Sherlock! [Varning för spoilers!]

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sherlock!

Inlägg av Wakuran »

kungnima skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Benedict Cumberbatch, alltså Sherlock himself står som ryktad att han är med i Bilbo även han. Någon mindre roll troligen i så fall.



OT.
Jupp, han ska göra rösten till Smaug, draken!
Han ska även göra rösten till "the Necromancer", som självklart är en annan benämning på Sauron. I boken nämns hans bara som hastigast.

Jag hörde att Sherlock från början var tänkt att vara mer moderniserad i sin framtoning, ungefär som Watson, men regissörerna ändrade sig och kände sig tvungna att utnyttja hans röst, och betonade viktorianismen igen. Kan ju passa bättre för Sherlock och hans sociala outsiderroll, än den relativt välanpassade Watson, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Sherlock!

Inlägg av Sir-L »

Såg någonstans att det ska göras en amerikansk tv-serie med Shelock i nutid, där hans dr Watson ska bli en kvinna.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

När Amerikanerna gjorde sin version av Fawlty Towers (Pang i bygget) tog de bort Basil Fawlty.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sherlock!

Inlägg av UlfK »

Sir-L skrev:Såg någonstans att det ska göras en amerikansk tv-serie med Shelock i nutid, där hans dr Watson ska bli en kvinna.


Rex Stout argumenterade en gång för att den ursprunglige dr. Watson var en kvinna. Fortfarande läsvärt.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

Jag tror inte Sherlock Holmes hade fått så starkt genomslag om Conan-Doyle inte övergivit den idén, detta med tanke på Holmes personlighet.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sherlock!

Inlägg av Agentum »

Det finns en Pilot till dene här serien som de inte sände, typ strax under nån timme eler nåt, vissa saker är annorlunda.

De förbättrade serien till skarpt läge iaf, även om grundkonceptete är likadant.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Sherlock!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agentum skrev:Det finns en Pilot till dene här serien som de inte sände, typ strax under nån timme eler nåt, vissa saker är annorlunda.

De förbättrade serien till skarpt läge iaf, även om grundkonceptete är likadant.

Piloten är första avsnittet "A study in pink" (A study in scarlet i original), det är inte någon ytterligare historia. Så man behöver inte vara orolig att man missat något om man inte sett den. Själv skulle jag säga att den mest är intressant ur en klippteknisk synvinkel.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sherlock!

Inlägg av Agentum »

Ok, men den är kortare och Watson skjuter ihjäl snubben liksom som rena prickskytten, den är sämre kände jag än deet som blev.

Håller du med?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Sherlock!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag har sett båda (såg piloten först) och kände på sätt och vis att det var dumt. Det som till slut visades i TV kändes mycket mer genomarbetat och gav en mycket bättre bild av fallet. Antagligen hade inte rollerna satt sig helt när de gjorde piloten. Jag har en känsla av att de gjorde om det avsnittet EFTER de hade spelat in ett par av de andra.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sherlock!

Inlägg av Agentum »

Ja jag håller absolut med, så käns det faktikst, personligheterna är helt enkelt inte helt på pricken, men blv det med omarbetningen.

Kul dock att se varianten.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

Det skall bli intressant att se hur det förklarar Holmes självmord i slutet av andra omgången. De kan knappast välja förklaringen att Holmes slängde ned Moriartys döda kropp. Dels har den skotthål i huvuvdet, dels så var Watson framme och tittade på kroppen och kände igen den som Holmes.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sherlock!

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Det skall bli intressant att se hur det förklarar Holmes självmord i slutet av andra omgången. De kan knappast välja förklaringen att Holmes slängde ned Moriartys döda kropp. Dels har den skotthål i huvuvdet, dels så var Watson framme och tittade på kroppen och kände igen den som Holmes.

Jag kände ju till att Holmes fejkade sitt självmord redan i originalberättelserna, så jag anade att något skulle hända, men jag tycker också det känns märkligt.

Jag tror jag läste något citat på Wikipedia eller någonstans att "There was a clue that everyone missed." men jag kan inte komma på vad det skulle vara...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

Det känns lite som man kan förvänta sig en nödlösning typ Dallas när Pamela Ewing drömt en hel säsong efter Bobby Ewings död
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Sherlock!

Inlägg av Sir-L »

Peral skrev:Det skall bli intressant att se hur det förklarar Holmes självmord i slutet av andra omgången. De kan knappast välja förklaringen att Holmes slängde ned Moriartys döda kropp. Dels har den skotthål i huvuvdet, dels så var Watson framme och tittade på kroppen och kände igen den som Holmes.

Fast var han framme och kollade så han verkligen var död?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

http://www.guardian.co.uk/tv-and-radio/2012/jan/20/steven-moffat-sherlock-doctor-who
Jag fann länken som Wakuran kanske hänvisar till. Eftersom det är Steven Moffat från Dr.Who som ligger bakom upplösningen, så blir det nog ingen Dallas upplösning
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

Sir-L skrev:
Peral skrev:Det skall bli intressant att se hur det förklarar Holmes självmord i slutet av andra omgången. De kan knappast välja förklaringen att Holmes slängde ned Moriartys döda kropp. Dels har den skotthål i huvuvdet, dels så var Watson framme och tittade på kroppen och kände igen den som Holmes.

Fast var han framme och kollade så han verkligen var död?


Han föll från typ sjätte våningen!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sherlock!

Inlägg av rkaj »

Watson blev påcyklad när han sprang fram, och har därför inte hundraprocentig koll på att den som landade var Sherlock. Dessutom hade Sherlock bett rättsläkaren om en tjänst, som hon skulle göra honom genom att "vara sig själv", innan han gick upp på taket.

Och så har vi naturligtvis det kidnappade barnets reaktion när hon såg Sherlock, som visar att Moriarty kunde se ut som Sherlock. Och Moriarty var skådespelare. Jag misstänker att Moriartys riktiga ögonfärg och kanske en del annat var lika som Sherlocks, men att han hade "klätt ut sig till Moriraty" med färgade linser etc. "En sanning i en lögn" och allt det där, Moriarty var en påhittad person, men det var inte Sherlock som hade hittat på honom.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

Det kan ju vara lösningen, men min erfarenhet av Moffat från Dr.Who är att han brukar överraska mig. Skulle det vara förklaringen skulle åtminstone jag bli mycket besviken eftersom förklaringen känns ansträngd. Ingen skugga bör falla över Rkaj som utgår från kända fakta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sherlock!

Inlägg av Agentum »

Nä det enda är ju just tat han hadde fixat det där på nåt sätt, han förs ju mycket fort från platsemn och är liksom bara förklarad spom död.

Men visst blir det konstigt om ärkefiendeen med har fejkat sitt självmord, det verkar skakigt, jag tycker inte han var nåt vidare så jag skulle kunna acceptera att han bar var nån slags tok underordnad den verkliga Moriarty, eller som skrevs ovan nån form av skådespel helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

Hur det än är så har de skapat en verkligt bra klipphängare. För mig så hänger seriens fortsatta intresse mycket på hur det lyckas lösa detta.
Skriv svar