Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

För mig är det bara slökollande, jag hade hellre sett ett slut där de är lika utanför som de var först.
Men inser att det ger stålar detta, men imo är det mest som sagt relationshumor som allt annat skit jag också mest struntar i.

Friend tyckte jag var urtrist tex, finns inget för mig i sånt skit, det räcker vi har sett det där nu, var lite orginella tack.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av smorkin »

Master of None är en riktigt bra komediserie på Netflix; för en gångs skull sympatiska personer i huvudrollerna. Rolig, annorlunda utan att vara krystat knäpp, och väver in frågor som sexism och rasism på ett förunderligt bra sätt utan vare sig överdriven korrekthet eller simplifiering. Stark rekommendation :-)

TBBT är däremot en av de värsta sitcoms jag vet; för min del känns det som om tanken är att man ska skratta åt nördarna snarare än med, för att inte tala om de stereotypa könsrollerna. Blä och dubbelt blä. Och jag har sett vartenda avsnitt av skräpet för om man (dvs jag) väl kommit in i en såpa är det svårt att sluta, oavsett kvalitén... Två bra bifigurer dock: Wil Wheaton och Bernadette.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Rush Hour.

De som sett filmerna vet själva iden, det är öst möter usa-väst, Hong Kong action och Hollywoodig action.

Filmerna hade ju Jackie Chan som var pedantisk noga med alla sina stunts, svårt att så att säga ersätta.

Men jag tycker denna var kul, men hur fasen bygger man nån längre tv serie på det?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Jag och min sambo har snöat in på brittiska deckare som utspelar sig i de lite mer karga delarna av riket.
Förutom att de håller sedvanligt hög klass så är det en fröjd för ögat att se miljöerna, och en njutning för örat att höra de underbara dialekterna.
Vera utspelar sig på den Walesiska landsbygden, och huvudpersonen är en äldre kvinnlig kriminalkommissarie (Vera) som är betydligt bättre på att lösa mordgåtor än att ge beröm åt sina medarbetare.
Varje avsnitt är 90 minuter (eventuell reklam ej medräknad), vilket jag i 19 fall av 20 anser är ett minimum för att slippa stressa igenom handlingen.
Det finns sex säsonger hittills med fyra avsnitt per säsong.

http://www.imdb.com/title/tt1693592/?ref_=nv_sr_2

Shetland utspelar sig på... just det, ni gissade det, Shetlandsöarna. Där är såväl språk som miljöer än mer fantastiska, och vi har båda fått en enorm längtan att åka dit.
Det är inte många människor som bor på ön och de flesta känner de flesta, så vissa fall försvåras av att någon polis ibland blir personligt involverad i fallet.
Huvudpersonen är en änkeman med en tonårsdotter, och ska jag göra några jämförelser med svenska tv-serier, så skulle jag kalla honom för en Shetländsk skärgårdsdoktor, fast polis. Det är mycket Samuel Fröler över honom.
Här är varje avsnitt bara en timme, men varje mordgåta tar två avsnitt. Undantaget är den tredje och senaste säsongen, där alla sex avsnitten gäller samma mordgåta.
Det finns tre säsonger hittills, med sex avsnitt per säsong.

http://www.imdb.com/title/tt2396135/?ref_=nv_sr_1

Till sist vill jag slå ett slag för Death in Paradise.
Det är en serie som är den 20:e, d.v.s. mindre än en timme lång, men ändå väldigt underhållande.
Serien utspelar sig på den karibiska ön Saint Marie, dit en brittisk kriminalkommisarie blir förflyttad och får leda den tre man starka polisstyrkan.
Huvudpersonen är väldigt brittisk, och de första två säsongerna handlar det mycket om kulturkrockar och brittisk stelhet.
Visst, den håller inte riktigt samma klass som Morden i Midsomer, eller de två jag listat ovan, men den är en trevlig bagatell. En trevlig detalj är att varje avsnitt innehåller en klassisk Agatha Christie, d.v.s. huvudpersonen samlar alla misstänkta, och går igenom mordutredningen samt avslöjar vem som är mördaren.
Notera även den otroligt glättiga musiken som spelas i samband med förtexterna direkt efter mordet. [:o)]
Det finns fem säsonger hittills, och varje säsong innehåller åtta avsnitt.

http://www.imdb.com/title/tt1888075/?ref_=nv_sr_1
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Sir-L »

Death in Paradise, som heter Mord i Paradiset på svenska, går för övrigt på SVT 1 på fredagar. Säsong 5 har precis börjat idag. Går att se på SVT play.

Annars kan jag instämma i omdömet av den och Shetland. Bra serier båda två. Vera har jag svårare för.

Annars kan jag tipsa om Forever och Person of interest
, två av de bästa tv-serierna på länge. Tyvärr fick Forever bara en säsong och Person of interest fick inte någon sjätte säsong. (4:e säsongen går på kanal 9 på söndagar.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Jag kan ju flika in att den karibiska ön Saint-Marie är en fiktiv ö. Och både mannen och kvinnan i radarparet har väl hunnit bytas ut vid det här laget?

Den skulle tydligen vara en brittisk-fransk samproduktion, så den franska dubben kan eventuellt fokusera på litet andra detaljer. (Huvudpersonen är nog fortfarande britt, iofs... Fransmännen verkar ha en seglivad kärlek till stela britter...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av BoJustBo »

Har nydligen kollat igenom hela Terminator: The Sarah Connor Chronicles. Mycket bra tv-serie som höll rejält mycket högre story kvalitet än de tre sista filmerna.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Wakuran skrev:Jag kan ju flika in att den karibiska ön Saint-Marie är en fiktiv ö. Och både mannen och kvinnan i radarparet har väl hunnit bytas ut vid det här laget?

Den skulle tydligen vara en brittisk-fransk samproduktion, så den franska dubben kan eventuellt fokusera på litet andra detaljer. (Huvudpersonen är nog fortfarande britt, iofs... Fransmännen verkar ha en seglivad kärlek till stela britter...)


Yep, det stämmer. Redan i säsong 3 kom det en ny tafatt brittisk kommissarie till ön, och en tid senare blev även en och annan huvudperson utbytt.
Någon fransk dubb har jag dock aldrig hört. Vet du något mer om vad det är för skillnad?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Nu hittar jag iofs inte så mycket egentligen. Samarbetet verkar mest bestå av att systrarna Bordey har fransk-kolonialt ursprung.

Sainte-Marie ska tydligen vara en fransk koloni som nyligen lämnat över till engelsmännen, och därför delar ländernas språk och kultur i grunden...

Den största skillnaden jag hittar är att den franska dubben har ett annat tema... (Finley Quaye's Sunday Shining, vilket mest låter som en tråkigare variant av Bob Marley's Sun is Shining...)

https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Marie_(fictional_island)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av burnout »

Grumme skrev:Jag och min sambo har snöat in på brittiska deckare som utspelar sig i de lite mer karga delarna av riket.
Förutom att de håller sedvanligt hög klass så är det en fröjd för ögat att se miljöerna, och en njutning för örat att höra de underbara dialekterna.


Engelska deckare är alltid en fröjd att se. Vill man bryta av lite och ha lite roligt men fortfarande vara på "landsbygden" så är" I vår herres hage" (tror den heter så) en underbar serie att se.
Paddingtonbear
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 16 aug 2014, 14:49

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Paddingtonbear »

Harper's Island
Boardwalk Empire
Colony
Grey's Anatomy

Är dom vi gillar bäst här hemma
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av larsa66 »

Jag gillar också att se engelska deckare. väldigt medryckande när man väl är inne i det, men efteråt har det inte gett något. Inget man kommer ihåg.

Däremot följer jag en engelsk version av Krig och Fred på svt som jag tycker är bra. Det är väl inte så många delar kvar dock.

Mr. Robot är annars den bästa TV- serien jag sett de senaste åren. Där var slutet så bra att jag hoppas att det inte blir någon fler säsong.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Ray »

Följer Walking dead och Vikings. Game of thrones. Tycker dock alla har tappat lite sista säsongen. Söker med ljus och lykta efter något riktigt bra! Superhjälteskräpet orkar jag inte ens igenom mer än ett två avsnitt. Daredevil, Gotham, Flash, Supergirl känns ungefär som gjort för twilightfans eller dagisåldern, tyvärr. Dom har en viss publik dom vänder sig till och jag hör inte dit.
Fear the Walking dead väntar jag dock på , den är mycket lovande.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Ray skrev:Följer Walking dead och Vikings. Game of thrones. Tycker dock alla har tappat lite sista säsongen. Söker med ljus och lykta efter något riktigt bra! Superhjälteskräpet orkar jag inte ens igenom mer än ett två avsnitt. Daredevil, Gotham, Flash, Supergirl känns ungefär som gjort för twilightfans eller dagisåldern, tyvärr. Dom har en viss publik dom vänder sig till och jag hör inte dit.
Fear the Walking dead väntar jag dock på , den är mycket lovande.


Har du sett Homeland? En riktig nagelbitarserie som jag varmt rekommenderar.
Sedan finns ju även True Detective. En serie som blivit höjd till skyarna, och även om jag tyckte att första säsongen var bra (framförallt miljöerna), så tröttnade jag snabbt på säsong två. Men vem vet, du kanske faller hårdare än vad jag gjorde.

Shield däremot, håller i alla sju säsongerna. Handlar om en liten specialstyrka inom polisen, där medlemmarna bitvis är lika kriminella som gängen de håller koll på. Mycket våld, men enormt välgjord serie.

Sedan vill jag, nu som alltid, slå ett slag för min favoritserie alla kategorier: The West Wing! (Vita Huset på svenska)
Vi får under sju säsonger följa de närmaste medarbetarna till den sittande presidenten i USA, och ta del av alla små och stora dilemman som uppstår när man regerar världens enda supermakt.
Martin Sheen som spelar president Bartlet, var när serien sändes så populär, att vissa bedömare ansåg att han skulle ha en reell chans att bli president på riktigt om han hade valt att kandidera. [8D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Ray »

Ja homeland har jag sett, tyckte den tappade något nu den senaste säsongen så jag kom ifrån den. True detective gillade jag inte alls faktiskt, eller nåja jag gillade inte första avsnittet så jag fortsatte aldrig. Dom andra serierna du nämner har jag inte sett så då har jag kanske några guldkorn där, tack för tipsen :)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av smorkin »

För min del är det:

- Parks and Recreations: tyvärr snart klart med alla avsnitt; jag missade den när den gick, men den är en alldeles underbar komediserie, med framförallt Ron Swanson-karaktären som stjärna.
- Penny Lane: Well, jag gillar de klassiska skräckfigurerna så... :-)
- Steven Universe: En Cartoon Network-serie som jag blev tipsad om och som jag fallit pladask för. Korta avsnitt, typ 10 min, ett knappt 100-tal hittills, och det tar ett tag innan man förstår vartåt serien egentligen siktar (i början känns det mest som en smårolig och charmig serie men utan mer fjun än så). Fantastiskt bra övergripande story, suverän skildring av kärlek, och de fåtaligt förekommande sjungande inslagen är likaså briljanta!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Dream on (Fortsätt drömma) av John Landis är absolut bra. Tyvärr är den väl bortglömd idag, men den gick alltså på svensk tv (TV3) i början på 1990-talet. Det handlar om en ung nyskild man, som växte upp med tv och därför dyker svartvita gamla filmklipp upp då och som kommentarer till det som händer i tv-serien. Kul grej, tyckte i alla fall jag.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Sir-L »

Rufus skrev:Dream on (Fortsätt drömma) av John Landis är absolut bra. Tyvärr är den väl bortglömd idag, men den gick alltså på svensk tv (TV3) i början på 1990-talet. Det handlar om en ung nyskild man, som växte upp med tv och därför dyker svartvita gamla filmklipp upp då och som kommentarer till det som händer i tv-serien. Kul grej, tyckte i alla fall jag.

Ahh, den kommer jag ihåg (hade iof för mig den gick på tv1000). Den tyckte jag var rätt ok, speciellt för en film- och tv-nörd.

När vi går nerför minnesvägen så får jag slå ett slag för en absolut lysande tv-serie "Moon over Miami", eller som den hette på "svenska" "Miami Blues" (den titeln delar den f.ö. med en alldeles lysande bok – och film).

Saxat ur wikipedia:
Överklasstjejen Gwen Cross rymmer från sitt bröllop och hela sitt liv genom att hoppa överbord från båten där bröllopet hålls. Walter Tatum jobbar som privatdetektiv i South Beach och anlitas för att finna henne men han behöver inte leta länge.

Gwen vill inte tillbaka till sitt gamla liv utan vill helt byta livsstil och börja jobba, allt för att bli fri från sin pappa och hans pengar. Hon vill att Walter anställer henne som sin sekreterare. Walter är inte lika övertygad av den idén men det visar sig vara rätt svårt att bli av med Gwen när hon har bestämt sig för något. Tillsammans med Walter och hans assistenter löser de olika fall.



Andra tv-serier i samma anda "Mr & Mrs Smith" (som INTE har NÅGOT med skräpfilmen med Angelina och Brad att göra) och "Silk Stalkins", "Höga klackar" på svenska. Den senare var ok, men inte i samma klass som de andra.

Måste också puffa för mina favoriter "Life" och "Human Target", även om de kommit upp förut.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Göran Semb »

Mina deckarfavoriter:
Burn Notice -- i alla fall de tidiga säsongerna; stark Rockfordkänsla.
The Closer -- snyggt ensemblespel. Fortsätter i likaledes utmärkta Major Crime, som tyvärr lider litet av en övergripande tvåloperaintrig som drar ner tempot ett par gånger per avsnitt.
Lewis. Klassiskt brittiskt deckardrama.
Endeavour. Samma, plus en fin skildring av förhållandet mellan den unge, begåvade Morse och hans mentor.
Elementary -- bättre Holmes än Sherlock IMHO. I stor utsträckning handlar den förutom deckargåtorna om Holmes försök att bli människa, ungefär som Doktorn eller 7 of 9 i Star Trek: Voyager.
Law & Order: Criminal Intent. Vincent D'Onofrio gör en fantastisk insats här.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av MAD »

Agentum, jag blev lite nyfiken och skaffade första avsnittet av Rush Hour. Måste säga att den var lite intressantare än vad jag hade räknat med men för att bygga på en filmserie där en stor del av huvudpoängen är att ha snyggt koreograferad action (åtminstone med amerikanskt mått mätt, vilket inte säger så mycket) så var den biten otroligt dåligt gjord... Om man vill se den typen av action och ändå vill se amerikanskt så verkar Into the Badlands lite lovande. Har bara sett två avsnitt hittills men koreografin är iaf hyfsad.

Såg nyligen sista avsnittet av en av våra favoritserier, Bored to Death (om en författare som bestämmer sig för att bli privatdetektiv för att få inspiration), så vi började med en ny serie av samma person, Blunt talk. Har bara sett ett avsnitt än så länge men det känns intressant att se Patrick Stewart i en lite annorlunda roll från vad man är van vid. Han spelar en TV-show host som dricker lite för mycket och hamnar i blåsväder (milt uttryckt). Kan definitivt vara värt att fortstta med.

Annars blir det inte så mycket tid över till TV när man nu är tvåbarnsförälder så det är inte så många serier som vi följer särskilt ingående, den enda vi ser till att se varje vecka (om man inte räknar barnserier som My Little Pony som jag laddar ner varje vecka) är Last Week Tonight med John Oliver. Utan tvekan det bästa nyhetsprogrammet som finns. Oliver är suverän i både utförandet och att det faktiskt är grävande journalistik (självklart med fokus på USA). Rekommenderas starkt.
Skriv svar