Favorit från Kalle Anka på julafton

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Favorit från Kalle Anka på julafton

Inlägg av Nemesis »

Efter att ha sett hela Kalle Anka nu så blev jag lite nyfiken på vilken del av det som ni här på serieforumet gillar mest.

Själv tycker jag nog att Musse, Kalle och Långben i husvagnen är roligast. Men Mowgli och Baloo är ju också kul. Men den Julmysigaste är nog den med Piff och Puff i julgranen. Ja, det är svårt att välja en favorit...[V]
Nemesis
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

Jag gillar nog Robin Hood bäst, andledningen är nog att jag såg den som liten pojk och det sitter kvar i själen......
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Karl Bertil Jonsson är den enda jag tycker är bra, resten kollar jag av tradition. Men Karl Bertil hör tyvärr inte till Kalle Anka...
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag ser inte på det där sen säkert 20 år iaf.

Disney har ju sällan nåt nytt att komma med heller och allt det andra är ju uråldrigt material i snuttar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Föredrar att titta på de disney DVDs jag har istället, allt som ingår i programmet finns ju där i oklippta versioner [:)]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jultomtens verkstad är en given favorit.

Den finns inte med på den Silly Symphonies-DVDn som kom ut i Sverige. Kanske medvetet, för att vi ser den varje jul?

Tycker också att KBJ är bäst. Men han är ju som sagt var inte Disney, hehe.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

I jultomtens verkstad - "Santa's Workshop" finns på: More Silly Symphonies (ej utgiven i Sverige)
Kalle Anka i djungeln - "Clown of the Jungle" finns på: The Chronological Donald, Volume Three (ej utgiven i Sverige)
Musse Pigg på camping - "Mickey's Trailer" finns på: Mickey Mouse in Living Color
Tjuren Ferdinand - "Ferdinand the Bull" finns på: Disney Rarities: Celebrated Shorts, 1920s - 1960s (ej utgiven i Sverige)
Plutos julgran - "Pluto's Christmas Tree" finns på: Mickey Mouse In Living Color, Volume 2

Detta är iaf de kort filmer som finns med, resten är från långfilmer (rätta mig om jag mindes fel).
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jultomtens Verkstad tycker jag är toppen av allt, men alla är ju fruktansvärt bra, annars skulle de inte vara med. Clown of the jungle och Mickey's Trailer är två av de allra bästa kortfilmerna någonsin.

Om man sett dem tillräckligt (för mig räcker det att passera då och då medan barnen tittar) så kan man ju haka på de sista fem minuterna. Där är det alltid någonting nytt, eller i alla fall annat. I år var det dels ett klipp ur Pinoccio, och ett klipp ur en ny film.
Användarvisningsbild
Jaerven
Very Good
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 17:37
Ort: Sverige

Inlägg av Jaerven »

Av de som går varje år är det helt klart Ferdinand och Robin Hood som är bäst.
Men i år tyckte jag att Bolt var det bästa. Verkar var en riktigt kul film. Hamstern var så kung, "Jag bryter nacken av han" [:)]
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Agentum"]

Jag ser inte på det där sen säkert 20 år iaf.

Disney har ju sällan nåt nytt att komma med heller och allt det andra är ju uråldrigt material i snuttar.
[/quote]

Citat från ett inlägg som jag själv har skrivit på forumet på kalleanka.se med tanke på de som tycker att det är tjatigt med samma kortfilmer varje år på "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul" :

[quote]Varför måste ALLTING förnyas hela tiden?? Jag tycker det är bra att Kalle Anka på julafton kör samma varje år. Känns skönt att man kan lita på att åtminstone en sak en gång om året stannar oförändrad. Det är det som kallas jultradition! När man börjar få finnar och pormaskar, när man plötsligt är för stor för vissa intressen, när Disney channel har blivit en fjortiskanal, när gamla programledare försvinner, när kända och okända människor som alltid har funnits utan förvarning lämnar oss, när de enda skurkarna man hör om i media inte precis är några björnbusar som är ute efter pengar utan är psykopater som våldtar, misshandlar eller mördar, när julkalendern har förlorat all julmysig stämning och när man något besviket säger "Jaha, det blev han/hon..." när man får höra vem som blir kommande julvärd, då är det skönt att kl. 3 på julafton kunna sätta sig framför TV:n och bli liten igen![/quote]
Nemesis
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Piff & Puff och Tomtens julverkstad är givna favoriter!
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Barnen gillade inte husvagnen och Askungen. För hårdklippt mot originalet, stora skutt där de vet att det är roliga saker.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Ingemar"]

Barnen gillade inte husvagnen och Askungen. För hårdklippt mot originalet, stora skutt där de vet att det är roliga saker.
[/quote]

Det är synd att dom är så hårt klippta. Ok att dom kunde ha gjort ett klipp i Husvagnen när långben gör popkorn.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är måttligt road av Kalles jul numera, men kollar väl oftast ändå, av gammal vana. Skulle dock uppskatta om de växlade några varje år. Exempelvis skulle de kunna köra Aristocats "Alla snubbar vill ju vara katt", den andra med Piff och Puff i hönsgården och "Jag vill ju va som du" från Djungelboken.
http://www.dubbningshemsidan.se/sangtexter/visasang.php?sang=200
http://www.dubbningshemsidan.se/sangtexter/visasang.php?sang=52

Sedan får man väl gratulera Disney/Buena Vista som lyckades få in två reklamgrejer i år, både gamla klassikern Pinocchio (på dvd 2009-03-04) och Bolt (på bio 2009-02-06), snyggt jobbat på "reklamfria" SVT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote]Ursprungligen postat av Nemesis

Efter att ha sett hela Kalle Anka nu så blev jag lite nyfiken på vilken del av det som ni här på serieforumet gillar mest.[/quote]

Allt utom Ferdinand samt reklamsnuttarna för nya filmer (som dock var bra i år).

Även barnen gillar att det är ungefär samma från år till år (fast det har ju ändrats en del genom åren). Instämmer dock med föregående talare. Lite variation vore bra.

Personligen ser jag hellre filmen där tomten delar ut klapparna än Ferdinand.

Ev lite mer vintertema. Som snöbollskriget mellan Kalle och knattarna som brukade vara med. Min son frågade "vad har det här med julen att göra" under Kalle i djungeln (fast den hoppas jag alltid får vara kvar, hela släkten älskar den).

/Magnus

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="MagnusR"]


Allt utom Ferdinand samt reklamsnuttarna för nya filmer (som dock var bra i år).
[/quote]
Är det rentav så att de där tillfälliga har blivit bättre? Ett tag var det rena filmtrailers, rent skräp som bara blippar runt i filmen, men redan förra och kanske lite mer så har de gjort bra klipp. Både Pinoccio och Bolt var mycket väl valda klipp som stod bra för sig själva.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Robin Hood är bäst. Själva filmen är inte speciellt bra, men SVT har verkligen lyckats med klippningen där och fått med det viktigaste.

En intressant sak med Jultomtens verkstad (som också är en stor favorit) är att den är med i "From the vault" på Walt Disney Treasures-DVDn, vilket innebär att den anses om inte rasistisk så i alla fall olämplig. Detta förmodligen pga av den svarta dockan som hoppar upp och skriker: Mammy! Under alla år har dock varken SVT eller svenska allmänheten brytt sig, eller ens tänkt på det på detta sätt. Jag har i alla fall inte sett någon reaktion åt det hållet någonstans.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Skräp, Robin Hood är iofs min favvo Disney men det borde vara med DC och Marvel tecknat med
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Anders1"]


En intressant sak med Jultomtens verkstad (som också är en stor favorit) är att den är med i "From the vault" på Walt Disney Treasures-DVDn, vilket innebär att den anses om inte rasistisk så i alla fall olämplig. Detta förmodligen pga av den svarta dockan som hoppar upp och skriker: Mammy! Under alla år har dock varken SVT eller svenska allmänheten brytt sig, eller ens tänkt på det på detta sätt. Jag har i alla fall inte sett någon reaktion åt det hållet någonstans.
[/quote]

Åjo! Den scenen var allt bortcensurerad under ett antal år. Minns mycket väl att den och några andra scener kom med samtidigt. Det måste ha varit för ca 10-12 år sedan.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Anders1"]

Robin Hood är bäst. Själva filmen är inte speciellt bra, men SVT har verkligen lyckats med klippningen där och fått med det viktigaste.
[/quote]
Det är sant, filmen innehåller mycket tomtugg, kassa sånger och en massa animationer som kopierats från Snövit, men just det nattliga inbrottet är lysande. (Det finns fler bra delar. Helt misslyckad är den inte, bara lite väl tydligt lågbudget ibland.)
Skriv svar