följer jag just nu Sanrio Boys om japanska High School-ungdomar som hanterar sina neuroser genom att ty sig till olika Sanrio-figurer som Hello Kitty m.fl. Iofs kanske den inte är objektivt bra på alla nivåer, men den är ganska underhållande på överdrivet anime-vis, om man inte tar den på enormt allvar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Jag förmodar att de flesta här har sett den suveräna svensk-danska tv-serien Bron? Jag kan tipsa om att det går att se den på www.svtplay.se, men inte länge till (18 dagar) för den som fortfarande inte har sett den eller inte sett alla säsonger.

Jag läste förövrigt nånting om att det även har gjorts en amerikansk version av den.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av mib »

Manhunt: Unabomber var spännande, man vet ju hur det slutar men blev ändå en lång sittning att kolla hela serien.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju inte sett "Lasermannen" än, men känner att det inte nödvändigtvis behöver vara en nackdel...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Sir-L »

Kan tipsa om "Altered Carbon", med bla Joel Kinnaman, om nu någon har missat den. Riktigt bra sci-fi, framtidsaction. I en avlägsen framtid så har man funnit ett sätt att ladda ner "själen", eller medvetandet, digitalt. Detta genom att operera in ett minne, en sk stack, i nacken, där allt lagras. Stacken kan sedan föras över till vilken kropp som helst, sk sleeves.
Dvs om man har råd. Sleeves kostar pengar och har man inte råd, eller blir fängslad, lagras stacken tills någon kan betala. Blir stacken skadad dör man på riktigt.

De som har råd kan då leva hur länge som helst genom att hoppa mellan olika sleeves. De har också råd att göra backuper för sina stacks i molnet. De kallas för Meth, efter Methusalem.

Huvudpersonen blir uppväckt efter 250 års lagring i Alcatraz, för att lösa ett "mord" på en Meth. Dvs han lever ju vidare då han hade backup, men dödades innan han göra en sista backup av sina minnen, så han kommer inte ihåg vem som dödade honom.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Ala »

Sir-L skrev:Kan tipsa om "Altered Carbon", med bla Joel Kinnaman, om nu någon har missat den. Riktigt bra sci-fi, framtidsaction. I en avlägsen framtid så har man funnit ett sätt att ladda ner "själen", eller medvetandet, digitalt. Detta genom att operera in ett minne, en sk stack, i nacken, där allt lagras. Stacken kan sedan föras över till vilken kropp som helst, sk sleeves.
Dvs om man har råd. Sleeves kostar pengar och har man inte råd, eller blir fängslad, lagras stacken tills någon kan betala. Blir stacken skadad dör man på riktigt.

De som har råd kan då leva hur länge som helst genom att hoppa mellan olika sleeves. De har också råd att göra backuper för sina stacks i molnet. De kallas för Meth, efter Methusalem.

Huvudpersonen blir uppväckt efter 250 års lagring i Alcatraz, för att lösa ett "mord" på en Meth. Dvs han lever ju vidare då han hade backup, men dödades innan han göra en sista backup av sina minnen, så han kommer inte ihåg vem som dödade honom.


Såg klart den igår. Jävligt bra tycker jag. Lite som en blandning av The Matrix och Blade Runner i stil och känsla.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av MAD »

Vi har ganska många TV-serier som vi tittar på till och från men de som för tillfället dominerar är Last Week Tonight (som jag nämnt förr), Brooklyn nine-nine, Superstore, Dirk Gently samt Black Mirror. Försöker också se ikapp på Doctor Who eftersom vi ser fram emot en ny doktor och ny showrunner :-)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av BoJustBo »

Sir-L skrev:Kan tipsa om "Altered Carbon", med bla Joel Kinnaman, om nu någon har missat den. Riktigt bra sci-fi, framtidsaction. I en avlägsen framtid så har man funnit ett sätt att ladda ner "själen", eller medvetandet, digitalt. Detta genom att operera in ett minne, en sk stack, i nacken, där allt lagras. Stacken kan sedan föras över till vilken kropp som helst, sk sleeves.
Dvs om man har råd. Sleeves kostar pengar och har man inte råd, eller blir fängslad, lagras stacken tills någon kan betala. Blir stacken skadad dör man på riktigt.

De som har råd kan då leva hur länge som helst genom att hoppa mellan olika sleeves. De har också råd att göra backuper för sina stacks i molnet. De kallas för Meth, efter Methusalem.

Huvudpersonen blir uppväckt efter 250 års lagring i Alcatraz, för att lösa ett "mord" på en Meth. Dvs han lever ju vidare då han hade backup, men dödades innan han göra en sista backup av sina minnen, så han kommer inte ihåg vem som dödade honom.


Håller helt med, riktigt bra serie. Även om det kändes som klimaxet var lite väl tidigt.

Kollar även Ash vs Evil Dead sesong 3. Den håller fortfarande klassen. Än så länge känns det som dom värkligen kör hårt på praktiska effekter när CGI kan undvikas. CGI överanvändning var definitivt en av svagheterna i sesong 1.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Jo jag eer såklart Ash vs Evil Dad med, mest för Bruce Campbell som fortfarande kan vara den han är.

Lite synd är att Armies of Darkness inte fick ingå som bakgrund då det ju var den absolut mest flippade av de tre.

Tydligen ägs rättgheterna av nåt filmbolag som inte begriper sig på det.

Jag tycker också otroligt och otippat nog Lethal Weapon serien har lyckats mycket bra, karaktärerna är viktiga här och den delen har de lyckats med, för det övriga är ju som i filmerna nåt som nästan utreder sig själv med tokiga infall mm.
De försöker väl bredda det en aning men i huvudsak är det som iaf jag ville ha det.

Jag menar hur många tv serier baserade på storsäljande filmer har lyckats? Jag menar med helt nya skådisar för de gamla karraktärarena.

Peaky Blinders har vi tagit upp som tydligen får en säsong till, 20tals serie i Birmingham med just seriens namn krimminella gäng, bestående mycket av soldater från ww1 som inte kan eller vill leva på lagliga villkor.
Oerhört mycket bättre än motsvarande amerikanska maffia tv serien vad den nu hette.

Det bästa är alla dialekter och känslan de bygger upp, även om de för en amerikansk publik fick backa av en del på dialekterna tom den amerikan som spelar en irlänsk polis som tar till allja medel mot gången fick göra sina repliker lättare.

Penny Dreadful är avslutad men hade en hel del bra imo, viktoriansk horror med kända fiktiva figurer lite som en twist på Moores league of extrordinary gentlemen.
En del scener måste harit rätt jobbiga att göra rentav, iaf gillade jag den i stort även om vissa avsnitt var svåra att passa in imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:Jo jag eer såklart Ash vs Evil Dad med, mest för Bruce Campbell som fortfarande kan vara den han är.

Lite synd är att Armies of Darkness inte fick ingå som bakgrund då det ju var den absolut mest flippade av de tre.

Tydligen ägs rättgheterna av nåt filmbolag som inte begriper sig på det.

Fast i slutet av sesong två så nämns ju tidsresandet till medeltiden, så det måste har klarats upp.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Ok, det missade jag, men iofs så har ju då redan en sösong gått så de kan knappast ändra nåt.

Kan kvitta kanske, det är ju vad det är, och drt är som sagt bygt på de första filmerna, särskilt tvåan då.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av super85 »

Rättigheterna är lite konstiga med Evil Dead. De kommer nog undan med att hitta om saker och ting. Och det är typisk filmbolags-tokerier om man läser om den och flera andra franchises rättigheter.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av BoJustBo »

super85 skrev:Rättigheterna är lite konstiga med Evil Dead. De kommer nog undan med att hitta om saker och ting. Och det är typisk filmbolags-tokerier om man läser om den och flera andra franchises rättigheter.


Ja skumt nog finns det separate serietidnings franchise baserat på film 2 och 3, samt en 'remake' av ettan i serieform, dvs inte en rak bearbetning, utan en modernifiering.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Ja Dynamite har väl tex just Army of Darkness rättigheter, och det anges ju verkligen alltid så på omslaget så jag antar att det just är flera rättigheter inblandade.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av super85 »

Här en några år gammal intervju med Sam Raimi där han berättar om rättigheterna. Intervjun gjord lite innan tv-serien hade premiär.

http://bloody-disgusting.com/news/33572 ... evil-dead/
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Efter att ha sett färdigt Swedish dicks säsong 2, blev det att jag började med LA to Vegas (ungefär samma sorts humor, ungefär samma geografiska område och Peter Stormare i en av rollerna). Bör ses den också alltså. http://www.imdb.com/title/tt6484002/?ref_=nv_sr_1
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Jag har sett de tre första säsongerna av tv-serien Vikings.

http://www.imdb.com/title/tt2306299/?ref_=fn_al_tt_1

Vikings är en sådan där tv-serie som inte är så bra att man knappt kan bärga sig för att få se vad som händer i nästa avsnitt, men inte heller tillräckligt svag för att man ska sluta titta.
Vikingen Ragnar Lodbrok är övertygad om att det finns nytt land att finna (och plundra) om man reser västerut, istället för att plundra Baltikum som man gjort sedan urminnes tider. Men nya länder innebär möten med nya människor och nya seder, något som inte alltid uppskattas av alla.



***Spoilervarning***



Jag tycker att serien hade vunnit på att våga lite mer när det gäller att omsätta huvudkaraktärer. Som det är nu så verkar några personer kunna bli hur svårt sårade som helst, men ändå återhämta sig förvånansvärt fort, inte minst med tanke på vilken tidsålder de lever i.

Lik förbannat så tänker jag fortsätta med säsong fyra inom kort. Har jag kommit så här långt så... [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar