Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

kungnima skrev:
UlfK skrev:
kungnima skrev:Och samma sak med forumets namn, väldigt förvirrande! [:D]


Jaaaaa! Vi byter genast namn till Tecknadeseriermenalltsåteckandeitidningarochalbumintetecknadeserierpåtvomdutroddedetforum.se! Skall bara kolla... Nej! Attans! Det namnet var upptaget. Då får vi leva vidare med förvirringen... [:(]


Typiskt.. [B)]
Aja, tack för att du kollade i alla fall [;)]


Jag antar att du testat den rättstavade varianten ...alltsåtecknadetidningar... också... [xx(]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:
kungnima skrev:
UlfK skrev:
kungnima skrev:Och samma sak med forumets namn, väldigt förvirrande! [:D]


Jaaaaa! Vi byter genast namn till Tecknadeseriermenalltsåteckandeitidningarochalbumintetecknadeserierpåtvomdutroddedetforum.se! Skall bara kolla... Nej! Attans! Det namnet var upptaget. Då får vi leva vidare med förvirringen... [:(]


Typiskt.. [B)]
Aja, tack för att du kollade i alla fall [;)]


Jag antar att du testat den rättstavade varianten ...alltsåtecknadetidningar... också... [xx(]


Nej, varför det? Det skulle ju bara vara mer jobb för mig. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

Du får helt enkelt testa med Tecknadeseriermenalltsåteckandeitidningarochalbumintetecknadeserierpåtvomdutroddedetforum.nu istället! [:D]

Slut OT [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra serier ni vet?

Inlägg av Agentum »

Tex Murphy skrev:Jag har nu sett säsong 1 och 2 av Big Bang Theory och kan rekommendera den starkt. Den handlar om några unga genier som (förutom sina jobb på universitetet som forskare) gillar bland annat tv-spel, Star Trek och serier! Den är definitivt värd att hamna på min lista ovan!



Äsch den serien suger.

Så typiskt amerikanskt visande vad nerd innebär, ingen jag känner som har sk nördiga intressen liknar de där ens.

Visst det är gjort för att roa, och det gör det säkert, men det ger en helt fel bild.

Kul jo visst men få skriver under på de där nerdpersonerna, de finns inte helt enkelt och det är så typiskt amerikanskt att hitta på dem och fästa dem vid saker som tydligen de ser som nerdigt att hålla på med, vem bestämde den regeln?

Piss.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Någon bra serier ni vet?

Inlägg av Tex Murphy »

Agentum skrev:
Äsch den serien suger.

Så typiskt amerikanskt visande vad nerd innebär, ingen jag känner som har sk nördiga intressen liknar de där ens.

Visst det är gjort för att roa, och det gör det säkert, men det ger en helt fel bild.

Kul jo visst men få skriver under på de där nerdpersonerna, de finns inte helt enkelt och det är så typiskt amerikanskt att hitta på dem och fästa dem vid saker som tydligen de ser som nerdigt att hålla på med, vem bestämde den regeln?

Piss.



Hmmm... När jag ser en komediserie så förväntar jag mig inte att den ska vara realistisk. Vem som är en nörd är dessutom svårt att säga, antar jag. Är karaktärerna i Big Bang Theory nördar? Tja, de är annorlunda än genomsnittspersonen. Men det är väl det som gör det roligt. Jag skulle nog inte orka titta på en serie som handlar om en genomsnittsmänniska. Därför är det väl bra, tycker jag, att serien inte är realistisk. Sen är det väl alltid så att i komediserier så är det alltid någon som man ska skratta åt, och då kan det, tyvärr, finnas de som kanske känner igen sig lite för mycket i dessa karaktärer och blir sura...

En sak som jag gillar med BBT är att det i grunden är smarta killar, men de har intressen som "vanligt" folk. I det känner jag igen mig. Jag gillar serier. Och Star Trek. Och tv-spel. Och bra dagar känner jag mig också smartare än de flesta! :) Det är möjligt att genomsnittsbefolkningen tycker att serier är nördiga. Och det kanske är det som gör att serier inte är så populära längre. I en annan tråd har vi diskuterat vad vi kan göra för att göra serier populära igen. Kanske måste vi tvätta bort nördstämpeln? Den kanske finns där, även om vi som gillar serier inte kan se den?

Sen är det ju, tack och lov, så att om man inte gillar en serie så behöver man inte titta! Men man behöver ju inte ta till ord som hör hemma på toaletten heller...
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Oh, du låter nästan som du passar in där, allvarligt talat visst är det kul, men jag känner inte igen mig eller någon jag någonsin träffat i de där killarna.

Jag misstänker att de skulle haft svåra liv på gränsen till galenskap, och det är inget jag garvar över, det är allvarligt.

Så visst kan jag garva åt "serien" i fråga, men nåt igenkännade finns inte.
Jag känner folk som läst rent matematiska högskolestudier som inte skulle ägna star trek eller superserier en tanke, likaså tvärtom, wannabe badass snubbar som jag i fyllan och villan fåt reda på att de läser serier.

Jag fattar att tv-serien är för tat få ut skillnaderna i kulhet så att säga, men personerna existerar inte egentligen och det är det jag ställer mig mot, dvs det har inget med "oss" att göra även om det kan var en bra serie.
Barra för att få folk att fatta att här hittar ni inte vad en serieläsare är på nåt sätt, sorry om jag förargade dig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Tex Murphy »

Jag misstänker att om jag, som karaktär, fanns med i tv-serie så skulle den serien inte bli speciellt långlivad... :)

Visst är galenskap allvarligt, det har du rätt i. Så låt oss skratta åt alla tokiga karaktärer i tv-serierna. En viktig uppgift de har är kanske att få oss att känna oss lite normalare, och kanske lite duktigare också.

Att personerna i serien inte existerar i verkligheten är fullt normalt. Vi vill förmodligen inte se serier om vanliga svenssons (dvs oss själva). Tv-serier (liksom tecknade serier, filmer, böcker mm) handlar väl till stor del om verklighetsflykt. Att få komma undan vardagen en stund. Realistiska komediserier, finns de? Karaktärerna i Roseanne (som jag verkligen gillade när den sändes) kändes väl rätt genuina, om jag minns rätt, men det var länge sedan jag såg den. Roseanne hade också en väldigt allvarlig underton och den tog upp ämnen som till exempel arbetslöshet (vilket naturligtvis är illa nog i Sverige, men vårt skyddsnät är avsevärt bättre än USAs).

Du förargade mig inte så mycket, utom möjligen visst språkbruk. Jag gillar diskussioner utan kraftuttryck och andra "fula" ord. Såna brukar folk ta till när argumenten är slut. Däremot håller jag inte med om din synpunkt att serien måste vara realistisk. Och jag tror dessutom att de allra flesta som ser serien faktiskt förstår att bara för att man gillar serier så är man inte som huvudkaraktärerna. Så The Big Bang Theory lär knappast få gemene man att se annorlunda på oss serieläsare.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra serier ni vet?

Inlägg av UlfK »

Agentum skrev:Äsch den serien suger.

Så typiskt amerikanskt visande vad nerd innebär, ingen jag känner som har sk nördiga intressen liknar de där ens.

Visst det är gjort för att roa, och det gör det säkert, men det ger en helt fel bild.

Kul jo visst men få skriver under på de där nerdpersonerna, de finns inte helt enkelt och det är så typiskt amerikanskt att hitta på dem och fästa dem vid saker som tydligen de ser som nerdigt att hålla på med, vem bestämde den regeln?

Piss.


Felslut, min gode Agentum. Ditt resonemang, om jag förstår det rätt, är: "Ingen jag känner är på det sättet, alltså kan de inte finnas." Jag skulle då på samma sätt kunna hävda att det inte finns människor som samlar på hockeybilder eller klättrar i berg, eftersom ingen jag känner gör det.

Jag vågar nog hävda att karaktärerna i Big Bang Theory är väldigt välgjorda, där såväl deras intressen och neuroser stämmer in på många människor jag mött. De är inte tänkta att vara representativa för gruppen "Alla nördar", men för gruppen "Nördar med IQ över 140 som uppvisar autistiska symptom" är de skrämmande träffsäkra.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra serier ni vet?

Inlägg av Nima »

Tex Murphy skrev:Sen är det väl alltid så att i komediserier så är det alltid någon som man ska skratta åt, och då kan det, tyvärr, finnas de som kanske känner igen sig lite för mycket i dessa karaktärer och blir sura...


GINGERS DO HAVE SOULS! [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra serier ni vet?

Inlägg av Agentum »

UlfK skrev:
Agentum skrev:


Felslut, min gode Agentum. Ditt resonemang, om jag förstår det rätt, är: "Ingen jag känner är på det sättet, alltså kan de inte finnas." Jag skulle då på samma sätt kunna hävda att det inte finns människor som samlar på hockeybilder eller klättrar i berg, eftersom ingen jag känner gör det.

Jag vågar nog hävda att karaktärerna i Big Bang Theory är väldigt välgjorda, där såväl deras intressen och neuroser stämmer in på många människor jag mött. De är inte tänkta att vara representativa för gruppen "Alla nördar", men för gruppen "Nördar med IQ över 140 som uppvisar autistiska symptom" är de skrämmande träffsäkra.


Sånna har jag inte hört talas om, det är givetvis extremt tilltaget för att vara kul, inte har ju skådisarna de egenskaper u beskriver, det är påhittat helt enkelt.
Dessutom är många sk. svåra grejer jävligt basic får du erkänna, du kan ha läst Fysik A typ så fattar du vad du pratar om och andra referenser om historia och liknade är ju bara intresse, så egentligen menar de väl att "vanligt" folk inte hart nån form av utbildning eller kunskaper utan att vara på det här sättet, eller hur?

Folk som är högintelligenta är inte automatiskt intresserade av alla "skräp"generer om du förstår mig, det är inet så helt enkelt.

Autistiska, lever iofs i sin egna värld men de är sällan som man ser i filmer osv.

Jag får nog säga att det inte alls är så många genier bland oss som intresseras os för sånna här sk töntiga genrerer och samlande, du kommer inte hitta en massa sånna du pratar om.

Klättra i berg eller samla på hockybilder kan du ju inte göra en kul serie av, så det är inte ens att jämföra med.

OCH jag menar inte att man inte kan skratta åt serien bara att den är VÄLDIGT konstlad, och det klart annars blev det förmodligen inget kul heller.

Men nu struntar vi i det, folk får se och bestämma själva, jag är lite tveksam just mot att det är nån slags automatiskt läge att man är inne i precis allt skräpvetande för att man är högpresterande IQ mässigt.
Så upplever jag det inte, och då har jag genom åren ägnat mig jäkligt mycket åt dessa skräpintressen.
I stället är det imho folk med en jävla massa fantasi som är i dessa områden, när de här hyperanalytikerna dyker upp i alltihop tenderar de dra allting till sin spets så att alla ledsnar på dem, det är inte alls så att de har extremt bra fantasi eller liknade, jag vill inet skriva tvärtom då det säkert kan variera, men det är inte mn uppfattning iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Magnus »

SVT skall tydligen sända en ny HBO-serie som heter "Boardwalk Empire".
Har sett lite ur avsnitt 1 och den verkar vara bra. HBO brukar göra en hel del o.k. serier.
Och eftersom 1920-talet är det årtionde som jag aldrig upplevt men helst skulle vilja göra, så skall jag fortsätta se på Boardwalk Empire.

http://www.imdb.com/title/tt0979432/
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

Magnus skrev:SVT skall tydligen sända en ny HBO-serie som heter "Boardwalk Empire".
Har sett lite ur avsnitt 1 och den verkar vara bra. HBO brukar göra en hel del o.k. serier.
Och eftersom 1920-talet är det årtionde som jag aldrig upplevt men helst skulle vilja göra, så skall jag fortsätta se på Boardwalk Empire.

http://www.imdb.com/title/tt0979432/


Såg första 15 minuterna men sidan var lustig så jag stängde av. Ska verkligen kolla upp denna!
Steve Buscemi i huvudroll! Underbart!
Första avsnittet är även regisserat av Scorcese [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

kungnima skrev:
Magnus skrev:SVT skall tydligen sända en ny HBO-serie som heter "Boardwalk Empire".
Har sett lite ur avsnitt 1 och den verkar vara bra. HBO brukar göra en hel del o.k. serier.
Och eftersom 1920-talet är det årtionde som jag aldrig upplevt men helst skulle vilja göra, så skall jag fortsätta se på Boardwalk Empire.

http://www.imdb.com/title/tt0979432/


Såg första 15 minuterna men sidan var lustig så jag stängde av. Ska verkligen kolla upp denna!
Steve Buscemi i huvudroll! Underbart!
Första avsnittet är även regisserat av Scorcese [:)]


För den som befinner sig i Stockholm tisdagen 19 oktober kan man passa på att se pilotavsnittet som galapremiär på stor duk på Cinemateket vid gärdet. (Gratis vad jag kan begripa.)

Det är en stor biograf, men om man kommer i sista minuten kan det nog vara risk för att man får en dålig plats.

http://www.sfi.se/sv/Cinemateket/Stad/S ... k%2bEmpire
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Av säsongens nya premiärer följer jag Hawaii 5-0 som det är för tidigt att yttra sig om ännu enär originalet är en av de stilbildande TV-deckarna och Jack Lord som Steve McGarrett var "the greatest television cop of all time", och den alldeles utomordentligt underhållande The Good Guys av Matt Nix som även skapat Burn Notice. Jag redogör för seriens förtjänster här.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Svag som jag är för blåsningsfilmer gillar jag Hustle från BBC, som nog fortfarande visas då och då (tror jag). Hittade inge trailer för första säsongen. Inte att förväxla med The Real Hustle som är en annan bra serie fast den är mera dokumentär.
http://www.youtube.com/watch?v=OPsJclwTPsg
http://www.youtube.com/watch?v=Bd9e5FIl2mk
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:För den som befinner sig i Stockholm tisdagen 19 oktober kan man passa på att se pilotavsnittet som galapremiär på stor duk på Cinemateket vid gärdet. (Gratis vad jag kan begripa.)

Det är en stor biograf, men om man kommer i sista minuten kan det nog vara risk för att man får en dålig plats.

http://www.sfi.se/sv/Cinemateket/Stad/S ... k%2bEmpire

Tror detta gäller, även om det råkar vara en tv-serie, alltså medlemskap.

"Många av de filmer Cinemateket visar är ocensurerade! Censurreglerna innebär att du som besökare måste vara medlem, och att åldersgränsen är 15 år. Du kan välja mellan tre olika kort: Medlemskortet, Årskortet och VIP-kortet."
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:För den som befinner sig i Stockholm tisdagen 19 oktober kan man passa på att se pilotavsnittet som galapremiär på stor duk på Cinemateket vid gärdet. (Gratis vad jag kan begripa.)

Det är en stor biograf, men om man kommer i sista minuten kan det nog vara risk för att man får en dålig plats.

http://www.sfi.se/sv/Cinemateket/Stad/S ... k%2bEmpire

Tror detta gäller, även om det råkar vara en tv-serie, alltså medlemskap.

"Många av de filmer Cinemateket visar är ocensurerade! Censurreglerna innebär att du som besökare måste vara medlem, och att åldersgränsen är 15 år. Du kan välja mellan tre olika kort: Medlemskortet, Årskortet och VIP-kortet."

Det var inte helt klart i programbladet, men jag tror det här var en specialvisning där någon hyrt in sig, och den borde, om jag inte har fel, vara öppen för allmänheten.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Det var inte helt klart i programbladet, men jag tror det här var en specialvisning där någon hyrt in sig, och den borde, om jag inte har fel, vara öppen för allmänheten.

OT.

Menade inte att den inte var öppen, men tror inte den är gratis i och med att man troligen behöver medlemskort. Det är i alla fall så jag tolkar informationen. De enda visningar jag känner till som är utanför censurreglerna är skolbiovisningar då ungar under 15 år får se filmer med 15-års gräns exempelvis, fast de skulle inte få hyra den i videobutiken. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Iofs, det är möjligt att det kan vara så p.g.a. censurreglerna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Magnus »

Ibland är det för jäkla bra avsnitt i serien Cold Case (Kanal 5).
Gårdagens avsnitt Cold.Case.S03E09.A.Perfect.Day var en riktigt rörande historia.

"Amerikansk kriminalserie från 2005-06. Avsnitt 9 av 23. När bevis spolas upp på en strand återupptar detektiv Rush ett fall från 1965 med en fyraåring som hade en våldsam mamma."

Tyvärr har inte kanal5play.se rättigheterna att sända Cold Case på nätet.
Men med dagens teknik så finns det väl säkert någon annan som (inte) har det ... [:o)]
Simma lugnt!
Skriv svar