The Spectacular Spider-Man

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Krian »

Någon som sett denna serie? Jag har hittills kollat igenom halva första säsongen och jag är mkt överraskad. Seriens stil är lite väl "street" för min smak, men den funkar. Korta underhållande avsnitt med en 16årig Peter Parker som går i skolan tillsammans med Harry, Gwen, Liz och Flash. Han bor hemma hos sin kära seglivade faster May. Bigman är bossen i stan ingen har sett och Norman Osborn är ett svin. Fighting scenerna är bra och väl balanserad med handlingen. Serien är inte lika bra som den från 90-talet, men den kommer på en god andra plats.

Hela serien finns på tuben, här är ett klipp från ett avsnitt när han tampas med Rhino
http://www.youtube.com/watch?v=0gWhZpu99ps&feature=PlayList&p=7220A7F222E2EDCC&index=16
Användarvisningsbild
Jimmy Wallin
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 00:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Jimmy Wallin »

Jag håller den här serien som en personlig favorit bland Spindelfilmatiseringarna (tillsammans med 60-talsserien), figurdesignen är j-kligt läcker och hela serien har en fartfylld ton. 90-talsserien var jag däremot aldrig särskilt förtjust i.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tycker också den är häftig men som du säger så är den nya animerade Spider-Man från 90-talet ändå strået vassare.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag gillade faktiskt säsong ett men nu i säsong 2 är det för mycket skit, Venom och Hammerhead och en massa losers som är alldeles för bra för att vara sanna.

Dessutom verkar PP ju mest ha tur med det mesta nu, populär bland brudar osv, äh, jag vet inte, de har spolat det i toaletten.

Back to basic tack.

Dock är den bättre än S-M TAS imho, den är klart sevärd men ska ändå föreställa det bästa Marvel har haft, det är liksom 1 på skalan jämfört med DCs motsvarande så denna Spectacular variant var klart intressant.

Vet att den är tänkt för en yngre publik, men jag föredrar den över nya X-men som jag tycker mest tar upp de pinsamt dåliga storylinsen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

På tal om Spectacular Spider-Man och andra Spideyfilmer så tycker jag Spider-Man & his Amazing Friends är riktigt bra. Säsong 1 är klockren. Beställde just hem säsong 2-3. Har alla på vhs och har redan sett dem, men man vill gärna ha dem på dvd också. Serien är ju för barn, men på något sätt fascinerar de ändå. Jag är väl ett stort barn helt enkelt.

Spectacular Spider-Man är skön den med. Hur många delar har kommit ut nu? Ni som diskuterar Spideyfilmer från 90-talet. Undra om vi pratar om samma Spidey som kom ut på 90-talet? Spider-Man vs Daredevil, Spider-man Ultimate Show-Down, Spider-Man Venom, Spider-Man the Return of the Green Goblin var väl inte den bästa Spidey. Ständigt återkommande Kingpin förstörde hela konceptet enligt min åsikt. Men vissa serier av detta material skall man inte underskatta. Däremot var hela Spider-Man The New Animated Series cool tycker jag. Kom väl ut i slutet av 90-talet, i början av 2000-talet, 2005 står det på en dvd jag har?) (Extreme Threat, Mutant Agenda, High Voltage Villains etc)

Sen har jag lite andra Spidey från 2000-talet. En när han fightas med Blade och lite annat. Bra dvd. 60tals serien är skön, riktigt skön. Spidey från Marvel Comics Video Library är också härliga. Stundtals riktigt bra tecknade, även om karaktärerna rör sig långsamt. Spider-Man & the X:Men Adventure i Spider-Man and his Amazing Friends är intressant. Spidey får hjälpa X:avier i slutändan. Nej det var onekligen ett intressant concept med Firestar, Ice-Man och Spidey i samma team. Det fungerar bra.

Mer OT: Spidey verkar kommit in i rollen i New Avengers också. I början var han lite utskrattad. Men så har det ju alltid varit i Spideys liv. Han var lite utskrattad av Flash och det andra sen blir han ju en i gänget. Parker köpte sin lilla moped och sen börja tjejerna falla en efter en. Har inget emot Spidey som en i gänget. Tycker Miller gjorde han till en loser igen. Samtidigt är ju losers mycket intressanta också. Man känner väl igen både i losern och den populära varianten.

Visserligen är jag rätt svag för de episoderna i Spideys liv när han och Flash är vänner. Älskade Spidey på 70-talet. När han fick för sig att Flash stötte på Gwen. på något sätt fann Flash och Peter varandra och det är väl rätt ok, även om Flash var ett rötägg från början.

Förresten har jag hittat värsta sjuka serien med Spideys föräldrar och May Trouble i 5 delar skriven av Mark Millar. Den är den icke-officiella storyn om May Parker. Den skulle vara en kontinuitets variant men den passade inte riktigt in. På Wikipedia står det att May sätt att vara inte passade in. Skall bli spännande att läsa denna story vilket fall som helst.

Det är det jag tycker är spännande med Marvel Universe, allt hänger samman och det tar väldigt lång tid att få grepp på allt. Man kan göra sin egen lilla forskning här och där för att finna vad som händer. Nu på sista tiden har jag jagat happenings kring Gwen Stacy. Jag har läst allt som hänt med henne i Amazing Spider-Man och Spectacular Spider-Man. Men det är kul att hon dyker upp lite här och där i diverse varianter. What if varianten med henne var bra, fast det krånglade tilll sig när de skulle gifta sig med Peter, ingen surprise där inte. Sen har hon ju gästspelat i Exstatix Dead Girl och i döden verkare hon vara fast bland de litterära tjejerna. Alltid sett henne som natutvetenskaps tjej, med politiskt intresse. Men visst jag köper att hon är fast i litterära föreläsningar i dödsriket. Kul att hon kunde hjälpa till Dr. Strange och dead Girl på lite äventyr i alla fall. Hon vill ju inte komma ner i helvetet för där finns inga "riktiga boys". Det ligger väl nåt i det. Tycker inte min The Other Side variant är dum när hon får till det med Ben Reilly. Ganska logiskt när han är en klon av Parker och dessutom är död.

Sen dök hon ju upp på en vhs jag har hemma Secret Wars. Hon lever tillsammans med en annan Spidey i en annan pararell world. Och där verkar hon ha det bra. I House of M har hon ju en helt annan roll. Där får hon ju ha det riktigt bra med sin Spidey. Tycker den version hade ett mycket bra avslut när de finner varandra. I en Unlimtited Wizard Spidey variant som var en fortsättning på kort, kort animerad tv-serie som gjordes av Spidey så gör hon ett kort kort, kort gästspel. De får för sig att de känner igen varandra med inget mer än så nämns i serien. I Universe X hallucinerar/drömmer lilla Parker (eller var det May Parker som drömde detta?) att Gwen och Parker tillsammans i framtiden och är gamla tillsammans. Harry och MJ dejtar också. MJ drar sina gamla Tiger kommentarer och de är tillbaka i gamla härliga 70-tals andan. Alla är ute efter Parker. Stackars Harry egentligen han var verkligen ett third-wheel. Men visst han få ju smaka på konfekten han med. Gwens uppdykande i Spider-Man 3 försöker jag bortse ifrån då det bara känns löjligt. Va fan skulle hon dyka upp där för. Usch vad patetiskt.

Jag tror jag nu har koll på det mesta av Gwens gästspel men om jag har missat något berätta gärna för mig. Fan var nära hon var att dyka upp igen efter One Moore Day, varför fick hon inte chansen? Dumt, dumt, dumt, dumt. Å andra sidan är hon ju död. Och det kanske är bra att någon av karaktärerna förblir döda. Hon verkar ju vara den enda som får förbli död. Just det jag Gwen dyker upp i Spideys mardrömmar i en episod med Dr. Strange och Spidey. The way to dusty death eller nåt hette den korta korta serien. Hur skall man komma ihåg allt, har den hemma. Har lagt in någon bild på detta forum någonstans.

I Spectacular Spider-Man har hon en intressant roll igen, bra.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Har just kollat på de två första säsongerna av serien ( 26 episoder) av Spectacular Spider-Man. Yes jag vet jag borde skaffa mig ett liv. Men va f-n jag är sjuk och har feber då kan man väl lika gärna kika på Spidey. Jag tycker bättre och bättre om den här serien. Främst tycker jag om alla personer brevid Peter; Gwen, Jameson (han är ju asball), MJ m.m. Stackars Harry som har en riktig crush på Gwen. Och stackars Liz som är nere i Peter. Sjuk slut på den sista episoden på volum 2 del 13.

Hur många delar har de tänkt göra, någon som vet? Jag ser gärna på en massa till. Tycker serien blir bättre och bättre. Skönt att de inte tagit död på Gwen och skönt att hon är fokus nummer 1 i Parkers liv. Blev nästan lite tårögd när Gwen och Peter nästan fick till det i det näst sista avsnittet. Stackars Harry. Harry är en rätt go karaktär när man analyserar honom lite närmare. Det är gänget runt Peter som gör Spidey till en så cool karaktär. Sen är ju skurkarna rätt balla också. Tycker som sagt bättre och bättre om Spectacular Spider-Man. Den är genomtänkt.

Synd att det bara har kommit ut 3 dvd än (9 delar, har dem hemma). Lär ju lätt köpa resten när de kommer. Skönt att youtube finns.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det brukar om serien går bra bli stopp runt 50 avsnitt, sen köper inte tv-bolaget in mer material.

I visa fal kan de då ombilda serien och försöka sälja in den igen, som tex. JL/U lyckades med.

Personligen tycker jag det här är den bästa animerade serie Marvle gjort även om den periodvis går in för mycket på de imo löjliga figurer som fans under 90-talet, för mycket Venom tex, jag hoppas det räcker med den figuren nu.

Wolverine and X-men är helt ok med, men når trotsatt den ska ha en vuxnare betoning inte lika högt upp för mig, det fins ännu mer ointressant bagage som Wolerine drar på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Dnna serie dog kvickt, jag tror jag vet varför.

VENOM, han är lika värdelös och ointressant som alltid och att de ökar hans krafter gör eländet än värre.

Förstår aldrig varför inte Marvel hajar att de där symioterna bara var skit och nåt som funkade i skit 90-talets elände, ha dem aldrig mer med någonsin är mitt råd.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Kermit »

Tycker det är synd att den här serien dog, för den hade lite mer djup, och de tog ofta tid på sig att berätta en historia. Skurkar som var med i sina civila identiteter tidigt t.ex. Sen lyckades den plocka det som är bra ur Ultimate Spider-Man samtidigt som den var starkt influerad av Stan Lees/Steve Ditkos serier. Nästan perfekt enligt mig. Så därför är det så synd att de ska lägga ner den här och ersätta den med någon Ultimate Spider-Man.... :(
Det är inte lätt att vara grön.
Ahturos
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 02:09

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Ahturos »

(Verkar inte ha varit någon här på ett tag, får hoppas någon läser här senare)
Jag tycker det är jätte synd att den här serien inte kom till Sverige. Jag tyckte inte om den först pågrund av ja stilen som många andra men även humorn och lite så var off för mig. Men efter det kan jag se hur väl skriven och ordentlig den är gjord, tycker kanske fortfarande om den från 90 talet mest men hej det gör inte den här dålig.

Jag försöker faktist göra en egen fan dub på serien på youtube. Här är länken till min spelista på saker jag har dubbat än så länge http://www.youtube.com/playlist?list=PL602F650F183B5A44
Jag är faktiskt rösten till Spindelmannen här, ni kan höra själva och kommentera om det verkar vara något eller ännu bättre om ni vill hjälpa mig.

Blir jätte glad om någon svarar. [V]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Labrador Road 26 »

Riktigt cool dubb du har på gång. Rättighetsmässigt är det djupt vatten förstås. Om man skulle göra en röst vilket filformat vill du ha i? Mp3, wav eller något annat?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Ahturos
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 02:09

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Ahturos »

Man tackar å det hjärtligaste. Nä inga rättighets krångel än så länge, enda gången dom påpekar är första avsnittet men serien finns ju på Youtube så tror icke det är några problem, dessutom så äger ju inte Sony riktigt serien fullständligt på samma sätt nu pågrund av hur Disney fick rättigheterna till den animerade Spindelmannen så dom är nog inte så hårda att ta bort om jag gör fler klipp från avsnitt 1 vilket jag ska försöka göra HELA i sommar i år.

Hjälper du till med profil bilder? "Avatar" jag kommer inte åt att ge mig en profil bild, den säger "tjänsten finns inte tillgänglig" ;(

Du sa - "Om man skulle göra en röst vilket filformat vill du ha i?" Intreserad att dubba eller?
Ja då är det Mp3, wav som jag känner till än så länge som funkar i Audacity jag använder.

Men tack igen jag blir verkligen glad när folk uppskatar mina dubbningar.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bara massa OT.

Här har du hur man går tillväga med avatar, passar ingen av de färdiga kan jag hjälpa till att fixa en ny.
viewtopic.php?f=12&t=4874

Inte helt intresserad, men inte helt ointresserad heller. I vilket fall som helst är det bra att veta vilka ljudformat som gäller. Jag kör också Audacity och Virtual Dub.

Var beredd på att när som helst kan man få en varning eller få sina videos blockade på Youtube, även sådana som har legat där i flera år kan plötsligt bli spärrade.

Jag har till och med fått public domainmaterial spärrat för att företag påstår sig äga rättigheterna. Ibland spärras saker som andra har upplagda också fast deras ligger kvar. Kör du film eller tv-klipp så är det en tidsfråga innan de blir spärrade, ibland kan de ligga flera år ibland åker de bort inom en vecka. Det är vådan med att använda andras material, man får i bästa fall "låna" det i några år. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Ahturos
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 02:09

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Ahturos »

Jadå jag är försiktig är inte helt obekant med hur den fungerar. Tack så mycket för varningen :D Men jo bara undrar vill du berätta vad du tyckte om och så i klippen, vilka såg du? Vore kul att höra fler åsikter. Haha jag förvandlar den här tråden till mina fan dub av serien haha. Men ja varför inte om fler kommer kanske dom kan hjälpa mig med lite översättningar. Som t.ex. som jag planerar att kalla The Sinister Six till Dom Onda Sex. Är så osäker på det namnet men det är allt jag kan komma på XP
Ahturos
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 02:09

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Ahturos »

Tänkte länka här vad jag har dubbat av Serien än så Länge. För er som vill se. Tänk på att några gjordes när jag nyligen hade lärt mig att använda diverse ljud program och liknande så jag vill gärna förbättra klippen i framtiden och vara mer nogrann med ljud nivåerna och så. Det är inte så lätt som man kan tro. Kritik uppskatas, positiv som negativ. Men snälla håll er konstruktiva.

Min egna trailer för mitt dubbande
https://www.youtube.com/watch?v=hI2B1oQ ... 44&index=4

Electro Första striden
https://www.youtube.com/watch?v=g7qDWf6 ... 0F183B5A44

Shocker Nästan hela första delen av avsnitt 4
https://www.youtube.com/watch?v=qWBcVM8 ... 0F183B5A44

Shocker 2 Första striden jag gjorde av serien
https://www.youtube.com/watch?v=WvRAG5d ... 0F183B5A44

Green Goblin Hela striden i avsnitt 7
https://www.youtube.com/watch?v=iuR0Jw6 ... 0F183B5A44
Ahturos
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 02:09

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Ahturos »

Spindelmannen mot Sandmannen på Svenska här
här http://www.dailymotion.com/video/x14xw5 ... shortfilms
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Re:

Inlägg av Svartslipsen »

Jimmy Wallin skrev:Jag håller den här serien som en personlig favorit bland Spindelfilmatiseringarna (tillsammans med 60-talsserien), figurdesignen är j-kligt läcker och hela serien har en fartfylld ton. 90-talsserien var jag däremot aldrig särskilt förtjust i.


Jag håller fullständigt med, Jimmy. En utmärkt serie, synd att det bara blev två säsonger, ett öde som tycks drabba alla serier Greg Weisman skapat eller jobbat med.
För övrigt har jag aldrig kunnat bestämma mig för om jag gillar titellåten eller inte, minnesvärd är den i alla fall.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Kermit »

Titellåten sitter verkligen i huvudet när man hör den. Men ack, jag saknar fortfarande Spectacular Spider-Man. Ultimate Spider-Man som ersatte den är inte alls i min smak, har bara sett något avsnitt, men fy f-n vad jobbigt det är!
Det är inte lätt att vara grön.
Ahturos
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 02:09

Re: The Spectacular Spider-Man

Inlägg av Ahturos »

Jag har nu gjort min sista dubbning för i år av serien. Det var ett jäkla arbete. Vs Rhino här. Längsta striden i serien. Ni kan se den på youtube i 3 delar pågrund av Sonys upphovsrätts skydd eller hela på dailymotion, ni hittar länk i videon beskrivningen.

https://www.youtube.com/watch?v=DQNh15e2BnI

Sen har vi även när Spindelmannen får den Svarta Dräkten då tog jag mig frihet att använda Spiderman 3 filmens musik för dräkten som passade väldigt bra. Speciellt då serien försökte med en liknande musik.

https://www.youtube.com/watch?v=L5quVzwSrIU

Jag vill gärna att fler Spindel nördar som är intresserad av denna Svensk dub blir mer intresserad och får kul att se mina dubbningar. Speciellt nu när jag tar i ännu mer med dom. Nästa år får vi mycket mer och flera av mina videor kommer att göras om för att bli bättre redigerade.
Skriv svar