Watchmen DC?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Watchmen DC?

Inlägg av Agentum »

Tror ni de kommer ge ut Watchmen DC på DVDer här i landet, det finns ju på blue-ray, men det har jag ingen.

Utomlands finns den på DVD, men jag skulle helst vilja ha möjlighet tat få textat ändå.

Vad tror ni kommer det eller ska man handla den amerikanska utgåvan?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Vad innebär "Watchmen DC"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Oj Watchmen Director's Cut förstås.

Den är alltså förlängd som det brukar vara och sägs ge en bättre film, men finns som sagt vad jag kan se inte med svensk text på DVD utan bara på blue-ray.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Aha. Jag försöker komma på vad som skiljer DC från originalversionen, verkar vara vissa scener och litet utförligare dialoger, och jag hörde att Snyder hade lagt in en animerad version av Black Freighter, Moores och Gibbons EC-pastisch, som han tidigare varit tvungen att klippa bort för biografsläppet.

Såg filmen på ABF alldeles nyligen, helt okej, även om jag tyckte de klassiska superhjältefajtscenerna kändes litet påklistrade. (Vet inte vilken version det var, den var på DVD med svensk text och ca. 2.40.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ska vara 25 minuter längre med några scener med och givetvis förlängningar på andra.

Jag tycker den blev en lyckad film faktiskt även om den aldrig idag kan ge det serien gjorde när den kom.

Jag hittar fasen inte varianten DC med svensk text nånstans hos de vanliga handlarna.

Men den finns på engelska förstås, kanske den du såg.

Om inte så lär det tyda på att den släpps även för oss som inte har blue-ray.

Alla säljer den vanliga biofilmen som gick på DVD och enbart DC på blue-ray.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Versionen jag såg hade ju svensk text, som sagt. Helt okej textning även om "comic book villain" översatts till "serieboksskurk" istället för (imho det mer passande) "serietidningsskurk".

Var antagligen vanliga versionen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Har svårt att se att det inte skulle komma ut någon typ av specialversion på DVD med den förlängda versionen. Personligen skulle jag kunna tänka mig en 7 disc specialutgåva

1. Bioversion
2. Förlängd version
3. Bioversion + Black Freighter
4. Förlängd version + Black Freighter
5-6. The Complete Motion Comic
7. Lite extragött

Lika bra att slänga ner allt i en förpackning. Sedan kan jag inte tillräckligt mycket om DVD men det kanske finns något sätt att göra valet om man vill spela upp Black Freighter eller inte på varje version, då skulle man ju slippa två discar i alla fall.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="spacemonkey"]

Har svårt att se att det inte skulle komma ut någon typ av specialversion på DVD med den förlängda versionen. Personligen skulle jag kunna tänka mig en 7 disc specialutgåva

1. Bioversion
2. Förlängd version
3. Bioversion + Black Freighter
4. Förlängd version + Black Freighter
5-6. The Complete Motion Comic
7. Lite extragött

Lika bra att slänga ner allt i en förpackning. Sedan kan jag inte tillräckligt mycket om DVD men det kanske finns något sätt att göra valet om man vill spela upp Black Freighter eller inte på varje version, då skulle man ju slippa två discar i alla fall.
[/quote]
Jo, jag tror jag körde någon sån version av Ray Charles-filmen med Jamie Foxx. Det var väl inte direkt ultimat då filmen hackade till varje gång den skulle ladda in extrascenerna och jag manuellt behövde byta tillbaka till svenska textningen varje gång extrascenerna slutade, men...

(Visserligen finns det snobbar som vill se film otextad, men jag känner att jag oftast missar en del, då.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="spacemonkey"]


7. Lite extragött
[/quote]
I värsta fall kanske de slänger med denna serie.
http://www.youtube.com/watch?v=YDDHHrt6l4w
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

[quote="labrador road 26"]

[quote="spacemonkey"]


7. Lite extragött
[/quote]
I värsta fall kanske de slänger med denna serie.
http://www.youtube.com/watch?v=YDDHHrt6l4w
[/quote]

[:o)]
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Har sett båda versionerna och om jag ska vara ärlig märkte jag knappt dessa 25 extra minuter. Hollis sista strid och död finns med på Director's cut, den var "kul" att se. Annars var det lite förlängda dialoger som man inte direkt reflekterade över. En jättebra film men DC versionen är inte essentiell. Har dock inte sett den animerade Black Freighter filmen, den är jag nyfiken på. Undrar om de vävt in den i filmen som de gör i serien?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Krian"]

Har dock inte sett den animerade Black Freighter filmen, den är jag nyfiken på. Undrar om de vävt in den i filmen som de gör i serien?
[/quote]
Snyders vision var iallafall att den skulle vävts in på ett liknande sätt, men han blev tvingad av filmbolaget att klippa bort den då filmen ändå redan var närmare 3 timmar.

Det verkar ha varit en hel del detaljer runtomkring som försvunnit i filmen. Den komprimerade bakgrundshistorien i förtexterna är visserligen vansinnigt snygg och smart, men generellt verkar Snyder ha hållit sig till själva ramberättelsen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Älskar förtexten i filmen, speciellt med tanke på att den går i tonerna till min favoritlåt med Boban :) Snyder var tvungen att korta ned det och som du säger för att fokusera på ramberättelsen. Bara den är ju ganska lång. Jag tycker han gjorde ett väldigt bra jobb. Serien är bra och det är en riktigt bra film baserad på serien. Den har fått lite kritik för att den inte är sin egen utan följer serien för mycket. Detta är ett ständig dilemma. Jag personligen gillar tolkningar av karaktärer och historier de har varit med i. Men att filma direkt från serien kan vara en fördel när grundmaterialet är såpass bra. Sedan föredrar jag filmens slut med Dr Manhattan som syndabok istället för en klonad-muterad-hjärn-bläckfisk
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Krian"]

Älskar förtexten i filmen, speciellt med tanke på att den går i tonerna till min favoritlåt med Boban :) Snyder var tvungen att korta ned det och som du säger för att fokusera på ramberättelsen. Bara den är ju ganska lång. Jag tycker han gjorde ett väldigt bra jobb. Serien är bra och det är en riktigt bra film baserad på serien. Den har fått lite kritik för att den inte är sin egen utan följer serien för mycket. Detta är ett ständig dilemma. Jag personligen gillar tolkningar av karaktärer och historier de har varit med i. Men att filma direkt från serien kan vara en fördel när grundmaterialet är såpass bra. Sedan föredrar jag filmens slut med Dr Manhattan som syndabok istället för en klonad-muterad-hjärn-bläckfisk
[/quote]
Spoilervarning, men jag kan hålla med annars. Bläckfiskklonen känns litet sökt, och skulle nog känts litet märkligt påklistrad och krystad hos publiken som inte läst serien innan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Men även i serien tycker jag hela den biten känns överdriven och malplacerad. Saxat från wikipedia "Experimentet gick ut på att skapa en jättelik bläckfisk med telepatiska förmågor. Bläckfisken skulle teleporteras till New York, för att skicka en telepatisk chockvåg som skulle döda tusentals oskyldiga människor". Jag förstår att de inte kunde informera om den så mycket innan i berättelsen för det skulle förstöra slutet. Kontentan av slutet är bra, men storyn känns mycket mer sammanhängande med Dr Manhattan
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Dock är ju andra saker bättre i sin tur i serien, jag har tex. lite svårt med när Dr. Manhattan tar kål på Rorschach och att Owl ser det genom nån ruta just då, det skulle gjort exakt som i serien i stället.

I övrigt så vill jag ändå ha Directors Cut och även de här andra ni nämner, men det finns inte på svensk DVD ännu iaf.

Förhoppningsvis kommer det då långt ifrån alla har blue-ray ännu.

Trist att aldrig LoEG fick samma chans och styrdes efter serien, i stället blev det mer eller mindre nåt helt annat och kalkon till råga på allt, tvi.

Eftersom jag är serieläsare så gillar jag när de fört samam de båda medierna så nära det går, jag vill att folk ska se vad det verkligen var och inga tolkningar av folk som saknar Moore förmåga totalt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Jag tror att Night Owl följde med ut och såg på, adderade väl lite extra feeling i scenen kanske. Men jag håller med dig, det behövdes inte. Men jag tycker inte att det är något som stör.

Jag gillar det du skriver om att medierna går samman. Ett bra exempel är Sin City, väldigt lyckad film som följer serien ganska noggrant (har inte läst alla så jag ska inte uttala mig för mycket). I princip allt i filmen är datagjort vilket medför att stilen är densamma. Men vi får se ifall det kommer några fler seriefilmer från 15 år. Då Watchmen inte presterade så bra som de hoppades på har filmbolaget sagt att de inte vill satsa på en sådan åldersgräns igen. Iaf inte på dyrare filmer.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Kanske kan något liknande som detta leta sig över pölen.

DVD 5-disc limited release
[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/51yEUWKvPpL.jpg[/img]

[url]http://www.theblurayblog.com/2009/09/watchmen-the-ultimate-cut-announced-and-detailed/[/url]
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Argentum: Du har pm. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ok, jag tror ej varken directors cut eller den kommande ultimates cut kommer importeras.

Man kan lika gärna vänta på ultimate cut då och importera den, region 1 då förstås.
Den kommer nu i november.

Det börjar bli för mycket nya varianter för att lura folk, fan det räcker ju med en fimversionen och sen en DC och sen inget mer.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar